Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Nyteknik skrev:
2429299 Läs Bingos svar (som jag redan har hänvisat till) så klarnar det kanske lite.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2424145&postcount=37

Därtill tillhör jag det självständiga släkte som då och då tycker om att göra saker utan sällskap av den jag tillbringar större delen av mitt liv med. Det är när man inte redan har upplevt saker tillsammans som man kan berätta om dem för varandra.

Och därför vill du inte ha in kvinnor öht i RR?
Eller gäller det bara "din" kvinna?

isf är ju frågeställningen felaktig från början.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Snuttan skrev:
2429312 Och vart åkte era fruar/tjejer sedan då, när det var deras tur att slippa umgås med barn och gubbar?
Jag tror de flesta hade fruar och sambos med väldigt allmänna intressen. Kvinnorna gjorde alltså inget annorlunda när de fick möjlighet. Men en av de få kvinnliga bekanta jag har är gift med en kille som tävlingscyklar mycket. De turas om att utöva sina intressen. När han inte cyklar är hon i stallet med sin häst. Den som inte cyklar/rider är med barnen.

duckie skrev:
2429320 Och därför vill du inte ha in kvinnor öht i RR?
Eller gäller det bara "din" kvinna?

isf är ju frågeställningen felaktig från början.
Läs gärna vad jag redan har skrivit:
Nyteknik skrev:
Jag har själv inget emot att köra roadracing tillsammans med tjejer. Om någon tror det. På banan är det en fröjd att köra snabbt och tight med vem/vilka som helst oavsett namn, etnicitet, ålder, kön etc.

Frågan var om det behövs mer tjejer i roadracing?

Last edited:

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Snuttan skrev:
2429312 Och vart åkte era fruar/tjejer sedan då, när det var deras tur att slippa umgås med barn och gubbar?

Inte för att det har med RR att göra men, jag tror mig veta att tjejer/fruar tycker det är skönt att bara umgås med sina tjej kompisar ibland och slippa oss gubbar. Precis som många av oss gubbar vill leka ihop ibland.

Frugan och hennes vänninor brukar bla dra på shoppinghelg med allt vad det innebär,

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Har jag rätt när jag tror att du med den här tråden försöker förstå varför vissa har åsikten att det behövs fler tjejer inom RR?

Du undrar alltså inte om det behövs fler tjejer inom roadracing, utan du undrar hur *dom som tycker att det behövs fler tjejer* resonerar?

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2429299 Läs Bingos svar (som jag redan har hänvisat till) så klarnar det kanske lite.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2424145&postcount=37
Så du är alltså typen som inte kan vara dig själv om det är tjejer med?
Eller menar du att alla andra, förutom du, uppför sig annorlunda i kvinnors närvaro?
Nyteknik skrev:
Därtill tillhör jag det självständiga släkte som då och då tycker om att göra saker utan sällskap av den jag tillbringar större delen av mitt liv med. Det är när man inte redan har upplevt saker tillsammans som man kan berätta om dem för varandra.
Själv tillhör jag släktet som uppskattar att uppleva saker tillsammans med andra, tex min fru.
(Tilläggas kan att jag aldrig har förstått mig på folk som i ett förhållande regelbundet måste umgås med sina tjej- eller killkompisar utan att den andra parten är med :va )

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag för står inte riktigt vad den här tråden handlar om. Let the best (wo)man win !

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2429415 Så du är alltså typen som inte kan vara dig själv om det är tjejer med?
Eller menar du att alla andra, förutom du, uppför sig annorlunda i kvinnors närvaro?
Själv tillhör jag släktet som uppskattar att uppleva saker tillsammans med andra, tex min fru.
(Tilläggas kan att jag aldrig har förstått mig på folk som i ett förhållande regelbundet måste umgås med sina tjej- eller killkompisar utan att den andra parten är med :va )
Om man ska vara lite elak (vilket jag ju tycker om) beskriver du dig själv som rätt okänslig. Människor har olika behov och om man inte förstår det kommer man alltid tycka att alla som inte tycker som man själv gör är konstiga. Till exempel de som tycker att förtrolighet mellan två människor gör den tredje klart överskattad.

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2429471 Om man ska vara lite elak (vilket jag ju tycker om) beskriver du dig själv som rätt okänslig. Människor har olika behov och om man inte förstår det kommer man alltid tycka att alla som inte tycker som man själv gör är konstiga. Till exempel de som tycker att förtrolighet mellan två människor gör den tredje klart överskattad.
Tvärtom tycker jag att jag är en rätt kärleksfull människa :)

Men hur vore det om du svarade på min två frågor i inlägget du citerade ifrån istället?
Försöker få en bild av hur du resonerar men det är minst sagt svårt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Okej, majoriteten i tråden menar alltså att t ex ungängesformer och språkbruk är desamma i en blandad grupp och i en grupp med bara män? Vilken slutsats kan man dra ur det, att en grupp kvinnor uppför sig precis på samma sätt och pratar på precis samma sätt som en grupp män, eller att kvinnorna gör sig till när de hamnar i en grupp med män?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Bingo skrev:
2430079 Okej, majoriteten i tråden menar alltså att t ex ungängesformer och språkbruk är desamma i en blandad grupp och i en grupp med bara män? Vilken slutsats kan man dra ur det, att en grupp kvinnor uppför sig precis på samma sätt och pratar på precis samma sätt som en grupp män, eller att kvinnorna gör sig till när de hamnar i en grupp med män?

Varför skulle en tjej som hamnade i en grupp med killar göra sig till??

Nu talar vi inte om en krogrunda utan på ett ställe där "alla" är där för att de har samma intresse och ska tävla inom samma sport.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mitra skrev:
2430090 Varför skulle en tjej som hamnade i en grupp med killar göra sig till??
Varför frågar du mig? Jag frågade om det förhåller sig på det ena eller på det andra sättet. Jag påstod inget :)

MC Doktorn

Guest
duckie skrev:
2429343 No offense - men det är en hel del som undrar här i tråden vad du menar egentligen.

Vi läser och läser...och läser....

Den handlar om världsliga problem i brist på andra problem :)

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2430079 Okej, majoriteten i tråden menar alltså att t ex ungängesformer och språkbruk är desamma i en blandad grupp och i en grupp med bara män? Vilken slutsats kan man dra ur det, att en grupp kvinnor uppför sig precis på samma sätt och pratar på precis samma sätt som en grupp män, eller att kvinnorna gör sig till när de hamnar i en grupp med män?
Klart att folk i allmänhet uppför sig annorlunda när de är i en blandad grupp än när de är i en grupp med enbart individer av samma kön.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2430348 Klart att folk i allmänhet uppför sig annorlunda när de är i en blandad grupp än när de är i en grupp med enbart individer av samma kön.
Det tror jag med. Okej, nu när vi tror så bra, vilka svar kan vi då ge den stackars sökande NyTeknik på hans två huvudfrågor:

NyTeknik skrev:
Vad skulle hända om vi fick se ett ökat intresse för roadracing bland unga kvinnor och fler eller till och med många fler tjejer i depåerna och på banorna?

NyTeknik skrev:
Skulle det bli bättre, roligare och mer spännande med kvinnliga förare i MotoGP?

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2430361 Det tror jag med. Okej, nu när vi tror så bra, vilka svar kan vi då ge den stackars sökande NyTeknik på hans två huvudfrågor:
Tror inte att något av hans fiktiva scenarion kommer att inträffa men finns det tjejer som platsar i MotoGP om några år så kör de tillräckligt bra för att vara sevärda (reserverar mig för någon typ av inkvotering eller reklamjippon som bara lär bli pinsamt).

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Om nyteknik känner att det är jobbigt med kvinnor i roadracing, där de har en självklar plats får han väl hitta en annan hobby?
Finns väl en bra serie på tv som behandlar ämnet ganska bra, nilecity, vad brandmännen gör tillsammans.
Eller handlar frågan om nåt annat?
Kvinnor har en solklar plats i roadracingen, även om den är mansdominerad än så länge.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...