...1 - Huvudorsaken är förstås att smc ' s verksamhet spänner över två områden ( smc's egen och svemo)
2 - Instruktörer och deltagare som i många fall detar i alla tre under en säsong.
3- Verksamhet som klubbar inte ''orkar eller kan'' bedriva hamnar i många fall hos rejsputte ab
4 - Försäkringsfrågan : Skulle något smc steg förlora sin försäkring, då hamnar den som svemoverksamhet alt. någon rejsputte verksamhet
5 - Klubbar eller SMC som ''bemannar' med tävlingsledning och föråkare åt något rejsputte ab
Det bara några av problemen som gör en strikt uppdelning omöjlig...
Tobbe, läs nu Ulvhamnes och Jespers svar, analysera och dra slutsatser innan Du fortsätter, okey?
Några kommentarer till ovanstående, för enkelhets skull har jag numrerat Dina påståenden:
1 - det är korrekt att SMC idag är aktiva på storbana dels inom kursverksamhet samt som klubb under SVEMOs flagg, det förstnämnda under trafikförsäkringslagen och det sistnämnda under motortävlingsförsäkringslagen. Okey?
2 - Det är korrekt att instruktörer etc kan jobba både som instruktörer för kurser, som instruktör eller deltagare i Sport eller annan SVEMO-klubb samt som föråkare på bandagar, de kan även klättra i berg, köra rally, dragracing, flyga helikoptrar, hoppa fallskärm etc. Och det är allt fullständigt ointressant i denna debatt, så länge deras aktivitet inte sker som företrädare för SMC. Okey?
3 - Det är korrekt att verksamhet som klubbar inte mäktar med att arrangera eller inte upplevs som attraktiva av målgruppen kan hamna hos bandagsarrangörer. Det är också fullständigt egalt i denna debatt när det gäller SMC och särskilt kursverksamheten. Möjligen är det Sport som kanske kan vara behjälplig i att arrangera körningar, det MÅSTE dock ske med klubbens goda minne (så att de inte upplever sig trampade på tårna) samt att erbjudandet blir tillräckligt attraktivt för att locka målgruppen. Okey?
4 - Den dagen den sorgen, SMC kan inte i detalj sörja för vad som kanske och eventuellt kan komma utifall att, det blir för många scenarior. I SMCs dialog med FB kommer åtgärder från FBs sida att hanteras genom att kursprogrammet anpassas, så långt det är möjligt. De delar som inte inryms i kursverksamheten lär behöva erbjudas inom Sport, se det som en hypotes. Okey?
5 - Detta är en strikt avtalsfråga som regleras inom avtalslagen, eventuella händelser utifrån arbetsmiljölagstiftning som granskas faller alltid tillbaka till avtalsförhållanden, ansvar och befogenheter vid tiden och platsen för händelsen. SMC och annan part har ingått ett avtalsförhållande i de arrangemang Du tänker på och i de avtalen styrs ansvar och befogenheter upp. Jag förutsätter att de instruktörer som hoppar in som föråkare under de passen gör det på frivillig basis på eget ansvar och med eget försäkringsskydd utanför SMC-avtalet, alternativt kör under av SMC tecknad försäkring. TL och funktionärer som hyrts in av den arrangören jobbar även de endera åt denne eller så gäller av SMC tecknad försäkring. Och därmed är individerna väl skyddade (så länge de inte gör sig skyldiga till vårdslöshet). Hur avtalen i detalj ser ut är konfidentiellt mellan parterna, okey?
Du gör det därmed onödigt svårt för Dig genom att försöka skapa ett gäng scenarior eller skapa spöken där inga finns för att motivera Dina personliga önskemål om någon form av breddning av verksamhet. Då är det smartare att redovisa vad Du önskar och vad Du vill så att andra kan utvärdera potentialen i de förslagen.
Mina 2p, och väg nu gärna in alla motargument i Dina kommande inlägg...