kx500 självmods åket. projekt go fast. Í´m Back

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Centrum kolvbult och uppåt 37 mm. Centrum och neråt 49 mm. På ett ungefär.

Vilket år kommer kolven du mätte på ?

Ska mätta min kolv en dag o se hur bra den stämmer :)

UPD
Skriflig.

Igår pilla man isär kopplingskåpan o skulle fixa sin kick, det är så att när man kickar för snabbt så kuggar den över så ville åna problemet, först strulla kicken att jag inte fick av den från axeln så de va mycke slå o spänna o ha sig, men tilslut lossa den efter säkert 30min :banana sen kunde man lyfta bort kopplings kåpan o hitta lite saker där inne :D men man behövde plocka bort hela kopplingen innan man kom åt kicken så de va bara börja skruva vidare, kolla över lamellerna o dom såg nästan nya ut :Bugar men hade tur att muttern i mitten inte satt så hårt på ingående drevaxel utan nån innan mig hade vart på den så den satt knapt fast :huvet tur den inte hade lossat :tungan sen plocka jag bort kicksakerna, felet på kicken va att fjädern på undersidan hade skruvat ut sig så den tryckte knapt mot den undre bläcket som ska koppla in i kickdrevet, men de va lätt ånat sen va de fixat, böjde kickfjädern lite okså, ett tidigare problem är att fjädern har lossat från motorn o klämt sig mellan, mellan drevet mellan kickdrevet o kopplingscentrum som har involterat att 1 kugg har slåtts av så den glappar lite när den är där kuggen är, men håller säkert bra ett tag till utan problem :yoparty

Sen skruva jag på kopplingskåpan igen, fylde på ny olja i motorn :)

Nu fattas bara att försöka sig på att fixa läkachet på avgasystemet, är så att alla dessa år så har skälva stossen i cyl glappat hela tiden, så avgasrörets anslutning är mindre en hållet i cyl :huvet, har funderat övet att skaffa ett järnrör som passar exakt på avgasröret o sen dremla upp hållet i cyl så man får det bomm tät, sen få jag se om man kan få de så man slår in röret i cyl så den sitter fast, sen kan man använda som org på röret, o-ringar på stossen som man trycker i cyl :)

Angående utväxligen så fungerar den över förväntan med det mindre bakdrevet, ska köpa mig ett 15framdrev senare o sen ska jag se om man kan få på mitt mindre bakdrev bak som är på 35 kuggar har jag för mig, har 39 bak nu.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vill du ha bra fart i denna där måste portarna ändras drastiskt.

Bör ligga på följande 194-200 på utblås och 132 på bägge överströmmarna dvs den närmast utblåset och den närmast bakre boostarna. Och boostarna skulle jag kört 133

Jag brukar även ändra inkast vinklarna på alla kanaler till förts och främst till senast bästa teknik och egna vinklar.

Det låter högt i durr men jag kan garantera ruskigt vrid från tomgång till slutvarv på 8000v blankt med org pipa . Och 9000 med kapad pipa. ca 12 cm kortare än org för att bättre macha portningen kapas gärna i halls och midja 50/50%... Stor efektvist på det men lågvarvsförlust....(lågvarvsförlust behövs på en 500 enstånka

Och sätt squsmåttet på 1mm och kompförhållandet på 12-1 och du har då en närmare 80 kusars killer.. Jo 48mm gasare skulle passa bättre då & Boost III trottelmod & Boost III stepper reedventiler:tummenupp

Om du river motorn så passa på att slipa snygga till vevhuset för bättre flöde. Jag brukar slipa bort en hel del & plasta där det behövs....
 

Bifogat

  • P3090096.JPG
    P3090096.JPG
    113.9 KB · Visningar: 258
  • tc 900 portat 013.jpg
    tc 900 portat 013.jpg
    44.2 KB · Visningar: 205
  • PC200069.JPG
    PC200069.JPG
    103.1 KB · Visningar: 191

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Tack boost för informationen :Bugar

Angående bilden med membran så stämmer inte bilden med min cyl, tror du visa bilden bara för att ge mig råd om de kan stämma!

Motorn ska klyvas i samband när jag får tag i en kolv, måste byta ramlager i samma veva för vänster har börjat glappa lite lite, sen ska vevhuset o cyl portas vidare, funderar på högre portar o vingportar.

Nån som vet var man kan köpa ö.v dimentions kolv ? funderar o borra upp loppet en aning, loppet är rätt dimention vid cyl tjolarna, men vid komp kanten så är dimentionen aningen större, va en grov vänd kant i framkant av cyl, men honade bort den så blev aningen bätre.

Undra hur mycke man kan svarva upp org fuggen? fuggen e som sakt på 40mm nu, rundtrottel.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja det var mest råd..Bilderna kommer från en snöskoter thundercat som har reedhuset ner i vevhuset. Men samma princip gäller i ditt fall . matrial som slipas bort i vevhusn och ev i överströmmare ersätts bäst i reedhuset. Om man byter till boysen reeds eller Boost III reeds så slipper man reedstopparna och då kan man plasta in väggarna lite för att få tillbaka volymen på vevhuset.. (inte bra med för stor volym i vevhuset!!)

Dom Durrar jag angav där kör jag vid skoterportning på samm cc och samma slutvarv som man vill ha en 500 på. Ursprungligen kommer dom faktist från världen bästa motor i 2 taktsreg Yhamaha yz 250 05----- Hutlöst bra körbart register som dom andra fabrikaterna jagar. Jag kör numera yz kopia i stort sett på dom flesta cyllar från 125cc till 500cc Endast Avgasporten höjder skiljer ju sig så klart.

Vingporta får du INTE göra om du menar att bredda utblåset i överkant utåt sidorna!!! För då får du negativ effekt med upp till 20%! Vad man därimot får göra är att bredda i samma ovala båge max vad ringarna tål. Om man slipar ur överkant på avgasporten dvs gör hålet mer 4 kantigt (ving) så kommer avgaspullsen ut på tok för fort och slår i revconan för tidigt och skickar tillbaka pullsen innan kolven hunnit stänga,,resultatet blir då nertryckta färkgaser ner i vevhuset igen:gnissla Men neråt kan man slipa mer 4 kantigt om man vill.. Så OBS följ org båge på utblåset!

Höj utblåset till vad du vill .. ex 190 grader och tänk bara på att ha en blow-down på 32g som utg läge Då har man bästa balace mellan vrid och högvarvspullver. Kör alla insugsportar på samma höjd , . Boost portarna kan du ha 1mm högre än överströmmarna eller samma höjd som överströmmarna. Jag kör 1-2mm högre Boostport iaf och tycker det är effektivare.

. Borra cyllen? Är det inte en alucylinder som är nikasilad? Jag skulle faktist INTE gå upp i cc om möjligt,, pga dom redan hemska vibbarna.. Effekten går att få hutlös på endast 500cc med rätt portning och förgasare.

Förgasaren är ju på tok för liten för att få ut någon som hellst effekt ur en 500cc cylle. EX Min thundercat trippel 1000 sitter det org 38mm mikuni på. 330cc cylle vardera..- Nu när jag portat klar den kommer det att sitta 44-46mm rundtrottelmiukuni (VM) Med Boost III igenspacklade trottlar + powerplate för att inte tappa vrid på lägre gaspådrag + ställbart extra munstycke i taken (powerjet) Dom cylindrarna kommer ge mer än 200hk tillsammans och dra från 2500varv till 9000v hutlöst bra register faktist . Jag kommer lägga durret på ca 195 till 204 grader då. ca 73hk per cylle ska det landa på är det tänkt . Mål 220hk och bästa tänkbara reg. Har redan gjort en sådan motor nu i vinter tc 900 som vart sjukt bra reg i hela registret. 44mm mikuni vm på den också och Boost III stepper reeds.
Ev kan du få tag på Boost III stepper reeds senare i sommar /höst,,, du får vara testpilot på dom då. Jag har kört dom nu i min än sålänge standard tc 1000 med stenbra resultat. Dom sätts i org portad korg och består av dubbelt så många reedsmembran. (ej liknande boysen och V-forse skit:D.

Kul bygge detta ska jag följa! :tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Här kommer en bild vad jag mena med vingportar på avgasporten, bilden är tagen från en kille som e tängt att lämna 120hk ur 2 st honda cr250cyl som e modiferade.

Angående borra loppet e främst för att de ska vara samma diameter vid cyl tjolarna som vid toppen, cyl är ALU men sitter slungljutfoder i cyl, det är rätt diameter vid cyl foten men aningen för stort vid cyl toppen, ska mätta dimetern på nytt när jag river sakerna, men över 86mm är den, exakt 86mm är den vid cyl tjolarna i allfall så det är ju rätt.

Test pilot på dina boost lll membran skulle vara en ära :Bugar

Jo jag vet att för stor vev hus volym kan skapa för snabb returpuls in i cyl, tidigt 80tals racern på 80-125a hade ju hudlöst snabb puls men dom hade ju nästan 14 växlar också :banana

Bara följa vidare på bygget :Bugar
 

Bifogat

  • 485_Cheetah_ex_boosts.jpg
    485_Cheetah_ex_boosts.jpg
    45.2 KB · Visningar: 317
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad glad jag blir att FEARSPEEDBOY är tillbaka och förgyller de sena kvällarna. Den förra byggtråden var SÅ JEVLA BRA! Sällan har jag sett någon ge sig på saker med sådan frenesi och positiv kraft. Det är fantamej så man skulle vilja ha dig till skolan och föreläsa för mina elever om att "DET GÅR!"

Apropå förra tråden där du "byggde om en cr250 till hoj" så har jag en fråga: Vad var det som var kvar av CR:en till slut?

Och så undrar jag vad du är för en kille egentligen? 45-årig högskoleingenjör med för mycket tid över eller 15-årig bonnapôjk med mvg i slöjd och IG i allt annat? Jag blir så nyfiken! För du är ju ett geni! Och har sådan kraft att jag blir trött bara jag läser om dig!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här kommer en bild vad jag mena med vingportar på avgasporten, bilden är tagen från en kille som e tängt att
Jo jag vet att för stor vev hus volym kan skapa för snabb returpuls in i cyl,

Ok du menar dom extra utblåsen ,,Trippelutblås som dom brukar säga så är det klart bäst. Problemet är bara att du måste kapa sönder hela framsidan av cyllen utv genom vattenmanteln och allt för att kunna svetsa på matrial för att kunna borra in dessa tunnlar:gnissla Om du skulle orka det (tror inte) Så är det lika viktigt där med att man inte sätter dom för högt upp ..dvs får inte sitta i samma höjd som överkant utblås för då åker avgaserna ut för fort och skickar returpullsen tillbaka innan kolven hinner stänga. Samma som breddat avgasport i tak kan ställa till med!!!:gnissla. För stort vevhus gör bara maskinen mer bottenstark/segstark ,,,blir även finare tomgång och krypförmåga,,,slutpullvret blir lidande och soppaförbrukningen blir högre om man karvar ur för mycket cc. (Lagomt är bäst) Vissa 2 takts snurror är kända att ha för stor volym i vevhuset,,,ex polaris gamla tripplar. Jag vet inte hur det ligger till med kawwas vevhus.. Finns uträkningar på det.. Den ligger nog hyffsat rätt ,,så försök hålla samma volym bara.

Jag kan lova att du inte behöver göra extraportar på utblåset,,,Det går att porta upp bef utblås säkert 4mm bredare (ej bredare än 70% av borret) och blir nog 1-1,5mm högre för att nå 190-195 durret. Så denna cylle räcker för minst 80hk som den är. Sattsa hellre på en gammal billig mikuni vm 40-44mm (samma stomme) Går att porta till 46mm! (borra inte) Porta för hand är bättre för då kan man slipa hur som hellst och gå närmare ut mot skalet utan att den rämmnar:D. 46mm skulle bli perfekt på din 500a

Ev kan jag ha en gasare över till salu . 42mm vm oportad . 500kr så du vet:tummenupp

Ja du kan ev få köra Boost reeden framöver,,, Då kan jag lova att du får ett skön lättkört register och mer mos! Jag håller på att hitta gränsen mellan tillräckligt lång hållbarhet och effektivitet. Jag hann inte få några många tim på dom i vinter så jag vet inte hur många tim dom klarar i den config och matrial jag har nu. Och bekymret är också att man inte törs skicka iväg dom till vilken som helst för utvärdering. Men så fort jag törs skicka dom till någon så hör jag av mig. Jag ska tokköra dom nu i sommar i en ktm & min tokvässade mariner 40hk för att få fram ev svagheter (inte 40 hk längre:D).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här kommer en bild vad jag mena med vingportar på avgasporten, bilden är tagen från en kille som e tängt att lämna 120hk ur 2 st honda cr250cyl som e modiferade.

Angående borra loppet e främst för att de ska vara samma diameter vid cyl tjolarna som vid toppen, cyl är ALU men sitter slungljutfoder i cyl, det är rätt diameter vid cyl foten men aningen för stort vid cyl toppen, ska mätta dimetern på nytt när jag river sakerna, men över 86mm är den, exakt 86mm är den vid cyl tjolarna i allfall så det är ju rätt.

Test pilot på dina boost lll membran skulle vara en ära :Bugar

Jo jag vet att för stor vev hus volym kan skapa för snabb returpuls in i cyl, tidigt 80tals racern på 80-125a hade ju hudlöst snabb puls men dom hade ju nästan 14 växlar också :banana

Bara följa vidare på bygget :Bugar

Den där bilden är nog snarare tagen från TSS

http://www.twostrokeshop.com/two_stroke_shop_engines.htm#eng
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad glad jag blir att FEARSPEEDBOY är tillbaka och förgyller de sena kvällarna. Den förra byggtråden var SÅ JEVLA BRA! Sällan har jag sett någon ge sig på saker med sådan frenesi och positiv kraft. Det är fantamej så man skulle vilja ha dig till skolan och föreläsa för mina elever om att "DET GÅR!"

Apropå förra tråden där du "byggde om en cr250 till hoj" så har jag en fråga: Vad var det som var kvar av CR:en till slut?

Och så undrar jag vad du är för en kille egentligen? 45-årig högskoleingenjör med för mycket tid över eller 15-årig bonnapôjk med mvg i slöjd och IG i allt annat? Jag blir så nyfiken! För du är ju ett geni! Och har sådan kraft att jag blir trött bara jag läser om dig!

Vad glad jag blir att du blir glad :yoparty gött att höra att du va så himla nöjd med förra byggtråden :Bugar

De som är kvar av CR på bygget va gaffelkronan/styrkronan/svingaxeln.

men har ju sving, hjul, bromsar, kåpor, tank, liggandes i ett hörn, bra ha saker :arsele

Jag är en pojk på 25år, borr i ett bonneland så man har ju rätt utsträckta landskap o lite poliser så man kan ju röra sig fritt :yoparty

Skolan va värdelös o hade 3g på 3år :brinnerup

Gymnasiet gick jag storaholm i gbg, 4 årig linje, fordontexniska linjen o trivdes bätre, hade nästan allt VG & MVG, men efter detta så har jag vart arbetslös, praktiserat lite i möndal o mönlycke men annars har man slödrivit hemma.

Allt e så segt, specelt de man vill bygga när man inte haft några pengar -_- :arsele

Mycke man vill bygga men få pengar till saker o ting, nu på tisdag ska man till soc, kan ju hoppas man får lite pengar att leva på :rolleyes: sen har man nyligen vart på arbetsförmedligen, se om dom kan hitta nått jobb åt en så man får nått o göra o får in lite kosing, blir trevligare byggen när det börjar rulla in pengar :tuttar

Annars har jag dyslexsi o asbergersyndromen, vissa saker vill jag lära mig o lär mig lätt medans andra saker fastnar aldrig.

Livet leker, fart glad :)


Vad jag mätt fram finns de tilräkligt gods för att få trippel port utan att kapa i cyl som du beskrev de, finns gotts om plats både till vatten mantlen o gods att spara i loppet :tummenupp men ska kolla vidare nästa gång, annars blir de brädda befintlig port o sen höjning o avrundning i toppen. va en klåpare innan mig o portade cyl innan jag köpte hojen så har fått gå på en del här o där för att hitta ett hum.

Angående membran hålet så har jag funderat på antigen boysen eller nått annat o sen bort med reeds stopparna o plasta upp hålet så dom blir som ett reeds stopp o vevhusfyldnaden blir lite mindre.

Vad jag mätt fram i brädden på avgasporten så ligger den redan på max vad ringarna klarar av, men vilken brädd tycker du på 86mm borr ? se om programet jag använder kanske drar av lite för att spara på ringarna eller nått.

Jo du får ta reda på vem som ska få köra dom sen :yoparty

Låter sköj att du ska se vad dom klarar av i driftiden :tummenupp


Stämmer bra, bilden e tagen från dom, dom har berättat att dom har 2st cr250 cyl som e en del modiferade, ska lämna runt 120hk eller vad dom sa eller om de va en trippel o 200hk eller nått.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Centrum kolvbult och uppåt 37 mm. Centrum och neråt 49 mm. På ett ungefär.

Nu har man vart o mätt :)

Mätte så gott de gick med tumstock, hade inte digitalsjutmotet tillgängligt.

Från centrum av kolvbult till topp 37mm
Från centrum av kolvbult till topp 53mm
Från kolvbult påovansidan till topp 28mm
Från kolvbultens bottensida o ner 43mm
Kolvhöjd på framsidan 90mm
Kolvbult 19mm

Mätte kolvringsgappet på kolvringen okså i samma veva, hade kolvringen längst ner på cyl där loppet är borrat 86mm.

Kolvringsgappet är 3.4mm :banana hehehe ca 3mm för mycke :yoparty

Kortade pippan 7cm till en början, få se hur det känns :yoparty

Kolla över fuggen o kan få upp den till max 42mm, hade räknat fel innan på att den va på 40mm, 40.5mm e den, med 380 munstycke :)

Även vevhus formen för membranet va inte mycke tillgodo, men fanns en kant ner i blocket man kan göra en delmed såman får bätre flödesväg.

Kolven såg fin ut när jag lyfte ut den :tummenupp hade bildas som ett päron format flödepåkolvtoppen med litesot o sen va rästen en liten hinna av oljapåbådekolv o toppmen torkades lätt bort, helakolvens rundsida va täckt av olja okså så de stannar kvar :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har man vart o mätt :)

Mätte så gott de gick med tumstock, hade inte digitalsjutmotet tillgängligt.

Från centrum av kolvbult till topp 37mm
Från centrum av kolvbult till topp 53mm

:va

Mäter ni till toppen på "domen" eller till kanten på kolvtoppen?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad glad jag blir att du blir glad :yoparty gött att höra att du va så himla nöjd med förra byggtråden :Bugar

De som är kvar av CR på bygget va gaffelkronan/styrkronan/svingaxeln.

men har ju sving, hjul, bromsar, kåpor, tank, liggandes i ett hörn, bra ha saker :arsele

Jag är en pojk på 25år, borr i ett bonneland så man har ju rätt utsträckta landskap o lite poliser så man kan ju röra sig fritt :yoparty

Skolan va värdelös o hade 3g på 3år :brinnerup

Gymnasiet gick jag storaholm i gbg, 4 årig linje, fordontexniska linjen o trivdes bätre, hade nästan allt VG & MVG, men efter detta så har jag vart arbetslös, praktiserat lite i möndal o mönlycke men annars har man slödrivit hemma.

Allt e så segt, specelt de man vill bygga när man inte haft några pengar -_- :arsele

Mycke man vill bygga men få pengar till saker o ting, nu på tisdag ska man till soc, kan ju hoppas man får lite pengar att leva på :rolleyes: sen har man nyligen vart på arbetsförmedligen, se om dom kan hitta nått jobb åt en så man får nått o göra o får in lite kosing, blir trevligare byggen när det börjar rulla in pengar :tuttar

Annars har jag dyslexsi o asbergersyndromen, vissa saker vill jag lära mig o lär mig lätt medans andra saker fastnar aldrig.

Du, jag önskar att mina elever hade visat upp tiondelen av din kraft och förmåga!
I'll stay tuned och hoppas mycket på den här tråden!:tummenupp
Mozz
#22 Superstock 600
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stämmer bra, bilden e tagen från dom, dom har berättat att dom har 2st cr250 cyl som e en del modiferade, ska lämna runt 120hk eller vad dom sa eller om de va en trippel o 200hk eller nått.

Ok :D Ja det är en jäkla intressant sida. Den får tvåtaktsgenerna i mig att ånyo börja knattra :D De bygger balla motorer helt klart.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok det låter otroligt men stenbra om det finns matrial såpass att det går borra 2st vingportar extra????:tummenupp (Jag ska då köpa en kx500)

Vad synd att någon redan varit och slipat,, ev har han/hon tagit max bredd då??
Och undra om snubben tagit portat uppöver?????

Vad du måste göra är att sätta fast ett gradskiva och notera befintliga höjder på alla portar. Den kan ju vara tokfel portad nu????

Viktigasate är att blowdownen är ok ,,,,ligger den runt 35 grader är det optimalt utg läge ..Jag skulle faktist rek 35 på den motorn.

Hade du redan kollat avgasdurret? 180+??? eller vad du skrev? Porta gärna upp det till 190 och sätt blowdownen på 35 på alla insugare och den kommer gå skitbra:tummenupp

Har du kapat pipan 7cm nu? Vart på pipan har du kapat bort 7 cm? 7cm kan bli bra? Allt ber på längd org!!

EX om den är portad till 190 graders utb durr och vi vill att pipan ska dra bäst vid 8500varv (som jag skulle rek) Då bör längden på pipan vara 951mm till mitten av revconan. Mitten av revconan= sistta tratt som går till stinger))

Mitten ska mätas från där den börjar kona tills den går ihop helt!! Nu sitter ju stingern i där bak ,,men bortse från stinger!! Kolla bara vart trattet skulle ha gått ihop till 0. Brukar hammna några cm in på stinger.

Ställ gärna in den längden på pipan och testkör för där kommer den ge mest effekt.!! Dela gärna på kapningarna mellan ublåshalls och mittendelen på pipan (magen) (raka fetease del) För det kan ju röra sig om mer än 10 cm som ska bort!! Spara dom bortkapade bitarna ,,,. För vill du ha mer botten så är det bara att svetasa tillbaka delar.:tummenupp

Jag ska kolla max bredd som går på ditt borr ... För jag ska nämligen just nu snart porta mina trippelcyllar och dom ligger ungefär på samma borr.

Ok du får upp gasaren till 42mm... bättre än 39mm ivf.. Du kan ju starta så..
Man kan räkna med nästan ca 1 hk per mm i portning på denna där dom första 4mm större ger 1hk per mm ivf.. (förutsatt 190 i durr och bra öppnad reedkorg med boysen reeeds eller ännu bättre Boost III reeds:D Kosta inte på v-forse!! Totalt onödiga under 8000v
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
:va

Mäter ni till toppen på "domen" eller till kanten på kolvtoppen?

Mätter från centrum på kolvbulten till kolvkanten på toppen, kolvkanten närmast loppet.

Du, jag önskar att mina elever hade visat upp tiondelen av din kraft och förmåga!
I'll stay tuned och hoppas mycket på den här tråden!:tummenupp
Mozz
#22 Superstock 600

Du får peppa på dina elever o se till att dom börjar brinna i intresset :fyllisar

Ok :D Ja det är en jäkla intressant sida. Den får tvåtaktsgenerna i mig att ånyo börja knattra :D De bygger balla motorer helt klart.

Jo rätt intressant sida :yoparty

Ok det låter otroligt men stenbra om det finns matrial såpass att det går borra 2st vingportar extra????:tummenupp (Jag ska då köpa en kx500)

Som de ser ut finns de gott om utgågsmatrial, förutsatt om man tängt sig ca 3mm gods på var sida om lopp o vattenmantlen :)

Vad synd att någon redan varit och slipat,, ev har han/hon tagit max bredd då??
Och undra om snubben tagit portat uppöver?????

De va ej maxs bredd på avgasporten, räknade den till bara 54mm bred, har tagit upp den till max nu, 61mm, hoppas man räknade rätt nu bara :rolleyes:

Vad du måste göra är att sätta fast ett gradskiva och notera befintliga höjder på alla portar. Den kan ju vara tokfel portad nu????

Kan säja att bakre spol portar närmast boost såg förjävliga ut med massa hack i sig, såg inte skoj ut, fixa den så gått de gick till ett bätre utgångsläge.

Har ej börjat mätta på portvinklarna en men ska göra de i nästa portning :tuttar

Viktigasate är att blowdownen är ok ,,,,ligger den runt 35 grader är det optimalt utg läge ..Jag skulle faktist rek 35 på den motorn.

Hade du redan kollat avgasdurret? 180+??? eller vad du skrev? Porta gärna upp det till 190 och sätt blowdownen på 35 på alla insugare och den kommer gå skitbra:tummenupp

183.5 grader va org avgasporten, har portat upp den till 191 grader nu o rundat av avgasporten en hel del för att spara på kolvringar o att flödet inte ska försvinna för fort, måste ju testat fram för att hitta o sen ta det lilla sista hundradelarna.

Har du kapat pipan 7cm nu? Vart på pipan har du kapat bort 7 cm? 7cm kan bli bra? Allt ber på längd org!!

Jag tog 7cm på stingen men nu har jag tagit 9cm, sen kortat dämparen ca 4cm, ska testat fram till rätt utgångsläge, skulle de bli fel så e de bara svetsa på delarna igen :)

EX om den är portad till 190 graders utb durr och vi vill att pipan ska dra bäst vid 8500varv (som jag skulle rek) Då bör längden på pipan vara 951mm till mitten av revconan. Mitten av revconan= sistta tratt som går till stinger))

Mitten ska mätas från där den börjar kona tills den går ihop helt!! Nu sitter ju stingern i där bak ,,men bortse från stinger!! Kolla bara vart trattet skulle ha gått ihop till 0. Brukar hammna några cm in på stinger.

Ställ gärna in den längden på pipan och testkör för där kommer den ge mest effekt.!! Dela gärna på kapningarna mellan ublåshalls och mittendelen på pipan (magen) (raka fetease del) För det kan ju röra sig om mer än 10 cm som ska bort!! Spara dom bortkapade bitarna ,,,. För vill du ha mer botten så är det bara att svetasa tillbaka delar.:tummenupp

Jag ska kolla max bredd som går på ditt borr ... För jag ska nämligen just nu snart porta mina trippelcyllar och dom ligger ungefär på samma borr.

Ok du får upp gasaren till 42mm... bättre än 39mm ivf.. Du kan ju starta så..
Man kan räkna med nästan ca 1 hk per mm i portning på denna där dom första 4mm större ger 1hk per mm ivf.. (förutsatt 190 i durr och bra öppnad reedkorg med boysen reeeds eller ännu bättre Boost III reeds:D Kosta inte på v-forse!! Totalt onödiga under 8000v

Jo har märkt att v-force e värdelöst till lågvarviga motorer, sist jag körde ett v-force kördes den på en 70cc motor som varvades traxs över 18000 :yoparty

UPD skriflig.

Har vart på cyl igen, yterligare en gång o portat cyl, maxs på utblås o format den :tummenupp

Sen har jag gjort klart stossen i avgasanslutnigen i cyl o slått in den o sen kappat av den gäms med cyl, sen har jag slippat innan sidan så man får på röret, allt passar bulton nu med nån hundradel i mellan :yoparty

Stingen har man kapat av 9cm till en början o dämparen i bakant ca 4cm, sen sticker innan röret ut bak som en liten kåpist :yoparty

Har kört o testat den o som de ser ut nu får den för mycke bränsle, går rätt fett så blir en bestycknig men blir att port upp fuggen till max innan jag testar igen o vet hur den ligger till med bestyckningen.

UPD hur det går :Bugar
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
I en sund värld borde du höra till dem som lättast får jobb, Ferspeedboy. Stå på dig och var rädd om dig!
Åsså får du lova att fortsätta berätta om dina projekt - du är en sådan där som man inte skrattar åt utan skrattar tillsammans med.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Läckert bygge! Hoppas allt går smidigt! :tummenupp

Jo jag hoppas okså att allt funkar smort :tummenupp

I en sund värld borde du höra till dem som lättast får jobb, Ferspeedboy. Stå på dig och var rädd om dig!
Åsså får du lova att fortsätta berätta om dina projekt - du är en sådan där som man inte skrattar åt utan skrattar tillsammans med.

Jo jag önskar okså att jag fick jobb o få in lite kosing så man kan köpa de man drömer om, men just nu e de bara drömmar, men drömmar kan bli saning :) jo ska försöka vara rädd om mig :krama
Så klart jag ska fortsätta berätta om bygget :yoparty

UPD skriflig

Har gjort klart slutdämpan o kåpist saken sticker ut ca 4cm bakom dämparen men ska knäppa en bild en dag när det är soligt så ni får se gammel harven hur den ser ut nu :) ska se om man kan ta o filma lite körning så ni få se hur den funkar :banana fast får först se hur bra instäld den e innan man filmar :yoparty

Även förgasaren har jag gått på o portat lite lite för att se skildnaden, skippa ta upp den till 42mm, portade trotteln o baksidan på sugsidan, se hur den kommer funka, har monterat ett lite lite mindre munstycke, vet ej storlek men runt org va de fast lite mindre, får den för mycke, blir de montera ändå mindre :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo jag hoppas okså att allt funkar smort :tummenupp



Jo jag önskar okså att jag fick jobb o få in lite kosing så man kan köpa de man drömer om, men just nu e de bara drömmar, men drömmar kan bli saning :) jo ska försöka vara rädd om mig :krama
Så klart jag ska fortsätta berätta om bygget :yoparty

UPD skriflig

Har gjort klart slutdämpan o kåpist saken sticker ut ca 4cm bakom dämparen men ska knäppa en bild en dag när det är soligt så ni får se gammel harven hur den ser ut nu :) ska se om man kan ta o filma lite körning så ni få se hur den funkar :banana fast får först se hur bra instäld den e innan man filmar :yoparty

Även förgasaren har jag gått på o portat lite lite för att se skildnaden, skippa ta upp den till 42mm, portade trotteln o baksidan på sugsidan, se hur den kommer funka, har monterat ett lite lite mindre munstycke, vet ej storlek men runt org va de fast lite mindre, får den för mycke, blir de montera ändå mindre :)

Portade trotteln? Vad gör man då? Annars porta baksidan insug ger ju en aning på högre varv till en viss förlust på låga,, Väldigt lite både vinst och förlust så det lär inte kännas av. Porta vidare till 42 bör du göra "efter" maxportning av reedkorgen. Eller vänta tills jag kan ge dig Boost III Stepper Reeds för då portar jag korgen och monterar reedsen åt dig.:tummenupp

Jag kan varmt rekomendera en rolig sak till du kan prova som är gratis.. Montera Boostbottel på insugsgummit mellan fugge och reedkorg. Fixa en behållare typ sprayburk eller liknande som ligger på 500cc (halv liter) Montera den där med en så grov slang som går att limma fast i insugsgummit och så kort som möjligt! Du får en betydligt mer lättkörd och lätt inställd tomgång och bättre bottensvar med en boostbottel! Sitter på varenda skoter standard från 80talet till 2009. Dom kör visserligen med mellanrör mellan insugen. Men separata burkar är bättre.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top