"Kvinnor bättre på städning än män"

Kia

Guest
Japp, men han står oemotsagd av alla precis lika duktiga kvinnor som forskar på exakt samma sak.

Nu hittade jag IOFS inte det kliniska försök som gjordes i tillräcklig utbredning för att säkerställa ett vetenskapligt resultat, och den studien gjordes av en grupp forskare, och det var ganska jämn genusfördelning i gruppen.

"Sänkt smärttröskel
Lars Arendt-Nielsen, professor vid laboratoriet för experimentell smärtforskning, Aalborgs universitet i Danmark, inledde tredje dagens tema Regional Pain Syndromes med en föreläsning om ”Experimental Deep Tissue Hyperalgesia”. Han redogjorde b.la. för en spännade studie vid sin egen institution där man prövat smärtreaktioner hos normalpersoner respektive patienter med kroniskt lidande efter whiplashtrauma. Då man injicerade hyperton NaCl på en kronisk smärtpatient var dennes smärtupplevelse, smärtans utbredning och även smärtdurationen dramatiskt ökad jämfört med normalpersoners. Motsvarande reaktion har även noterats vid kronisk osteoarthrit, d.v.s. om det finns ett pågående smärtstimuli någonstans i kroppen så sänks den generella smärttröskeln genom s. k. central summationseffekt. Han konkluderade:

Temporal summation av smärta sker om smärtstimulit är tillräckligt frekvent men inte annars.

Kvinnor reagerar med kraftigare smärtupplevelse och större smärtutbredning än män efter givet smärtstimuli. "

Vill du läsa mer så är länken här http://www.medicinsktforum.com/article.asp?id=239

Vill inte läsa om vad labbnissarna kommit fram till innanför sina fyra väggar... jag vill höra och veta hur det är här ute i verkligheten där vi andra bor....
Du svarade aldrig på min fråga... har du haft urinsten någon gång??

Någon annan man härinne som kanske haft det?? Som kan berätta för Doktorn här hur det känns...??

Ja för kvinnor är ju så kassa i huvet så dom kan inte alls bedriva medicinsk forskning själva?

Näää men för att kunna forska krävs pengar.... och tyvärr så har männen fortfarande mer makt i vårat samhälle än så länge så det investeras inte så mycket i sån forskning...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du svarade aldrig på min fråga... har du haft urinsten någon gång??

Någon annan man härinne som kanske haft det?? Som kan berätta för Doktorn här hur det känns...??

Ja, jag har haft urinsten, och ja, jag fick gå hem och pissa ut den.

Jag har säkert haft jätteont på många andra sätt också, men nej, jag har inte fött barn, och således kan jag inte jämföra med just det enda som alla kvinnor verkligen tycker att man ska jämföra med.

Men om det nu är så jävla hemskt, då är ju alla kvinnor som föder mer än ett barn helt dumma i huvudet då eller?

I min bekantskapskrets har jag en kvinna som har fött två barn, den första "naturligt" och den andra med kejsarsnitt, och hon hävdar att kejsarsnittet ledde till mer och mer utdragen smärta.

Kia

Guest
Ja, jag har haft urinsten, och ja, jag fick gå hem och pissa ut den.

Jag har säkert haft jätteont på många andra sätt också, men nej, jag har inte fött barn, och således kan jag inte jämföra med just det enda som alla kvinnor verkligen tycker att man ska jämföra med.

Men om det nu är så jävla hemskt, dä är ju alla kvinnor som föder mer än ett barn helt dumma i huvudet då eller?

Nää vi är inte dumma i huvudet, men vi klarar att hantera smärtan bättre helt enkelt ju.... :tummenupp

Å belöningen man får efter så många timmars lidande är ju inte fy skam den heller.... överväger faktiskt all smärta i hela världen. Antar att du inte är förälder heller då???

Kia

Guest

I min bekantskapskrets har jag en kvinna som har fött två barn, den första "naturligt" och den andra med kejsarsnitt, och hon hävdar att kejsarsnittet ledde till mer och mer utdragen smärta.

Sant... har också hört det...
Barnmorskan som jag hade sa så här till mig. Vanlig födsel gör mer ont än kejsarsnitt men kejsarsnitt gör ont mycket längre tid. Därför upplever man den smärtan som mycket värre.

Jorå, till två barn, bägge vägde nära femkilosstrecket när dom föddes den naturliga vägen av en tjej som själv är tämmeligen liten...

Å du beundrar inte henne för hennes sätt att hantera smärtan för du tror att det inte gjorde så himla ont eller???

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nää vi är inte dumma i huvudet, men vi klarar att hantera smärtan bättre helt enkelt ju.... :tummenupp

Så därför skiter kvinnor i att uppfinna pillret som tar bort den ohyggliga smärtan ni känner varje gång ni föder barn?
För att ni kan hantera det?

Kia

Guest
Så därför skiter kvinnor i att uppfinna pillret som tar bort den ohyggliga smärtan ni känner varje gång ni föder barn?
För att ni kan hantera det?

Men som jag sa..... för att kunna forska och ta fram läkemedel krävs ju PENGAR!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sant... har också hört det...
Barnmorskan som jag hade sa så här till mig. Vanlig födsel gör mer ont än kejsarsnitt men kejsarsnitt gör ont mycket längre tid. Därför upplever man den smärtan som mycket värre.

Å du beundrar inte henne för hennes sätt att hantera smärtan för du tror att det inte gjorde så himla ont eller???

Jorå, jag beundrar henne, av många anledningar, och jo jag vet att det gjorde ont, den första förlossningen tog 26 timmar, men framförallt beundrar jag henne för att aldrig dra upp födslar när vi diskuterar smärta...

Kia

Guest
Jorå, jag beundrar henne, av många anledningar, och jo jag vet att det gjorde ont, den första förlossningen tog 26 timmar, men framförallt beundrar jag henne för att aldrig dra upp födslar när vi diskuterar smärta...

Å jag beundrar de män som kan ge kvinnorna lite cred för att de har så hög smärttröskel att de kan föda fram deras barn, utan att direkt behöva hävda sig och berätta att män minsann har mycket högre smärttröskel trots allt...

Men visst det gör ju ont att ha fel så det är ju himla bra att ni män har så väldigt hög smärttröskel då... :tummenupp

Å du tror inte män hade haft nytta av något preparat som kan tas för att minska smärta?

Jo, smärtlindrande mediciner finns ju. Men jag pratade om nåt preparat som skulle kunna göra just förlossningssmärtorna lite lindrigare...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Men visst det gör ju ont att ha fel så det är ju himla bra att ni män har så väldigt hög smärttröskel då... :tummenupp

Nu blev du ju helt plötsligt barnslig, men skitsamma, jag hade ändå inte tänkt diskutera mer med dig.

Jo, smärtlindrande mediciner finns ju. Men jag pratade om nåt preparat som skulle kunna göra just förlossningssmärtorna lite lindrigare...

Jo, för det är ju liksom en helt annan smärta, som behöver helt andra preparat som män inte kan tillgodogöra sig, eller nå't...

Kia

Guest
Så det är ingen härinne som kan hålla med mig och förstå att det känns nedvärderande och kränkande att höra att "det gör nog inte så ont att föda barn ändå.." från en man ???

Nu blev du ju helt plötsligt barnslig, men skitsamma, jag hade ändå inte tänkt diskutera mer med dig.

Jo, för det är ju liksom en helt annan smärta, som behöver helt andra preparat som män inte kan tillgodogöra sig, eller nå't...

Jaja, vi lär väl inte komma längre iaf....

Men skulle min man titta på lysrören, dra sig i hängslena och med ett belåtet flin kväka ur sig: "Jaja älskling, det där va väl ingenting? Jag har minsann högre smärttröskel än dig för att jag är MAN så jag skulle greja det där utan gnäll..." inne i förlossningssalen, skulle han få närmaste tillhygge i huvudet...

Olika smärta kräver ju olika smärtstillande substanser.... visste inte doktorn det? Ledvärk, muskelvärk, migrän, ryggskott osv... kräver ju lite olika mediciner...?? :pannkyss

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu blev du ju helt plötsligt barnslig....

Det tyckte jag redan vid inlägget "Vill inte läsa om vad labbnissarna kommit fram till innanför sina fyra väggar... jag vill höra och veta hur det är här ute i verkligheten där vi andra bor....".

Vad skönt att riktig forskning om smärtreceptorer, nervbanor osv kommer från folk som säger att "jag har ju jetteonnt ju! Jag har sekert ondast på jorden."

Gabor

Guest
???? Tråden handlar om ??

Vad har barnafödslar å smärta att göra med att kvinnor städar bättre än män,??? dom är duktigare på just det....:tummenupp ..perfekt. Kvinnor kör även bil bättre än höns.

Kia

Guest
Det tyckte jag redan vid inlägget "Vill inte läsa om vad labbnissarna kommit fram till innanför sina fyra väggar... jag vill höra och veta hur det är här ute i verkligheten där vi andra bor....".

Vad skönt att riktig forskning om smärtreceptorer, nervbanor osv kommer från folk som säger att "jag har ju jetteonnt ju! Jag har sekert ondast på jorden."

Det jag menade var att forskarna är jätteduktiga på pappret i teorin... men ser sällan människan bakom sjukdomen/smärtan. Den verkliga människan som lever ute i verkligheten, som KÄNNER den där smärtan.
De forskar fram en substans som fungerar helt kanon i deras labb.... men ute i verkligheten på oss riktiga människor så fungerar det inte riktigt lika kanon.
De genomför studier om smärta och smärttrösklar, tar ut några män och lika många kvinnor som ska representera ALLA.... blir inte det lite tokigt? Visst ser ju bra ut på ett papper till en uppsats men blir inte riktigt representativt för verkligheten.

Ditt inlägg va väl inte direkt heller det vassaste???
Men jaja att diskutera sånt här med en man verkar vara som att :huvet så jag ger mig.... Det är kvinnan som är svag och gnällig när hon tycker att det gör ont att föda barn. Så kan diskussionen dö nu för vi kommer ingenstans....

Kvinnor kör även bil bättre än höns.

Du ska jobba över ikväll va???

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Du kan ju inte mena allvar...

Har du haft typ urinsten någon gång? Det är väl det närmaste en man kan komma hur det känns. Ta det gånger 10 så har du väl ungefär smärtan vid en förlossning. Som dessutom oftast varar ganska så många timmar.

Har du något gång vart riktigt skitnödig och upptäckt att det ligger betong i ändtarmen?:D

Om man nyper en tjej lite lätt så säger hon ajjjjjjjjjjjjj

Häromdan nöp en tjej mig och jag bad henne ta i, och efter att hon tog i allt vad hon kunde så förstog hon inte varför jag inte visade några som helst tecken på smärta.

EDIT:Stavfel

Inte för att verka korkad eller något, men det kan ju vara så att tjejen var jättesvag.:rolleyes:

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Kia, nu får du ge dig. Åkt tillbaka till 14-årsåldern i sinnet eller?
Okej det gör ont att föda barn, inget snack om det.
Men att cheyer har högre smärttröskel än killar tror jag inte riktigt på.

Och varför är det så farligt att erkänna det? Har du ett behov att hävda kvinnors rätt eller vad är felet?

Henken

Guest
Näää men för att kunna forska krävs pengar....

Ja, fyfan för alla mansgrisar som sitter på alla pengarna & vägrar dela ut som till förlossningssmärte-forskning.
Män är svin! :mad:

Seriöst...om du är likadan i verkliga livet som du är framför datorn så tycker jag synd om barn, man, grannar och felparkerare.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
DET VAR ETT JÄVLA GNÄLLANDE PÅ KIA NU!

Fan gubbs ni kan ju inte sitta och leta fel i vartenda inlägg hon skriver.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det jag menade var att forskarna är jätteduktiga på pappret i teorin... men ser sällan människan bakom sjukdomen/smärtan. Den verkliga människan som lever ute i verkligheten, som KÄNNER den där smärtan.
De forskar fram en substans som fungerar helt kanon i deras labb.... men ute i verkligheten på oss riktiga människor så fungerar det inte riktigt lika kanon.
De genomför studier om smärta och smärttrösklar, tar ut några män och lika många kvinnor som ska representera ALLA.... blir inte det lite tokigt? Visst ser ju bra ut på ett papper till en uppsats men blir inte riktigt representativt för verkligheten.

Jag kommer inte att ge mig i en läkemedelsforskningsdiskussion med en lapplisa som påstår att forskning och verklighet ligger långt ifrån varandra. Dels för att jag läst dina tidigare inlägg vad gäller kriminella, psykiskt sjuka osv. och sett din argumentationsteknik och dels för dina fantastiskt dåliga inlägg i den här tråden.

Men. Du kan få en liten nöt att fundera på innan du går och lägger dig:

Om vi inte använde vetenskaplig forskning för att ta fram olika läkemedel, hur skulle vi då göra?

Och du. När det gäller källor omkring dina "fakta" om att "forskningen är bra på papper men inte i verkligheten" så kan du väl vara snäll och presentera dom och även presentera ett bättre sätt att lösa problemet på. Med källor givetvis.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024