kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Portade trotteln? Vad gör man då? Annars porta baksidan insug ger ju en aning på högre varv till en viss förlust på låga,, Väldigt lite både vinst och förlust så det lär inte kännas av. Porta vidare till 42 bör du göra "efter" maxportning av reedkorgen. Eller vänta tills jag kan ge dig Boost III Stepper Reeds för då portar jag korgen och monterar reedsen åt dig.:tummenupp

Jag kan varmt rekomendera en rolig sak till du kan prova som är gratis.. Montera Boostbottel på insugsgummit mellan fugge och reedkorg. Fixa en behållare typ sprayburk eller liknande som ligger på 500cc (halv liter) Montera den där med en så grov slang som går att limma fast i insugsgummit och så kort som möjligt! Du får en betydligt mer lättkörd och lätt inställd tomgång och bättre bottensvar med en boostbottel! Sitter på varenda skoter standard från 80talet till 2009. Dom kör visserligen med mellanrör mellan insugen. Men separata burkar är bättre.

Vart lite vassa kanter i trotteln så jag åna till dom så det funkar bätre mellan genomströmningen o flödet, höjde kanten nån hundradel i framkant av fuggen mot trotteln så när man gassar fullt ska det inte bli nån kant i genomströmningen.

Sitter redan en boostbottle org på den med rätt grov slang o en plast burk.

Ska ut en sväng idag o provtesta den, hoppas känna nån skildnad o se om nått behöver ändras, då får man skystera :banana
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Igår provtestade man hojen.

Den startade förvånansvärt lätt, men har gjort en grundlig genomgång av fuggen, gjorde susen tydligen, när man kör så funkar registret bra på låga varv o mellan varv men totalt orkeslös på det högre varvtalet o drar man fullgass så bara den möar o släpper man av lite på gassen så funkar den bra.

Toppar just nu 100km/h på 4an men på 5an så orkar den inte.

Förgasaren blir att plasta så man får åning på den utsprugliga formen, bara för en viss portning funkar på 1 fugge så kanske de inte funkar på nån annan.

Funderar o testa min gammla flitslide 36a på 500an okså, se om gass svaret blir förändrat :)

Blir de inget bra med fuggen så blir de att montera 40mm igen, se om man kan ta sig an o få upp den till 42a i samma veva, hälst skulle jag velat ha tag i en 44a flitslide på en gång :)

Ska återställa längden på avgasröret okså i samma veva, se var problemet kom på hojen så man får tilbaxs effekten, kanske får sänka avgasporten igen lite, 1-4 funkar bra men man märker att den inte har samma ork längre, vet att bestycka rätt är väldigt viktigt för att motorn ens ska kunna prodecera samma effekt.

Ska gå över tändningen o skystera den lite okså nån 10 del.

Men återkommer senare troligen, nu ska jag ut o mecka med gammel harven, se om man kan komma med nått posetift åt er läsare :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har kommit in igen efter en stunds mekande :D

Börja med att bytta fugge till 36an o bestycka med 60 låg o 160 hög o starta den, jävla vilket gass svar med flatsliden mot vanliga rundtrotteln, ut o köra en sväng o nu orkar den alla växlar utan bekymer :tummenupp

Hem o börja plasta trotteln o förgasaren o montera allt, stoppa i ett 190 munstycke i samma veva o starta upp den, startade bra :) gass svar lite sämre men bätre vrid nu när man kör :) tog en sväng på ett par mil o lekte lite i skogen o hade almänt trevligt i solskenet denna soliga dag :D börja köra hemmot sakta på 4an o helt plötsligt säjer den bara möööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö o jag nej nej nej inte soppa torsk o lirkar med gassen o drar chok o växlar ner men inte ett ljud.

Värka inte som den nöpp för var bara bööööööööööööö, bensin fanns i tanken efter jag kollat, komp fanns, men ville inte starta :S hum okej bara putta hem dom 4 km -.-

Men som tur kom polaren efter halva sträckan o han putte hem mig :krama

Hemma börja jag riva utt stifter o det va blött/sottit, gnista fanns, lossa fuggen o insug membran o kolla in, såg bra ut, bort med röret o kolla in o köna på kolvring o det funka, plocka av sadeln o tanken o sen av med toppen, väloljat komprum :p kände med fingret i loppet, hade blitt en repa :( ja ja, av med cyl o kolla på skadorna, torka ur loppet o vart en repa som inte var så värst farlig som jag först trode o honnar ut det mesta :)

Kolven hade fått ett litet jack, efter en stunds putsande o letande så hitta jag varför skadan hade uppkommit.

Om man tar kolvringan o tittar på kolvringsgappet så e de som ett L om man kollar på varje öppning men den vänstra L hade gått av :( så de va därav skadan komm, o har konstaterat att kolvringen e totalt skrot nu :D

Så nu frågar jag här om någon har en gammal 500 kolv liggandes till en kawa av år 84-92 eller nått av det hållet eller endast har 1 kolvring, som man kan få köpa billigt eller om nån har lust o sponsra med 1.

Så länge kolven inte har sprikor e det lungt, har den gått långt gör de ingenting.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu kommer lite bilder på loppet o skadorna. även lite på portningen, men inte klar på långa vägar med portningen.

Ska ta bilder på plastningen av trotteln en dag okså :)
 

Bifogat

  • 100_6825.jpg
    100_6825.jpg
    242.9 KB · Visningar: 136
  • 100_6834.jpg
    100_6834.jpg
    246.2 KB · Visningar: 150
  • 100_6828.jpg
    100_6828.jpg
    247.9 KB · Visningar: 88
  • 100_6827.jpg
    100_6827.jpg
    260.3 KB · Visningar: 120
  • 100_6836.jpg
    100_6836.jpg
    268.5 KB · Visningar: 86
  • 100_6838.jpg
    100_6838.jpg
    208.7 KB · Visningar: 82
  • 100_6839.jpg
    100_6839.jpg
    236.5 KB · Visningar: 137
  • 100_6837.jpg
    100_6837.jpg
    255.7 KB · Visningar: 87
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu kommer lite bilder på loppet o skadorna. även lite på portningen, men inte klar på långa vägar med portningen.

Ska ta bilder på plastningen av trotteln en dag okså :)

Bilderna kommer senare, internet vägrar ta in dom nu :mad:

Otur med ringen:gnissla Men den var ju slut! Är det 1 eller 2 ringar på denna där? Jag kör ju bara en ring även om kolven är gjord föt 2.. Bet mer snurr med 1 ring............

Men man måste då nita igen undre kolvringsspåret mellan utblås och första överströmmare!

Skumt att förgasaren inte funkade? Så länge man inte slipar bort något vesäntligt som nålmunstycket eller råkar klägga igen någon kanal eller sänker golvet utan att följa med genom sänkning av nålmunstycket så ska alla förgasare fungera lika bra vid portad. Trottelns skärning får man inte röra om man nu inte är ute efter något speciellt i registret.

Om du plastar tillbaka något på trotteln måste den slipas exakt till org utförande under som på sidorna, annars blir bestyckningen minst sagt helgalen.
Ex bild på min xr trottel plastad ...Alla munstycken 100% off med denna spackling!
 

Bifogat

  • P3050089.JPG
    P3050089.JPG
    51.4 KB · Visningar: 170
  • P3050086.JPG
    P3050086.JPG
    64.4 KB · Visningar: 199
  • P3050090.JPG
    P3050090.JPG
    72.3 KB · Visningar: 194

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Otur med ringen:gnissla Men den var ju slut! Är det 1 eller 2 ringar på denna där? Jag kör ju bara en ring även om kolven är gjord föt 2.. Bet mer snurr med 1 ring............

1 Ring org va de på den kolven.

Men man måste då nita igen undre kolvringsspåret mellan utblås och första överströmmare!

Hur nitar man igen ett kolvrigspår ? har inte hört de innan.

Skumt att förgasaren inte funkade? Så länge man inte slipar bort något vesäntligt som nålmunstycket eller råkar klägga igen någon kanal eller sänker golvet utan att följa med genom sänkning av nålmunstycket så ska alla förgasare fungera lika bra vid portad. Trottelns skärning får man inte röra om man nu inte är ute efter något speciellt i registret.

Om du plastar tillbaka något på trotteln måste den slipas exakt till org utförande under som på sidorna, annars blir bestyckningen minst sagt helgalen.
Ex bild på min xr trottel plastad ...Alla munstycken 100% off med denna spackling!

Jo de va la lite små skumt att fugen inte ville funka som den ville men efter plastningen fungera den som innan :tummenupp

Jo jag viste att ringen va slut men inte att kolven va så slit så den kunde hoppa ut sitt kolvring stopp o kunas vridas, hehehe, hade tur i oturen med raset, kunde gått mycke mycke väre ju.

Men bara ta nya tag :yoparty
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen alla :)

Igår kväll nån gång runt 22 till idag 02:00 rev jag bort motorn från ramen o klöv den i delar :D

Har börjat plasta reeds korgen i cyl, även börjat plasta blocket, vevhus fyldnaden kommer bli mindre o flödet kommer röra sig en annan väg :)

Jag skippar ta bort reeds stoppena utan plastar upp så de inte blir nått mellan rumm mellan reeds stoppena o reeds korgen i cyl, ska knäppa bild så ni få se hur jag tängt mig :)

Det högra ramlagret va helt men det vänstra va mer en slut, glappa åt alla möjliga kanten nu när man fick isär allt.

Packboxen på tändsidan va slut men på koppligsidan fugerar ett tag till, men både ramlager & packboxar ska byttas.

Växelaxens packbox läcker lite o sammasak med drevpackboxen på utgående drevaxel.

Värkar som motorn har baksugit massa avgaser in i veven, för allt va kålsvart, sen värkar de som att vevens storände har slått i blocket hela vägen runt, tror att de beror på glappat på vänster ramlager, samma sak har vevhalvan slått i blocket o skrapat i mot blockets kant på tändsidan på de glappiga lagret.

Har även funderat över loppet, värkar som det är nicasilopp men nicasilet är så slitet så de är snart borta, tog en magnet o testa o de fastna lite lite, men inte specelt hårt :brinnerup
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fy faen vad tungt för dig. Det blir en dyr motor i slutänden. Det finns firmor som dels om nicasilerar och även stålfodrar gamla cyllar ,men det visste du nog redan.

Nu skulle jag länkat till en på forumet som har en nicasilfirma,men länken fanns visst på jobbdatorn:huvet:huvet
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu kan det bli en spännande tråd igen:tummenuppLitersmotor? Turbo? Skall följa detta med spänning, keep up the good work:)

Jo vem vet vad mina galna upptåg säjer, jo min plånbok säjer stopp :brinnerup

Omnicasila 1850
kolv 2100
ramlager 400
packboxsatts 450
packningsatts 500
Slutsumma på delar 5300kr
Frakt nån hundring :näsblod

Står för ett tråkigt dilemma, att jag kommer medela att jag ger upp renoveringen av 500motorn, tråkigt men sant :(

Har en 125a motor liggandes som ska bultas på i ett sista försök, sen ger jag upp detta bygget tillsvidare, då plockar jag de jag ska ha o sen åker rästen på tippen :banana

Ska försöka samla ihop pengar o köpa en sporthoj på en gång, 15000-25000, men kommer ha råd till hösten kanske, o jag som ville ha en hoj o köra hela sommarn med :huvet

Nån som har en sporthoj jag kan få låna under sommarn? texs 600-1100cc, nån som har nån extrahoj man kan få köra med i några månader, kanske får mig på nya glada vilda tankar :yoparty
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jo vem vet vad mina galna upptåg säjer, jo min plånbok säjer stopp :brinnerup

Omnicasila 1850
kolv 2100
ramlager 400
packboxsatts 450
packningsatts 500
Slutsumma på delar 5300kr
Frakt nån hundring :näsblod

Står för ett tråkigt dilemma, att jag kommer medela att jag ger upp renoveringen av 500motorn, tråkigt men sant :(

Har en 125a motor liggandes som ska bultas på i ett sista försök, sen ger jag upp detta bygget tillsvidare, då plockar jag de jag ska ha o sen åker rästen på tippen :banana

Ska försöka samla ihop pengar o köpa en sporthoj på en gång, 15000-25000, men kommer ha råd till hösten kanske, o jag som ville ha en hoj o köra hela sommarn med :huvet

Nån som har en sporthoj jag kan få låna under sommarn? texs 600-1100cc, nån som har nån extrahoj man kan få köra med i några månader, kanske får mig på nya glada vilda tankar :yoparty

Seså, upp med ett kontonummer, så skall jag pynta in en 50 lapp direkt till dig, det är värt en poll ta mig fan:tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Seså, upp med ett kontonummer, så skall jag pynta in en 50 lapp direkt till dig, det är värt en poll ta mig fan:tummenupp

Klart killen skall bygga vidare! 50 spänn från mig med om kontonumret dyker upp!

Många bäckar små...! :tummenupp

Man tackar :Bugar o bockar :fyllisar. så klart jag kan knappa in kontonummer om ni vill se ett fortsatt liv på detta åket :Bugar

Man vill ju se ett fortsat liv på hojen, en gammal klasiker med mycke roliga ponnysar i hagen :tummenupp o tror de kan bli nått i slutändan, önska bara man hade en tjokare plånbok så man kunde köpa mycke godis :Bugar

Alla bidrag tackar jag för som kan föra närmare liv i bygget.

Alla bidrag som kommer in kommer hamna på förstasidan, skriv bara vad du heter på SH så jag vet vem som betalar vad :tummenupp

swebankkont.
Clering 8032-5
Bank nr 03 989 125-4
David Magnusson​
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har första inbetalnigen kommit, tackar så himla myck :Bugar

( ST1050:_) 50kr

Nu har man börjar plocka ihop min racer :yoparty

Montera motorn o fick göra lite förflytningar på fästerna, stämde inte till 100%, men den sitter fast nu o kedjan löper bra :D

Montera min polerade 36a på cross motorn :banana ser förjävla hett ut :fyllisar

Motorn e en gammal 125a med avgasportar :yoparty cyl e små portad men ska portas mera :yoparty avgasporten e polerad :banana

Måste ju roa mig me nått tills man har råd att renovera 500a motorn :yoparty
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har jag bestält kolv & ramlager till 500an, mer hade jag inte råd med :huvet

Nu skiter jag i cyl att nicasilen e dålig, i med ny kolv o brasa hälvete :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top