Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
..då det faktiskt är rätt vanligt att man klotar på bandagar?

Ja hur vanlig är detta egentligen? Exakt med en siffra? Jag undrar verkligen. Sen undrar jag också hur mycket billigare man kan räkna med att försäkringen skulle bli om försäkringen inte gällde för SMC?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Om hojen gör 0-200 på 8 eller 12 sekunder spelar liten roll, det är våra reaktioner, kombinerat med situationer som ställer till det...

Greppnoja, känslan av att vi kommer in med för hög fart i böj...

Att sporthojar lockar gasglada grabbar (mig inkluderat) är problemet.

Försäkra sönder dem - flytta problemet till hojar som har lika mycket pulver, men saknar kåpor.

När bolagen hajar vad som hänt - så flyttas busgrabbarna till nästa roliga hoj...


Förbjuda hojar helt - eller utbilda, nå fram och förändra?

Jag tar mina bombrepor på ringen numera - utan SMC:s kurser hade nog jag varit med i statistiken nu.

Ja precis det lockar ju oss gasglada som inte alltid tänker på konsekvenserna och helt ärligt vad ska man ha 180 häst i ett fordon som väger 200 kilo på allmänna vägar till? Det är som gjort för att det ska bli fel, visst smc samt vanliga bandags arrangörer har lockat bort många av oss från vägarna till bana, men inte alla! Personligen så anser inte jag det hade varit helt fel att förbjuda sporthojar!
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja hur vanlig är detta egentligen? Exakt med en siffra? Jag undrar verkligen. Sen undrar jag också hur mycket billigare man kan räkna med att försäkringen skulle bli om försäkringen inte gällde för SMC?

Tyvärr så kan jag inte ge dig statistik för det, men jag har varit på en hel del bandagar de senaste 3 säsongerna och tycker sällan man kör ett helt pass utan att bli rödflaggad för en avåkning där minst 1 är involverad. Du måste väl ändå hålla med om att det är en del avåkningar på en bandag? Vilket inte är speciellt konstigt då man hela tiden försöker köra lite fortare än varvet tidigare och kör med mindre marginaler.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
1 tips och feedback är det inte enbart smc som erbjuder, actionpics och cashback är två väldigt bra alternativ. För mig är den enda skillnad mellan smc och tex actionpics är att försäkringen gäller på smc körningar.
.

En liten passus på den punkten är att många av de instruktörer som instruerar på dessa bandagar är utbildade i SMC:s regi och har kört eller kör med SMC fortfarande. Så frågan är vad dessa arrangörer hade haft att erbjuda utan att få den kompentensen inskjuten från sidan...gratis från SMC. :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
En liten passus på den punkten är att många av de instruktörer som instruerar på dessa bandagar är utbildade i SMC:s regi och har kört eller kör med SMC fortfarande. Så frågan är vad dessa arrangörer hade haft att erbjuda utan att få den kompentensen inskjuten från sidan...gratis från SMC. :)

Där kan jag inte annan än att hålla med :) Pratat med flera väldigt duktiga instruktörer som även är det för smc!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det tycker även jag är fel då jag inte skulle vilja betala för någon som klotar med sin svensk reggade banhoj på bana. Jag anser man utnyttjar försäkringen felaktigt om man har en reggad banhoj som man bara kör bana med och bara ställer på på smc utbildningsdagar steg 1-4... Är man för snål för att krascha så får man köra med marginaler alternativt hitta en annan hobby som man har råd med.
Den behöver inte vara mer än trafikförsäkrad för att kunna användas vid SMC:s kursdagar! Dessutom så dokumenteras hojen både före och efter en ev. marksyning och FB får kopia.
Köra kurs med SMC är INTE det samma som att panga bandag...är det något svårt med det?
Kraschar gör man och kan man göra när man minst av allt anar det, försäkrad eller inte. Märkligt nog så ligger det inte för det allra mesta folk i stim och simmar omkring i lecahavet.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Problemet är bara att smc vill ha snabb grupp som en trafikförsäkrad grupp och tillåter därmed inte en svedea försäkrad hoj att delta eftersom svedea har sagt att deras trafikförsäkring inte gäller.

Det är alltså det som alla dina inlägg i trådar om SMC:s kurser egentligen handlar om.

Är det ett problem?

Du vill ju ha grupper som "inte förstör möjligheterna för vanliga mc förare att få en försäkrad körträning på bana."

Lugn eller Medel och försäkringen gäller och inget är förstört för någon.

Från SMC:S hemsida:
3.) SVEDEA
Försäkringen gäller inte vid körning i snabb grupp på avancerade kurser. Om du deltar i en avancerad kurs med fyra hastighetsindelningar är det ingen försäkring i de två snabbaste grupperna, detta gäller alla även instruktörer.
Flertalet kurser som arrangeras av SMC Skåne på Knutstorp har fyra hastighetsgrupper.
SMC tillåter därför inte SVEDEA-försäkrade kunder att delta i dessa grupper.
Det är svårt för SMCs instruktörer att hålla ordning på övningsområdet vilket gör att vi skärper kraven.
Om du är snabb och kringgår systemet med att anmäla dig till långsam grupp så är det långsamt tempo
som gäller.

Däremot är texten på SMC:s sida lite otydlig och innehåller ett sorts syftningsfel:
1) "ingen försäkring i de två snabbaste grupperna"
2) "på Knutstorp har fyra hastighetsgrupper. "
3) " tillåter därför inte SVEDEA-försäkrade kunder att delta i dessa grupper."

3: Detta avser med största sannolikhet hastighetsgrupp 3 och 4 eftersom SMC i
meningen efter skriver att du måste hålla dig till tempot lugn grupp även om du är snabb.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Den behöver inte vara mer än trafikförsäkrad för att kunna användas vid SMC:s kursdagar! Dessutom så dokumenteras hojen både före och efter en ev. marksyning och FB får kopia.
Köra kurs med SMC är INTE det samma som att panga bandag...är det något svårt med det?
Kraschar gör man och kan man göra när man minst av allt anar det, försäkrad eller inte. Märkligt nog så ligger det inte för det allra mesta folk i stim och simmar omkring i lecahavet.


Men det var inte de som kör enbart trafik som jag syftade på, dock så anser jag fortfarande om man har en hoj som enbart är avsedd för att köra bana med så anser inte jag man har något att göra på smc's steg 1-4. För rätta mig om jag har fel, de stegen är för att utbilda förare för att bli bättre förare i trafiken och det är väl därför fb täcker för eventuella skador?

Även om det är en kurs så är det fortfarande på en bana och man kör fortare på en bana och med mindre marginaler för att man får det samt att man inte riskerar livhanken!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja precis det lockar ju oss gasglada som inte alltid tänker på konsekvenserna och helt ärligt vad ska man ha 180 häst i ett fordon som väger 200 kilo på allmänna vägar till? Det är som gjort för att det ska bli fel, visst smc samt vanliga bandags arrangörer har lockat bort många av oss från vägarna till bana, men inte alla! Personligen så anser inte jag det hade varit helt fel att förbjuda sporthojar!
Vad mer skulle du vilja förbjuda? Det vore f-n bättre att se till att de olämpliga aldrig fick något körkort. Det är inte sådär väldigt svårt at ordna om man bara vill.
De sociala konsekvenserna av körkortslöshet pga. olämplighet,gör väl att vi aldrig får se det, tyvärr.

Vore det inte på sin plats att förbjuda [för användning på allmän väg] alla fordon som klarar av mer än max tillåten hastighet? Inga Ferrari, Aston-Martin o.s.v, knappt ens en enda vanlig bil skulle vara tillåten! En Trabant kanske?

Problemet sitter inte i högerhanden utan i huvudet på somliga. Att NRA i USA använder "Guns don't kill, people do!" för att behålla eller luckra upp vapenlagarna där har liten eller ingen bäring på fordon i Sverige. Framförallt för att det är en viss fundamental skillnad på vapen och fordon; nämligen den att det ena är explicit framtagen för döda med och att det andra är transportmedel, nyttoföremål, nöjesredskap och många andra saker men INTE något som är explicit konstruerat för att döda med!
Om man nu skulle förbjuda "Sporthojar" [hur nu de skall definieras] utifrån den olyckspotential som skapas att den olämplig förare hanterar en sådan så finns det en lång lista på andra saker som också kan få alternativa användningsområden p.g.a. en olämplig användare. Hammare t.ex eller varför inte köksknivar...bättre att hantera de olämpliga än att förbjuda.
Även med sporthojar förbjudna så...förr när en vass hoj i bästa fall hade 100 kusar och vägde +200 kg så fanns lik förbannat idioter som lyckades ställa till det...
Det har inte med vikt/effektförhållandet att göra utan något helt annat.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Men det var inte de som kör enbart trafik som jag syftade på, dock så anser jag fortfarande om man har en hoj som enbart är avsedd för att köra bana med så anser inte jag man har något att göra på smc's steg 1-4. För rätta mig om jag har fel, de stegen är för att utbilda förare för att bli bättre förare i trafiken och det är väl därför fb täcker för eventuella skador?

Även om det är en kurs så är det fortfarande på en bana och man kör fortare på en bana och med mindre marginaler för att man får det samt att man inte riskerar livhanken!
Du har ju precis beskrivit varför man vill utbilda på bana i stället för "live" ute i trafiken!:rolleyes:
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men det var inte de som kör enbart trafik som jag syftade på, dock så anser jag fortfarande om man har en hoj som enbart är avsedd för att köra bana med så anser inte jag man har något att göra på smc's steg 1-4. För rätta mig om jag har fel, de stegen är för att utbilda förare för att bli bättre förare i trafiken och det är väl därför fb täcker för eventuella skador?

Även om det är en kurs så är det fortfarande på en bana och man kör fortare på en bana och med mindre marginaler för att man får det samt att man inte riskerar livhanken!

Bara för att man kör på bana betyder det väl inte att man inte kör i trafik också? :va

Lek med tanken att man har en hoj som man kör på bana med (oförsäkrat i Steg 6 och på andra bandagar, påställt, skyltat och försäkrat i Steg 1-4 med SMC) och en hoj som man kör i trafik med (man kanske inte vill riskera att skada den på bana eftersom man automatiskt "kör fortare på en bana och med mindre marginaler"). Är det bättre att man går på trafikutbildningar med sin "banhoj" eller att man låter bli att gå på trafikutbildningar överhuvudtaget?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Vad mer skulle du vilja förbjuda? Det vore f-n bättre att se till att de olämpliga aldrig fick något körkort. Det är inte sådär väldigt svårt at ordna om man bara vill.
De sociala konsekvenserna av körkortslöshet pga. olämplighet,gör väl att vi aldrig får se det, tyvärr.

Vore det inte på sin plats att förbjuda [för användning på allmän väg] alla fordon som klarar av mer än max tillåten hastighet? Inga Ferrari, Aston-Martin o.s.v, knappt ens en enda vanlig bil skulle vara tillåten! En Trabant kanske?

Problemet sitter inte i högerhanden utan i huvudet på somliga. Att NRA i USA använder "Guns don't kill, people do!" för att behålla eller luckra upp vapenlagarna där har liten eller ingen bäring på fordon i Sverige. Framförallt för att det är en viss fundamental skillnad på vapen och fordon; nämligen den att det ena är explicit framtagen för döda med och att det andra är transportmedel, nyttoföremål, nöjesredskap och många andra saker men INTE något som är explicit konstruerat för att döda med!
Om man nu skulle förbjuda "Sporthojar" [hur nu de skall definieras] utifrån den olyckspotential som skapas att den olämplig förare hanterar en sådan så finns det en lång lista på andra saker som också kan få alternativa användningsområden p.g.a. en olämplig användare. Hammare t.ex eller varför inte köksknivar...bättre att hantera de olämpliga än att förbjuda.
Även med sporthojar förbjudna så...förr när en vass hoj i bästa fall hade 100 kusar och vägde +200 kg så fanns lik förbannat idioter som lyckades ställa till det...
Det har inte med vikt/effektförhållandet att göra utan något helt annat.


Nej men NRA resonerar precis som du gör, det är ju inte vapnen som dödar och det har de faktiskt helt rätt i! Det är ju idioten som trycker på avtryckaren! självklart så är ju inte supersport hojar framtagna för att döda utan snarare för att tävla med på BANA!!!! :arsele
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej men NRA resonerar precis som du gör, det är ju inte vapnen som dödar och det har de faktiskt helt rätt i! Det är ju idioten som trycker på avtryckaren! självklart så är ju inte supersport hojar framtagna för att döda utan snarare för att tävla med på BANA!!!! :arsele

Du har liksom verkar det, missat att jag helst skulle vilja plocka bort idioterna ur trafiken. Både på mc och i bil.
För det är inte fordonet som orsakar olyckan utan idioten som framför det.
Apropå tävla på bana...de är ju gatlegala så varför inte köra dem på gatan.
Trist värld om man bara skulle se till av andra definierade "nyttoaspekter" på allt.
Då skulle vi kanske inte ha en enda motorcykel alls...
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Bara för att man kör på bana betyder det väl inte att man inte kör i trafik också? :va

Lek med tanken att man har en hoj som man kör på bana med (oförsäkrat i Steg 6 och på andra bandagar, påställt, skyltat och försäkrat i Steg 1-4 med SMC) och en hoj som man kör i trafik med (man kanske inte vill riskera att skada den på bana eftersom man automatiskt "kör fortare på en bana och med mindre marginaler"). Är det bättre att man går på trafikutbildningar med sin "banhoj" eller att man låter bli att gå på trafikutbildningar överhuvudtaget?

Nej självklart kan man göra bådeoch men tycker de flesta säger samma sak som mig.. När de började köra bana så tappade de lusten för att köra gata. Men det jag diskuterade och som jag tyckte var fel är om man nu bara har en hoj som man ej kör gata med utan bara bana och kör i steg 1-4. Anledning till varför jag anser det är att jag tycker man utnyttjar försäkringen, förstör för andra och vad jag TROR är en stor anledning till varför försäkringsbolagen täcker för eventuella materiella skador är för att de vill fler ska utbilda sig för att bli bättre förare. Vilket jag anser att man utnyttjar om man ändå inte har några ambitioner för att köra gata.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Du har liksom verkar det, missat att jag helst skulle vilja plocka bort idioterna ur trafiken. Både på mc och i bil.
För det är inte fordonet som orsakar olyckan utan idioten som framför det.
Apropå tävla på bana...de är ju gatlegala så varför inte köra dem på gatan.
Trist värld om man bara skulle se till av andra definierade "nyttoaspekter" på allt.
Då skulle vi kanske inte ha en enda motorcykel alls...

Nej jag missade inte det, men anser att det är som tex NRA resonerar kring vapen och till skillnad från dig så tror inte jag det är så enkelt att sålla ut idioterna! :krama
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
När jag stiger upp om morgonen så tänker jag detta: Jag vill ligga. Jag vill köra hoj. Jag måste mata ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste klä på ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste skruva hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj....


Vad fan håller ni på med?


Fast jag borde verkligen köra några SMC-kurser. Jag VILL verkligen, men tiden. Ack tiden, och besväret, och pengarna.

För att inte nämna erkännandet. Att stå där och verkligen vara så jävla usel som man är, och behöva stå för det i officiella sammanhang. Fy fan, DET skrämmer mig. :)
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Du måste väl ändå hålla med om att det är en del avåkningar på en bandag?

Hur många av dessa kostar mer än självrisken - och framför allt: visa gärna hur mycket billigare försäkringen skulle kunna vara om den inte gällde med SMC snabb grupp. Det är fritt fram för vem som helst att visa en sån uträkning så jag ändrar åsikt.

Achtung! skrev:
...sällan man kör ett helt pass utan att bli rödflaggad
Verkligen? Dom SMC dagar jag kört har, tvärtemot vad du skriver, varit långt många gånger fler hela pass än rödflaggade.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top