Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag stiger upp om morgonen så tänker jag detta: Jag vill ligga. Jag vill köra hoj. Jag måste mata ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste klä på ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste skruva hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj....


Vad fan håller ni på med?

JAg kör hoj. :hihi

Men annars...
På de SMC-kurser jag kört på har det varit sällsynt med rödflaggningar på grund av krascher, förutom förra gången när det regnade hela dagen. Jiiz vad folk skrotade i då. Har kört en handfull storbanekurser med SMC utan en enda krasch tror jag. Vi säger väl 5, bara för att det ska vara enkelt att räkna. 5 dagar utan några krascher. Vet inte hur många det brukar vara, men gott och väl 100 pers på varje tillfälle, vi tar 100 för att det är en rund och lätträknad siffra.. För enkelhetens skull kan vi säga att det är 2 timmar per skalle per dag. 1000 timmar bankörning utan en endaste krasch.
SMC har garanterat statistik på kraschfrekvensen, om inte annat så har de materialet för att ta fram statistiken, var drar folk här gränsen för när det kraschas ofta? 1 gång per 100 timmar bantid? 1 gång per 1000 timmar bantid? 1 gång per 10 000 timmar bantid?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
När jag stiger upp om morgonen så tänker jag detta: Jag vill ligga. Jag vill köra hoj. Jag måste mata ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste klä på ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj. Jag måste skruva hoj. Jag måste leka med ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj....


Vad fan håller ni på med?


Fast jag borde verkligen köra några SMC-kurser. Jag VILL verkligen, men tiden. Ack tiden, och besväret, och pengarna.

För att inte nämna erkännandet. Att stå där och verkligen vara så jävla usel som man är, och behöva stå för det i officiella sammanhang. Fy fan, DET skrämmer mig. :)

Köra hoj är helt underbart :) Det jag älskar med att köra hoj är den otroliga kraften och farten. Men med handen på hjärtat så anser inte jag att det är värt att riskera livet för så jag kompromissade med mig själv och sniglar mig enbart runt på banor numera :yoparty
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nej jag missade inte det, men anser att det är som tex NRA resonerar kring vapen och till skillnad från dig så tror inte jag det är så enkelt att sålla ut idioterna! :krama
Vapen för att döda!
Fordon för transport!
Vad som är huvudsyftet skiljer dem åt. Eller hur? Viss skillnad är det väl. NRA-analogin skulle bara hålla om fordonen också var skapade för att döda...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vapen för att döda!
Fordon för transport!
Vad som är huvudsyftet skiljer dem åt. Eller hur? Viss skillnad är det väl. NRA-analogin skulle bara hålla om fordonen också var skapade för att döda...

Tack för att du orkar driva den frågan, jag tappade sugen lite. :crash
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Köra hoj är helt underbart :) Det jag älskar med att köra hoj är den otroliga kraften och farten. Men med handen på hjärtat så anser inte jag att det är värt att riskera livet för så jag kompromissade med mig själv och sniglar mig enbart runt på banor numera :yoparty

Vilket är helt coolt.

Men åas, man kan dö av precis tamigfan allt, och hellre så lever jag(alltså lever), än går omkring och väntar på att dö. Ditt val är ditt, mitt val är mitt.

Respektera mitt, så respekterar jag ditt. :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Mycket frågor, funderingar som kommer upp - lite generella kommentarer..

Är sporthojer farliga - absolut, med en fel chaufför! Det var SMC´s åsikt när det begav sig, och snacket gick om att förbjuda dessa apparater ute på vägen. SMC fick draghälp av en vis Prof. Tingvall, kom fick till en studie till som faktisk påviste att det var förareren och dennas attityd och evt. brist på insikt som var problemet. Sen hände mycket - SMC´s Sporthojsprojekt tog fart med sponsring av dåvarande Vägverket - vilket satta fart på nya SMC SCHOOL, sporthojen räddades från förbud, senast tog EU bort 100 hk gränsen i Frankrige..

Vad dom flesta har överset är att "SuperMoto" efterföljande i en period vart den hoj typ med flest olyckor (studie Karolinska/SMC) - Givetvist eftersom sporthojs premierna växte markant i årene efter att TryggHansa klev av samarbetat med SMC, som annars hade betytt svinbilliga (sporthojspremier) premier.

Det är alltså väldig tydligt att försäkringsbolagen, styr till vilken del att olika hoj kategorier har sina skador/olyckor. Självfallet för att "risk-gruppen" väljer mest bang for the monye! Och i och med att ett bolag som annars har varit restriktivt har delar av riskgruppen vald att försäkra billigt "bang for the monye" hojer där, som plötsligt skador, som ett mindre bolag snabbt ser i sina statistiker. Varför man naturligt agerar därefter, så även specifikt inför en utveckling man tror ska komma.

Därav svar till CB_Tobbe ang. ändringar i uppdelningen av SMCs befintliga system. 2013 valde iF att införe restriktioner, och man tog dom bort dessa inför i år. En anledning var att man tyckte om SMC SPORT som en kanal för att få kursdeltagare som kom för att köra fort på bana med försäkring. En grupp som SMC vill ha in i sporten, eller till andra bandagsarrangörer - för att kurserna bättra kan fokusera på sitt syfte, och tempo´t inte blir för högt generellt - och försäkringarna inte belastas i onödan. Därmed inte sagt att tempo är ett problem, det viktiga är att föraren kör med marginal.
Att SMC på kurserna är restriktiva med Svedeas kunder är i full samförstånd med Svedea, som vi hade möte senast för några veckor sedan.

CB-Tobbe: Jag föreslår du skickar ett konkret mail till mig: jesper.christensen (kanelbulle) svmc.se, med dina konkreta förslag inför 2015 - då ska jag se till dessa behandlas via SMCs vanliga demokratiska system.
Jag har noterad ett flertal - men, skicka gärna konkret mail om du vill vara säker på att jag har allt med.

Om inte SMC hade försäkring på sina kurser, skulle alla hojåkare i Sverige få billigare premier?
Ja, så måste det vara - men, ingen kan svara med vilket belopp - eftersom bolagen inte publicerar sina affärs hämligheter, dvs skadakostnader för SMCs kurser..

Man kan ju slå lite siffror:
Bestånd 300.000 hojer - ponera skadakostnader SMC 1 miljon, det sku alltså betyda att varje försäkring sku gå upp med 3 kr. Igen noga vett vad totalbilden är. Inte heller SMC, vi för en intern statistik som vi under fortrolighet diskuterar med bolagen årligen - men, vi vett inte vad kostnadsbilden är. Det vi vett är att en ganska stor del skador anmäls inte!
Kalkyl exemplet ska sättas upp emot en statlig kostnad på en trafikdöd på över 20 miljoner kronor.
Så om SMCs fortbildningar sparer bara ett liv, då är det samhålls vinst i en rum tid..

Så sent som för några timmar sedan har SMC accepterad att ta ledarskap i frågan om utbildning/fortbildning i det största MC konsortium som har enats, om att söka på EU projekt. det ingår från hela EU MC producenter, akademin och sedan vi som konsumenter (som bl. a utger för att vara lite erfarna med fortbildning..)..
Dvs fortbildningsverksamheten, har också en politisk arm för alla oss som kör MC..

Tack och hej - hoppas jag fick svarat på det mesta - kul o´ha´semester då hinner man vara på sporthoj..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har själv varit en ifrågasättande böld i röven på SMC, och som den största och starkaste, fransade och ibland fartblinda organisationen vi har så behövs det folk som törs ställa frågor.

Men det här är löjligt, patetisk, bittert, orättvist och tyvärr ett signum för den som tråden handlar om.

Jag har så många PM sparade från tiden som depåchef från den där att jag blir matt när jag går igenom dom.


Edit: la till fransade.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Respektera mitt, så respekterar jag ditt. :)

Njae, om livet ändå vore så enkelt :) Problemet för alla SH-ägare är att vi i diverse statistik och analyser grupperas ihop och tvingas bära konsekvenserna av varandras handlingar. Det gäller lagstiftning likväl som olycksstatistik över skadade och döda. Därför påverkar vi varandra och därför är det viktigt att vi försöker visa någon form av förnuftigt beteende i trafikmiljön och därför funkar inte Din filosofi.

Tyvärr.

När jag stiger upp om morgonen så tänker jag detta: Jag vill ligga. Jag vill köra hoj. Jag måste mata ungarna. Jag vill ligga, jag vill köra hoj...
...Fast jag borde verkligen köra några SMC-kurser. Jag VILL verkligen, men tiden. Ack tiden, och besväret, och pengarna.

För att inte nämna erkännandet. Att stå där och verkligen vara så jävla usel som man är, och behöva stå för det i officiella sammanhang. Fy fan, DET skrämmer mig. :)
Jag hoppas verkligen att Du får komma till, så mycket ansvar som Du tar och som Du ligger i ;)

Har Du aldrig varit på en KNIX? Grejen är att de kurserna bygger på samma körteknik som storbanekurserna, vad som saknas är egentligen delen med personlig feedback och naturligtvis går det inte lika fort på de banorna. Men Du lär Dig analysera Din egen körning till en betydligt lägre kostnad, dessutom ger eventuella framtida storbanekurser mer då Du redan har funderat på och testat teknikerna.

Ingen ska behöva bli utskälld på en kurs, innan det går så långt bör någon annan instruktör ha gått in eller deltagaren helt enkelt plockats av banan! Det är vuxna människor vi talar om, människor med hojintresset som minsta gemensamma nämnare oavsett i vilken roll vi finns där - som deltagare, instruktör eller resurs.

Råkar Ni ut för något sådant ber Ni att få fortsätta diskussionen med Träningsledaren eller hänvisar till Patrik eller dansken...

Så för Din del, Tommy, är det bara att leta reda på en Knix och ge det en chans. Lycka till, både med Knixen och resten av att-göra-listan :)
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Lånar denna livliga tråd litegranna och funderar lite på just knix och kanske större bana också. Måste man ha A-kortet? Håller ju på med just nu riskettan o risktvåan är avklarad. Kommer satsa på att köra teorin så sent som möjligt då det är stört omöjligt att ens få en övningskörning timme i Karlstad. Så jag hinner nog inte då det i år tyvärr, badrum ska renoveras ja allt möjligt.
Så jag tänkte om det är möjligt att vara med o köra utan kort? Kanske med sin handledare eller så? Skulle vara riktigt kul att testa o få bra tips och även träffa flera likasinnade människor med samma intresse:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller supermoto olyckorna kan inte smc göra så mycket utbildningsmässigt eftersom många olyckor förmodligen bottnar i bakhjulsåkning eller kryssning mellan övrig trafik. Där handlar det bara om upplysning om riskerna.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
... det sku alltså betyda att varje försäkring sku gå upp med 3 kr ...

Härligt med folk som Jesper som har reda på sig & vet vad dom pratar om. Respekt. 3 kronor låter rimligt och är väl värt att bidra med om det hjälper till att hålla/sänka trafikdödens kostnader på 20 miljoner. Så sluta tjata nu om hur mycket billigare försäkringen skulle bli om bara bla bal bal, okej? I rest my case.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lånar denna livliga tråd litegranna och funderar lite på just knix och kanske större bana också. Måste man ha A-kortet? Håller ju på med just nu riskettan o risktvåan är avklarad. Kommer satsa på att köra teorin så sent som möjligt då det är stört omöjligt att ens få en övningskörning timme i Karlstad. Så jag hinner nog inte då det i år tyvärr, badrum ska renoveras ja allt möjligt.
Så jag tänkte om det är möjligt att vara med o köra utan kort? Kanske med sin handledare eller så? Skulle vara riktigt kul att testa o få bra tips och även träffa flera likasinnade människor med samma intresse:)
Det brukar vara ok med övningskörning på knix om handledaren är med. Men vid bkk på storbana krävs det att deltagaren har mc körkort av rätt klass för den hojen han/hon kör.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Okok, Jamen det kan man ju förstå. Lite kul där med knixen iaf så man kan öva lite. Detta ska jag kolla upp. Vad kostar medlemskap o så? Har ju tänkt mig o testa på detta sen när kortet är klart. Har ju ganska nära till gelleråsen har dom knixbamorna där också?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Lånar denna livliga tråd litegranna och funderar lite på just knix och kanske större bana också. Måste man ha A-kortet? Håller ju på med just nu riskettan o risktvåan är avklarad. Kommer satsa på att köra teorin så sent som möjligt då det är stört omöjligt att ens få en övningskörning timme i Karlstad. Så jag hinner nog inte då det i år tyvärr, badrum ska renoveras ja allt möjligt.
Så jag tänkte om det är möjligt att vara med o köra utan kort? Kanske med sin handledare eller så? Skulle vara riktigt kul att testa o få bra tips och även träffa flera likasinnade människor med samma intresse:)

Du har ett meddelande. ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vad gäller supermoto olyckorna kan inte smc göra så mycket utbildningsmässigt eftersom många olyckor förmodligen bottnar i bakhjulsåkning eller kryssning mellan övrig trafik. Där handlar det bara om upplysning om riskerna.

Kan man inte skapa förutsättningar för dom att träna bakhjulsåkning då?
Så att dom prickar mellan bilarna och inte kör in i dom.

Det måste ju vara bästa lösningen?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kan man inte skapa förutsättningar för dom att träna bakhjulsåkning då?
Så att dom prickar mellan bilarna och inte kör in i dom.

Det måste ju vara bästa lösningen?

Allt är möjligt - vi har politisk stötta bl. a från California Highway Patrol, samt kolla lite här: LÄNK
Saknas endast några ideella som vi hålla i detta...
 

KentK

SDK #3113
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati 1098, Ducati Multistrada GT
Skulle jag inte veta bättre skulle jag nog tycka synd om dessa individer, som lägger ner så mycket tid på sina självutnämnda korståg på forum här och varstans.
Ännu mer beklämmande är det att se att det finns medlemmar i smc som går direkt till försäkringsbolagen och klagar över bankursernas existens...

Är det så svårt att se med lite bredare blick på smc:s mål och initiativ?
Av bankurserna har det uppstått en positiv bieffekt, att en del väljer att köra enbart på bana för att de tycker att det är roligare och säkrare.
Smc har sett denna bieffekt och jobbat med att ta fram något även denna grupp och därmed skapat steg 5 och 6. Det är ju tydligt att det har saknats en vettig väg in till racing eller åtminstone brygga glappet till något som tidigare var väldig få förunnat.

Kurserna utvecklas och förbättras eller justeras hela tiden. Framförallt har jag sett förändringar efter konstruktiv kritik.

Jag ser inget problem i att dela depå eller banpass med deltagare med "banhojar", det påverkar ändå inte vad JAG får ut av kursen.

De som för argumentet om förhöjda försäkringar på grund av bankurserna... Om jag nu tar mig friheten att generalisera precis som som dessa korsfarare gör mot bankörningen, har jag väldigt svårt att tro att de tillhör skaran som faktiskt är villiga att betala uppemot 30000 eller mer för att försäkra en sporthoj. Skulle tro att de kör märkesförsäkrat eller trillat över ålderstrecket som medför lägre premier. Bygger denna generalisering på några unga vänner som kör sporthoj och utan att klaga på bankursernas existens som grund för dessa hutlösa premier som de villigt betalar.
Om dessa korsfarare skulle lägga lika mycket energi på att ifrågasätta hur våra skattemedel fördelas som är en betytande större summa ur deras plånbok, skulle jag nog tänka mig att ställa mig på deras sida.
Men detta är bara larvigt, trångsynt inte mycket mer än ett sentida fenomen med internetforum.

Har genom åren deltagit på en hel del bankurser och genomgått steg 1-4 åtskilliga gånger och det har gett mycket för min egen körning. Har också mött många instruktörer, många bra, några riktigt, riktigt bra. Någon enstaka mindre bra, men som senare blivit bättre.
Av dessa frivilliga eldsjälar har jag varje gång lärt mig någo nytt av.

Finns det något bättre sätt att fortbilda eller förbättra sin teknik än på en avlyst bana med avskalade riskmoment? Diken, träd, mötande trafik och oljegrus i det här fallet.
Skiljer sig inte från andra områden där målet är att lära sig något eller förfina en kunskap.

Det finns de som utnyttjar bankurserna för roadracing med banpreppade hojar säger ni... På vilket sätt stör det din dag på banan och din utveckling? Smc är varken blinda eller döva. Därav steg 5 och 6 som fortfarande är under utveckling.

Är man ointresserad eller vägrar delta på bankurser eller inte kan på ett konstruktivt sätt angagera sig i ämnet, lämna det då där hän och var glad över att smc finns och arbetar för hela mckolletivet... För vilken hoj skulle du välja under 250cc...
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top