"Kvinnor bättre på städning än män"

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Från aftonblaskan, även debatt i tv soffan.
Någon som såg?

Några "highlights" vad hjärnforskaren, läkaren och professorn Annica Dahlström har kommit fram till:

Kvinnors talang:
Hålla rent och prydligt
Skapa trevnad
Ta hand om det lilla barnet - innan hon eller han lärt sig att vara försiktig.
Omvårdnad - ta hand om barn, gamla, undervisa.
Bättre ledare - ser till hela individen.
Verbal kommunikation och språkbehandling.

Männens talang:
Teknikintresse: motorer, bilar, vapen.
Fokusera - och få saker färdiga
Tävlingsinstinkt
Våghalsighet
Högre smärttröskel

verkar stämma, personligen helt värdelös på att städa och gillar motorer.

Länk till blaskan:
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,977445,00.html

.

Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Om hon inte varit en labbråtta så hade hon kunnat komma fram till det, enbart genom att umgås med folk..

\Masonit

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Flera grejjer som inte stämmer in anser jag.
Tex så är det ju allmänt känt att kvinnor har högre smärttröskel än män MEN att det även varierar (konstigt nog) mellan olika världsdelar, enligt vad jag har läst iaf om det sista.

Det stämmer säkerligen in överlag men jag personligen är pedant och sådeles även duktig på att städa och hålla rent, betydligt bättre än min sambo som är rena rama slarvern jänmfört med mig men troligtvis bättre än genomsnittet.
Sen är det ju så här pga en anledning och det är ju den generella klassindelningen som har rådit länge och väl men som nu håller på att upplösas. Om 20 år kommer man inte jämföra det på samma vis som idag, och även nu är vi mycket längre fram jämfört mot 20 år tillbaka. Bra eller dåligt?
Ingen aning men jag vet iaf att jag hatar ordet feminism lika mycket som ordet rasist. De används helt fel.

Gabor

Guest
Allt det hon skriver är helt sant, hon frågade mig å jag svarade.:D

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Flera grejjer som inte stämmer in anser jag.
Tex så är det ju allmänt känt att kvinnor har högre smärttröskel än män MEN att det även varierar (konstigt nog) mellan olika världsdelar, enligt vad jag har läst iaf om det sista.

Jag har då aldrig stöt på ett hondjur som har högre smärtnivå en mig.

SKa kvinnor ha högre smärtnivå en män pga barnafödsel eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hörde du det på internet?

Det har man ju hört överallt ända sedan man var knodd, har du missat det så har du bott på en öde ö. Dessutom så har man lärt sig en del genom att läsa illustrerad vetenskap (något du föraktar antar jag då du anser dig vara pro? Eller jag kanske blandar ihop dig med nån annan)

Kia

Guest
Då kanske det inte är sant.

Har du fött barn någon gång??

Kan du ens föreställa dig hur jävla ont det gör??
Hade män kunnat föda barn så hade det för längesen tagits fram en medicin som tar bort smärtan.... Fy f.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du fött barn någon gång??

Kan du ens föreställa dig hur jävla ont det gör??
Hade män kunnat föda barn så hade det för längesen tagits fram en medicin som tar bort smärtan.... Fy f.

Det där argumentet håller inte, enligt all modern forskning.
Vid en födsel utsöndrar kroppen en massa eget knark, och dessutom finns det ju en massa kul grejor på förlossningnen man kan få om man vill.
Men kvinnor tror ju att dom är extra duktig om dom väljer bort mesta möjliga smärtlindring och "bara tar lite gas"...

Smärtforskare har ägnat åratal åt att fastställa en skala för smärta, och enligt den tål män BETYDLIGT mer smärta än kvinnor.

Men det slutgiltiga beviset måste ju ändå vara:

Du har aldrig hört en kille neka knulla för lite huvudvärk....

Gabor

Guest

Det har jag gjort,( nekat) fy fan vilken smärta, det gör jag inte om...

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
2006, Yamaha R6
Smärtforskare har ägnat åratal åt att fastställa en skala för smärta, och enligt den tål män BETYDLIGT mer smärta än kvinnor.

Jag har hört att kvinnor i allmänhet klarar av att tatuera sig bättre än män.
Fast det kanske är så att en man gör större tatueringar och det blir mer smärta då:p

Mvh Rasmus

Kia

Guest
Vid en födsel utsöndrar kroppen en massa eget knark, och dessutom finns det ju en massa kul grejor på förlossningnen man kan få om man vill.
Men kvinnor tror ju att dom är extra duktig om dom väljer bort mesta möjliga smärtlindring och "bara tar lite gas"...

Du kan ju inte mena allvar...

Har du haft typ urinsten någon gång? Det är väl det närmaste en man kan komma hur det känns. Ta det gånger 10 så har du väl ungefär smärtan vid en förlossning. Som dessutom oftast varar ganska så många timmar.

En massa kul grejer säger du....??
Okej man kan få ryggmärgsbedövning vid en viss fas i förlossningen. Inte för tidigt och inte för sent. Man kör in en j*vla kateter i ryggraden och ger medicinen. Inte så jäkla angenämnt kan jag meddela. Försök sitta still när det gör så jäkla ont så man tror man ska gå sönder innifrån. Många av de här kul grejerna kan dessutom ge mindre kul biverkningar och därför kanske många av den anledningen väljer bort dem. Det jag menar är att om män skulle föda skulle det illa kvickt komma fram ett bra sätt att ta bort smärtan och inte få några biverkningar.

Den smärtforskaren var en MAN!!!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan ju inte mena allvar...

Den smärtforskaren var en MAN!!!!

Japp, men han står oemotsagd av alla precis lika duktiga kvinnor som forskar på exakt samma sak.

Nu hittade jag IOFS inte det kliniska försök som gjordes i tillräcklig utbredning för att säkerställa ett vetenskapligt resultat, och den studien gjordes av en grupp forskare, och det var ganska jämn genusfördelning i gruppen.

"Sänkt smärttröskel
Lars Arendt-Nielsen, professor vid laboratoriet för experimentell smärtforskning, Aalborgs universitet i Danmark, inledde tredje dagens tema Regional Pain Syndromes med en föreläsning om ”Experimental Deep Tissue Hyperalgesia”. Han redogjorde b.la. för en spännade studie vid sin egen institution där man prövat smärtreaktioner hos normalpersoner respektive patienter med kroniskt lidande efter whiplashtrauma. Då man injicerade hyperton NaCl på en kronisk smärtpatient var dennes smärtupplevelse, smärtans utbredning och även smärtdurationen dramatiskt ökad jämfört med normalpersoners. Motsvarande reaktion har även noterats vid kronisk osteoarthrit, d.v.s. om det finns ett pågående smärtstimuli någonstans i kroppen så sänks den generella smärttröskeln genom s. k. central summationseffekt. Han konkluderade:

Temporal summation av smärta sker om smärtstimulit är tillräckligt frekvent men inte annars.

Kvinnor reagerar med kraftigare smärtupplevelse och större smärtutbredning än män efter givet smärtstimuli. "

Vill du läsa mer så är länken här http://www.medicinsktforum.com/article.asp?id=239

Ja för kvinnor är ju så kassa i huvet så dom kan inte alls bedriva medicinsk forskning själva?

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...