Kia
Guest
Japp, men han står oemotsagd av alla precis lika duktiga kvinnor som forskar på exakt samma sak.
Nu hittade jag IOFS inte det kliniska försök som gjordes i tillräcklig utbredning för att säkerställa ett vetenskapligt resultat, och den studien gjordes av en grupp forskare, och det var ganska jämn genusfördelning i gruppen.
"Sänkt smärttröskel
Lars Arendt-Nielsen, professor vid laboratoriet för experimentell smärtforskning, Aalborgs universitet i Danmark, inledde tredje dagens tema Regional Pain Syndromes med en föreläsning om ”Experimental Deep Tissue Hyperalgesia”. Han redogjorde b.la. för en spännade studie vid sin egen institution där man prövat smärtreaktioner hos normalpersoner respektive patienter med kroniskt lidande efter whiplashtrauma. Då man injicerade hyperton NaCl på en kronisk smärtpatient var dennes smärtupplevelse, smärtans utbredning och även smärtdurationen dramatiskt ökad jämfört med normalpersoners. Motsvarande reaktion har även noterats vid kronisk osteoarthrit, d.v.s. om det finns ett pågående smärtstimuli någonstans i kroppen så sänks den generella smärttröskeln genom s. k. central summationseffekt. Han konkluderade:
Temporal summation av smärta sker om smärtstimulit är tillräckligt frekvent men inte annars.
Kvinnor reagerar med kraftigare smärtupplevelse och större smärtutbredning än män efter givet smärtstimuli. "
Vill du läsa mer så är länken här http://www.medicinsktforum.com/article.asp?id=239
Vill inte läsa om vad labbnissarna kommit fram till innanför sina fyra väggar... jag vill höra och veta hur det är här ute i verkligheten där vi andra bor....
Du svarade aldrig på min fråga... har du haft urinsten någon gång??
Någon annan man härinne som kanske haft det?? Som kan berätta för Doktorn här hur det känns...??
Ja för kvinnor är ju så kassa i huvet så dom kan inte alls bedriva medicinsk forskning själva?
Näää men för att kunna forska krävs pengar.... och tyvärr så har männen fortfarande mer makt i vårat samhälle än så länge så det investeras inte så mycket i sån forskning...
Last edited: