Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Nyteknik skrev:
2424238 Även om ingen super och röker cigariller i en roadracingdepå kan jag tänka mig att det skulle bli mycket annorlunda om var och varannan förare hade läppstift och målade tånaglar.

RR-cheyer använder inte läppstift. :fakta
 

missus

Hojflicka
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Örby
Hoj
suzuki gxs400
Teddy skrev:
2423941 Beteende är delvis en följd av hormoner som är en produkt av den genetiska uppbyggnaden, så ja, man kan säga att våra gener bestämmer hur vi förhåller oss till det andra könet.

Obs! Det finns många olika teorier om hur vår genetiska uppbyggnad styr vårt beteende så därför bör man vara lite vorsichtig då man uttalar sig om detta. Självklart är det så att killar och tjejer är väldigt olika genetiskt, men detta behöver inte alltid vara avhängigt avgörande för vår personlighet.
Vissa påstår att arv och miljö styr vår personlighet minst lika mkt som vår genetiska uppbyggnad. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Alicia skrev:
Blir verkligen män mer blödiga om en tjej kraschar en om en kille gör det??
Jag är helt övertygad om att det är så även om jag överdrev en aning i mitt exempel om hjälten som stannar.

Jag vet ju själv hur liten man blir när tanten börjar böla eller har gjort sig illa, då är det som att reptilhjärnan går i gång och all fokus läggs på att trösta och skydda.

Tycker som sagt personligen att det är skitkul med tjejer som kör RR och för min del får ni gärna bli fler!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har absolut inget i mot tjejer i RR men jag vet at folk stör sig på att det är just så att tjejer får en del fördelar inom sponsorer just för att dom är tjejer men efter hand som det kommer fler tjejer så kommer den fördelen att dö ut nä tjejer är coolt att ha i depån :)

något som hade vart coolt är ju att ha en ren SM klass för bara tjejer men helt valfritt dom har väl det i italien om jag inte minns fel :)
 

sandstream

Guest
Gottis skrev:
något som hade vart coolt är ju att ha en ren SM klass för bara tjejer men helt valfritt dom har väl det i italien om jag inte minns fel :)
Det tror jag är helt fel väg att gå, tjejerna ska tävla ihop med killarna för bästa möjliga utveckling.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
sandstream skrev:
2424362 Det tror jag är helt fel väg att gå, tjejerna ska tävla ihop med killarna för bästa möjliga utveckling.


ja men det är väl så att vissa tjejer drar sig för att tävla bara för dom inte vill köra mot killarna då kan ju en tjej klass va lösningen och dom som vill köra mot killarna får göra det :)
 

sandstream

Guest
Gottis skrev:
2424366 ja men det är väl så att vissa tjejer drar sig för att tävla bara för dom inte vill köra mot killarna då kan ju en tjej klass va lösningen och dom som vill köra mot killarna får göra det :)
Ja, det vore en lösning på ett sånt problem men om man inte vill tävla mot killarna tycker jag att man gör bättre i att stanna hemma.
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Gottis skrev:
2424359 Jag har absolut inget i mot tjejer i RR men jag vet at folk stör sig på att det är just så att tjejer får en del fördelar inom sponsorer just för att dom är tjejer men efter hand som det kommer fler tjejer så kommer den fördelen att dö ut nä tjejer är coolt att ha i depån :)

något som hade vart coolt är ju att ha en ren SM klass för bara tjejer men helt valfritt dom har väl det i italien om jag inte minns fel :)

Att tjejer har fördel i mansdominerade idrotter när det gäller sponsring stämmer. Det beror självklart på att marknadsföring handlar om att synas. Att få ett bra utfall på att sponsra någon handlar inte om att sponsra den bästa utan den som folk lägger märke till. Folk lägger märke till dem som är överlägset bättre än alla andra och de som sticker ut på något sätt. De som är nästan bäst men "mainstream" hamnar tyvärr lite i skymundan.


Vilken skulle du först lägga märke till på en RR tävling; Tjejen med långt lockigt hår och stora bröst eller killen som kör ganska bra och kom 7a på SM?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
supergirl skrev:
2424400
Vilken skulle du först lägga märke till på en RR tävling; Tjejen med långt lockigt hår och stora bröst eller killen som kör ganska bra och kom 7a på SM?

i mitt fall killen som kom Sjua...

ja men efter som sporten växer även på tjej sidan så kommer det fenomenet att dö ut så är det bara...

Tex hur mycket pr jobb har ullis nu förtiden ps bara en fråg allså
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
supergirl skrev:
2424400 Att tjejer har fördel i mansdominerade idrotter när det gäller sponsring stämmer. Det beror självklart på att marknadsföring handlar om att synas. Att få ett bra utfall på att sponsra någon handlar inte om att sponsra den bästa utan den som folk lägger märke till. Folk lägger märke till dem som är överlägset bättre än alla andra och de som sticker ut på något sätt. De som är nästan bäst men "mainstream" hamnar tyvärr lite i skymundan.


Vilken skulle du först lägga märke till på en RR tävling; Tjejen med långt lockigt hår och stora bröst eller killen som kör ganska bra och kom 7a på SM?
Långt lockigt hår och stora bröst syns inte så bra på en roadracingförare. Därtill är nog den som inte ligger i täten i en sport som roadracing någon lysande reklampelare oavsett sina andra företräden. Frågan är om någon förare i SM är en meningsfull reklampelare men det är en annan historia.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Gottis skrev:
2424359 något som hade vart coolt är ju att ha en ren SM klass för bara tjejer men helt valfritt dom har väl det i italien om jag inte minns fel :)

Varför ska man ha en sån?

Edit: Nu har jag inte läst hela tråden igen. Men jag tycker att idén är kass. Varför ska tjejer och killar inte köra i samma klasser när det funkar så bra som det gör och tjejer inte har nackdelar av en något sämre fysik?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
anja skrev:
2424453 Varför ska man ha en sån?

Edit: Nu har jag inte läst hela tråden igen. Men jag tycker att idén är kass. Varför ska tjejer och killar inte köra i samma klasser när det funkar så bra som det gör och tjejer inte har nackdelar av en något sämre fysik?

Läs svaret jag gav Sandstremer
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Nyteknik skrev:
2424452 Långt lockigt hår och stora bröst syns inte så bra på en roadracingförare. Därtill är nog den som inte ligger i täten i en sport som roadracing någon lysande reklampelare oavsett sina andra företräden. Frågan är om någon förare i SM är en meningsfull reklampelare men det är en annan historia.

Nej inte när hon sitter på cykeln kanske :) ... jag kan inte så mycket m roadracing och motorsport än men jobbar inom mediabranschen. Där största delen av konsumenterna är killar funkar det vanligtvis med att ha en söt tjej på reklampelaren eller en kille de ser upp till. Jag antar att det även inom roadracing sponsras från företag som inte är motorföretag egentligen?

Annars är det ju ett hett tips till förare som behöver spons ;)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nyteknik skrev:
2424138 Jo, det var ju en hypotes och inbjudan till diskussion.

Behövs fler kvinnor i roadracing?

Om ja: varför?
Om nej: varför?

Inget kön är ju FÖRBJUDET att delta.
Det är det viktiga i sammanhanget ... om sedan tjejer vill eller inte är ju upp till dem!

Om svaret blir ett ja på den hypotetiska frågan; ska man kvotera in tjejer då? Det är ju modernt och poppis att trycka in folk pga deras genetalier och inte utifrån deras kvalifikationer.
Om svaret blir nej; ska man förbjuda tjejer att köra då? :va
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
anja skrev:
2424511 Jag vet då ingen tjej som låter bli att tävla för att hon inte vill köra mot killar. :va

nä för att dom kanske inte träder fram och dom blir skrämda alla är inte lika tuffa och står på sej lika mycket som du,BB,alice,åsa och ullis mfl

man kanske skulle lägga upp en poll :tomten
Ps sluta grina på mig nu det va ett förslag
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nyteknik skrev:
2423745 Eftersom nästan inga män har kvinnliga vänner skulle det betyda att knappast några män är riktigt manliga.
Men oj va manlig jag blev då helt plötsligt. Män som inte kan ha tjejer som polare missar nåt...
 

sandstream

Guest
supergirl skrev:
Där största delen av konsumenterna är killar funkar det vanligtvis med att ha en söt tjej på reklampelaren eller en kille de ser upp till. Jag antar att det även inom roadracing sponsras från företag som inte är motorföretag egentligen?
Tycker du har helt rätt!

Eftersom jag har ett företag får jag ibland förfrågningar om sponsring som jag kategoriskt säger nej till eftersom min kollega tycker att vi kan lägga reklampengarna på andra ställen och det måste jag respektera.
Men i ärlighetens namn är det tveksamt om det skulle ge något alls för mitt företag att sponsra några andra än tex Backlund eller Lindström som syns lite utanför RR-kretsar.
En ung lovande tjej i tex 125 JR skulle nog ge mer exponering än en etablerad förare i tex NSBK (Nordic Superbike) som tillhör topp 10.

Men nu är vi lite OT, som vanligt...
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag tycker det är jättekul med tjejer i roadracing-världen och ser gärna att fler hänger på och börjar köra!

Men jag har tyvärr också upplevt dåliga saker av hur det kan bli när tjejer fajtas mot tjejer. Lite utav den vanliga avundsjukan kan träda i kraft. Då handlar allt plötsligt om att synas, att vara den snabbaste tjejen etc

Nu var det inte riktigt det Nyteknik ville veta, men jag ville bara skriva mina upplevelser.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top