lägre fartgränser

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
så man är på väg att sänka hastigheterna:va

var det inte fri fart en gång på svenska vägarna? är vi på väg mot stenåldern?

Nytt hastighetssystem
– Men vi behöver naturligtvis göra mer. Det viktigaste som nu ligger framför oss är att ett nytt hastighetssystem ska införas från årsskiftet, säger Thomas Carlson.

Det innebär bland annat att hastigheten ska sänkas till 80 på vissa 90-vägar och till 60 på en del 70-vägar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article978497.ab


– Man måste förklara för folk att det faktiskt är farligt att köra bil. Nu invaggas vi i tryggheten med låga hastigheter och vajerräcken. Bilen har blivit som ett andra vardagsrum där många glömmer bort att de faktiskt kör bil.

Men misstag kommer alltid att göras och därför behövs också de säkra vägarna, menar Collin.

Det är vägarna, inte farten, som dödar.

– Om man går till vanliga svenssons så är det inte hastigheten som är problemet. Deras problem är att de försöker göra något annat än att köra bil, som att hitta snusdosan, nappen eller svara i telefon.

Det anser läsarna som får medhåll av Aftonbladets trafikexpert Robert Collin.

– Att prata om fastighetsgränser är rena skitsnacket.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article980966.ab
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag håller inga hastighetsgränser över 50 så dom får göra det dom vill...Dock är det drygt med bilen men det blir att ta bort skylten fram bara!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
att sänka från 70 till 60 på vissa 70vägar är helt ok, då de finns MASSOR med 70vägar som inte har utrymme för möte utan har sådana här "M" skylltar så man kan mötas osv.. de vägarna går ibland inte ens att köra 70 i, så dem kan man ju utan problem sänka till 60.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det ligger väl litet i sakens natur att NTF alltid sätter trafiksäkerheten i första rummet och trafiken i andra. NTF har inte det minsta att tjäna på att värna frihet eller integritet, inte heller på att på något vis underlätta vägtransporter. Det enda som finns framför de helsvetsade skygglapparna är mantrat att minimera antal olyckor. Vilket förstås är av godo, ingen skulle väl ställa sig upp och förespråka fler olyckor i trafiken, men det överförmyndarperspektiv som NTF genomgående använder och alltid har använt får även mig att må fysiskt illa.

(Och SMC finns med som medlemsorganisation i NTF... :rolleyes: Man får väl se det som med EU, trots allt bättre att vara med på insidan och försöka styra upp skiten än att stå utanför och skrika för döva öron. :tungan )

de finns MASSOR med 70vägar som inte har utrymme för möte utan har sådana här "M" skylltar så man kan mötas osv.. de vägarna går ibland inte ens att köra 70 i, så dem kan man ju utan problem sänka till 60.
Det som är en aning frustrerande är att en hel del vanliga landsvägar i norra Sverige är 110-skyltade medan exakt samma vägbredd, siktförhållanden, kurvighet, närhet till fastigheter/hinder etc bara är möjligt att låta sörlänningar köra 70 på. Fast den inkonsekvensen slipper vi säkert snart... :rolleyes:
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
att sänka från 70 till 60 på vissa 70vägar är helt ok, då de finns MASSOR med 70vägar som inte har utrymme för möte utan har sådana här "M" skylltar så man kan mötas osv.. de vägarna går ibland inte ens att köra 70 i, så dem kan man ju utan problem sänka till 60.

Lägg av för fan, jag kan köra i 70.
 

R106

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Beverly hills
Hoj
-06, Yamaha R1
Vilka jävla pucko!!!!:mad: :mad:
De blir inte mindre olyckor för någon sänkning av hastigheten. möjligen kan någon olycka bli något mindre alvarlig...
Sattsa på vägnätet istället för att lägga flera miljoner på att byta en massa skyltar mm de skulle garanterat minska antalet olyckor
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
– Man måste förklara för folk att det faktiskt är farligt att köra bil.


Only in Sweden, folks. Mark my words. :lol


I detta landet är det fanimig livsfarligt att leva. Man kan ju(h) dö! :dummer


Det är vägarna, inte farten, som dödar.

It's the roads, not the farts, that kills. :hihi :rolleyes:

– Att prata om fastighetsgränser är rena skitsnacket.

Quebab? :näsblod
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
mer pengar till stadskassan såklart. men jag säger som föregående talare, det kvittar för min del för jag håller inga hastighetsgränser öäver 50 iaf, precis som övriga halva landet. nån gång kankse dem kommer att förstå att ett halv land kan inte ha fel. cevil olydnad gör gott. våra hastighetsbegränsningar är fucked upp. :huvet
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Mitt förslag är faktiskt att man skall HÖJA hastigheterna på vägarna.
Många kanske höjer på ögonbrynen och tror att jag är en fartdåre men
icke.
Höjer man hastighen så kommer förare av fordon att fokusera mera
på körningen och inte som nu när hjärnan luras av den moderna fordonen
att det går sakta och då börjar hjärnan att flytta fokus från det man
egentligen skall göra...
Detta är en av anledningarna till att vi ser så många mötesolyckor vars
orsak inte kan fastställas.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"– Att prata om fastighetsgränser är rena skitsnacket."

sant, men vad har det med sammanhanget att göra??? :va
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Ofta när jag kör tänker jag på det här, och sen ser jag hur nära man kör hus, buskar osv.

Ifall man skulle ha mycket mer utrymme på sidorna av vägarna,
Med bara gräs, någon meter innan första hus/hinder som man inte ser förbi,
så skulle man
väl ändå kunna undvika en hel del olyckor, t ex med små barn som springer ut på vägen
eftersom man ser barnen tidigt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Enligt mig ligger problemet i undervisningen, inte hastighetsbegränsningana. De är alldeles för låga på många ställen. Så i med att 90% t.ex in till stockholm ligger i 90 på 70-vägen så ligger det då 10% som kör laglig hastighet (70) ... det gör att det blir rena dragspelet med bromsningar.

Det som borde införas iaf i Stockholm är tidsbaserade hastighetsbegränsningar, så att när det är MYCKET trafik så sänks det till 70 och om det är lite trafik så är det 90. Så är det under RUSNING, fast då står det istället 30, 50... det bör tidigare isåfall sänkas till 70, men dock när det är tomt som på kvällarna .. höjas till 90 igen, och även på dagen av det av någon anledning är få bilar ute.

NTF's förslag är dåliga.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ofta när jag kör tänker jag på det här, och sen ser jag hur nära man kör hus, buskar osv.

Ifall man skulle ha mycket mer utrymme på sidorna av vägarna,
Med bara gräs, någon meter innan första hus/hinder som man inte ser förbi,
så skulle man
väl ändå kunna undvika en hel del olyckor, t ex med små barn som springer ut på vägen
eftersom man ser barnen tidigt.

Om man bortser från att det tyvärr troligtvis inte är praktistkt genomförbart, är idén faktiskt inte dum. Det skulle säkerligen bidra till att minska olyckorna, det tror jag.

Själv har jag en liten sak jag irriterar mig på, och det är folk som håller typ 15-30 under hastighetsgränsen (typ familjen Jönsson som håller 65 på 90-vägar). För det första är det nog inte omöjligt att de börjar tänka på annat som ovan nämndes. För det andra är det inte heller omöjligt att deras agerande bidrar till på- och omkörningsolyckor, då bakomvarande fordon (som håller hastigheten) kanske inte uppfattar deras hastighet i tid, eller känner sig tvingad att köra om. Kalibrera fartkamerorna till att ta de som kör för sakta också (relativ hastighet till begränsning); minskar anledningen till omkörningar --> minskar antalet omkörningar --> minskar antalet omkörningsolyckor.

Det som borde införas iaf i Stockholm är tidsbaserade hastighetsbegränsningar, så att när det är MYCKET trafik så sänks det till 70 och om det är lite trafik så är det 90. Så är det under RUSNING, fast då står det istället 30, 50... det bör tidigare isåfall sänkas till 70, men dock när det är tomt som på kvällarna .. höjas till 90 igen, och även på dagen av det av någon anledning är få bilar ute.

Det där gillar jag. Varför ha samma hastighetsbegränsning på natten när det inte är en käft ute? Som Jimmy Carr sade, om det är barn lekandes på motorvägen kl. 3 på natten är nog min körning deras minsta problem..
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
att sänka från 70 till 60 på vissa 70vägar är helt ok, då de finns MASSOR med 70vägar som inte har utrymme för möte utan har sådana här "M" skylltar så man kan mötas osv.. de vägarna går ibland inte ens att köra 70 i, så dem kan man ju utan problem sänka till 60.

Du får väl inte möte hela tiden på sådana vägar? Ska du då köra sakta och vänta på att få ett möte?
Om det nu inte går att köra 70, då kan det väl lika bra vara skyltat 180? Det gör ju ingen skillnad, eller hur?
Eller du tycker tvunget att det ska vara skyltat så alla kan nå upp till den max tillåtna hastigheten? Det är nämligen så VV och den ideella föreningen NTF tycker.
Nästan ingen ska själv få avgöra vad som är lämplig hastighet eftersom densamma är begränsad långt innan 90% av trafikanterna når sin komforthastighet! Är det så du vill ha det?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enligt mig ligger problemet i undervisningen, inte hastighetsbegränsningana. De är alldeles för låga på många ställen. Så i med att 90% t.ex in till stockholm ligger i 90 på 70-vägen så ligger det då 10% som kör laglig hastighet (70) ... det gör att det blir rena dragspelet med bromsningar.

Det som borde införas iaf i Stockholm är tidsbaserade hastighetsbegränsningar, så att när det är MYCKET trafik så sänks det till 70 och om det är lite trafik så är det 90. Så är det under RUSNING, fast då står det istället 30, 50... det bör tidigare isåfall sänkas till 70, men dock när det är tomt som på kvällarna .. höjas till 90 igen, och även på dagen av det av någon anledning är få bilar ute.

NTF's förslag är dåliga.

Rusningssänkningen till 30/50 söderifrån och ner mot länken är totalt onödig,finns ju inte en chans att köra så fort!

Bra tanke med tidsbaserad men det enda som kommer att ske är en sänkning viss tid från idag skyltad hastighet,ingen höjning av grundhastigheten om det skulle genomföras tyvärr,det är det enda sättet vi dumma trafikanter kan skydddas från att dö på enligt myndigheterna.

Henrik
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
skaffa hårdare krav istället för att man ska kunna få ta körkort, låt de som kommit upp i åren får göra en ny uppkörning och se om de kska få behålla kortet, skärp prövotiden osv.

Det är varken vägarna eller hastighets begränsningarna som dödar, det är folk som e oförmögna att köra bil... Folk kör som idioter idag...

Jag är fan livrädd varje gång ja kommer på hojen i en rundell, folk tror man kan köra sicksack och svänga varsom i båda filerna... det är inte bara i rundeller så lär folk istället hur fan trafikreglerna funderar och vilka som gäller...
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top