Mycket frågor, funderingar som kommer upp - lite generella kommentarer..
Är sporthojer farliga - absolut, med en fel chaufför! Det var SMC´s åsikt när det begav sig, och snacket gick om att förbjuda dessa apparater ute på vägen. SMC fick draghälp av en vis Prof. Tingvall, kom fick till en studie till som faktisk påviste att det var förareren och dennas attityd och evt. brist på insikt som var problemet. Sen hände mycket - SMC´s Sporthojsprojekt tog fart med sponsring av dåvarande Vägverket - vilket satta fart på nya SMC SCHOOL, sporthojen räddades från förbud, senast tog EU bort 100 hk gränsen i Frankrige..
Vad dom flesta har överset är att "SuperMoto" efterföljande i en period vart den hoj typ med flest olyckor (studie Karolinska/SMC) - Givetvist eftersom sporthojs premierna växte markant i årene efter att TryggHansa klev av samarbetat med SMC, som annars hade betytt svinbilliga (sporthojspremier) premier.
Det är alltså väldig tydligt att försäkringsbolagen, styr till vilken del att olika hoj kategorier har sina skador/olyckor. Självfallet för att "risk-gruppen" väljer mest bang for the monye! Och i och med att ett bolag som annars har varit restriktivt har delar av riskgruppen vald att försäkra billigt "bang for the monye" hojer där, som plötsligt skador, som ett mindre bolag snabbt ser i sina statistiker. Varför man naturligt agerar därefter, så även specifikt inför en utveckling man tror ska komma.
Därav svar till CB_Tobbe ang. ändringar i uppdelningen av SMCs befintliga system. 2013 valde iF att införe restriktioner, och man tog dom bort dessa inför i år. En anledning var att man tyckte om SMC SPORT som en kanal för att få kursdeltagare som kom för att köra fort på bana med försäkring. En grupp som SMC vill ha in i sporten, eller till andra bandagsarrangörer - för att kurserna bättra kan fokusera på sitt syfte, och tempo´t inte blir för högt generellt - och försäkringarna inte belastas i onödan. Därmed inte sagt att tempo är ett problem, det viktiga är att föraren kör med marginal.
Att SMC på kurserna är restriktiva med Svedeas kunder är i full samförstånd med Svedea, som vi hade möte senast för några veckor sedan.
CB-Tobbe: Jag föreslår du skickar ett konkret mail till mig: jesper.christensen (kanelbulle) svmc.se, med dina konkreta förslag inför 2015 - då ska jag se till dessa behandlas via SMCs vanliga demokratiska system.
Jag har noterad ett flertal - men, skicka gärna konkret mail om du vill vara säker på att jag har allt med.
Om inte SMC hade försäkring på sina kurser, skulle alla hojåkare i Sverige få billigare premier?
Ja, så måste det vara - men, ingen kan svara med vilket belopp - eftersom bolagen inte publicerar sina affärs hämligheter, dvs skadakostnader för SMCs kurser..
Man kan ju slå lite siffror:
Bestånd 300.000 hojer - ponera skadakostnader SMC 1 miljon, det sku alltså betyda att varje försäkring sku gå upp med 3 kr. Igen noga vett vad totalbilden är. Inte heller SMC, vi för en intern statistik som vi under fortrolighet diskuterar med bolagen årligen - men, vi vett inte vad kostnadsbilden är. Det vi vett är att en ganska stor del skador anmäls inte!
Kalkyl exemplet ska sättas upp emot en statlig kostnad på en trafikdöd på över 20 miljoner kronor.
Så om SMCs fortbildningar sparer bara ett liv, då är det samhålls vinst i en rum tid..
Så sent som för några timmar sedan har SMC accepterad att ta ledarskap i frågan om utbildning/fortbildning i det största MC konsortium som har enats, om att söka på EU projekt. det ingår från hela EU MC producenter, akademin och sedan vi som konsumenter (som bl. a utger för att vara lite erfarna med fortbildning..)..
Dvs fortbildningsverksamheten, har också en politisk arm för alla oss som kör MC..
Tack och hej - hoppas jag fick svarat på det mesta - kul o´ha´semester då hinner man vara på sporthoj..