Jag kommer inte att ge mig i en läkemedelsforskningsdiskussion med en lapplisa som påstår att forskning och verklighet ligger långt ifrån varandra. Dels för att jag läst dina tidigare inlägg vad gäller kriminella, psykiskt sjuka osv. och sett din argumentationsteknik och dels för dina fantastiskt dåliga inlägg i den här tråden.
Men. Du kan få en liten nöt att fundera på innan du går och lägger dig:
Om vi inte använde vetenskaplig forskning för att ta fram olika läkemedel, hur skulle vi då göra?
Och du. När det gäller källor omkring dina "fakta" om att "forskningen är bra på papper men inte i verkligheten" så kan du väl vara snäll och presentera dom och även presentera ett bättre sätt att lösa problemet på. Med källor givetvis.
Kul att se ditt intresse för mina inlägg... känner mig djupt smickrad...
Tror inte du förstår vad jag menar riktigt....
Självklart måste det bedrivas forskning för att få fram läkemedel. Men helt ärligt en grupp försöksmänniskor i ett labb som får representera hela mänskligheten blir väl lite tokigt?
Sitter inte och läser eller letar papper på studier eller forskning, talar om självupplevda saker ur verkligheten. Inte nåt papper.
Kan dra ett exempel på varför jag tycker forskare och akademiker inte riktigt har kontakt med verkligheten....
Det forskas mycket om min sjukdom och jag är gärna med på div studier och försök. De tar fram en teori på ett papper, tar fram nån ny medicin, testar på djur, testar på en grupp människor som får representera hela mänskligheten. De skriver upp dessa människors biverkningar och hur de reagerade. När sen jag får medicinen och berättar om hur jag som verklig människa upplevde den brukar jag få svaret: Nänä det där inbillar du dig, vi har minsann testat det här och studerat noga och enligt våra papper så kan du inte få såna biverkningar av det.... Eller så tar de fram en jättebra metod te x att inhalera nån ny medicin som säkert funkar.... men i verkligheten måste du sitta och inhalera i minst 6-8 timmar om dagen... funkar på pappret men inte i min vardag och i det verkliga livet. Då blir de sura miner och de tycker jag är omöjlig som inte vill ta en medcin som funkar.
De som forskar måste ibland se människan bakom sjukdomen eller felet. Inte bara till varje pris bota.... ibland blir priset för högt. Å sånt är svårt att få en akademiker att inse....
Lessen att behöva berätta sånt här men det är mina erfarenheter av forskare och såna studier. De funkar i labbet, på pappret men inte alltid i verkligheten och då är patienten omöjlig och otacksam.
Så papper och studier är jag inte mycket för, litar hellre på det som man ser och upplever i verkligheten....
Din syn på akademiker irriterar mig! Menar du på fullt allvar att jag inte är en "verklig människa" eller att jag inte lever i verkligheten? De flesta akademiker drivs just av en vilja att förstå hur saker och ting hänger ihop, inte bara baserat på sina egna åsikter, debatter i byggbaracken eller artiklar i Aftonbladet.
Jag är helt på Juhas sida och undrar hur du vill att kunskapsutvecklingen i världen ska se ut och vad den ska byggas på.
Dessutom är det så, tro det eller inte, att Ni kvinnor är konstruerade just för att föda barn.
Måste ju inflika att många här är väldigt duktiga på elaka ironiska kommentarer i sina inlägg.... men helt okej om man vill ha den nivån.
Kul när man får till det så där lagom slagkraftigt utan att det blir fult.