Läge att gå in i fonder nu!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej! Är ingen börsfanatiker och fler vet säkert redan om detta med att börja spara i fonder..men ett tips är att gå in i Rysslandsfonder NU! Har själv bytt lite sparkapital från en "offensiv" satsning som känns lite för osäkert idag, men bytte innan från Rysslandsfonder till denna offensiv som trots ras inte gjort att mitt kapital inte rasat allt för hårt, till skillnad om jag INTE gick ur i tid då..Rysslandsmarknadens fonder har rasat ca 70% förra året(HQ) fonder, men har börjat på vänt uppåt så sakteliga, själv gick jag in för förra veckan och hade fått 7,22% ränta på pengarna, och om det fortsätter upp så vill ju alla som förlorade sina 70% helst ha igen det och lite där till självklart!! Även om Gazprom bara är en del i HQ:s rysslandsfond så har de flesta problem med länderna där gasledningarna går igenom blivit lösta nu.

Det som är till fördelen med Rysslandsfonder är att man får mycket för pengarna förhållandevis för svenska kronan då Rubeln likt svenska kronan varit svag.

Känns bra för mig ialla fall, vill ge detta tips för fler, har ni pengar som ni kan avsätta så gå in i detta, t om för "snabba" pengar, dock så skall man ju alltid tänka långsiktigt.... Själv måste jag dock först kämpa mot 0(mot vad mitt fiktiva världe var tidigare) sen kan jag gå plus..men med ett byte i rätt tid från raset och byte in i uppgången så går det mkt fortare att återhämta pengarna, tänk de som bara börjar närma sig sin återhämtning så har en annan gjort raketavkastningar, svårt att veta exakt hur mkt det kan bli? men knäcka bankräntan med råge blir nog inte svårt i år, nästa år? Blir det ett år med 20-30% återhämtning så kan man skratta då det tankar in pengar på kontot :tummenupp

Last edited:

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
jag tänkte ugnefär samma sak för 3-4 år sen, med den investeringen hade jag inte behövt plugga idag.
det är alltid en risk

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skit i fonder! Och OM du måste placera i fonder så gör inte det via nån större bank utan ta någon mindre fondplacerare som lever på vinstprovision. "Erik" på Swedbank skiter i om dina fonder går åt helsike, han har fast lön och jobbar bara för att få dina pengar placerade i hans bank så han kan få en julbonus.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Förresten om jag förstår rätt, jag är kass på sådant här. Men låt säga en aktiefond "boomar" och går upp 7% från att man satt in 1000 kr. Tjänar jag då 70 kr direkt, eller tjänar jag 70 kr på ett helt år?

Räntefond är ju liksom årligen, undrar om det är samma sak med aktier eller om det styrs av "för stunden" öknining av ett satt värde.

Då ska man ju ha lite mer "cash" liggandes o satsa på småvinster o bara "flytta runt". Fast då ska man ju kunna sin sak... Går ju tjäna grova pengar då.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Förresten om jag förstår rätt, jag är kass på sådant här. Men låt säga en aktiefond "boomar" och går upp 7% från att man satt in 1000 kr. Tjänar jag då 70 kr direkt, eller tjänar jag 70 kr på ett helt år?

Räntefond är ju liksom årligen, undrar om det är samma sak med aktier eller om det styrs av "för stunden" öknining av ett satt värde.

Då ska man ju ha lite mer "cash" liggandes o satsa på småvinster o bara "flytta runt". Fast då ska man ju kunna sin sak... Går ju tjäna grova pengar då.

Jag "day" trada ett tag, men det krävs psyke..lätt man blir ett nervvrak, sen underlättar det om man öppnar ett konto utomlands oxå, ex ancoria, så kan de öppna en depå på ex etrade, så du står som "anonym" istället för med namn så enbart ett kontonr, du "utser" din egen förvaltare (som blir dig själv om du vill...)Självklart så "cashar" du in vinster direkt OM du säljer då! Värdet är ju hela tiden fiktivt tills den dagen du säljer. Men många affärer, gör det jobbigt vid deklarationen om man inte har full koll, slipper detta med utlandskonto. Uttag tar lite längre tid innan du får det på konto dock.

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Man tjänar eller förlorar inga pengar förrän man säljer. Satsar du 1000kr och den sen gått upp 7% när du säljer så får du ju 1070kr för dina andelar.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
jag tänkte ugnefär samma sak för 3-4 år sen, med den investeringen hade jag inte behövt plugga idag.
det är alltid en risk

Jag vet en person som gjorde stora stora pengar på detta och upplevde ett par år med nästan 100%-iga höjningar på rysslandsfonderna! MEN denna person gick inte ur i tid...det rasade, och med hopp om att det skulle öka så behöll han pengarna..nu är det så lite i värde kvar så han har sagt att det kvittar om det går ner till noll nu..värdet han loosade var mer än vad han tjänade nett på 2 jobb på ett år..men som sagt det är fiktivt värde om 4-5 år så kan han vara break even igen.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Handelsbanken Rysslandsfond 30,55 SEK -4,56% På en endaste dag... snacka om en sjunkande sten!!! :näsblod :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte hur ni andra gjort men jag är just tillbaka svettig efter att ha sprungit till banken t/r. Egentligen läste jag bara "preview"-titten (se bild nedan) innan jag bestämde mig för att:

Det här är seriöst, kunnigt och erfaret och jag satsar allt jag någonsin ägt och kommer att äga på första bästa ryska fond.

Nu när jag kommit hem, svettig och jävlig men snart rik, så har jag detaljstuderat analysen och funnit att den verkligen håller hela vägen, det här kan vara det tyngsta skäl jag någonsin sett att satsa pengar på en högriskprodukt:

om det fortsätter upp så vill ju alla som förlorade sina 70% helst ha igen det och lite där till självklart!!

Bifogat

• delete fondtips.jpg
    delete fondtips.jpg
    41 KB · Visningar: 257

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har lite skatt som jag skall betala för vinst på bostadsrätt, men den skall betalas först om ett år. Istället för att sätta den på ett tråkigt konto där man får kanske 1% ränta funderar jag på rysslandsfonder. Vad tror ni?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag har lite skatt som jag skall betala för vinst på bostadsrätt, men den skall betalas först om ett år. Istället för att sätta den på ett tråkigt konto där man får kanske 1% ränta funderar jag på rysslandsfonder. Vad tror ni?

Jag tror på det iaf! Då jag(nåja min fru med..)har gått in med halva vårt totala sparkapital!! Jag förspråkar till och med ATT LÅNA för att ivestera idag! Har man bara råd att betala tillbaka lån och ränta, så varför inte??

NEJ skriker folk nu! JAAA säger jag!!! Folk kan gå in med dyra pengar och köpa nya bilar som tappar hälften på 3 år, byta bil igen till ny och tappa hälften på 3 år till, så då är det lika säkert att låna till sparande oxå, lika väl att som att se en mil som världens sämsta "investeringsfond" dock med få undantag.

Jämför köpa ny bil ha den 10 år, vad är bilen värd då? Ändå så är det en "lönsam" investering, att ha en ny bil så pass länge! Nedan ett räknex:

En Volvo v70 har väl rasat ca 200 000K i värde på dessa år, gå in med dessa 200 000 som bara värderaset är och få en snittlig årsränta på en medelfond på 7,5% ränta, med ränta på ränta i 10 år om vi "bara" räknar 7%= 393 000
kr, Alltså så "dubblas" pengarna in på investeringen:) Betalar man då tillbaka lånet på 10 år, per månad. så va kul att kvittera ut dubbelt upp :) dock så skall vinstskatt betalas..

Likväl som en ny bilaffär är ens ofta sämsta affär i livet, med värderas och lån/amortering, så varför inte prova det i fonder, ja menar vad riskerar man, mer än att det hamnar på 0? Och det är bara värderaset beräknat vi investerar OCH riskerar inget annat, och 0 har det nog aldrig blivit på 10 år oavsett. MEN man har chansen att göra sin livs affär:)

Vet själv under mitten och slutet av 90-talet, då man hade lite kapital i fonder samt sparade varje månad så rasade summan ändå totalt varje år.. men tack vare envisheten och tron på framtiden då så fick man igen det med råge vid vändningen då som höll på några år, och vändningen på ryssland verkar vara nu :)

Last edited:

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Jag vet en person som gjorde stora stora pengar på detta och upplevde ett par år med nästan 100%-iga höjningar på rysslandsfonderna! MEN denna person gick inte ur i tid...det rasade, och med hopp om att det skulle öka så behöll han pengarna..nu är det så lite i värde kvar så han har sagt att det kvittar om det går ner till noll nu..värdet han loosade var mer än vad han tjänade nett på 2 jobb på ett år..men som sagt det är fiktivt värde om 4-5 år så kan han vara break even igen.

jag gjorde ifs ganska stora pengar på aktier istället.
så det låg mellan riskfonderna och aktier men jag ångrar det inte då jag gjorde vinst som låg vid 109% i ren vinst.

men det är väl nu i finanskris som man ska stoppa in lite pengar i spelet

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Ryssland... njae, jag tror mer på SAAB Automobil. Köp SAAB för rubbet... hur mycket skattepengar har du att disponera?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
jag gjorde ifs ganska stora pengar på aktier istället.
så det låg mellan riskfonderna och aktier men jag ångrar det inte då jag gjorde vinst som låg vid 109% i ren vinst.

men det är väl nu i finanskris som man ska stoppa in lite pengar i spelet

Aktier kan man göra ännu bättre klipp, men oftast är man "off" storspelarna, det är ändå hyffsat långsiktigt man skall tänka där med..det fanns ju de som gick in i oxigene(ursäkta stavningen) den blev ju sky-rocket med 800% på någon dag!!Men det är en sanning med modifikation..för även om det steg så hårt, så är det inte lika många aktier i omsättning som ericsson, abb el liknande, så de som ville sälja högt aldrig kom till avslut på affären, förrän värdet var betydligt mindre.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Hade nog avvaktat med att placera i en tillväxtfond så som en rysslandsfond. Stålbadet som de måste genomgå pga finanskrisen är långt ifrån över så de kommer troligen att sjunka ännu mer innan det är dags för uppgång.
Kolla även på kinafonder. Även dessa kan ligga bra till när det är dags att börja ta positioner igen. Ska bli intressant att se vad som händer när deras enorma stimulansåtgärder börjar ge avkastning.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man handlar i uppgång och säljer i nedgång,nu är det nedgång.

Henrik

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...