Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men nu får Du väl ta mig tusan kamma till Dig och ge Dig i all Din självgodhet!:mad: Du avfärdas andras frågor med helt irrelevanta påståenden som både saknar verklighetsförankring och dessutom är felaktiga!

Delar i School-verksamheten steg 1-4 som i framtiden eventuellt inte passerar försäkringsbolagens öga kan behandlas på tre sätt:

1 - SMC kan köra vidare med verksamheten utan kasko-försäkring, så länge trafikförsäkringen gäller. Det kan ske på särskilda dagar, i ett särskilt steg eller i en ny del av School.

2 - Om FB inte accepterar att momentet kan bedrivas under trafikförsäkringslagen och momentet råkar passa in i Sports tävlingsdel kan den läggas där. Men INGET som inte har med "korpenracing" steg 5-6 hamnar i Sport, det är ingen slaskhink för överblivna kursavsnitt. Att grundlöst påstå något sådant utan att exemplifiera vad som avses är infantilt, varken mer eller mindre.

3 - SMC kan stryka de delarna ur kursverksamheten.

SMC sitter i regelbundna möten med både FB och SVEMO, mellan parterna finns inga hemligheter och man delar varandras ambitioner. Där luras ingen. Och sluta nu måla f-n på väggen angående FB:s inställning, SMC företräder medlemmarna och försöker hålla villkoren så generösa som möjligt, utan att blunda för de faktiska skadekostnaderna.

Du är varken den förste eller siste som funderat på hastighetsbegränsningar för snabb grupp steg 1-4, alternativt att köra den inom Sport (då de kunskaperna är en bra grund för vidare förarutveckling), men tills vidare anser SMC att det skulle straffa ut de duktiga landsvägsförare som behöver öva i lite högre tempo. Skadestatistikmässigt saknas även det incitamentet, de som går steg 1-4 med landsvägsreggad banhoj kör oerhört sällan med helförsäkring och därigenom är de skadorna inte av stor omfattning. Därmed slösar Du oerhörd kraft på vad som än så länge är en icke-fråga.

Så - Svara nu på Rickens fråga eller låt bli, men sluta spekulera i det Du inte begriper eller har någon insyn i.

Någon j-a ordning får det lov att vara i ett parti. Och på SH.com


Ja lyssna och lär av Roffe...

Oftast påläst och full av fakta, ibland lite irriterande när man tror att man vet allt Men alltid ödmjuk när man har rätt på slutet.

Men här är Calle B och du och 8 till ute på ett korståg jag inte ens förstår meningen med?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor
 
Last edited:

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Kan du inte börja med att svara på frågorna du fått innan du kastar in ytterligare saker?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Vad pratar du om?

Tävling och träning inför tävling är en sak.
Trafikövning är en helt annan sak.

Lär dig skilja på detta, min 5 åring klarar av att förstå skillnaden.

Olika krav för olika ändamål. Precis som kraven för att köra eu moped skiljer sig från kraven att köra tung mc.

Båda har två hjul och ett styre men är ämnade för helt olika målgrupper.
 
Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Men för helvete! Vi sysslar inte med roadracing, varför kan du inte skilja på tävlingsverksamhet och trafikutbildning? Vi skulle kunna kona upp en bana på ett flygfält om vi ville och köra en trafikövning där, utan godkännande från varken SVEMO eller dig.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Men här är Calle B och du och 8 till ute på ett korståg jag inte ens förstår meningen med?

Meningen för min del (1 av dom 8 antar jag :) ) ligger i att motargumentera en person som försöker väcka opinion för att försämra för många andra, en opinion som dessutom inte behövs då det som efterfrågas redan finns inom SMC:s ramar.

Kursverksamhet med giltiga försäkringar steg 1-4 med fartgrupper benämnda relativt varandra under SMC School.
Racingverksamhet med SVEMO-försäkring, steg 5-6 under SMC Sport.


Att man sedan inte får svar på direkta frågor, tja, går inte göra så mycket åt det annat än att
upprepa.

Vet inte varför han är så extremt negativt inställd till att det finns en till namnet snabb grupp
inom SMC:s kursprogram, det enda jag kan gissa mig till är att han själv inte fått delta i en
kurs pga. han hade Svedea som försäkringsbolag men det är som sagt en ren gissning eftersom
han inte svarar på den frågan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass...

...Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor...
Har SMC kört steg 5 eller 6 på Kinnekulle eller Gotland? Om svaret är Nej, så har Svemo inte ett dugg med de körningarna att göra, då är det steg 1-4 och Trafikförsäkringslagen som gäller med SMC School som arrangör.

Det innebär också att Ditt påstående om utfärdande av licens är fel - någon sådan erfordras helt enkelt inte. SMC School håller kurser på gocartbanor, testbanor, nedlagda flygfält och en mängd andra ytor som kan iordningsställas med en vettig insats.

Det innebär slutligen att Ditt exempel faller platt till marken och att det i stället belyser Din okunskap i frågan och hur Du rör ihop fakta med fiktion. Ett tips i all välmening är att Du ställer frågor i stället för att koka soppor på spik och får ett helt drev av irriterade motorcyklister i strupen. Ett sådant exempel kan vara "-Vet någon varför SMC kör kurs på Gotland och Kinnekulle? Behöver inte alla storkurser gå på besiktade banor?"

Till sist - Har Du svarat på Rickens fråga? Har Du mailat Jesper?
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Forklar och dokumenter vad du menar med att SMC utfärdigar "banlivcenser" - på Kinnekulle och Gotland Ring. Det tycker jag att SMCs General Sekr. Ska vara informerad om - och det är han INTE!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Fel igen.
Svemo besiktigar banor där deras verksamhet ska kunna utföras. På deras försäkring.

Försök igen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag erkänner, jag är med i gruppen jag med, tänkte invänta att den skulle växa och sedan argumentera lite. Dock växer den inte så jag tröttnade och började säga emot, så nu blir jag snart utslängd.
Tilläggas bör att det är mr. Retard som lagt till alla andra i gruppen, så jag är inte säker på att de ens vet om att de är med.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Fråga till alla utom en i den här tråden: Vad får man ut av att tjafsa sida upp och sida ner med nån som har bestämt sig för att inte förstå? :va
Man får:

Ett aktivt forum.
En stor grupp upprörda motorcyklister.
En person att reta sig på.

Man får inte:

En informativ och tydlig diskussion om vad som gäller.
En klar bild över hur SMC och försäkringsbolagen arbetar i frågan.
Lust att köra bana.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Man får:

Ett aktivt forum.
En stor grupp upprörda motorcyklister.
En person att reta sig på.

Man får inte:

En informativ och tydlig diskussion om vad som gäller.
En klar bild över hur SMC och försäkringsbolagen arbetar i frågan.
Lust att köra bana.

Jo, jag vill panga. :)
Blir lite sånt imorrn tror jag. Det är ju ändå semester.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken.

Problematiken? Vad är problemet?


Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle).

Svemo godkänner banor för tävlingsverksamhet.

Kinnekulle ring är en trafikövningsplats som ägs och drivs av Kinnekulle Trafikövningsplats AB.
Där körs inte tävling eller träning inför tävling arrangerad av svemoansluten klubb som t.ex. SMC Sport.

http://www.kinnekulle-ring.se/

På Kinnekulle Trafikövningsplats erbjuder vi riskutbildningar för såväl bil som MC. Här får du träna olika körtekniker under realistiska förhållanden.

Vi erbjuder anpassade kurser som ökar förarens kunskap om hastighetens betydelse i olika väglag och situationer för att undvika olyckor.

Ett annat exempel på trafikövningsplats som definitivt inte lämpar sig för roadracing eller "banåkningsåka" är Arlanda Test Track. Däremot går det utmärkt att hålla SMC School kursdagar där.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Helt plötsligt förstår jag alla dessa konflikter i världen lite bättre.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top