Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kj80: om du går på en STR ansluten trafikskola ger dom dig stensäkert medlemskap i SMC resten av året - värde 375 kr.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Vad gäller supermoto olyckorna kan inte smc göra så mycket utbildningsmässigt eftersom många olyckor förmodligen bottnar i bakhjulsåkning eller kryssning mellan övrig trafik. Där handlar det bara om upplysning om riskerna.

Precis, alla som kör "supermoto" vet exakt hur man kör och är bättre på körteknik än en viss Rossi, någon kurs behövs sannerligen inte för dom.

Det enda dom behöver är att folk står längs vägarna med banderoller som säger att det är farligare att köra på bakhjulet och att kryssa mellan bilarna och att dom måste göra allt för att inte låta hojen börja med såna dumheter :rolleyes:
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min magkänsla säger att kursverksamheten SMC bedriver på bana är sund och rätt.

Några har slagit spiken på huvet.
Det ÄR i första hand föraren som har absolut störst betydelse för om framförandet av ett fordon blir lyckat eller ej.

Bästa sättet att lära sej är "överinlärning", dvs tragla det moment du vill behärska om och om igen och säkra att det görs rätt.
Steg två, pusha dina gränser så att du flyttar kunskapsribban uppåt.
Det är så det fungerar och det finns inte så många andra sätt att göra det på.

Ovanstående gäller i första hand dig, hojen och vägen/banan.
För att det ska fungera framgångsrikt så krävs även insikt, moderation och erfarenhet så att du undviker oförutsedda inslag.

Jag tycker nog att det är dessa saker SMCs kurser strävar efter att uppnå och det skulle svårligen fungera i grupp på gatan eller på egen hand.

Att man delar in deltagarna i olika hastighetsgrupper är ju fullt logiskt,
om du skall öva på moment du är osäker på så lär du ju inte känna dej säkrare om du gör det tillsammans med betydligt snabbare/långsammare deltagare.

Några uttrycker tvivel mot verksamheten och det är bra.
Det vore fint om SMC kunde publicera någon slags konkret uppföljning på hur väl Knix o steg 1-4 har slagit ut, ur totalen sett.

Vore jag ett försäkringsbolag skulle jag kräva det ifall jag lät mina kunder delta i denna verksamhet med gällande försäkring, uppenbarligen har de gjort sen egen "matematik" och ser att de, samhället och förarna tjänar mer än de förlorar (de är trots allt i första hand vinstdrivande).
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har följt senaste tidens diskussioner i ämnet och sett några argument mot smc kurserna som jag anser vara baserade på felaktiga föreställningar och inte fakta.

t.ex.

SMC kurserna är dyrare än bandagar för att det är fler "instruktörer som kör gratis på banan"

Som instruktör har man fullt upp med att jobba med sin grupp av deltagare. Man skall hinna leta upp och observera alla i gruppen, komma ihåg vad man observerat för varje deltagare och fundera på vad man skall ge för feedback för att på bästa sätt hjälpa deltagaren vidare med sin utveckling. För att detta skall fungera kör man i ett tempo som ligger en bit under det som är utvecklande och roligt för sin egen del.

Ibland kan man ta ett par "egna" varv, och vissa kursdagar kan man köra ett fritt pass när deltagarna äter lunch om man orkar. Men man är inte där för att "köra gratis bandag" när man kör som instruktör.

Visst finns det föråkare och möjlighet att få "tips" på en vanlig bandag, men det är nog sällan jämförbart med hur en instruktör jbobar på en kursdag. Som föråkare kör man mer fritt och skall bara ha "allmän" koll och inte med ansvar för att alla deltagare i sin grupp skall få utbildning och utvecklas.


Annat exempel..
Deltagare kör med racehojar/kör bara för att få köra försäkrad bandag.

Det finns kanske lite sådana deltagare, men de flesta som är på den nivån har insett att det är roligare och mer givande att köra "vanliga" bandagar eller RR-träningar där man kan köra mer på gränsen utan att instruktörer och funktionärer lägger sig i vad man gör på banan.

På en SMC kursdag övar man på specifika färdigheter, och för att inlärning på en kursdag skall vara meningsfull så måste man minska tempot och köra på vad man ofta kallar "80% av sin förmåga" och liknande. När detta fungerar så blir krasherna sällsynta.

Vill man sedan omvandla det man lärt sig till att minska varvtider på banan så rekommenderas att man kör bandagar och tränar själv bland likasinnade.

När man tycker att det är för uppstyrt och för mycket "pekpinnar" på smc-kursen så beror det just på att man nog egentligen inte vill gå kurs utan är mer intresserad av att få vara ifred och köra så fort man kan.


Det är säkert flera här som gått SMC kurser OCH kört på "fria bandagar" som kan beskriva skillnaden i atmosfär runt hela arrangemangen. Och kanske belysa de skillnader som finns som gör att försäkringsbolagen sätter sina villkor till fördel för de som kör på en kursdag.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och lite tips då till bandagsarrangörer som vill få försäkringsbolagen att överväga att täcka sina deltagare:

- Se till att varje deltagare på banan följer en kursplan. SMC steg 1-3 är väl uppstyrda och offentliggjorda kursplaner (råd och riktlinjer finns som dokument på smc hemsida). Steg 4 är INTE fri körning, där skall varje deltagare tillsammans med sin instruktör göra en personligt anpassad kursplan för dagen.

- Se till att alla deltagare på banan gör utvecklande övningar enligt kursplan. Instruktörer och flaggvakter hjälps åt att observera förare som tappat fokus och mest ägnar sig åt omkörningar. Dessa förare kontaktas av instruktör eller med hjälp av personlig kontaktflagga (populärt kallad svartflagga) för ett motiverande samtal om hur övningarna på banan kan fungera bättre.

- Samma instruktörer och flaggvakter observerar och hanterar utan dröjsmål deltagare som ligger och kör på gränsen av sin förmåga. Med utbildning och allmän vana att observera banåkare så ser man oftast tydligt vilka dessa är.

- Tydliga och hårt hållna regler för hur man kör om och vilka avstånd man skall hålla till andra förare på banan

- Inte tillåta att deltagare på banan jagar varandra istället för att köra övningar efter sin kursplan.

Räkna dock med att tappa deltagare till andra arrangörer, då man som deltagare lätt känner sig styvmoderligt behandlad när man helst bara vill köra så fort man tycker man klarar av utan för mycket synpunkter från omgivningen.

Det kan även bli svårt att få ekonomin att gå runt då detta kräver mer personal på plats och denna personal måste indoktri...jag menar hållas utbildad och vara hyfsat överens om vilka värderingar som är norm inom organisationen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
...eller lägg en dag på att gå en licenskurs och panga storbana för hjärtats lust på bandagar/roadracingträningar...
Det är underbart varje dag..
Mc körningen måste ju vara en trollkonst.

Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är underbart varje dag..
Mc körningen måste ju vara en trollkonst.

Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.

Licensgrupperna går inte under de vanliga trafikförsäkringarna, utan under SVEMOs försäkring och eventuella extremsportsförsäkringar och olycksfallsförsäkringar så har svårt att se vad 15:årige sebbe på lånad hoj på licensträning har med diskussionen om trafikförsäkringar på bana att göra.
Dessutom har många av inte-gammal-nog-för-körkortet-personerna-med-licens kört tvåhjuligt på bana sedan 9-10-årsåldern och kör byxorna av de flesta som kört gata i 10-20 år...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag föreslår att alla gör som jag:

Addera alla överdrivet irriterande personer av typen internettroll till er ignore-lista så slipper ni läsa deras inlägg förutom de delar som någon annan citerar..

Det syns dock att de skrivit ett inlägg och man kan välja att visa dem om man vill.

Att lägga någon på ignore-listan går till så här:

1. Gå in på "Mitt konto". Det ligger längst upp, på vänster sida.
2. Gå in på "Redigera ignorelistan". Alternativet ligger långt ned på vänster sida, under "Mina inställningar", "Mitt konto".
3. Fyll i namnet i rutan "Användarnamn", välj rätt person i listan som kommer upp. Tryck return. Klart!

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Dags för streck i den här debatten!

Det är underbart varje dag..
Mc körningen måste ju vara en trollkonst.

Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.
Du har som vanligt i god ordning inte koll på vare sig färg eller form eller textur på vare sig kottar eller morötter.:rolleyes:

Du tar återigen raceputte AB och liknande och deras bandagar, SMC:kurser, häller ned allt i en mixer kör en stund och försöker låtsas som ingenting!
* Om du vill förändra bandagar ta diskussionen med respektive arrangör.
* Om du vill förändra SMC:s kursdagar använd då t.ex den kontaktinformation du bl.a av Jesper.
* Om du vill förändra SVEMOS regler och aktiviteter ta då det med SVEMO.

Men rör för guds skull inte ihop allt i en enda röra.:huvet

Det finns en dimension i det här som du inte verkar vara medveten om och det är att alla ovanstående tar mer eller mindre emot vem som helst som uppfyller de "formella" kraven så som de nu ser ut i respektive fall. Det får till följd att det slinker med en och annan som verkligen inte borde vara med, alls, även om man uppfyller "kraven". Att man har goda motoriska färdigheter innebär inte alls att man har rätt mentala förutsättningar för aktiviteten ifråga.

moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r
Han kan men behöver inte vara det, mycket bättre skickad att sätta snabba tider på alla sätt och vis än många andra. Men här är du igen ute på vilken sorts cykel det nu är den här gången, och blandar ihop saker och aktiviteter och arrangörer...
Det är upp varje arrangör och skapare av regelverk inklusive SVEMO och lokala SVEMO-anslutna klubbar att bestämma vilka regler som gäller efter att gjort nödvändig "riskanalys".
Så håll isär det ena från det andra...

F-n, att läsa det du skriver är som att läsa allt du skrivet förut tillsammans med det du tycker är godbitarna av vad andra presterat, allt tillsammans nedhällt i en mixer tillsammans med vad vet jag, bitterhet, avundsjuka, ilska, frustration, tillkortakommande och förmodligen en räcka till med liknande på ungefär samma tema.
Kör sedan det för länge i mixern...ångra sig och och kör lite till i alla fall...och...

Jag ber om ursäkt för en del av det jag skrivit ovan på förhand. Inte för att jag inte tror att det jag skrivit är rätt nära sanningen och nog en rätt hyfsad beskrivning av läget utan för att jag verkligen är ledsen över delar av innehållet i den här tråden och andra trådar där du deltagit. Det går att dra en del slutsatser av det du skrivit och inga av dessa känns särskilt roliga eller upplyftande.

Så för sakens skull så, jag tänker inte delta något mer i det här. Dyker du upp i rena teknikfrågor någon gång så må det vara hänt, men att debattera eller argumentera vidare med dig i ämnen som detta är tror jag nog inte är något som någon får ut något meningsfullt av.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Licensgrupperna går inte under de vanliga trafikförsäkringarna, utan under SVEMOs försäkring och eventuella extremsportsförsäkringar och olycksfallsförsäkringar så har svårt att se vad 15:årige sebbe på lånad hoj på licensträning har med diskussionen om trafikförsäkringar på bana att göra.
Dessutom har många av inte-gammal-nog-för-körkortet-personerna-med-licens kört tvåhjuligt på bana sedan 9-10-årsåldern och kör byxorna av de flesta som kört gata i 10-20 år...
Jag känner väl till att många rr tonåringar har lång erfarenhet av minimoto och cross.

En variant är kräva att övningsköraren skall kunna visa upp någon form av körkort samt ett kursintyg från t.ex en knix med godkänt resultat. Då kollar knix tl att personen har tillräckliga kunskaper så att han inte utgör någon risk på storbanekursen i lugn grupp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag känner väl till att många rr tonåringar har lång erfarenhet av minimoto och cross.

En variant är kräva att övningsköraren skall kunna visa upp någon form av körkort samt ett kursintyg från t.ex en knix med godkänt resultat. Då kollar knix tl att personen har tillräckliga kunskaper så att han inte utgör någon risk på storbanekursen i lugn grupp.

Ja, jag har inget emot att låta körkortsaspiranter köra storbanekurser mot att de faktiskt kan visa att de har grundläggande teknisk färdighet. Svårt att se kopplingen till licensförare där återigen bara... Och för den delen, kopplingen till trafikförsäkringar, som den här tråden handlar om (eller ja, mestadels iaf)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är underbart varje dag..
Mc körningen måste ju vara en trollkonst.

Ena stunden är det omöjligt för en körkortsasperant som troligtvis redan har någon form av körkort att gå steg 1 lugn grupp. 20 minuter senare rullar moppeungen sebbbe 15 år ut på sin lånade zx 6 r efter en dags utbildning och skall försöka sätta banrekord i snabb snabb grupp. Kursstegen maskinen , banan , piloten är naturligtvis fullständigt onödiga. Det kan man kalla riskanalys.

Det skulle troligen fungera alldeles utmärkt i de allra flesta fall att tillåta övningskörare gå steg 1 lugn på storbana. Men av någon eller några anledningar har man inom SMC valt att inte erbjuda den möjligheten. Jag vet inte vilka för/nackdelar man övervägt när man fattade det beslutet, eller om det bara "råkade bli så" eller om försäkringsbolagens representanter hade någon invändning.

Kanske inte är lämpligt att låta handledaren stå brevid för att ha översikt som på en knix/gocartbana då storbanan är....större...? Och inte helt självklart att körkortsaspirantens handledare alltid är lämpad att ha fokus både på sin körkortsaspirant och sin egen körning på motorbana?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Kj80: om du går på en STR ansluten trafikskola ger dom dig stensäkert medlemskap i SMC resten av året - värde 375 kr.
Tack för tipset, ska ringa o kolla med dom. Körskolan är STR ansluten, läraren pratade en del om att han tyckte att man åtminstone en gång skulle testa på smcs bandagar när vi hade riskettan. Han kör själv med SMC som jag fattade det.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
.....
Vore jag ett försäkringsbolag skulle jag kräva det ifall jag lät mina kunder delta i denna verksamhet med gällande försäkring, uppenbarligen har de gjort sen egen "matematik" och ser att de, samhället och förarna tjänar mer än de förlorar (de är trots allt i första hand vinstdrivande).

SMC har ständig kontakt med försäkringsbolagen under året, inte endast runt kurserna - men, även i andra konsument frågor som medlemmen har. Vårt syfte år självfallet att ta hand om medlemmens intressen och rättigheter.

Vi har sedan fått ett kutym att SMC bjuder till jag sku nästan kalla det en Årlig Konferens - vart vi ofta har en extern föreläsare, ex. Trafikverket, Forskara, etc.. Sedan ger SMC sitt syn oå året som gick, och blick in året som komma ska. I detta presenterar vi såklart ett konkret och nökternt data underlag från fortbildningsverksamheten - och detta på ett sätt så allt är avpersonifierad, kan inte hänledas till nått bolag, etc. Även stöld statistiken som SMC sammanställer är populär.

Så på så sätt är det ganska bra koll på läget - och största delen av al information på dessa möten, önskar alla är förtroliga.
--

En annan fråga som varit uppe är varför SMC accepterar hojer på kurserna som är racekittade..
Vi viste när vi drog igång att ekonomin var känslig för alla, specifikt instruktöerna. Vi tog endast instruktörer från sporthojskollektivet. Vi viste inte hur det sku bli med skador.
Det blev nästan omedelbart krav från ideella instruktöer att man sku ha möjlighet att använda däcksvärmare - för stt spara på däckskonto´t, flera ville ha crashkåpor av logiska hänsyn. (Vi har flera instruktörer som jobbar ideellt upp mott 40+ dagar på en säsong), och vi hade krav på att man sku köra sporthoj då. Och det var klart billigare att köpa en begagnad racehoj.. Så av hänsyn till dom ideella blev det så..
Varken mera eller mindre..

Och ja - det diskuteras från år till år om detta är Ok eller vi ska ändra, så även för däcksvärmare..
Läs gärna PCX-Cares text edgång till - det kostar att vara instruktör, du ger avkall på din egen åkning...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Här är en bild som jag tycker är lite fin.

image.jpg

- - - Updated - - -

Här är en helt annan bild.

image.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
SMC har ständig kontakt med försäkringsbolagen under året, inte endast runt kurserna - men, även i andra konsument frågor som medlemmen har. Vårt syfte år självfallet att ta hand om medlemmens intressen och rättigheter......
Och jag tycker ni alla gör ett fantastiskt bra jobb, inga skuggor över det :tummenupp

Jag uttryckte mej nog klumpigt när jag skrev att det är bra att folk ifrågasätter SMCs schoolverksamhet.
Jag kan bara konstatera att några ifrågasättanden här i tråden inte bygger på fakta utan ren okunskap och diverse hopblandningar och då får de ju ingen annan effekt än att provocera.

Vad jag menade var att folk kommer alltid, mer eller mindre grundat, att ifrågasätta sånt man gör och enda sättet att bemöta detta är att pressentera handgriplig fakta i begripligt format. Något som svart på vitt visar: "Så här var det och så här blev det" eller åtminstone "dit ska vi", dvs så som redan görs mot försäkringsbolagen.

Faaast... Nu när jag sitter o skriver upptäcker jag att det finns ett logikglapp....

SMC får ta kritik för något de egentligen inte har direkt del i.
Det är ju försäkringsbolagen som skall redovisa för sina kunder varför både de och kunderna tjänar på utbildningsverksamhet.

Det är här det blir lite konstigt... Försäkringsbolagen borde ju uppmuntrar sina kunder att gå dessa utbildningar och då skadeutgifterna bör minska så kan premierna sänkas motsvarande, dels för att de statistiskt bör finnas fler säkra förare och dels för att man som försäkringskund faktiskt betalar med både pengar o tid för att genomföra utbildningarna :tummenupp

När jag skrev att "de" är vinstdrivande så menar jag förstås försäkringsbolagen :)

--

En annan fråga som varit uppe är varför SMC accepterar hojer på kurserna som är racekittade..
Läs gärna PCX-Cares text edgång till - det kostar att vara instruktör, du ger avkall på din egen åkning...

Detta har jag inte haft någon åsikt om, så länge jag får ut något av utbildningen får instruktörerna flyga på kvast om de vill :)
Jag har gått så många kurser och pratat med så många instruktörer att jag snarare undrar hur de har råd och orkar göra det de gör, all kred till dem :tummenupp
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Samarbetet med Folksam var en produkt som dog ut efter några år. Det gick ut på att folk med sporthojar fick rabatt på sin försäkring genom delta i en bkk vartannat år (tror jag).
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Samarbetet med Folksam var en produkt som dog ut efter några år. Det gick ut på att folk med sporthojar fick rabatt på sin försäkring genom delta i en bkk vartannat år (tror jag).
Om det var så ser jag inget konstigt i grundidén.
Det där är ju lite "lustigt" med försäkringsbolag, de vill cascha in men ogärna betala ut...
Man kan väl kalla det en affärside ;)

Skämt o sido...
Jag ser två skäl till varför ett försäkringsbolag tar risken att få betala ut skadeersättning vid en utbildning.
1. Utbildningen reducerar totalt sett det belopp de måste betala ut för en viss grupp.
Antingen sker det genom att kostnaden för de kunder som kraschar då de genomför en av dem sanktionerad utbildning är lägre än vad det skulle kostat om de inte genomfört utbildningen.

2. Det blir dyrare för hela gruppen när folk kör av FB sanktionerade utbildningar MEN...
Tack vare att de sanktionerar utbildning så kommer de attrahera fler kunder dock är förlusten för krascherna under utbildning mindre än vad de tjänar på ökat antal kunder.

Detta är väldigt kliniskt räknat.
Sett ur ett sammhällsmässigt perspektiv kan kostnaderna för div invaliditet bli skyhögt mycket högre än vad som syns i försäkringsbolagens balansräkning.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top