Lämplig varsel/reflexväst?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Mm.. Vet om det... Alla snackar bara för sig själv, så det är soft.

Det är ju rätt intressant att det står ju i HURT rapporten också att kåpade hojar med synlighetsprodukter fram på kåporna syns bättre än nakenhojar.. I gengäld så syns reflexvästar bättre framifrån när man kör nakenhoj..

Jag har ett stort vitt fält fram på min hoj, så jag hoppas det ökar mina chanser. Att man sen har en knallröd hoj kanske hjälper också.
Hordu... du glömde nämna en grej som får t.o.m klockorna att stanna. L-J-U-D-E-T :Bugar
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Att synas eller inte synas

Jag letade efter undersökningar om synbarhet och hittade en på SMC:s hemsida. Den berör visserligen inte varselvästar men säger ändå en del. Ett klipp från sammanfattningen:

"Studien har genomförts i verklig trafikmiljö. 38 försökspersoner satt i en parkerad bil, och blev försatta i en situation som försökte efterlikna riktig bilkörning. De fick sedan varsebli motorcyklar i sitt perifera synfält. Motorcyklarna kom körande mot dem i 9o km/h. Motorcyklarna var utrustade med fluorescerande tejp (tre st) och varselljus (tre st). Tre mc användes som kontroll och hade ingen extra synbarhetshöjande utrustning. När försökspersonerna varseblev en mc startade de ett tidur som stoppades när motorcykeln passerade den parkerade bilen. Resultatet visar att ingen skillnad vad gäller varseblivning kunde påvisas mellan de tre typerna av motorcyklar. Resultatet visar också att försökspersonernas subjektiva åsikt om vilken typ av mc som var lättast att varsebli inte alls stämmer med det objektiva mätresultatet."

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att%20synas%20eller%20inte%20synas....pdf

Slutsatsen är alltså att man upplevde att man såg de mer markerade motorcyklarna mer, men att det inte fanns någon mätbar skillnad i hur snabbt man uppfattade de olika hojarna.

Det skulle vara intressant med en liknande undersökning med och utan varselväst.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag letade efter undersökningar om synbarhet och hittade en på SMC:s hemsida. Den berör visserligen inte varselvästar men säger ändå en del. Ett klipp från sammanfattningen:

"Studien har genomförts i verklig trafikmiljö. 38 försökspersoner satt i en parkerad bil, och blev försatta i en situation som försökte efterlikna riktig bilkörning. De fick sedan varsebli motorcyklar i sitt perifera synfält. Motorcyklarna kom körande mot dem i 9o km/h. Motorcyklarna var utrustade med fluorescerande tejp (tre st) och varselljus (tre st). Tre mc användes som kontroll och hade ingen extra synbarhetshöjande utrustning. När försökspersonerna varseblev en mc startade de ett tidur som stoppades när motorcykeln passerade den parkerade bilen. Resultatet visar att ingen skillnad vad gäller varseblivning kunde påvisas mellan de tre typerna av motorcyklar. Resultatet visar också att försökspersonernas subjektiva åsikt om vilken typ av mc som var lättast att varsebli inte alls stämmer med det objektiva mätresultatet."

http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att%20synas%20eller%20inte%20synas....pdf

Slutsatsen är alltså att man upplevde att man såg de mer markerade motorcyklarna mer, men att det inte fanns någon mätbar skillnad i hur snabbt man uppfattade de olika hojarna.

Det skulle vara intressant med en liknande undersökning med och utan varselväst.

Kul att någon faktiskt söker fakta! :tummenupp

Det bör nog dock noteras att denna undersökning gjordes 1989 och reflexmärkningen som användes var de där röda klistermärkena som användes på den tiden. De fungerade visserligen som någorlunda reflexer i mörker men kan knappast sägas ha varit så "upplysande" under dagtid. Dagens gula reflexvästar får nog sägas vara markant mycket mer "uppseendeväckande".
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Kul att någon faktiskt söker fakta! :tummenupp

Det bör nog dock noteras att denna undersökning gjordes 1989 och reflexmärkningen som användes var de där röda klistermärkena som användes på den tiden. De fungerade visserligen som någorlunda reflexer i mörker men kan knappast sägas ha varit så "upplysande" under dagtid. Dagens gula reflexvästar får nog sägas vara markant mycket mer "uppseendeväckande".

Det verkar som att problemet kan vara av annan art. Här är ett till klipp från undersökningen som ger en förklaring till varför det tog lika lång tid att se de olika hojarna:

"Det är alltså formen av en motorcykel med förare som ger människan i bilen ett beslutsunderlag för om det är en mc han/hon ser eller inte, inte extra lysen eller tejp. På långt håll däremot kan tejp eller lyse hjälpa människor att varsebli ett föremål. Dock inte hjälpa dem bestämma sig för om det är en mc de ser eller inte."

Frågan är om en varselväst löser det problemet. Enligt undersökningen skulle någon slags enhetligt mönster kunna göra att tolkningen av att det är en motorcykel som kommer snabbas upp. Ett till klipp:

"Vad arbetet rörande motorcyklisters synbarhet i framtiden bör inrikta sig på är att försöka få alla mc att utrustas med något specifikt och unikt för motorcyklar som gör att alla människor lätt ska känna igen mönstret av en motorcykel och då inte behöva tänka så mycket om det är en mc
eller inte utan bara reagera på att det är en mc de ser."

Det här förklarar kanske lite av frustrationen många känner över alla dessa varselvästar som olika typer av trafikanter använder. Nu blir det så att man ser något, men måste ägna mer energi åt att avgöra vad det är man ser. Tidigare var det enklare när västarna användes av färre specifika grupper.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här förklarar kanske lite av frustrationen många känner över alla dessa varselvästar som olika typer av trafikanter använder. Nu blir det så att man ser något, men måste ägna mer energi åt att avgöra vad det är man ser. Tidigare var det enklare när västarna användes av färre specifika grupper.

Idag när vi ser två lysen bredvid varandra så tänker vi omeddelbart BIL. Avståndet dem emellan avslöjar sedan i grova drag dess avstånd ifrån oss. Denna reaktion sitter djupt i ryggmärgen och jag tror, som man var inne på redan för flera decennier sedan, att det vore en bra idé om det fanns en dylik lampkonfiguration som gjorde att folk alltid reagerade på samma sätt när de ser en motorcykel.

Det talades en hel del om att lampor i en triangel alltid skulle kunna associeras med en motorcykel och i grund och botten så tycker jag att den tanken är sund. Att bara ha en lampa räcker helt enkelt inte för att man undermedvetet ska tänka motorcykel. Det kan lika väl vara en bil med en trasig lykta, gatlykta eller cykel. Det är dessutom snudd på omöjligt att avgöra avståndet till en ensam lampa.

Aldrig tidigare har vi haft större möjlighet att börja införa "triangellysen" än nu. Dagens lysdioder börjar nu bli så effektstarka att man med någorlunda lätthet kan börja placera ut dem i ett triangelmönster frampå cykeln utan att samtidigt totalt förstöra såväl utseende som aerodynamik. Att sätta lysdioer på backspeglarna vore ju t.ex. väldigt lätt ordnat i de allra flesta fall. Jag tror att det säkerhetsmässigt vore en klok väg att gå.

.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hordu... du glömde nämna en grej som får t.o.m klockorna att stanna. L-J-U-D-E-T :Bugar
IOFS.. :D Den låter gött.. Det håller jag med om!

Nu blir det så att man ser något, men måste ägna mer energi åt att avgöra vad det är man ser. Tidigare var det enklare när västarna användes av färre specifika grupper.
Det ligger något i detta..
Reflexvästar används ju idag av alla grupper som pga. sin situation anser sig behöva synas "mer" än gemene man pga. sin ökade utsatthet.

Man kanske i förlägningen skulle kunna se att bilister skulle öka sin varselförmåga inte bara för MC-förare utan för alla grupper som befinner sig i en utsatt situation oavsett om det är småbarn, poliser, vägarbetare, motorcyklister eller cyklister.

Eller?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Stora balla tuffingar = Ingen väst
Små fjantiga fegisar = använder väst

Är väl så man kan summera det hela i denna tråd?

Nej som vanligt är det nog snarare tvärtom.

Folk med stort hävdelsebehov bryr sig om utseendet. (Typ tonåringar.)
Folk med bra självförtroende skiter i vad andra tycker om en. (Typ vuxet folk)

:)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stora balla tuffingar = Ingen väst
Små fjantiga fegisar = använder väst

Är väl så man kan summera det hela i denna tråd?

Nja, det är väl att hårddra det en smula, stillastående, promenerande, cyklister, övriga LGF, gruppåkning/promenad etc. använder reflexväst.

Själv funderar jag på ett blixtljus på hjälmen (obs lite ironi)

Så länge inte en MC har en unik kombination så kommer MC med reflexväst att förväxlas med en moped/cykel med reflexväst likförbannat. "Jag trodde inte att den skulle komma så fort, det såg ut som en moped".
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Intressant påstående carnivore

Vad syns mest på denna bild?
...
Intressant hur ögat funkar..

Bilderna talar sitt tydliga språk. Jag kommer synas betydligt mer med väst, även framifrån.
Ni som ligger som en igel på tanken, med mörkt kåpglas, ni kan ju fortsätta köra utan. Ni kör väl ändå ständigt i 300km/h, bilarna borde ju inte hinna svänga ut framför er... :rolleyes:
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nej som vanligt är det nog snarare tvärtom.

Folk med stort hävdelsebehov bryr sig om utseendet. (Typ tonåringar.)
Folk med bra självförtroende skiter i vad andra tycker om en. (Typ vuxet folk)

:)


youhitthenailonthehead.jpg
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Blåljus och siren typ pålis funkar bra.. Gärna på vit hoj.

Jag ser mest gamla gubbar på lågprismopeder som använder varselvästar, och tror därför man har större chans att bli misstagen för just en sån (här iaf) om man använder det. Vidare så fungerar bra reflexer grymt bra. Har flaxat till nåra gånger när man kommit lite fort i mörkret och trott att det var kontroll längre fram.. gonatt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top