Jag tror på det iaf! Då jag(nåja min fru med..)har gått in med halva vårt totala sparkapital!! Jag förspråkar till och med ATT LÅNA för att ivestera idag! Har man bara råd att betala tillbaka lån och ränta, så varför inte??
NEJ skriker folk nu! JAAA säger jag!!! Folk kan gå in med dyra pengar och köpa nya bilar som tappar hälften på 3 år, byta bil igen till ny och tappa hälften på 3 år till, så då är det lika säkert att låna till sparande oxå, lika väl att som att se en mil som världens sämsta "investeringsfond" dock med få undantag.
Jämför köpa ny bil ha den 10 år, vad är bilen värd då? Ändå så är det en "lönsam" investering, att ha en ny bil så pass länge! Nedan ett räknex:
En Volvo v70 har väl rasat ca 200 000K i värde på dessa år, gå in med dessa 200 000 som bara värderaset är och få en snittlig årsränta på en medelfond på 7,5% ränta, med ränta på ränta i 10 år om vi "bara" räknar 7%= 393 000
kr, Alltså så "dubblas" pengarna in på investeringen Betalar man då tillbaka lånet på 10 år, per månad. så va kul att kvittera ut dubbelt upp dock så skall vinstskatt betalas..
Likväl som en ny bilaffär är ens ofta sämsta affär i livet, med värderas och lån/amortering, så varför inte prova det i fonder, ja menar vad riskerar man, mer än att det hamnar på 0? Och det är bara värderaset beräknat vi investerar OCH riskerar inget annat, och 0 har det nog aldrig blivit på 10 år oavsett. MEN man har chansen att göra sin livs affär
Vet själv under mitten och slutet av 90-talet, då man hade lite kapital i fonder samt sparade varje månad så rasade summan ändå totalt varje år.. men tack vare envisheten och tron på framtiden då så fick man igen det med råge vid vändningen då som höll på några år, och vändningen på ryssland verkar vara nu