Bra text.
Bra text.
Vad gäller supermoto olyckorna kan inte smc göra så mycket utbildningsmässigt eftersom många olyckor förmodligen bottnar i bakhjulsåkning eller kryssning mellan övrig trafik. Där handlar det bara om upplysning om riskerna.
Kolla här: http://www.svmc.se/Distrikt/varmland/School/Knix-2014/
Du kan delta på SMCs Grundkurser och KNIX med din handledare - här behövs inget färdigt körkort.
Men, på avancerade kurserna på roadracomg banorna, får avvakta tills du har skaffad dig körkortet..
Lycka till..
Det är underbart varje dag.....eller lägg en dag på att gå en licenskurs och panga storbana för hjärtats lust på bandagar/roadracingträningar...
Det är underbart varje dag..
Mc körningen måste ju vara en trollkonst.
Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.
Du har som vanligt i god ordning inte koll på vare sig färg eller form eller textur på vare sig kottar eller morötter.Det är underbart varje dag..
Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.
Han kan men behöver inte vara det, mycket bättre skickad att sätta snabba tider på alla sätt och vis än många andra. Men här är du igen ute på vilken sorts cykel det nu är den här gången, och blandar ihop saker och aktiviteter och arrangörer...moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r
Jag känner väl till att många rr tonåringar har lång erfarenhet av minimoto och cross.Licensgrupperna går inte under de vanliga trafikförsäkringarna, utan under SVEMOs försäkring och eventuella extremsportsförsäkringar och olycksfallsförsäkringar så har svårt att se vad 15:årige sebbe på lånad hoj på licensträning har med diskussionen om trafikförsäkringar på bana att göra.
Dessutom har många av inte-gammal-nog-för-körkortet-personerna-med-licens kört tvåhjuligt på bana sedan 9-10-årsåldern och kör byxorna av de flesta som kört gata i 10-20 år...
Jag känner väl till att många rr tonåringar har lång erfarenhet av minimoto och cross.
En variant är kräva att övningsköraren skall kunna visa upp någon form av körkort samt ett kursintyg från t.ex en knix med godkänt resultat. Då kollar knix tl att personen har tillräckliga kunskaper så att han inte utgör någon risk på storbanekursen i lugn grupp.
Det är underbart varje dag..
Tack för tipset, ska ringa o kolla med dom. Körskolan är STR ansluten, läraren pratade en del om att han tyckte att man åtminstone en gång skulle testa på smcs bandagar när vi hade riskettan. Han kör själv med SMC som jag fattade det.Kj80: om du går på en STR ansluten trafikskola ger dom dig stensäkert medlemskap i SMC resten av året - värde 375 kr.
.....
Vore jag ett försäkringsbolag skulle jag kräva det ifall jag lät mina kunder delta i denna verksamhet med gällande försäkring, uppenbarligen har de gjort sen egen "matematik" och ser att de, samhället och förarna tjänar mer än de förlorar (de är trots allt i första hand vinstdrivande).
Och jag tycker ni alla gör ett fantastiskt bra jobb, inga skuggor över detSMC har ständig kontakt med försäkringsbolagen under året, inte endast runt kurserna - men, även i andra konsument frågor som medlemmen har. Vårt syfte år självfallet att ta hand om medlemmens intressen och rättigheter......
En annan fråga som varit uppe är varför SMC accepterar hojer på kurserna som är racekittade..
Läs gärna PCX-Cares text edgång till - det kostar att vara instruktör, du ger avkall på din egen åkning...
Om det var så ser jag inget konstigt i grundidén.Samarbetet med Folksam var en produkt som dog ut efter några år. Det gick ut på att folk med sporthojar fick rabatt på sin försäkring genom delta i en bkk vartannat år (tror jag).
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|