Läge att gå in i fonder nu!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man handlar i uppgång och säljer i nedgång,nu är det nedgång.

Henrik

NU får man skilja på nedgång och nedgång..betänk att trots flärden runt ikring Moskva så är fortfarande landet i tillväxt, och standarden i Ryssland är som vi hade i Svedala på 50-60 talet trots allt.

Nedgången har bromsats upp, och de loosade 70 har börjat vänt, så det ÄR inte nedgång idagsläget.

Så här ser det ut från 2001, chansen att åka Hiss är ganska stor och överhängande är ändå 252% upp från 2001 efter nedgången på 67,76%..
Årlig avkastning:
2001 104.51 %
2002 3.48 %
2003 50.57 %
2004 0.17 %
2005 109.20 %
2006 38.19 %
2007 14.07 %
2008 - 67.76 %

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Ryssland... njae, jag tror mer på SAAB Automobil. Köp SAAB för rubbet... hur mycket skattepengar har du att disponera?

Jag skulle inte för min värld satsa en spänn i ryssland .. däremot fick jag ett gäng SEB TR A idag som jag inte kunde tacka nej till. De fick mitt snitt att landa på, en minst sagt, mycket fördelaktig nivå.

Last edited:

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Man kan i stort sett köpa vilken skit som helst just nu om du inte har bråttom med att sälja sedan. Om några år har allt (nästan) gått upp ändå. Då blir det olidligt att höra på alla som talar om vilka duktiga aktieplacerare de är. På sätt och vis är det skönt med lågkonjuktur -> då slipper vi alla jvl amatörer som skryter om vilka klipp dom gör/ gjort.

Ge mig en back bärs, en dartpil och en sida med börsföretag så ska jag kasta pilen på börssidan och på det företaget jag träffar köper en hop av aktier. Har inte den inte gått upp om tre år ska ni få mitt öra och köra skit i.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag tror på det iaf! Då jag(nåja min fru med..)har gått in med halva vårt totala sparkapital!! Jag förspråkar till och med ATT LÅNA för att ivestera idag! Har man bara råd att betala tillbaka lån och ränta, så varför inte??

NEJ skriker folk nu! JAAA säger jag!!! Folk kan gå in med dyra pengar och köpa nya bilar som tappar hälften på 3 år, byta bil igen till ny och tappa hälften på 3 år till, så då är det lika säkert att låna till sparande oxå, lika väl att som att se en mil som världens sämsta "investeringsfond" dock med få undantag.

Jämför köpa ny bil ha den 10 år, vad är bilen värd då? Ändå så är det en "lönsam" investering, att ha en ny bil så pass länge! Nedan ett räknex:

En Volvo v70 har väl rasat ca 200 000K i värde på dessa år, gå in med dessa 200 000 som bara värderaset är och få en snittlig årsränta på en medelfond på 7,5% ränta, med ränta på ränta i 10 år om vi "bara" räknar 7%= 393 000
kr, Alltså så "dubblas" pengarna in på investeringen:) Betalar man då tillbaka lånet på 10 år, per månad. så va kul att kvittera ut dubbelt upp :) dock så skall vinstskatt betalas..

Likväl som en ny bilaffär är ens ofta sämsta affär i livet, med värderas och lån/amortering, så varför inte prova det i fonder, ja menar vad riskerar man, mer än att det hamnar på 0? Och det är bara värderaset beräknat vi investerar OCH riskerar inget annat, och 0 har det nog aldrig blivit på 10 år oavsett. MEN man har chansen att göra sin livs affär:)

Vet själv under mitten och slutet av 90-talet, då man hade lite kapital i fonder samt sparade varje månad så rasade summan ändå totalt varje år.. men tack vare envisheten och tron på framtiden då så fick man igen det med råge vid vändningen då som höll på några år, och vändningen på ryssland verkar vara nu :)

Det finns en faktor i den bilaffären du helt bortser ifrån, och det är behovet. Man behöver en bil på ett annat sätt än man behöver fonder. De flesta bilaffärer görs av skälet att man behöver pendla till sitt jobb.
Däremot kan man investera i bilar för att dra nytta av värdeökning, men då snackar vi ingen V70, utan exklusiva kärror. Dessa används därefter väldigt lite, eller inte alls. Om man pendlar i en Ferrari är den ingen bra affär alls, men om den bara körs 50 mil om året, på söndagar med fint väder, finns det en stor chans att man kan få mer för den när man säljer än när man köper. Har en kompis som handlat med Ferraribilar, och letat upp billiga bilar som han haft ett år eller 2 och därefter sålt för mer än han gav.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det finns en faktor i den bilaffären du helt bortser ifrån, och det är behovet. Man behöver en bil på ett annat sätt än man behöver fonder. De flesta bilaffärer görs av skälet att man behöver pendla till sitt jobb.
Däremot kan man investera i bilar för att dra nytta av värdeökning, men då snackar vi ingen V70, utan exklusiva kärror. Dessa används därefter väldigt lite, eller inte alls. Om man pendlar i en Ferrari är den ingen bra affär alls, men om den bara körs 50 mil om året, på söndagar med fint väder, finns det en stor chans att man kan få mer för den när man säljer än när man köper. Har en kompis som handlat med Ferraribilar, och letat upp billiga bilar som han haft ett år eller 2 och därefter sålt för mer än han gav.

Helt rätt, visst finns behovet av en bil..men kan man tänka sig köra under dessa år i en äldre betald bil....(med dyrt repkonto) Köpa en ny v70 och köra 50 mil per år under några år är kapitalförstöring utan dess like:hihi , vi snittar våran 2 år gamla volvo v70 ca 1300 mil per år..skit det med, skulle man räkna ut alla omkostnader samt värdminskning så är det bättre ta taxin dessa mil tror jag...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Låter man sitt investerande styras av rykten om avkastning underhåller
man bara det spekulationsbeteende som gör att marknadsekonomin
inte fungerar.

Är man ute efter att tjäna pengar är ett bra sätt att arbeta och producera
något som någon behöver, och låta denna någon betala för att få det du
producerat.

Om det är så att man har pengar över kan man köpa något man själv
behöver för pengarna. Det är det de är till för.

Har man pengar kvar när man har köpt allt man behöver kan man köpa
produktionsmedel som kan hjälpa till att tillfredställa andra människor
behov. Men då är det bättre att försöka förstå vad andra människor
verkligen behöver än att lyssna på spekulationsrykten.
Kan man producera något som människor behöver brukar man kunna få
en bra avkastning.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Lol, vem vill inte att massvis med folk ska köpa samma fonder efter man själv gjort det?
Själv hade jag hellre tagit alla mina pengar o gömt dom under sängen än att köpa rysslandsfonder nu.

Finanskrisen har bara börjat :)

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Lol, vem vill inte att massvis med folk ska köpa samma fonder efter man själv gjort det?
Själv hade jag hellre tagit alla mina pengar o gömt dom under sängen än att köpa rysslandsfonder nu.

Finanskrisen har bara börjat :)

Detta var bara ett tips i en "off topic" tråd, även om folk här går in med 100 000-tals kronor härifrån så påverkar inte det kursen upp eller ner på den marknaden. Stor del av Ryska ekonomin är biltillverkning, de är otroligt stora, och en väldigt stor del går på export till Kinesisk biltillverkning som som är stiger hela tiden, som är större än Usa! FAKTA är att Ryssland oxå är ganska okänsligt för övriga världsekonomin, och att det forfarande i Ryssland vill upp, det är i det stora fortfarande ett ganska mediokert land i det hela, som påminner om vår 50-60 tals standard i Sverige. Finanskris har de knappt hört talas om, där jobbar det på för att klättra uppåt och få en ökad vardagsstandard, hårt jobb under många år, och de har många år kvar, ger resultat då i ex deras ryssfonder.

Jag har bara gått på mina egna personliga "intuitioner" vad som känns rätt just nu, både på vad jag läst om och tagit del av själv,och vad som ser riktigt bra ut de närmaste åren pga av många "rätta" omständigheter för tillfället för just detta, som jag delgivit i denna tråd, har fått rätt förr i mycket! JAg kan väl gå in med en brasklapp om något år så kan vi se läget då..

Forfarande mest plus upp dag för dag och över 15% ränta sen årskiftet, ja försök slå det med madrassen, men man kanske sover gott om nätterna då, jag själv är mycket villig att "gambla" i detta, och jag tror inom ett par år, så är det närmare 50% avkastning om inte mer, igen, men det är vad JAG tror! iaf:D :tummenupp

Last edited:

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Uppdaterar lite itråden

51,27% med noteringen från i förrgår(bygger på gårdagens kurs) har gått krafitigt upp både igår och idag med, så det närmar sig "breakeven point " så hela raset från 2008 är snart uppraderat(67,76%) visst kan det vända lite igen, men jag tror nu att hela raset plus att det kommer gå plus i år utöver detta..själv gick jag in något efter vändingen, men har i dagsläget fått snart 40% avkastning på ganska precis 2 månader.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
51,27% med noteringen från i förrgår(bygger på gårdagens kurs) har gått krafitigt upp både igår och idag med, så det närmar sig "breakeven point " så hela raset från 2008 är snart uppraderat(67,76%)

Hur räknar du nu? Index som går ner med -67% är inte uppe på samma nivå genom +67%.

Du behöver +200% för att lösa -67%.

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Finns det något som, mot förmodan, är mer white-trash än att röka Blend så är det önskan om att bli miljönär på Kina- eller Rysslandsfonder :fakta

White-trash är jag inte och röker Blend gör jag inte heller. Men en vinst på 4000:- på en månad med Kina- och Rysslandsfonden är gjord den senaste månaden. Satsar man inte, vinner man inte :tummenupp!

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Hur räknar du nu? Index som går ner med -67% är inte uppe på samma nivå genom +67%.

Du behöver +200% för att lösa -67%.

Jepp du har helt rätt, jag tänkte fel, el inte alls..

Hade jag 100 kr, och tappar 67 procent, så behöver jag mycket mer för att få 100 kr igen:tummenupp. Själv gick jag in efter ett fondbyte med 36% ras, in i denna "risky-buisness" och det hade redan börjat klättra då. Och ligger på över 50% i år, så för mig är det snart "breakeven" :tummenupp.

Jag hoppas det kommer de närmaste åren med "break even" för de som suttit med hela värderaset:tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jepp du har helt rätt, jag tänkte fel, el inte alls..

Hade jag 100 kr, och tappar 67 procent, så behöver jag mycket mer för att få 100 kr igen:tummenupp. Själv gick jag in efter ett fondbyte med 36% ras, in i denna "risky-buisness" och det hade redan börjat klättra då. Och ligger på över 50% i år, så för mig är det snart "breakeven" :tummenupp.

Jag hoppas det kommer de närmaste åren med "break even" för de som suttit med hela värderaset:tummenupp

Kör hårt å lycka till, mitt fondtips för dagen begränsar sig till:
www.fondbytesprogrammet.se
Jag ska nog lägga över mitt ppm dit så man slipper hålla koll själv.

Om dina planer skiter sig och du behöver få löss kuler till vintern så kan du PM:a om din fina hoj, sån vill jag ha!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år