Jag letade efter undersökningar om synbarhet och hittade en på SMC:s hemsida. Den berör visserligen inte varselvästar men säger ändå en del. Ett klipp från sammanfattningen:
"Studien har genomförts i verklig trafikmiljö. 38 försökspersoner satt i en parkerad bil, och blev försatta i en situation som försökte efterlikna riktig bilkörning. De fick sedan varsebli motorcyklar i sitt perifera synfält. Motorcyklarna kom körande mot dem i 9o km/h. Motorcyklarna var utrustade med fluorescerande tejp (tre st) och varselljus (tre st). Tre mc användes som kontroll och hade ingen extra synbarhetshöjande utrustning. När försökspersonerna varseblev en mc startade de ett tidur som stoppades när motorcykeln passerade den parkerade bilen. Resultatet visar att
ingen skillnad vad gäller varseblivning kunde påvisas mellan de tre typerna av motorcyklar. Resultatet visar också att försökspersonernas subjektiva åsikt om vilken typ av mc som var lättast att varsebli inte alls stämmer med det objektiva mätresultatet."
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att%20synas%20eller%20inte%20synas....pdf
Slutsatsen är alltså att man
upplevde att man såg de mer markerade motorcyklarna mer, men att det inte fanns någon mätbar skillnad i hur snabbt man uppfattade de olika hojarna.
Det skulle vara intressant med en liknande undersökning med och utan varselväst.