Lämplig varsel/reflexväst?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
klart man ska ha reflexväst, det visar ju att man är snabb, alla gruppledare på bankörningar brukar ju ha en, och dom är ju snabbast?

Ju snabbare man är ju mer nytta har man ju av att synas på håll så att säga också.

Fast jag instämmer nog i att grönt kan vara en färg som får folk att se "blått" och göra konstiga saker som att tvärnita o dyl.

Fick en av min kiropraktor som reklam, men kardborren på den klara inte riktigt högre hastigheter, så nu ser man ut som nån slags superhjältewannabe, med en reflexvästsmantel stående rakt ut bakåt.
Får nog bli till att skaffa ne ny med dragkedja eller nåt.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Köp den och sen får du se hur alla stentuffa sporthojsåkare tvärnitar och puttrar omkring 20 km/h under tillåten hastighet. :rofl :tummenupp

.

De riktigt tuffa ökar tempot:tungan

Personligen får folk ha de där om de vill, men vägarbetare/poliser mm ska inte ha samma färd som simpla Svensson-trafikanter.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inskickat av steffe Läs Inlägg
(varför man nu vill synas när man kör sporthoj i hög fart mot jobbet)
Det låter väl tillräckligt från slipon'et så att folk flyttar sig. :yoparty

Vilken värld lever du i?

IRL, den som man kan skriva/tala med ett leende i utan att nån missförstådd taliban alltid ska bokstavstolka och bryta ner varje inlägg och alltid vara så där lillgammal och springa till mamma och be om hjälp att deltaga i debatten :yoparty


Citera (läs och förstå) gärna hela inlägget innan du retar upp dig
Jula, tjöp en vindtät varseljacka så blir du varse.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Kör också med varselväst när jag pendlar för att jag ska synas. Sen om det är tufft eller inte, det skiter jag fullständigt i. Fattar inte hur visssa personer kan skriva att det är fel med varselväst.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag fattar inte..
Att ha reflexväst som ÖKAR synligheten är FEL, men att ha en svart collegetröja som MINSKAR synligheten är RÄTT (läs sporthoj.com tröja). :va?


Här finns lite...
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/...dsource=7582&gclid=CILQsuj4xqECFRI-lAod0FNM_Q

Farsan har en med kraftig dragkedja och av högre modell.. Fladdrar inte ens i hög fart, eller kanske en värmande modell?
898203_1233041751_g.jpg
706177_1228123519_349_g.jpg


Persnligen kör jag utan, men har ett blå/vit skinnställ som syns väl. Men man kanske ska börja med en väst på gatan.. Skulle ha om jag pendlade, definitivt!
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag fattar inte..
Att ha reflexväst som ÖKAR synligheten är FEL, men att ha en svart collegetröja som MINSKAR synligheten är RÄTT (läs sporthoj.com tröja). :va?

När kommer sporthojströjan i orange färg? :rolleyes:

Annars kan man skaffa en orange hjälm.

Edit: Själv har jag sagt att jag aldrig kommer sätta på mig en orange väst, men kan inte förneka att man syns bättre så kanske någon gång i framtiden ändrar jag mig. Pendlar man så förstår jag behovet. Tror alltid att det är en poliskontroll i närheten. :gnissla
 

Bifogat

  • SP3offshore-lrg.jpg
    SP3offshore-lrg.jpg
    15.4 KB · Visningar: 60
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
En sådan, så man ser lite farlig ut, typ GR edition
 

Bifogat

  • 70093_S.jpg
    70093_S.jpg
    15.6 KB · Visningar: 549
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Ljust ställ och ljus hjälm gör också stor skillnad i synlighet, ifall man inte vill ha varselväst.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det nån som har erfarenhet av svart reflextejp? Funkar det i praktiken? Att ha en snygg svart hoj som lyser i mörker vore ju onekligen en intressant kombination.

Reklamen ser ju bra ut i alla fall.
 

Bifogat

  • 3mrbr.jpg
    3mrbr.jpg
    15.8 KB · Visningar: 70
  • rtk-03a_01_LRG.jpg
    rtk-03a_01_LRG.jpg
    55.3 KB · Visningar: 65
  • rtk-03a_LRG.jpg
    rtk-03a_LRG.jpg
    9.7 KB · Visningar: 72
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
IRL, den som man kan skriva/tala med ett leende i utan att nån missförstådd taliban alltid ska bokstavstolka och bryta ner varje inlägg och alltid vara så där lillgammal och springa till mamma och be om hjälp att deltaga i debatten :yoparty

Föredrar att bokstavstolka, då jag inte är intresserad av att förstå vad alla olika personligheter egentligen menar med deras text..
 

Dunderkatten

R1 -02
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Åtorp/Degerfors
Hoj
Yamaha YZF R1
När kommer sporthojströjan i orange färg? :rolleyes:

Annars kan man skaffa en orange hjälm.

Edit: Själv har jag sagt att jag aldrig kommer sätta på mig en orange väst, men kan inte förneka att man syns bättre så kanske någon gång i framtiden ändrar jag mig. Pendlar man så förstår jag behovet. Tror alltid att det är en poliskontroll i närheten. :gnissla

Vad skillnaden om man pendlar eller bara är ute och kör för nöjes skull, fast iof så ser jag det som ett nöje när jag pendlar. :D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nu kommer jag säkert bli utbuad och halshuggen, men vore det inte en bra ide med reflexväxtar i SHs trevliga färger (svart/orange), logga, användarnamn och egen text som ett beställbart alternativ/komplement till tröjorna som finns idag? =)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hmm, ni som säger att ni syns sååå myckte bättre med varselväst, menar ni verkligen framifrån då?
För visst syns man bättre från sidan och bakifrån (som någon var inne på, att andra saktar in istället för att gasa förbi)... men framifrån, framåtlutad med hjälm och kåpor i vägen så förstår jag inte man skulle synas bättre än lampan som sitter på hojen???

Och de som är bredvid eller bakom har inte med din trafiksäkerhet att göra, de har redan passerat dina säkerhetsmarginaler.

Så nej, jag röstar emot reflexvästar då jag inte ser hur de skulle göra någon nytta.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hmm, ni som säger att ni syns sååå myckte bättre med varselväst, menar ni verkligen framifrån då?
För visst syns man bättre från sidan och bakifrån (som någon var inne på, att andra saktar in istället för att gasa förbi)... men framifrån, framåtlutad med hjälm och kåpor i vägen så förstår jag inte man skulle synas bättre än lampan som sitter på hojen???

Och de som är bredvid eller bakom har inte med din trafiksäkerhet att göra, de har redan passerat dina säkerhetsmarginaler.

Så nej, jag röstar emot reflexvästar då jag inte ser hur de skulle göra någon nytta.

Nej, ligger man som en ostbåde över tanken är det väl tveksamt hur mycket den hjälper, oas fladdrar oftast materialet på ryggen, så det borde synas till viss del iaf.
Är man bara lite mer upprätt behövs ju inte stor yta av västen synas för den ska uppmärksammas dock, så kör man inte stumt hela tiden så hjälper den nog synligheten även framifrån en hel del.

Litet clip som visar hur västen syns framifrån
[YOUTUBE-ID]xS_mDbayl20[/YOUTUBE-ID]

Hänger man sen av exponerar man ju västen en hel del framåt dessutom. ;) (nr 46 1:07 in i clipet)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, ligger man som en ostbåde över tanken är det väl tveksamt hur mycket den hjälper, oas fladdrar oftast materialet på ryggen, så det borde synas till viss del iaf.
Är man bara lite mer upprätt behövs ju inte stor yta av västen synas för den ska uppmärksammas dock, så kör man inte stumt hela tiden så hjälper den nog synligheten även framifrån en hel del.

"Fladdrar på ryggen så syns den...." om en reflexväst flaxar så mycket på ryggen att den syns över din egna hjälm så har du nog köpt en alldeles för stor väst.

Alltså, jag har tagit det här med nån instruktör när jag körde bankurs på Gelleråsen och fick inte mothugg eller nån harrang om motsatsen...

Så tills jag faktiskt får något konkret eller bra förklaring för motsatsen så håller jag vid att det är så mycket annat som skymmer en eventuell reflexväst att jag anser den onödig.

Det klippet tycker inte jag visar motsatsen... om du kollar så när de faktiskt är i kurs rakt mot kameran så skyms rätt mycket av västen... men visst syns den, fast då är det här på 10m avstånd, hade gärna sett samma vinkel fast på den bortre kurvan för då hamnar vi fas med när man vill bli sedd.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top