Lämplig hojj att överladda? diverse frågor

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
larsat skrev:
2524182 planerna går vidare iaf, jag har sparat ihop 500 till hojj än så länge :p (var & söp på finlandsfärjan i helgen rök lite stålar)....

Tja du...:va
Med den takten på sparandet kommer nog din hoj vara klar år 2034
är jag rädd för...
För 500 pix får du inte ens en cyllespacer från MC-Xpress, skippa supandet ett par månader och bygg så det ryker istället...:tummenupp
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
var inte så negativ nu, det löser sig :p
dock så funderade jag på en grej, ska man köra med elektrisk bränslepump (kanske det är orginal?) och en malpassi BTR nu när man ska ha turbo?
pump kan jag fixa på skroten om det är så.. BTRen var ok pris på MC-xpress vill beställa cyllspacer snart så då tar jag det i samma beställning, nått mer man behöver därifrån?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena ante, bra det fixar jag på fredag, har snackat med MC-xpress nu oxå så det blir en beställning till 25e, ska även försöka dra neråt malmö & hämta snurran & lite spridare till en av bilarna..... försöker få in min laptop på lagning, blir nog off ett tag har strul med kärran, dumt att mörkret kommer så tidigt :( anders var är du, väntar ju på massa svar från dig? ;)
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
fan i helvete säger jag bara, saker går inte som jag tänkt redigt, hade strul me luft i soppaslangarna på bilen så slängde dit en catchtank men de hjälpte ju inte så mycke nu brann pumpen upp igår och idag fyller man år = tigga pengar av morsan & bogsera bilen till garaget, så nu måste jag beställa en fuelcell och jag MÅSTE få köra bilen med 1 bars ladd innan jag ställer av den annars mår jag inte bra, vill ha en fin G-tech tid & lite filmat som man kan snjuta av när man sitter insnöad.. i övrigt har jag skaffat tjej nu oxå det är trevligt, hon hjälpte mig skruva 6,5h mitt i natten för ett tag sen, annars hade man ju vart helt less på allt.. sen har de dykt upp lite otrevliga räkningar så vi får se nu blir nog lugnt me prylköpandet nån månad tyvärr...

men jag har fått lite nya funderingar ang hojjen, hur ska jag smidigast dra returen från malpassi regulatorn till tanken? och var ska jag plocka ut olja till turbon & var ska jag dra returen? antar att det sitter en oljetryckskontakt nånstans där man kan plocka ut som man brukar göra på bilar, men returen ska den in i tråget? så har jag på min bil iaf..
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
larsat skrev:
2540685
men jag har fått lite nya funderingar ang hojjen, hur ska jag smidigast dra returen från malpassi regulatorn till tanken? och var ska jag plocka ut olja till turbon & var ska jag dra returen? antar att det sitter en oljetryckskontakt nånstans där man kan plocka ut som man brukar göra på bilar, men returen ska den in i tråget? så har jag på min bil iaf..

Du borrar ett nytt hål under tanken en bit irån soppakranen (För att undvika skumbildning) och svetsar i ett litet rör som sticker upp i tanken, där skickar du in soppan från reggen.
Precis som du säger med oljan, det finns ett blindlock på högersidan för att kunna mäta oljetryck, där plockar du oljan och leder den tillbaka till tråget genom te.x oljepluggen.

Vad hände med bil-pumpen..? Har du för-pump också eller "bara" en.?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena!
de var ju ett tag sen man skrev här.. vad har då hänt, jo det började med att turbon gav upp på bilen så den ville inte ladda mer än 0,5 längre, men det räckte tydligen för att köra av vägen, så nu är inte karossen så fin längre...
och rätt vad det är så snubblar man på en gsx750es billigt i grannhålan
så nu är man iaf MC ägare igen..
gsx750es_01.jpg

gsx750es_02.jpg


vad som händer framöver orkar jag inte ens spekulera i, jag har ju mina GSXR gasarmunstycken och en turbo har även hittat hit.. jag har skaffat ytterligare ett garage med värme där MC'arna kommer få bo.. men jag har några funderingar
när man gjort ställbara kamdrev, vad är en lämplig inställning om man ska köra turbo? ska man ställa in kammen lite före & ut kammen lite efter så man får mindre overlap?
undrar även om det finns några kända fel med en kawasaki gpz500s -87/88?
off: porrig bild silverryggen, hur gåre för dig?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tja, väcker liv i denna gamla tråd, skam den som ger sig!
jag beställde ju lite impulsivt munstycken till gsxr1100-86 och fick erbjudande om att sälja en av mina hojar & jag har hittat 2 lämpliga nya objekt det ena är en 87a orginal, den andra är en 86a fast med 1127 motorn från 92, dock med orginalförgasarna, alternativt CV36or, vakum iaf, men jag antar det sitter CV34or.
Vad är det för skillnader på att överladda en 1127 motor jämfört med 1052an?
fördelar/nackdelar?
Vore bra med ett ganska snabbt svar ifall jag ska göra affär!
MVH
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

Tja, väcker liv i denna gamla tråd, skam den som ger sig!
jag beställde ju lite impulsivt munstycken till gsxr1100-86 och fick erbjudande om att sälja en av mina hojar & jag har hittat 2 lämpliga nya objekt det ena är en 87a orginal, den andra är en 86a fast med 1127 motorn från 92, dock med orginalförgasarna, alternativt CV36or, vakum iaf, men jag antar det sitter CV34or.
Vad är det för skillnader på att överladda en 1127 motor jämfört med 1052an?
fördelar/nackdelar?
Vore bra med ett ganska snabbt svar ifall jag ska göra affär!
MVH

Igen skillnad alls förutom mer kubik & det är ju aldrig fel.Välj 1127an om du ska åka dragracing kopplingen är bättre,alltså inte hållbarare men bättre på att koppla ur & slira ut. Har försökt med min 1052 koppling i 3 år och bytt allt & ljusterat har fått till den skapligt nu./wachen
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok det låter ju kanon, det där med kopplingen hörde jag också av en kille på en dragracingtävling när vi pratade lite.. så det låter ju bra!
inga direkta nackdelar med 1127 motorn alltså?
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

ok det låter ju kanon, det där med kopplingen hörde jag också av en kille på en dragracingtävling när vi pratade lite.. så det låter ju bra!
inga direkta nackdelar med 1127 motorn alltså?

Nejdå dessutom har den bättre startkoppling bara att slå till:tummenupp ,kolla så att det är 34/36 or till motorn de flödar mycket bra när man ska ladda 400häst med E85 tex,då är de lättare att bestycka & du behöver inte ha så stort i munstycken för att försörja motorn med soppa.Jag kör 34or med E85, min motor gick skitfett i bromsbänken med 152,5 i huvudmunstycke med nålarna standardinställda uppborrade lågfartare till 0,8mm,vid 1,2 bar & 355hk./wachen.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Vad är det för skillnader på att överladda en 1127 motor jämfört med 1052an? MVH

1127 motorn har ett 2-radigt spårkullager på utgående axeln också, kontra en-radigt på 1052:an, det 2-radiga tål vridet bättre.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

1127 motorn har ett 2-radigt spårkullager på utgående axeln också, kontra en-radigt på 1052:an, det 2-radiga tål vridet bättre.

Japp jag har satt dit ett extra stödlager istället för packboxen.Mycket jobb med 1052an innan allt håller.../wachen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
1127 motorn har ett 2-radigt spårkullager på utgående axeln också, kontra en-radigt på 1052:an, det 2-radiga tål vridet bättre.

Enbart -91 och -92 :fakta :hihi 1127:an från -89 och -90 har 1-radigt.

1,2 bar & 355hk./wachen.

355 slangpållar vid 1,2 bar? Oj :tummenupp Lite mer än det brukar bli, vad är gjort i den motorn? Något recept kanske, eller det är hemligt? :)
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

Enbart -91 och -92 :fakta :hihi 1127:an från -89 och -90 har 1-radigt.



355 slangpållar vid 1,2 bar? Oj :tummenupp Lite mer än det brukar bli, vad är gjort i den motorn? Något recept kanske, eller det är hemligt? :)

Nejdå inga hemlisar , ja jag körde den på slangen ,den borde gett mer vid det laddet gissar att man tappat 20-25hk pga av att den gick så fett ,det losar effekt när det går fett med E85 den låg på 9,5 på airfulen (Vår typ feb-mars 45% luftfuktighet) tänkte att den leanar väl ut då man kör i värmen sedemera ,men iaf väldigt nöjd med mcx550 laddaren det är som att köra sugmotor toppvrid vid 8200rpm Ronny Ncr har kört ur 437hk med den vid 1,4 bar med samma motor men det törs man fan inte köra i bänken(FEGIS) man får väl ställa på lite mera ladd på tävling eftersom man börjar vänja sig,titta in i mitt garage för info.Har du fått på nya kåporna på hojen? verkar bli coolt./wachen
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
"Jag kör 34or med E85, min motor gick skitfett i bromsbänken med 152,5 i huvudmunstycke med nålarna standardinställda uppborrade lågfartare till 0,8mm" :krama
låter vettigt!
jag har bestämt mig för att åka & köpa en gsxr1100 86a med 92ans 1127cc motor och CV34or :yoparty , :banana
dessutom har jag på anders brinks inrådan redan köpt munstycken:

lågfart: 47,5 (vad det motsvarar i mm vet jag ej)
högfart: 147.5

ska köra på E85

visst är väll detta CV34or?
cv34.jpg


MVH larsat
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

"Jag kör 34or med E85, min motor gick skitfett i bromsbänken med 152,5 i huvudmunstycke med nålarna standardinställda uppborrade lågfartare till 0,8mm" :krama
låter vettigt!
jag har bestämt mig för att åka & köpa en gsxr1100 86a med 92ans 1127cc motor och CV34or :yoparty , :banana
dessutom har jag på anders brinks inrådan redan köpt munstycken:

lågfart: 47,5 (vad det motsvarar i mm vet jag ej)
högfart: 147.5

ska köra på E85

visst är väll detta CV34or?
cv34.jpg


MVH larsat

På bilden ser det ju ut att vara gammelramen så är det tillhörande originalsnurra i så torde det vara 34orna.Lågfart 0,47 mm .Du bör kanske hamna på runt 0,6 Det skulle jag provat först(blir kanske att borra själv) beroende på förgasare det är just lågfarten som är jobbig att få till med E85 om man vill ha en sjysst gång på grejorna.Bränsleblandningsskruvarna är oerhört känsliga för beröring ett kvartsvarv fel kan göra att den går som en traktor på tomgång och följer med upp i hela registret vid torrvarvning(har pulat med det i många timmar,lågfartsstorleken provas bäst ut med airfulen likaså vad man hamnar med huvudmunstycket det får bänkningen utvisa .34orna har du dessutom plåtlock på trottelhusen(vissa har plast) ,fördelaktigt om man ska ladda mycket./wachen:tummenupp
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ja hojen (ramen) är en 86a som jag skrev, men motorn är en 92ans 1127a.. det jag undrar är ifall det är CV34or på bilden, behöver svar på det NU!!
måste boka tåg & bussbiljetter för att åka & hämta hojen i helgen, svara snabbt!
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Motor?

ja hojen (ramen) är en 86a som jag skrev, men motorn är en 92ans 1127a.. det jag undrar är ifall det är CV34or på bilden, behöver svar på det NU!!
måste boka tåg & bussbiljetter för att åka & hämta hojen i helgen, svara snabbt!

Svårt att se men är det original så gå ut på nån suzukisida för info./wachen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top