Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Långsam eller snabb grupp, finns det??

Nu får ni som har anknytning till SMC rätta mej om jag har fel men min uppfattning är att det inte finns en fix hastighet i någon av grupperna?

Hastigheten som hålls i en grupp är snarare ett resultat av deltagarnas mognad och passning mot varandra?
Alltså är väl gruppindelningen bara en måttstock för deltagaren att veta på ett ungefär var man kan tänkas passa in?

Har för mej att om någon deltagare inte passar i den valda gruppen så kan viss omflyttning ske för att öka harmonin i grupperna, eller?

Att sedan försäkringsbolag inte stöttar t,ex steg 4 BBK beror väl knappast primärt på att det går fysiskt snabbare där utan att de via statistik och/eller inriktningsmässigt inte tycker det gynnar dem och deras kunder ekonomiskt?
Ungefär av samma anledning de inte stöttar steg 5 & 6.

Edit:

Harmon Rabb skrev:
Personligen kan jag tycka att det vore synd att införa begränsningar i antalet gånger man kan delta i 1-3. Det finns ju gott om deltagare som håller sig på hjulen år efter år och går kurserna i syfte att sakta utveckla sig som förare.
Håller med 100%
Jag har gått om flera steg BKK och samma med Knix och när jag far på en utbildning så är det ju för att lära mej något, oavsett vad det handlar om.

Det skulle aldrig föresväva mej att använda detta som ett slags bandag för då har jag ju totalt missat fokus, till den typen av körning finns ju massvis med lämpligare alternativ :tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu får ni som har anknytning till SMC rätta mej om jag har fel men min uppfattning är att det inte finns en fix hastighet i någon av grupperna?

Hastigheten som hålls i en grupp är snarare ett resultat av deltagarnas mognad och passning mot varandra?
Alltså är väl gruppindelningen bara en måttstock för deltagaren att veta på ett ungefär var man kan tänkas passa in?

Har för mej att om någon deltagare inte passar i den valda gruppen så kan viss omflyttning ske för att öka harmonin i grupperna, eller?...

...Jag har gått om flera steg BKK och samma med Knix och när jag far på en utbildning så är det ju för att lära mej något, oavsett vad det handlar om.

Det skulle aldrig föresväva mej att använda detta som ett slags bandag för då har jag ju totalt missat fokus, till den typen av körning finns ju massvis med lämpligare alternativ :tummenupp
Du har så rätt, det finns inga specifika hastigheter utan gruppindelningen görs relativt varandra i lugn, medel och snabb. De bandagar jag kör kanske inte är signifikanta (många gamla banrävar) men visst tusan går det snabbare i de grupperna, medel på en bandag motsvarar ofta snabb i SMC. Omflyttning mellan grupperna sker, däremot inte slaviskt efter tid eller transponder, SMC vill medvetet få bort fokus från hastighet och tid i steg 1-4...

Är inte särskilt orolig för att något ska hända på en SMC kurs eller bandag. Händer något så händer det. Brukar se till att hålla mig inom min bekvämlighetszon. Huvudsaken är att man inte får några bestående men för livet om nu olyckan skulle vara framme...

...Personligen kan jag tycka att det vore synd att införa begränsningar i antalet gånger man kan delta i 1-3. Det finns ju gott om deltagare som håller sig på hjulen år efter år och går kurserna i syfte att sakta utveckla sig som förare. Ska man då plötsligt säga till dem att tyvärr ni får inte köra med gällande försäkringsskydd längre utan måste boka steg 4? I ett sådant scenario tror jag att många väljer bort att köra med SMC. Man straffar ett större antal deltagare för att några få utnyttjar försäkringsläget. Då är det nog bättre att sänka tempot i de snabbare grupperna så att de hellre kör på vanliga bandagar eller vänder sig till steg 5 och uppåt där man kan förmoda att det är friare tyglar.
Som vanligt tycker jag Du tänker kloka tankar, Harmon :) FB måste komma ihåg att det är det stora flertalet skötsamma som drabbas av inskränkningar när restriktioner diskuteras, lika mycket som SMC aldrig får sluta påminna bolagen om detta faktum! Med handen på hjärtat och utan att ha räknat på det är min högst personliga uppfattning att OM varje mc-förare ska stå på näsan en eller ett par gånger under sin karriär från gröngöling till ess måste det billigaste och säkraste vara att göra bort det under kontrollerade former på en bana! Klotar den genomsnittlige föraren fler gånger om man kör regelbundna kurser? Jag tror inte det, men det har liksom ingen kunnat leda i bevis... :)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som vanligt tycker jag Du tänker kloka tankar, Harmon :) FB måste komma ihåg att det är det stora flertalet skötsamma som drabbas av inskränkningar när restriktioner diskuteras, lika mycket som SMC aldrig får sluta påminna bolagen om detta faktum! Med handen på hjärtat och utan att ha räknat på det är min högst personliga uppfattning att OM varje mc-förare ska stå på näsan en eller ett par gånger under sin karriär från gröngöling till ess måste det billigaste och säkraste vara att göra bort det under kontrollerade former på en bana! Klotar den genomsnittlige föraren fler gånger om man kör regelbundna kurser? Jag tror inte det, men det har liksom ingen kunnat leda i bevis... :)

Tack för berömmet. Tycker även du skriver många bra insiktsfulla inlägg på forumet.

Jag resonerar som dig när det gäller olyckor. Om jag ska krascha vid något tillfälle hoppas jag det sker på bana även om jag vid tillfället kör en oförsäkrad hoj värd 250+ tkr. Sannolikheten att jag ska komma undan levande utan större men för livet är troligtvis markant högre på bana än ute i trafiken. Jag tror dock inte att den stora massan resonerar på samma sätt. Kan folk få för sig att dra snuten för några fjuttiga tusenlappar i böter och indraget körkort så...

Det är som sagt synd att försäkringsbolagen har börjat med inskränkningar på de olika stegen i kurserna. Antingen borde man försäkra steg 1-4 som innan eller helt enkelt inte försäkra dem alls. Det vora mest konsekvent. Då kan man som deltagare premiera de bolagen som främjar ens egna intressen. Trygg Hansa i mina ögon ägnar sig åt någon halv-messyr. Tyvärr tecknade jag försäkring i bolaget innan jag kollade upp villkoren på smc´s kurser. Blev förvånad när jag såg att man hade friskrivit sig från steg 4 som jag gått åtskilliga gånger genom åren. Fick dock en bra premie som jag tyvärr tror är en lockpremie. Det visar sig vid förnyelse nästa år. Jag kommer att byta bolag omedelbart när jag synat deras avsikter. Höjer man premien markant kommer jag att flytta alla försäkringar från bolaget för att aldrig mer ha med dem att göra. Jag gillar nämligen inte sättet många bolag arbetar idag. Man premierar inte gamla kunder utan jagar bara nya med vilka metoder som helst. Hade man haft en bra kundstock hade man kunnat ha fördelaktiga villkor för dem. Den typen av ömsesidigt förtroende tar tid att bygga upp. Vi lever sannerligen i en värld av kortsiktiga beslut där kvartalsrapporter och bonusprogram är det enda som räknas.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag anser fortfarande som jag tidigare skrivet att nuvarande snabb grupp bör avvecklas och ersätts med en prmiumlicensutbildning , där smc och svemo samarbetar om att utbilda en duktig förare som är välkommen till alla bankörningar och rookietävlingar. Då känner sig förhoppningsvis fb tryggare eftersom man inte behöver stödja förberedelse inför rr. Kursen kan köras som en tre eller fyradagarsutbildning motsvarande steg 1, 2, 3 och 5.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jag anser fortfarande som jag tidigare skrivet att nuvarande snabb grupp bör avvecklas och ersätts med en prmiumlicensutbildning , där smc och svemo samarbetar om att utbilda en duktig förare som är välkommen till alla bankörningar och rookietävlingar. Då känner sig förhoppningsvis fb tryggare eftersom man inte behöver stödja förberedelse inför rr. Kursen kan köras som en tre eller fyradagarsutbildning motsvarande steg 1, 2, 3 och 5.

Den finns ju redan, den heter steg 5 licensutbildning, sedan heter passen steg 6 licensgrupp !

Direkt fråga, varför vill du inte förstå det ?

Direkt fråga 2, om du nu vill köra i snabb grupp, är det inte enklare för dig att byta FB istället ?

Eller vänta behövs det , du vill ju köra i en grupp där försäkringen inte gäller, vet du vad,
då finns det två grupper för dig som har Svedea, Snabb och steg 6 Licensgrupp. :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den finns ju redan, den heter steg 5 licensutbildning, sedan heter passen steg 6 licensgrupp !

Direkt fråga, varför vill du inte förstå det ?

Direkt fråga 2, om du nu vill köra i snabb grupp, är det inte enklare för dig att byta FB istället ?

Eller vänta behövs det , du vill ju köra i en grupp där försäkringen inte gäller, vet du vad,
då finns det två grupper för dig som har Svedea, Snabb och steg 6 Licensgrupp. :tummenupp
Det är troligtvis fler fb som börjar att dra in sitt stöd för vissa delar av smc verksamheten, hur löser du det??

Fördelen men min modell är att man kan styra bort folk med hög crashrisk från trafikförsäkrad verksamhet och tillåta ett tuffare körsätt utan problem med fb.

Det är ingen ide' att bara flytta ner dom till medel eftersom dom driver upp tempot och förstör försäkringssskyddet för medelgrupp deltagare.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det är troligtvis fler fb som börjar att dra in sitt stöd för vissa delar av smc verksamheten, hur löser du det??

Fördelen men min modell är att man kan styra bort folk med hög crashrisk från trafikförsäkrad verksamhet och tillåta ett tuffare körsätt utan problem med fb.

Det är ingen ide' att bara flytta ner dom till medel eftersom dom driver upp tempot och förstör försäkringssskyddet för medelgrupp deltagare.

Hur hanterar man då gänget på Kemora där medelgruppen kör åttor runt snabba gänget på Gelleråsen?

Vad är det som avgör vilka som är i vilken grupp?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Den finns ju redan, den heter steg 5 licensutbildning, sedan heter passen steg 6 licensgrupp !

Direkt fråga, varför vill du inte förstå det ?

Direkt fråga 2, om du nu vill köra i snabb grupp, är det inte enklare för dig att byta FB istället ?

Eller vänta behövs det , du vill ju köra i en grupp där försäkringen inte gäller, vet du vad,
då finns det två grupper för dig som har Svedea, Snabb och steg 6 Licensgrupp. :tummenupp

CB_tobbe vill nog få det till att försäkringsbolagen kan se steg 1-4 som förberedelse inför rr eftersom steg 1-4 är ett krav innan man får gå smc steg 5 licensutbildning. Alternativet skulle då vara att skippa att gå steg 1-4 och istället gå en licenskurs där det ingår körteknik likt det som lärs ut i vanliga steg 1-4.

Som systemet är nu är att SMC steg 5 görs så kort och enkel som det bara går eftersom deltagarna förutsätts redan vara duktiga på att köra bana då dom gått stegutbildningen.

Jag ifrågasätter att försäkringsbolagen ser upplägget som ett problem. Har man bestämt sig för att köra roadracing utan att ha fått iden efter att ha gått en massa SMC-kurser så lär ju det sista valet man gör vara att först ta körkort om det saknas, för att sedan gå SMC-kurser för att kunna ta licens med SMC.

Man väljer nog en annan klubb än SMC sport för att ta sin RR licens.

Steg 5 är ett upplägg skräddarsytt av SMC för att plocka upp de kursdeltagare som vill utveckla sin körning till att bli snabbare på bana och testa gränser på ett sätt som inte passar in i steg 1-4 utbildningen.

Det finns gott om andra organisationer som deltagare som bara vill köra bana utan att följa utbildningssteg eller behöva ta RR licens.

Och det finns flera klubbar att välja mellan som erbjuder licenskurs utan några andra krav än vad det nu finns för åldersgräns i svemo reglemente.


Hur fort man kör (lugn, medel, snabb, supersnabb) är inte i första hand någon parameter för var man hör hemma i SMC kursutbudet. Det kan gå väldigt fort men fortfarande vara körning helt inom ramarna för steg 1-4.

Men när man vill ta inbromsning inför kurva så hojen går på ställ in i kurvan, bromsa till apex istället för att bromsa klart innan man styr in, ta tighta spår in i kurvan istället för att välja sena svängpunkter som även ger fördelar vid körning i trafik. Köra för att jämföra sig med andra (rejsa) och jaga varvtider mer än körtekniska detaljer i sig. Då har man nog passerat det som man ägnar sig åt på banan med stöd av trafikförsäkring och helförsäkring.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
:hihi:hihi:hihi:hihi vilken sköning, jag älskar när man vänder på kutting och ifråga sätter från den oväntade vägen. Bana är inte en risk,,, den är så bra.... :kär:kär:kär:kär
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har inte läst hela tråden. Men måste man va medlem på nått speciellt forum för att se vad han skrivit?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det är troligtvis fler fb som börjar att dra in sitt stöd för vissa delar av smc verksamheten, hur löser du det??

Fördelen men min modell är att man kan styra bort folk med hög crashrisk från trafikförsäkrad verksamhet och tillåta ett tuffare körsätt utan problem med fb.

Det är ingen ide' att bara flytta ner dom till medel eftersom dom driver upp tempot och förstör försäkringsskyddet för medelgrupp deltagare.


Om dom anmäler sig till medel så får dom köra i det medeltempo som passar ihop
med övriga gruppen, gör dom inte det får man säga till dom att sakta ner, lyssnar dom
inte på det örat utan fortsätter att köra snabbare då får dom inte köra mer den dagen,
har hänt och kommer att hända varje ggn någon inte respekterar dom bestämmelser
som finns.

Folk med hög kraschrisk, hur ser en sån ut.

Hur bedömer du när personen anmäler sig vilken kraschrisk du har på den personen och säger nej du får inte gå en kurs för vi tror att du har för hög kraschrisk.

Jag har sett personer som gått i lugn grupp och inte kört fort utan kört lugnt
som har varit en riktigt stor kraschrisk den första dagen för att den fjärde dagen
inte visa den minsta tendens till att vara nära en krasch utan tvärsom extremt långt
från att krascha.

Skulle den personen då stängts av den första dagen med hänvisning till
att han var för stor kraschrisk och riskerade att förstöra för alla andra och
sedan sagt till honom att du får komma tillbaka på våra krashriskkurser som
är nästa helg?

Din modell finns redan:
Det heter steg 5 & steg 6 - går under SVEMO-försäkringen, precis som du vill ha det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fråga till alla utom en i den här tråden: Vad får man ut av att tjafsa sida upp och sida ner med nån som har bestämt sig för att inte förstå? :va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Fråga till alla utom en i den här tråden: Vad får man ut av att tjafsa sida upp och sida ner med nån som har bestämt sig för att inte förstå? :va
Det undrade till slut även jag, så jag gav upp!
Hälla vatten på en gås, snacka med en vägg...men man vill gärna tro att det verkligen är någon hemma när det ser ut som att lyset är på. Men nu när det lyser och ingen kommer att öppna när man ringer på, den här gången heller, så är det bättre att lägga av än att bidra ytterligare till det pågående spektaklet. Kul i början men när det till slut i andra ändan verkar finnas någon som inte kan förstå så är det bara att lämna det och gå vidare.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fråga till CB_tobbe....
Du har vissa poänger i dina argument men det finns glapp i din argumentation som gör att jag måste fråga:
Har du själv gått någon av SMCs BKK/SHK de senaste 5 åren och/eller kört med någon mer klassisk bandagsarrangör som ActionPics eller liknande?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fråga till alla utom en i den här tråden: Vad får man ut av att tjafsa sida upp och sida ner med nån som har bestämt sig för att inte förstå? :va

I mitt fall gör jag det för att andra som senare läser tråden ska kunna hitta lite information som är någorlunda korrekt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fråga till CB_tobbe....
Du har vissa poänger i dina argument men det finns glapp i din argumentation som gör att jag måste fråga:
Har du själv gått någon av SMCs BKK/SHK de senaste 5 åren och/eller kört med någon mer klassisk bandagsarrangör som ActionPics eller liknande?
Jag har gått ett flertal bkk1-3 , knix, bandagar, licenskurs, funktionär B inom bilracing, rr-funktionär.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det undrade till slut även jag, så jag gav upp!
Hälla vatten på en gås, snacka med en vägg...men man vill gärna tro att det verkligen är någon hemma när det ser ut som att lyset är på. Men nu när det lyser och ingen kommer att öppna när man ringer på, den här gången heller, så är det bättre att lägga av än att bidra ytterligare till det pågående spektaklet. Kul i början men när det till slut i andra ändan verkar finnas någon som inte kan förstå så är det bara att lämna det och gå vidare.

Trodde du slutade för att du blev ledsen över att några hade andra åsikter än dig i tråden? Är det verkligen så farligt om inte alla tycker och tänker precis likadant om saker och ting? Är inte detta här ett diskussionsforum? Kanske bättre om du slutar läsa denna tråden om du nu blir så upprörd? :7peta:krama
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Svar till cleaner:


Naturligtvis finns det folk i lugn grupp med ett långsamt men farligt körsätt. Dom skall ju inte tvingas till racegrupp. Där skall man istället jobba med utbildningsinsatser så att deras körsätt blir säkrare.
Dom grupperna jag syftade på är personer och hojar som kör snabbt och vill gå kursen för att öka sin snabbhet. Personen kommer på en racepreppad hoj där man tydligt ser att gatåkningen är passerat kapitel. Den kombinationen är ett typexempel där mitt förslag till kursmodell passar ypperligt. För bandagsgänget är en ''fräck'' utbildning viktigare än försäkringsskydd eftersom dom redan har valt bort detta genom att delta i bandagarna. I dom grupperna är trafikförsäkringskravet bara ett problem eftersom hojen kan vara en importerad crashad sporthoj som försetts med racekåpor. För dessa hojar tillkommer enorma kostnader för att få dom väglegala i sverige.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det du beskriver är ju steg 5+6, det måste du väl kunna fatta? Hur många tar med sig rejspreppade hojar till en BKK-kurs? De existerar ju knappt. Oavsett fartgrupp så handlar det ju i stort sett uteslutande om gatåkare på gathojar som inte har några som helst tävlingsambitioner.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Trodde du slutade för att du blev ledsen över att några hade andra åsikter än dig i tråden? Är det verkligen så farligt om inte alla tycker och tänker precis likadant om saker och ting? Är inte detta här ett diskussionsforum? Kanske bättre om du slutar läsa denna tråden om du nu blir så upprörd? :7peta:krama
Olika är bra! Inte alls nåt fel med det.
Problemet uppstår när det argumenteras inte utifrån verkligheten utan någon alldeles egen hemgjord variant av den. Att diskutera halmgubbar är inte produktivt och inbillade problem är bara trist.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top