"Kvinnor bättre på städning än män"

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det jag menade var att forskarna är jätteduktiga på pappret i teorin... men ser sällan människan bakom sjukdomen/smärtan. Den verkliga människan som lever ute i verkligheten, som KÄNNER den där smärtan.
De forskar fram en substans som fungerar helt kanon i deras labb.... men ute i verkligheten på oss riktiga människor så fungerar det inte riktigt lika kanon.
De genomför studier om smärta och smärttrösklar, tar ut några män och lika många kvinnor som ska representera ALLA.... blir inte det lite tokigt?
Ditt inlägg va väl inte direkt heller det vassaste???

Din syn på akademiker irriterar mig! Menar du på fullt allvar att jag inte är en "verklig människa" eller att jag inte lever i verkligheten? De flesta akademiker drivs just av en vilja att förstå hur saker och ting hänger ihop, inte bara baserat på sina egna åsikter, debatter i byggbaracken eller artiklar i Aftonbladet.
Jag är helt på Juhas sida och undrar hur du vill att kunskapsutvecklingen i världen ska se ut och vad den ska byggas på.:confused:

Dessutom är det så, tro det eller inte, att Ni kvinnor är konstruerade just för att föda barn.

Paradoxy

Guest
Kia, du kan ju inte jämföra smärttröskeln mellan kvinnor och män med en grej som bara kvinnor går igenom.

Visst, kvinnor klämmer ut ungar och det gör förbannat ont, det kan jag förstå. Men att säga att ni har större smärttröskel bara för att ni föder barn är ju lite lustigt. En man _kanske_ hade klarat det bättre, vem vet?

Kia

Guest
Kia, nu får du ge dig. Åkt tillbaka till 14-årsåldern i sinnet eller?
Okej det gör ont att föda barn, inget snack om det.
Men att cheyer har högre smärttröskel än killar tror jag inte riktigt på.

Och varför är det så farligt att erkänna det? Har du ett behov att hävda kvinnors rätt eller vad är felet?

Samma fråga tillbaka då...

Varför tror du att MÄN skulle ha högre smärttröskel??

Varför så svårt att erkänna att kvinnan skulle ha det??

Har inget behov av att hävda kvinnors rätt så.... det jag blev sur och irriterad över va någons inlägg att det inte skulle göra så himla ont att föda barn.... hur kan då en MAN påstå något sådan undrar jag. För mig som kvinna som fött barn tycker jag att det är väldigt nedvärderande att höra att det inte är så himla farligt. Jag har personligen svårt att föreställa mig en hemskare smärta, trots att jag vet att cancersmärtor är betydligt värre. Men att kunna föreställa sig hur ont det gör det är fan omöjligt.

Så varför svider det så mycket för en man att erkänna att en kvinna klarar av någonting bättre...?? Bara undrar..... ni kan ju allting annat så varför kan inte vi få klara nånting bättre.... måste ni hela tiden hålla kvinnan under er och se till att hon inte ska tro att hon är något eller kan något bättre än er...??

DET VAR ETT JÄVLA GNÄLLANDE PÅ KIA NU!

Fan gubbs ni kan ju inte sitta och leta fel i vartenda inlägg hon skriver.

:pannkyss Tack, det värmde... :pannkyss

Last edited:

Kia

Guest
Jag kommer inte att ge mig i en läkemedelsforskningsdiskussion med en lapplisa som påstår att forskning och verklighet ligger långt ifrån varandra. Dels för att jag läst dina tidigare inlägg vad gäller kriminella, psykiskt sjuka osv. och sett din argumentationsteknik och dels för dina fantastiskt dåliga inlägg i den här tråden.

Men. Du kan få en liten nöt att fundera på innan du går och lägger dig:

Om vi inte använde vetenskaplig forskning för att ta fram olika läkemedel, hur skulle vi då göra?

Och du. När det gäller källor omkring dina "fakta" om att "forskningen är bra på papper men inte i verkligheten" så kan du väl vara snäll och presentera dom och även presentera ett bättre sätt att lösa problemet på. Med källor givetvis.

Kul att se ditt intresse för mina inlägg... känner mig djupt smickrad... :pannkyss

Tror inte du förstår vad jag menar riktigt....
Självklart måste det bedrivas forskning för att få fram läkemedel. Men helt ärligt en grupp försöksmänniskor i ett labb som får representera hela mänskligheten blir väl lite tokigt?
Sitter inte och läser eller letar papper på studier eller forskning, talar om självupplevda saker ur verkligheten. Inte nåt papper.
Kan dra ett exempel på varför jag tycker forskare och akademiker inte riktigt har kontakt med verkligheten....
Det forskas mycket om min sjukdom och jag är gärna med på div studier och försök. De tar fram en teori på ett papper, tar fram nån ny medicin, testar på djur, testar på en grupp människor som får representera hela mänskligheten. De skriver upp dessa människors biverkningar och hur de reagerade. När sen jag får medicinen och berättar om hur jag som verklig människa upplevde den brukar jag få svaret: Nänä det där inbillar du dig, vi har minsann testat det här och studerat noga och enligt våra papper så kan du inte få såna biverkningar av det.... Eller så tar de fram en jättebra metod te x att inhalera nån ny medicin som säkert funkar.... men i verkligheten måste du sitta och inhalera i minst 6-8 timmar om dagen... funkar på pappret men inte i min vardag och i det verkliga livet. Då blir de sura miner och de tycker jag är omöjlig som inte vill ta en medcin som funkar.
De som forskar måste ibland se människan bakom sjukdomen eller felet. Inte bara till varje pris bota.... ibland blir priset för högt. Å sånt är svårt att få en akademiker att inse....
Lessen att behöva berätta sånt här men det är mina erfarenheter av forskare och såna studier. De funkar i labbet, på pappret men inte alltid i verkligheten och då är patienten omöjlig och otacksam.
Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....

Din syn på akademiker irriterar mig! Menar du på fullt allvar att jag inte är en "verklig människa" eller att jag inte lever i verkligheten? De flesta akademiker drivs just av en vilja att förstå hur saker och ting hänger ihop, inte bara baserat på sina egna åsikter, debatter i byggbaracken eller artiklar i Aftonbladet.
Jag är helt på Juhas sida och undrar hur du vill att kunskapsutvecklingen i världen ska se ut och vad den ska byggas på.:confused:

Dessutom är det så, tro det eller inte, att Ni kvinnor är konstruerade just för att föda barn.

Måste ju inflika att många här är väldigt duktiga på elaka ironiska kommentarer i sina inlägg.... men helt okej om man vill ha den nivån.
Kul när man får till det så där lagom slagkraftigt utan att det blir fult.

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03

Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....
.

Och vart tror du det kommer ifrån?
Förmodligen FORSKNING, men vägrar man inse att man har fel så är det svårt :pannkyss

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Det man i vardagen märker är inte personers smärttröskel utan deras hantering av smärtan, vilket är en helt annan sak.

Kia

Guest
Och vart tror du det kommer ifrån?
Förmodligen FORSKNING, men vägrar man inse att man har fel så är det svårt :pannkyss

Vet inte om du orkade läsa hela mitt inlägg.... men jag litar på sånt som jag upplever själv.... jag forskar inte... jag upplever

Det man i vardagen märker är inte personers smärttröskel utan deras hantering av smärtan, vilket är en helt annan sak.

Förklara vad skillnaden är så det blir tydligt...

Last edited:

Mrs. Laphroaig

Guest

Precis. Då jag jobbar på förlossningsavd. så kan jag säga att det är väldigt lätt att dela upp kvinnorna i två grupper. En där de är inställda på att "jag klarar inte detta, ge mig allt som finns i medicinskåpet.." etc, de upplever oftast förlossningen som fruktansvärd, jobbig, finns inget värre.
Andra gruppen har lärt sig andas rätt, tar det för vad det är dvs en naturlig process som kvinnans kropp och barnet går igenom för att få ut barnet, många av dessa kvinnor klarar sig på att andas rätt, duscha varmt, massage, akupunktur dvs till 99% helt utan läkemedel.
JA det gör förbannat ont att föda barn men det är ett nödvändigt ont, man får ju något gott av det sedan.. en liten underbar ny människa.
Sen går det aldrig att föreställa sig hur det kommer bli då man aldrig vet hur det kommer kännas eller vad som kan hända.

Min uppgift som personal är i första hand att lugna kvinnan och serva henne samt barnmorskan men även att peppa och uppmuntra pappan och serva honom i den mån det går. Många gånger klarar kvinnan faktiskt av sina värkar bättre när hon får stöd från mannen och de tar sig igenom varje värk tillsammans för att sen lämna den bakom sig och inrikta sig på att hämta energi mellan värkarna.
Jag tror inte att man kan säga att kvinnan eller mannen skulle klara detta bättre, det slumpade sig så av naturen att det blev kvinnan som ska föda barn. Det är färmodligen smärtsamt för mannen också fast på en helt annan nivå, nämligen att se den man älskar ha ont och inte kunna ta bort smärtan.
I grund och botten handlar det om inställningen till smärtan, varför finns den där, vad kan jag göra åt den samt att acceptera den.

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Förklara vad skillnaden är så det blir tydligt...
Tycker det är rätt uppenbart, men visst.
De flesta tatuerare skriver nog under på att kvinnorna de tatuerar är smärttåligare än männen. Män skruvar på sig, svettas, klagar osv medan kvinnorna stilla sitter kvar och tar smärtan. Detta innebär inte att de har ûberhög smärttröskel, dvs. att de inte känner eller tycker att det gör ont utan för att de kan hantera smärtan på ett bättre sätt.

Dark_Messenger

Guest
Hur orkar ni?

En krisande lapplisa mot 12 halvgissande förståsigpåare..

För det första är ni fedt OT, för det andra kommer jag att tänka på citatet som går något i stil med "winning a discussion on the internet is like winning the olympics for retarded..."

Lägg fram lite seriös fakta nån av er så får vi slut på diskussionen.
:notme

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft

Så varför svider det så mycket för en man att erkänna att en kvinna klarar av någonting bättre...?? Bara undrar..... ni kan ju allting annat så varför kan inte vi få klara nånting bättre.... måste ni hela tiden hålla kvinnan under er och se till att hon inte ska tro att hon är något eller kan något bättre än er...??

Ni fick ju att ni är bättre på att städa...

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Att ha hög smärttröskel behöver nödvändigtvis inte innebär något positivt, man lyssnar inte på sin kropps signaler utan man kanske traskar omkring o förvärrar saker istället för att ta det lugnt eller söka hjälp i tid.

Handlar precis som ngn nämnde vad man har för erfarenheter av att leva med smärtor och vad man gör av det.

Att föda barn gör ont det kan man konstatera men inte 17 kommer man ihåg själva smärtan som man tex kan göra med tandvärk,huvudvärk osv för då skulle inte ens vi tjejer föda mer än ett barn.

Jag har aldrig hört en kille mer än på skämt och ironiskt sagt att det INTE gör ont att föda barn däremot säger alla att just att se den man älskar ligga o ha så ont och inte kunna göra något har varit mer knäckande än dom kunnat föreställa sig.

Och vad det gäller städandet så tror jag att killar kan städa lika bra som en tjej men ofta så är en tjej där o petar efteråt för att det inte städats på det sättet eller i den ordningen hon brukar göra och prydnadssaker inte står på exakt rätt ställe.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Och vad det gäller städandet så tror jag att killar kan städa lika bra som en tjej men ofta så är en tjej där o petar efteråt för att det inte städats på det sättet eller i den ordningen hon brukar göra och prydnadssaker inte står på exakt rätt ställe.

Nope, inte jag, helt värdelös.

MEN, köpte till sambon en sjuhelvetes dammsugare med allt extra lull-lull. Hon ska ju ha det bästa:)

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Lägg fram lite seriös fakta nån av er så får vi slut på diskussionen.
:notme
För det första: Om du inte orkar så sk-t i att skriva! enekel regel från internett...

För det andra så är det just seriös fakta (m.a.o. forskning) som jag och ett par till anser är det vi ska förhålla oss till, inte själupplevda händelser eller uppfattningar. Hela problemet med tråden är ju att folk inte vill förhålla sig till fakta utan kontrar forskning med argumentet: "Det tycker inte jag, alltså är forskarna dumma i huvudet!" En inställning som jag har svårt att bara ta emot.
Dessutom tror jag inte att folk här är intresserad av att läsa om grindteorin om smärta...

För övrigt är väl inte fakta och seriös forskning ett så väldigt hett tema på detta forum?:confused:

Nog för min del nu!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
För det andra så är det just seriös fakta (m.a.o. forskning) som jag och ett par till anser är det vi ska förhålla oss till, inte själupplevda händelser eller uppfattningar.

NEJ, då blir det ju inget kul ju...:gnissla

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04

Verkar vara en ganska romantisk syn på forskning du har. Teori är ju knappast neutral, utan kommer från någon och utav ett syfte. Vissa undantag finns givetvis, syftar på grundforskning i naturvetenskap etc.
Alla forskare är dessutom beroende av att få pengar till sin verksamhet, och därmed att forska om "rätt" saker för att få anslag.

Klimatforskare säger att jordens klimat håller på att gå åt skogen, att det inte går åt skogen; att det är orsakat av människor och att det inte är orsakat av människor; jorden går under om 10 eller 10000år. Osv.

Jag har haft flera lärare i ek som "inte lever i verkligheten", de forskar om värdepapper dom aldrig handlat med! Ofta presterar dom teoretiska konstruktioner XXXX, med 10 förutsättningar som inte stämmer det minsta med verkligheten. När jag pratat med människor som jobbar dagligen med dessa papper om dom använder teorin XXXX så har dom bara garvat. :brinnerup

Jag är absolut inte emot forskning men ibland är den definitivt verklighetsfrånvarande.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...