Lämplig varsel/reflexväst?

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Inget att diskutera. Med refelxväst syns man bättre. PUNKT
Sen är det ett fritt val om man vill ha det eller ej. Sen är det lönlöst som många skriver att om bilförarna sitter och sminkar sig eller är allmänt ouppmärksamma. Då spelar det ingen roll vad man har på sig.

Denna diskussion börjar mer o mer likna diskussionerna om skyddsutrustning som kan förkomma här på Sh.

Jag tror det mynnar ut i att man kommer på att det är att föredra refelxväst/skyddsutrustning, men man orkar/vill inte ha på sig det, därför får man lite "ångest" och debatterar emot det.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kör du i 200+ på motorvägen så tror jag inte det är så stor nytta med väst, men i stan så kan man tjäna någon sekund/sekunder på att synas bättre. Det kan räcka för att minska risken för en krock med en ouppmärksam bilist.
 

Opoltjentsky

Elsa, fingret, esset, karlsson
Gick med
14 Feb 2010
Ort
SoHo
Hoj
Daytona 675 -06
Vilken sjukt bra tråd, följer med spänning!

Men ..varför har inte alla som överhudtaget förflyttar sig utomhus blåljus och siren? Då skulle ju ingen någonsin skada sig..?

Tack för ordet.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kör du i 200+ på motorvägen så tror jag inte det är så stor nytta med väst, men i stan så kan man tjäna någon sekund/sekunder på att synas bättre. Det kan räcka för att minska risken för en krock med en ouppmärksam bilist.

Läser man HURT Rapporten så framgår det tydligt..

The typical motorcycle accident allows the motorcyclist just less than 2 seconds to complete all collision avoidance action.

De säger iofs också att träning och övning är nyckeln till att undvika olyckor..
* The motorcycle riders involved in accidents are essentially without training; 92% were self-taught or learned from family or friends. Motorcycle rider training experience reduces accident involvement and is related to reduced injuries in the event of accidents.

* Motorcycle riders in these accidents showed significant collision avoidance problems. Most riders would overbrake and skid the rear wheel, and underbrake the front wheel greatly reducing collision avoidance deceleration. The ability to countersteer and swerve was essentially absent.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
sån där väst har ju coolhets faktor noll. men visst den fungerar bättre än ett mörk ställ. jag skulle aldrig köra med en sån en solig dag. men det finns regnjackor i i samma färger, som borde göra att man syns lite bättre speciellt dagar då verkligen pissregnar och bilisternas har minskat siktfält.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Men ..varför har inte alla som överhudtaget förflyttar sig utomhus blåljus och siren? Då skulle ju ingen någonsin skada sig..?

För att lagen säger att endast utryckningsfordon får ha det, för att kunna skiljas ur mängden. :mattias

Men du sökte väl få fram att om alla skule ha refelexväst så väcker det snart inte uppmärksamhet? Men det gör det, för hjärnan fungerar på det viset.

Läste en Murphys lag en gång, som handlade om jakt. Den gick i stil med: "Om alla jägare gick med självlysande väst i skogen så skulle snart evolutionen se till att älgar föds med ett självlysande fält."

Skule det betyda att alla jägare snart skjuter på allt som rör sig, för man skiter i västen, eller skulle det betyda att man tittar till en extra gång? Murphys lag är knappast varken fakta eller sanning, men det ligger något i det...
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag märker väldig skillnad på bilisternas beteende när jag kör med väst. Det är möjligt att de först tror jag är en snut, men de visar iaf underbar hänsyn ! Solklar skillnad.

Inte är västen särskilt cool, däremot har det börjat komma skinnkläder/allväderskläder med infällda självlysande områden på jackan, har ni sett det? Ganska snyggt tycker jag och så smidigt att det alltid följer med, man slipper ytterligare ett klädesplagg att hålla reda på. När jag köper hojkläder nästa gång blir det med självlysande fält.

Jag drar på västen ibland, men allt oftare...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En liten smått relevant film i sammanhanget kanske? Skådespelarinsatsen håller väl inte direkt Oscarsklass, och man borde nog överlåtit stuntet till Johan Thorén, men poängen är odiskutabel:

[YOUTUBE-ID]c0Cfn96ysfY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En liten smått relevant film i sammanhanget kanske? Skådespelarinsatsen håller väl direkt Oscarsklass, och man borde nog överlåtit stuntet till Johan Torén, men poängen är odiskutabel:

[YOUTUBE-ID]c0Cfn96ysfY[/YOUTUBE-ID]

Haha, så jävla bra, speciellt blodsprutet. =D
(meningen verkar ju vara att det SKA vara orealistiskt, skratt kan i många fall göra saker enklare att ta till sig än allvar =)
Varför sänds inte såna här kampanjvideos på svensk TV?
Iaf SVT borde ju kunna avsätta tid för sånt? (eller får dom inte ens sända sånt?)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inte är västen särskilt cool, däremot har det börjat komma skinnkläder/allväderskläder med infällda självlysande områden på jackan, har ni sett det?

Allt vitt på mitt skinnställ är reflexigt i mörker.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag säger så här:

Reflexvästen gör varken att du syns bättre på dagen eller på natten. Reflexvästen skapar en falsk trygghet (likt att ständigt köra runt med helljus dagtid).

Varför skriver jag detta "hemska" påstående? jo för att folk som inte ser en motorcyklist utan reflexväst kommer inte att se motorcyklisten med reflexväst heller. Samma sak med eller utan helljus. Så enkelt är det.

Jag har svårt att tro att dessa bilister ens ser andra bilar utan beter sig på ett liknade sätt.

Jag tror att vi motorcyklister försöker att förstå vad problemet är med bilister som bara kör ut och lägger det på att det är vårat eget fel.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läser man HURT Rapporten så framgår det tydligt..

The typical motorcycle accident allows the motorcyclist just less than 2 seconds to complete all collision avoidance action.

De säger iofs också att träning och övning är nyckeln till att undvika olyckor..
* The motorcycle riders involved in accidents are essentially without training; 92% were self-taught or learned from family or friends. Motorcycle rider training experience reduces accident involvement and is related to reduced injuries in the event of accidents.

* Motorcycle riders in these accidents showed significant collision avoidance problems. Most riders would overbrake and skid the rear wheel, and underbrake the front wheel greatly reducing collision avoidance deceleration. The ability to countersteer and swerve was essentially absent.

Det där måste väl gälla UK eller nått?

Där tränar de ju själva på allmän väg :)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Alltid lika känsligt ämne...just för att det inte är coolt med reflexväst!

Det är väl inte rocket science att inse att en reflexväst syns bättre än en svart luvtröja?

Det är "coolt" (enligt en del) med en tröja utanpå sitt svindyra skinnställ (även om de flesta "skyller" på att det är varmare...eller lättare att tvätta...). På samma sätt som att det är hyperviktigt med spegel- eller svart visir även om man vet med sig att man kommer att köra i mörker... Att däremot en reflexväst är enkel att tvätta eller att man med klart visir+solglasögon täckt både sol och mörker det är ju nördvarning dirEkcT.

Jag håller med om att man måste lära sig tänka mera själv i riktningen "vad händer om bilen inte sett mig", men att synas kan omöjligt vara till ens nackdel. Den falska tryggheten har man nog oavsett man har väst eller ej?

Kläder med reflexmaterial borde vara en bra kompromiss? Kanske även tröjor (SH-tröjor?) med reflexmaterial i någon form?
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
En liten smått relevant film i sammanhanget kanske? Skådespelarinsatsen håller väl inte direkt Oscarsklass, och man borde nog överlåtit stuntet till Johan Thorén, men poängen är odiskutabel:

[YOUTUBE-ID]c0Cfn96ysfY[/YOUTUBE-ID]

Bilisten såg ju inte ens skylten, som har samma färg som västarna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja visst. Man syns bättre både bakifrån, från sidan och framifrån. Självklart. Hur kan man synas MINDRE med reflexväst - förklara det för mig tack.

Jag har skrivit flera ggr att ja, man syns säkerligen bättre med väst men jag ifrågasätter hur mycket bättre man syns framifrån.

Och ni som säger att folk visar mer hänsyn och tror man är polis och dylikt, är det folk framifrån eller bakifrån/sidan som gör det? För jag tror inte ni ser något ändrat beteende alls på de ni möter.

För att det skall göra någon skillnad med reflexmaterial så skulle jag säga att de skall vara på armarna, de skyms inte av någonting utan de syns alltid. Sen kan man sätta reflextejp på backspeglarna och fjäderbenen likt polishojarna... DET syns!

Och nej, jag är inte en sån som hatar alla som kör med reflexvästar eller vita hjälmar för att de vill synas, jag vill däremot gärna diskutera kring huruvida mycket skillnad det faktiskt gör, för jag tror att det är en mer eller mindre betydelslös förbättring medans många vill försöka få det att låta som man är osynlig utan den.

Läser man HURT Rapporten så framgår det tydligt.

Det kan även vara så att det framgår att de som kör med reflexväst är de som kör ansvarsfullt och de som kör utan och helst svart hoj och svarta kläder är fartfantomer och krockar med bilar för att de kom i 200km/h från sidan.

Statistik är rätt skoj när man vill bevisa saker och ting.
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag har en varselväst som jag sällan använder men kör jag på natten har jag den på mig. Inbillar mig att fler idioter finns ute i trafiken då. Sen kan självklart en bil hinna ikapp mig så det är bra att synas bakifrån. Man kan ju stå stilla plus att jag tar det lungt då jag inte vill träffa en grävling eller liknande.

//Dafe
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag har en varselväst som jag sällan använder men kör jag på natten har jag den på mig. Inbillar mig att fler idioter finns ute i trafiken då. Sen kan självklart en bil hinna ikapp mig så det är bra att synas bakifrån. Man kan ju stå stilla plus att jag tar det lungt då jag inte vill träffa en grävling eller liknande.

//Dafe

Så du anser att dina ljus inte räcker till i mörker?
Själv skall jag däremot införskaffa en väst och vika så liten som det bara går och ha under sadeln så jag kan ha den på mig om det händer något när jag är ute och kör... riktigt bra att ha då när hojen är död och man står vid vägkanten.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top