kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kolven kom igår o hämta ut den runt 16:00 :) bara hämta o hem o porta klart saker o ting :p blev inga bilder men ska ta bilder när jag testat åket o kollat över om sakerna håller som dom ska då blir de bilder på portningen i blocket o kolven :D

De som skiljer kolven är att de e 2 kolvringar i stället för 1, kolven är platt på kolvtoppen mot org som e oval, kolven e kortare mellan kolvbulten o nerot, ca 2-3mm, när man drar kolven i sitt översta läge så har jag en glugg i avgasporten i underkant på kanterna i avgasporten, :(

Starta upp henne efter mycke om o men, kompet e ju åt hälvete, ont i foten har man dagen efter XD, startade bara några sek för kl va 22:30, får starta upp henne på nytt en annan dag o testa o se hur hon fungerar o köra, om det finns nått ork eller e orkeslös.

Tror de störsa felet e gluggen för när pulserna kommer åter går de in i cyl igen ju, blir lite ekonomisk, heheh.

Kanske kan köra epoxy i underkant eller vad tror ni så jag får bygga ? eller måste jag ALU svetsa ?
 

Bifogat

  • dsc00649f.jpg
    dsc00649f.jpg
    98 KB · Visningar: 163

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska inte returpulsen komma strax för bdc?
För att inte färskgasen ska gå från överströmmarna o rätt ut i pipan?:va

Däremot borde det väl bli väldigt dåligt vakum i vevhuset, om kolven inte tätar för avgasporten. =obra
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ska inte returpulsen komma strax för bdc?
För att inte färskgasen ska gå från överströmmarna o rätt ut i pipan?:va

Däremot borde det väl bli väldigt dåligt vakum i vevhuset, om kolven inte tätar för avgasporten. =obra

jo väldigt dåligt att de inte tätar som de ska, undra hur mycke kraft man tappar på detta.

Starta upp den förut o kom ca 100 meter innan jag insåg att nått va fel med växelspaken, växla man ner följde den inte me upp :va men växla man för hand o drog den själv upp så kunde man växla o alla växlarna fungera bra, bara åka hem o riva av kopplingskåpan, lamelerna o hela köret o gå på returfjädern till växligen, den ena hade böjt sig så den inte nodde fram till klacken, men jag böjde fjädern rak o böjde saken på växelmekanismen närmare fjädern o svetsa på kanten för blev en liten sprika där jag böjde, men nu fungera det kanoners :yoparty

Starta på nytt o körde en sväng, nu fungerar den finemang :) men saknar en del av bottevridet :huvet

Se om jag ska riva isär de snart igen o gå över avgasporten o se om man kan göra nått åt problemet.

Den värkar aningen rappare på de lägre växlarna o nu orkar den på 5an.

Måste porta spolportarna o boost o höja dom till runt 133+ , nu e dom på låga

spol 1 125
spol 2 127
Boost 136
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen denna regninga dag :(

Har drevat om hojen till 14/45 :)

Igår va de sol så tog en snabb sväng efter jag hade bytt ner till 160 i huvemunstycke, hade 190 innan o bludra på fullgass så fick släppa av för att få effekt.

Hade skoj på crossbarnan :)

Hem o pilla isär cyl o gjort mig packnigar till cylfoten, membranet, vattenpumpen så jag slipper detta kleta med packnings silicorn helatiden XD

Har vart på o plastat avgasporten i underkant med nått högtemp epoxsi ALU legering, undra hur bra de håller, de märker jag efter provrundan, men nu slutter de tätt när kolven i topp läge :D

Porta upp boost i samma veva o höjde några grader ;)

Porta om lite i reedshuset okså för märkte att de blev en kant så man kunde inte öppna det vänstra nedre reeds, utan tog i lite i kanten, men nu e de åtgärdat :)

Lite tråkigt väder just nu, men hoppas på bätre väder senare så man kan provtesta o se om den vill piska bätre eller sämre, svårt o veta, men blir skoj o veta sen :p
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tog en sväng förut o får bestycka ner mera på munstycket, har 160 nu o funkar bätre om jag släpper av gassen när den får mindre soppa, men ånar det imon :D

Jag porta upp boost till 142 o ska höja spol nästa gång jag river isär sakerna.

Den läcker ingenstanns efter mina nya packningar o vridet e betydligt råare nu en innan :D

Ska montera mindre bakdrev, sen lär den piska bakhjul alla växlarna :)

Om ca 1v ska hojen bänkas så ska försöka få åning på allt nu de sista innan, sen blir de spännande o se var den lämnar på bak hjulet :)

Se om jag kan få åning o dra en filmning under lite körning :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu kan man ge lite info om allt, legat nere som ni säkert märkt ett tag.

Nu i fredags va jag i vårgårda med hojen för de va så kallat mopperace på lördagen med bänkning, så jag följe med polaren o fösökte åna åning hans moppe men bara mistände så den står oss mig nu o väntar på att bli åning på motorn så den piskar som den ska igen :)

I allfall tog en test runda på rakan men reste fram till 4an o fick slå av på gassen på varje växel, så man blev nästan piskad av en moppe, heheheh så kan de gå när framhjulet e mer i luften en marken.

Men nu var de min tur o bänka hojen, bänken e bygd för moppar så han som har den viste inte om den skulle kuna hantera min hoj för 5 öre, men vi testar sa han så upp med hojen o spänna fast framdäcket, polaren fick hoppa upp bak så vi fick lite tyngd på bakdäcket.

Startade på 3an o testade drog full rulle o börja spinna satan i gattan o på nått underligt vis span rullen i maxs innan jag fick upp maxs varv i motorn :O den gjorde i bänken då 130km/h 39hk, sen körde jag på 4an & 5an men blev bara sämre o sämre, visade bara 31hk på 5an, rullen begränsade denna bänknigen assenvärt.

Rullen skulle haft svarvade ribor eller målad med dragrace klister eller nått, o jag skulle inte haft cross sulan bak utan mera sm/slicks däck eller nått för att få bätre feste.

Men skoj o veta att den prestera 39hk, fast e god till så mycke mycke mera med en riktig bänk :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man tackar :Bugar o bockar :fyllisar. så klart jag kan knappa in kontonummer om ni vill se ett fortsatt liv på detta åket :Bugar

Man vill ju se ett fortsat liv på hojen, en gammal klasiker med mycke roliga ponnysar i hagen :tummenupp o tror de kan bli nått i slutändan, önska bara man hade en tjokare plånbok så man kunde köpa mycke godis :Bugar

Alla bidrag tackar jag för som kan föra närmare liv i bygget.

Alla bidrag som kommer in kommer hamna på förstasidan, skriv bara vad du heter på SH så jag vet vem som betalar vad :tummenupp

swebankkont.
Clering 8032-5
Bank nr 03 989 125-4

David Magnusson​

50 kr från sportis idag bättre sent än aldrig:tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
50 kr från sportis idag bättre sent än aldrig:tummenupp

Så ska de låta :tummenupp bätre sent en alldrig :) man tackar så mycke för bidraget :yoparty

Ska göra en lte skriflig UPD hade jag tängt för vart rätt dött här, måste få liv i tråden :D

Igår rev jag isär cyl för tänkte att jag skulle porta klart cyl så jag får upp durasionen på spolportarna :yoparty

De första jag märkte när jag lyfte av cyl va att kolven hade en jävla fet sprika i sig, en ny kolv, har inte kört många timmar med den alls ju :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Så jag tog en av kolvringarna o monterade 1 på min gammla kolv som e i bätre skick ju o samma sak med den nya kolvbulten stoppa jag i den gammla kolven så nu har man en fungerande kolv som kan bräsas med :banana

Angående cyl så satt jag några timmar igår kväll o portade på portarna o e början på nöjd, agående vinkeln från spol o upp så e den rätt plan nu, kommer troligen få riva av cyl på nytt o vinkla upp portana lite så underströmarna går mer uppot mot toppen men testa så här först.

Hälst skulle jag velat ha tag i en spliter ny eller beg cyl som e betydligt bätre skick en denna, nicasilen e snart borta över allt :huvet:huvet:huvet:huvet

Bilder va de okså, knäpper några snart så ni få se hur de ser ut :banana

Se om man får gjort en portmapp okså :Bugar
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej alla glada nu har jag skruvat ihop den o kört e sväng.

De första jag märkte är när jag skulle starta den är att de inte finns nått komp :O

Ja ja tänkte jag, den startade o jag får la ta en test rund o se om den fungerar sämre eller bätre.

Slänger i 1an o drar lite sakta o drar till, ojojoj vilket vrid helt plötsligt mot innan, i med 2an o den suger som ett gött bottenvrid ska göra o sen upp med framhjulet i luften :) o ner o slänger i 3an o samma sak där :D sen petar jag i 4an o 5an o putrar sakta bortot o sen ska jag öka o testar bara gassa o den drar villigt iväg snällt tills den kommer upp till ett vist varvtal o den säjer pang o sticker i väg :)

Topphastigheten har ökat gallet mycket mot innan, varvar ut alla växlar utan problem, kör med 14/45 drevning nu :)

Bilderna kommer senare,

Portningen ser ut så här nu:

Avgas 192.5
Spol 1 135
Spol 2 135
Boost 141

Blowdown Spol 28.75
Blowdown Boost 25.75

De som skulle behövas nu e att porta klart spol så man får de jämt, lite skeft o tagigt nu XD o nicasila om loppet + ny kolv.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    223.5 KB · Visningar: 86
  • 2.jpg
    2.jpg
    237.3 KB · Visningar: 89
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kommer mera bilder senare, va ute i garaget nyss o plockade ut t-stiftet o kolla gnitan, fanns gnista i bland :huvet:huvet:huvet blev gö förvånd :va så jag tesade med ett anat t-stift o vipps fanns de massa gnista :yoparty:yoparty:yoparty måste vart fel på de andra stiftet :glömdet

Filmade en nästan 30min lång film igår okså, men efter jag filmat klart o kollade på filmen så filmade den mästadels bara frasmkärmen så man ser knapt inget framot :död
 
Last edited:

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Kommer mera bilder senare, va ute i garaget nyss o plockade ut t-stiftet o kolla gnitan, fanns gnista i bland :huvet:huvet:huvet blev gö förvånd :va så jag tesade med ett anat t-stift o vipps fanns de massa gnista :yoparty:yoparty:yoparty måste vart fel på de andra stiftet :glömdet

Filmade en nästan 30min lång film igår okså, men efter jag filmat klart o kollade på filmen så filmade den mästadels bara frasmkärmen så man ser knapt inget framot :död

klipp ut bästa bitarna och langa upp videon på tuben..så man får se :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
klipp ut bästa bitarna och langa upp videon på tuben..så man får se :)

Idag har jag lyft av motorn, om man kollar i slutet i del 3 så hör man att den låter hel knas o nått från motorn e de så ska porta klart cyl o plocka bort koppligen o dom sakerna o se om kickdrevet tagit mer skada, saknas 1 kugg, se om e går åna de innan man plockar ihop den nästa gång.

Vet inte hur man klipper så ni får hela rullen i 3delar.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=pALZw0IU5Po&feature=channel_page

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=eJ7chwztn_c&feature=channel

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=ZS7FHhC0S7g&feature=channel
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top