Lämplig varsel/reflexväst?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken massa tuffingar det finns på forumet. Och då menar jag inte dom med väst.
Låt folk bestämma själva istället. Självklart syns man bättre med väst. Personligen kör jag utan eftersom mitt ställ ändå sticker ut.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag snittar en nära olyckan upplevelse i månaden, veckan under högsäsongen. Men inte fan har det varit för att jag synts dåligt nån av gångerna.
Det är bilar som byter fil utan att titta i backspegeln, bilar som kör rakt in i rondell utan att orka vrida på sina fetnackar (oftast medelålders damer i päls körandes sugardaddys merca).
En reflexväst gör inte att folk ser sig om mer än innan och därför tvivlar jag på deras effektivitet.

Klart är iallafall att det snart blir lag på skiten, precis som cykelhjälm. :mad:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Klart är iallafall att det snart blir lag på skiten, precis som cykelhjälm. :mad:

Ja lag på cykelhjälm är ju en fullständigt fruktansvärd idé. Vem kan komma på nå så korkat? Det är ju mycket bättre med småbarn utan hjälm. Det borde absolut vara alla föräldrars rättighet att utsetta sina barn för onödiga risker!

Så länge det inte är lag på skyddskläder vid MC-färd så lär det dock inte bli lag på reflexväst.

Skyddskläder förresten. Där kan vi verkligen snacka om nå jävla trams! Jag utgår självklart ifrån att alla tuffa sporthojsförare som uttalat sig kritisk mot reflexväst i denna tråd inte är så förbannat barnsliga att ni kör omkring med hjälm o nån död dj-la get på kroppen!?

Eller...?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Ja lag på cykelhjälm är ju en fullständigt fruktansvärd idé. Vem kan komma på nå så korkat? Det är ju mycket bättre med småbarn utan hjälm. Det borde absolut vara alla föräldrars rättighet att utsetta sina barn för onödiga risker!

Så länge det inte är lag på skyddskläder vid MC-färd så lär det dock inte bli lag på reflexväst.

Skyddskläder förresten. Där kan vi verkligen snacka om nå jävla trams! Jag utgår självklart ifrån att alla tuffa sporthojsförare som uttalat sig kritisk mot reflexväst i denna tråd inte är så förbannat barnsliga att ni kör omkring med hjälm o nån död dj-la get på kroppen!?

Eller...?

Jo det är jättebra med 12åringar som slutar cykla och kräver skjuts av sina curlande föräldrar pga att de inte vill ha en hjälm på skallen.
Det var hemskt på min tid när vi lyckades cykla utan hjälm.

Har mig veterligen ingen död get på mig, nånsin.

Skyddskläder är till för att skydda vid eventuell olycka, reflexväst till för att känna sig duktig.

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Intressant dubbelmoral här, tycker jag. I sjuttielva trådar diskuteras det om olyckor och bilister som inte ser en. Man ska då göra sig synlig genom att bländas med helljuset på dagtid, köpa xenonlampor från Kina och allt möjligt. Men när det kommer till en sketen reflex (som dessutom är helt laglig) så är det så o-outlaw att folk hellre flyr landet? :va

Till TS: Blodcentralen säljer ibland reflexvästar, den vanliga modellen förvisso. Donera lite blodkroppar, ta en fika och tjöp sen en eller två västar billigt som tusan där. Två flugor i en smäll. :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
En reflexväst gör inte att folk ser sig om mer än innan och därför tvivlar jag på deras effektivitet.

Har du några som helst belägg för det du skriver ovan?
1. Att man inte ser en mcförar med reflexväst bättre än en utan
2. Att det är klart att det blir en lag på reflexväst

Trodde inte det heller...

Av egen erfarenhet så kan jag säga att jag själv klart upplever det enklare att se mcförare i reflexväst än utan och ni som kör i väst irriterar mig inte det mista.

Själv kör jag inte i väst men lever inte i illusionen att jag syns bra i trafiken ändå, men så snittar jag inte en näradödenupplevelse i månaden heller. Den dag jag gör det så ställer jag hojen och prioriterar att leva med familjen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag tror en vit hjälm kan höja synligheten ganska mycket när tröttsvensson sitter med Statoilkaffet i ena näven och telefon i andra. Har fått uppfattningen att det är många som sammankopplar vit hjälm med polis. Om man dessutom kompletterar det med den där mörka allvädersjackan som har varselfält på bröst och rygg kan man nog få ganska många att titta till en extra gång innan de kör ut framför näsan på en.
Kanske inte så hEffTit, men ändå...

Men det var ju inte det som efterfrågades
Har hört en del kör med väst från närmsta sportaffär, avsedda för att springa/cykla i. De blir lite tajtare och har dragkedja istället för kardborre som en del andra har.

Kör du en låtsaspolisbil (läs mörk volvo med tonade rutor och en massa antenner på) också då eller?

Jag kör med insikten att jag inte syns och försöker tänka åt alla andra hela tiden...

Sen vad gäller vad som syns mest... jag krockade med bil när jag var 18, jag kom på huvudled och körde i rusningstrafik och en kärringjävel körde ut (jag kom från höger också)... hennes försvar? JAG SÅG DIG INTE! Jag körde vid tillfället en röd Datzun Cherry... den skrotades. Det gjordes hennes Renault också.

Så nej, jag tror inte på att varselvästar kommer skydda mig från idioter i trafiken.

Intressant dubbelmoral här, tycker jag. I sjuttielva trådar diskuteras det om olyckor och bilister som inte ser en. Man ska då göra sig synlig genom att bländas med helljuset på dagtid, köpa xenonlampor från Kina och allt möjligt. Men när det kommer till en sketen reflex (som dessutom är helt laglig) så är det så o-outlaw att folk hellre flyr landet? :va

Till TS: Blodcentralen säljer ibland reflexvästar, den vanliga modellen förvisso. Donera lite blodkroppar, ta en fika och tjöp sen en eller två västar billigt som tusan där. Två flugor i en smäll. :)

Ser inte hur det är en dubbelmoral... saken är den att bilister måste börja titta i trafiken istället för på sin bebis, mobil, radio, tv, tidning, karta eller vad fan de håller på med.
Annars måste vi börja förse cyklande barn, folk på hundpromenader, cyklister, motorcyklister, vägstolpar och allt möjligt med florucerande färg och saftblandare. Detta ser man klara exempel på om man kollar antalet nedkörda stolpar... folk har väl missat den underbara skylten som sitter på stolpen... och ja, den är av reflexmaterial!

Ni som snackar om färggranna hojar och hjälmar, när är det ni vill synas bättre egentligen? Är det på dagen? För den som inte ser en svart hoj med svartklädd förare på dagen har inte i trafiken att göra... och den som missar lampan fram på hojen på kvällen har inte heller i trafiken att göra.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är inte vårt fel att folk "inte ser" oss... det är deras fel att de inte tittar. Ja ja jag vet, det är vi som gör oss illa mer än de som sitter i bil...
Men skall jag vara ärlig så tror jag inte att det alltid är så att man inte syntes, utan idioten i bilen tror snarare att de hinner före eller nåt och kör men vet sedan att de kan skylla på att de inte såg oss för det har de läst om i aftonbladet.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Har du några som helst belägg för det du skriver ovan?1. Att man inte ser en mcförar med reflexväst bättre än en utan
2. Att det är klart att det blir en lag på reflexväst

Trodde inte det heller...

Av egen erfarenhet..

Du verkar ju inte ha några belägg för motsatsen heller :va

Ser bara att det är dubbelmoral om samma personer förespråkar helljus och är emot varselväst, vilket jag inte sett i tråden ;)

Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jaha.. Då lägger jag min syn på saken.

För det första. När jag kör hoj så räknar jag med alla bilister är idioter som kan ta sig för precis vad som helst.

Har man det i åtanke och håller sig på sin vakt så har man raderat bort 99% av alla risker att krascha med dom.

Sen om vi ska snacka lagstiftning så finns det ett antal olika saker som jag tycker man borde lagstifta om först.

Den första är att det borde vara totalförbjudet att prata i en mobiltelefon utan handsfree under bilkörning.
En bilist som är inblandad i en olycka när han/hon pratat i mobil borde fällas direkt för grov vårdslöshet i trafik.

Jag är tveksam till att man syns bättre om man har en väst på sig och precis som många andra påpekat. Det har gått inflation i användandet av reflexväst.
Tom gångtrafikanter som är ute med hunden har dom på sig. Där fyller dom visserligen ett syfte då dom syns bättre i mörker.

Debatten om reflexväst på motorcyklister grundar sig väl på att förespråkarna vill att hojåkare ska synas bättre. Jag tror inte det hjälper så länge som bilister ägnar massor med enrgi åt annat än att just köra bil.

Sen en grej jag reagerade på. Om man har 1 näradöden upplevelse/vecka eller månad så undrar jag lite om det kanske kan bero på hur man i så fall själv betér sig i trafiken.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Kör du en låtsaspolisbil (läs mörk volvo med tonade rutor och en massa antenner på) också då eller?

Jag kör med insikten att jag inte syns och försöker tänka åt alla andra hela tiden...

Sen vad gäller vad som syns mest... jag krockade med bil när jag var 18, jag kom på huvudled och körde i rusningstrafik och en kärringjävel körde ut (jag kom från höger också)... hennes försvar? JAG SÅG DIG INTE! Jag körde vid tillfället en röd Datzun Cherry... den skrotades. Det gjordes hennes Renault också.

Så nej, jag tror inte på att varselvästar kommer skydda mig från idioter i trafiken.

Ser inte hur det är en dubbelmoral... saken är den att bilister måste börja titta i trafiken istället för på sin bebis, mobil, radio, tv, tidning, karta eller vad fan de håller på med.
Annars måste vi börja förse cyklande barn, folk på hundpromenader, cyklister, motorcyklister, vägstolpar och allt möjligt med florucerande färg och saftblandare. Detta ser man klara exempel på om man kollar antalet nedkörda stolpar... folk har väl missat den underbara skylten som sitter på stolpen... och ja, den är av reflexmaterial!

Ni som snackar om färggranna hojar och hjälmar, när är det ni vill synas bättre egentligen? Är det på dagen? För den som inte ser en svart hoj med svartklädd förare på dagen har inte i trafiken att göra... och den som missar lampan fram på hojen på kvällen har inte heller i trafiken att göra.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är inte vårt fel att folk "inte ser" oss... det är deras fel att de inte tittar. Ja ja jag vet, det är vi som gör oss illa mer än de som sitter i bil...
Men skall jag vara ärlig så tror jag inte att det alltid är så att man inte syntes, utan idioten i bilen tror snarare att de hinner före eller nåt och kör men vet sedan att de kan skylla på att de inte såg oss för det har de läst om i aftonbladet.

Nää, jag har en gammal Opel.
Jag har själv inte varselkläder på mig när jag kör hoj och hjälmen är blå/gul.
Det var mer ett inlägg om vad jag sett/hört många andra göra för få mer uppmärksamhet... eller många och många, men några stycken och de har upplevt att de syns bättre.

I övrigt håller jag med vad du säger. Spelar ingen roll om man ser ut som en julgran, om övriga trafikanter inte tittar.

OT: Datzun Cherry har jag också haft. Vilken jävla skitbil det var :näsblod

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nää, jag har en gammal Opel.
Jag har själv inte varselkläder på mig när jag kör hoj och hjälmen är blå/gul.
Det var mer ett inlägg om vad jag sett/hört många andra göra för få mer uppmärksamhet... eller många och många, men några stycken och de har upplevt att de syns bättre.

I övrigt håller jag med vad du säger. Spelar ingen roll om man ser ut som en julgran, om övriga trafikanter inte tittar.

Precis, det viktiga i den här debatten är inte om det är larvigt med reflexväst eller inte... eller vilka som har det eller inte... utan snarare vad man är ute efter och om reflexväst verkligen hjälper. Visst, den kan hjälpa till att göra en själv mer synbar men jag tror att om en bilist missar en motorcykel med godkänd lampa som lyser rakt fram så kommer inte en reflexväst göra någon skillnad.

OT: Datzun Cherry har jag också haft. Vilken jävla skitbil det var :näsblod

Köpte min för 3000:- och grät inte direkt när den skrotades och jag fick 6000:- från försäkringsbolaget. :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Precis, det viktiga i den här debatten är inte om det är larvigt med reflexväst eller inte... eller vilka som har det eller inte... utan snarare vad man är ute efter och om reflexväst verkligen hjälper. Visst, den kan hjälpa till att göra en själv mer synbar men jag tror att om en bilist missar en motorcykel med godkänd lampa som lyser rakt fram så kommer inte en reflexväst göra någon skillnad.

En reflexväst lär ju knappast göra att man syns MINDRE!? Och det där med att om alla har reflexvästar så syns ingen. Vad är det för bulls**t?

Med reflexväst syns man bättre mot bakgrunden (om den inte är reflexvästfärgad, vilket inte är särskilt ofta), och jag är ÖVERTYGAD om att man syns bättre än utan. Punkt.

En bilförare som sitter och SMSar eller vaffan som helst har med stor sannolikhet lättare att se en person i reflexväst i ögonvrån än en utan.

Fattar inte vad ni jiddrar om. Det är väl SJÄLVKLART att man syns bättre i reflexväst. Det borde rimligtvis finnas en anledning till att poliser, vägarbetare mfl använder västar......

Nu blev jag förbannad också. HELVET :huvet

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du verkar ju inte ha några belägg för motsatsen heller :va

Varför ska jag ha belägg för något du påstår eller inte påstår.
Jag har inte påstått något än vad jag själv upplevt, vad du skriver är en helt annan sak.

Nå, har du några belägg för det du påstod?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Varför ska jag ha belägg för något du påstår eller inte påstår.
Jag har inte påstått något än vad jag själv upplevt, vad du skriver är en helt annan sak.
Nå, har du några belägg för det du påstod?

Det är min ÅSIKT, källa på att det är min åsikt är mitt inlägg, nöjd? :huvet

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En reflexväst lär ju knappast göra att man syns MINDRE!? Och det där med att om alla har reflexvästar så syns ingen. Vad är det för bulls**t?

Med reflexväst syns man bättre mot bakgrunden (om den inte är reflexvästfärgad, vilket inte är särskilt ofta), och jag är ÖVERTYGAD om att man syns bättre än utan. Punkt.

En bilförare som sitter och SMSar eller vaffan som helst har med stor sannolikhet lättare att se en person i reflexväst i ögonvrån än en utan.

Fattar inte vad ni jiddrar om. Det är väl SJÄLVKLART att man syns bättre i reflexväst. Det borde rimligtvis finnas en anledning till att poliser, vägarbetare mfl använder västar......

Nu blev jag förbannad också. HELVET :huvet

Har inte sagt att man inte syns bättre, men det jag betvivlar är att man hade synts överhuvudtaget för den som har huvudet i knät.
Och ja, poliser och vägarbetare och dylikt har nytta av reflexväst FÖR DE STÅR UPP UTAN EN JÄVLA MOTORCYKELKÅPA OCH FRAMLAMPA!!

Men visst, jag skall börja köra med hockeymålisbenskydd för vem har sett en hockeymålis bryta benen? :död

Samma jäkla relevans.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
De flesta välsortimenterade mc-handlare har västar att köpa. Annars, som många andra sagt: Jula, Biltema, Jem o Fix, Rusta m.fl. säljer reflexvästar av den billigare sorten. Hur bra de duger för mc-körning låter jag vara osagt.

Har skummat igenom tråden, det slår mig hur hårt reflexväst kritiseras. Varför har ni så ont av en reflexväst? Vi måste inte ha en, lika lite som att vi måste köra med tröja över skinnstället. En del försöker smyga in sina protester, och en del slår på den stora trumman och börjar till och med hota. T.ex. den här som är så, för mig, obegriplig att jag valt dela upp den:

Hör inte den här debatten hemma på löjl-potte-hoj.com eller kanske på fjollhoj.com?
Varför får man inte debattera om det här? Det är ett öppet forum för fan? Det debatteras om en massa andra oväsentliga saker, utan att folk förlöjligar forumet för det? Nu är det så att reflexväst ÄR mc-relaterat och hör därför definitivt hemma här. Man får tycka precis vad man vill om saken.
Ha era j-a varselvästar på er så mycket ni vill. Det är jätte bra om man är ett hinder i trafiken. Jag har inte det problemet!!!
Hur skulle man vara ett hinder i trafiken om man bär reflexväst?
Om eran lobbying gör att det blir lagstadgat då börjar jag spöa folk.
Jaaaaa...:krama
Om sporthoj.com börjar trycka varselvästar då finns det verkligen en öppning för ett nytt forum. För jag drar garanterat
Jag har läst igenom alla inlägg hit, men inte sett ett enda som syftar på att sporthoj.com skulle börja trycka upp reflexvästar.
"...finns verkligen en öppning för ett nytt forum..." Verkar som om du har funderat på det där ett tag, är du missnöjd med sporthoj.com så stick du. Forumet klarar sig nog ändå. Du kan väl ta och skapa ett som är som du vill, och banna alla oliktänkande.
Jag har ingen väst ännu men har bestämt att skaffa en att ha på mig de gånger jag kör min lilla 50-kubikare. Många bilister kör om mig så nära så det känns som de stryker armbågen. Måste vara p.g.a de inte uppmärksammat mig i tid. Så det vore en alldeles förträfflig ide att börja trycka upp sådana västar. Jag tjöper en direCkt!

EDIT: Jag kan inte påstå att det är snyggt med reflexväst, det är definitivt inte coolt, och jag menar inte att alla borde ha en heller för det ska vara valfritt. Men helt klart är att den fyller sin funktion.

Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Allt snack om att man tappar respekten för signalvästar om alla använder det, är bara dumt. Vad det egentligen handlar om är att dom allra flesta av oss hojjåkare tycker det är fult och töntigt med signalväst.
Reflex i mörker på motorcyckel är inte det viktigaste, då syns vi som sagt ändå eftersom vi har lysen. Nä vi syns som minst på dagarna eller när solen står lågt. Allting som då kan hjälpa oss att synas mer är väl bara fördelar.
Den mänskliga hjärnan fungerar som så ex. tänk en bil som ska svänga vänster
du kommer åkande fort ( i mörka kläder) rakt fram på hans höger sida. Bilisten tittar snabbt höger han ser inte dig eftersom du förvinner in i omgivningen. Bilisten kör ut, och du smackar in i hans sida. Hadde du haft på dig någonting avvikande, hade bilisten kanske inte sett dig, men hans hjärna hade reagerat att någonting konstigt fanns i högra synfältet, vilket resulterar i att han tittar automatiskt en gång till, denna gång lite noggrannare, och vips så slapp du smacka in i hans högra sida. detta gäller även om du ligger i döda vinkeln. Det finns mängder med undersökningar om hur färg påverkar hjärnan. Hitills har alltid rött varit den färg som fått människor att reagera på detta vis mest. Men nu är det självklart lysorange, neongult och liknande som är bäst.
Nu har jag inga planer på att köpa en signalväst, för jag kan villigt erkänna att jag skulle känna mig jävligt fånig med en sån på. Men att säga nånting annat än att det inte skulle synas bättre med vissa färger än andra är bara löjligt och går emot vetenskapen

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag fattar fortfarande inte..

Är det någon här som på rent allvar menar att en reflexväst inte skulle ha en inverkan på ens egen säkerhet?

LÄS och begrunda en rapport från verkligheten
http://en.wikipedia.org/wiki/Hurt_Report

7. The failure of motorists to detect and recognize motorcycles in traffic is the predominating cause of motorcycle accidents. The driver of the other vehicle involved in collision with the motorcycle did not see the motorcycle before the collision, or did not see the motorcycle until too late to avoid the collision.

9. The most frequent accident configuration is the motorcycle proceeding straight then the automobile makes a left turn in front of the oncoming motorcycle.

14. Conspicuity of the motorcycle is a critical factor in the multiple vehicle accidents, and accident involvement is significantly reduced by the use of motorcycle headlamps-on In daylight and the wearing of high visibility yellow, orange or bright red jackets.

18. Conspicuity of the motorcycle is most critical for the frontal surfaces of the motorcycle and rider.

Detta baserat på över 900 olyckor.

En till
http://www.bmj.com/cgi/content/full/328/7444/857

After adjustment for potential confounders, drivers wearing any reflective or fluorescent clothing had a 37% lower risk (multivariate odds ratio 0.63, 95% confidence interval 0.42 to 0.94) than other drivers.

Compared with wearing a black helmet, use of a white helmet was associated with a 24% lower risk (multivariate odds ratio 0.76, 0.57 to 0.99)

Nearly 20% of control drivers were wearing some type of reflective or fluorescent clothing. Drivers wearing reflective or fluorescent clothing had a 37% lower risk of crash related injury than those who were not wearing such materials

Resultaten är rätt tydliga..
Svart hoj, svart hjälm, svart skinnställ.. = Hög risk.
Vit hjälm, reflexväst, ljus påslaget, extra reflex/synlighetsmaterial fram = Låg risk

Tänk att Haffa hade rätt!:va:tummenupp

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har inte sagt att man inte syns bättre, men det jag betvivlar är att man hade synts överhuvudtaget för den som har huvudet i knät.
Och ja, poliser och vägarbetare och dylikt har nytta av reflexväst FÖR DE STÅR UPP UTAN EN JÄVLA MOTORCYKELKÅPA OCH FRAMLAMPA!!

Men visst, jag skall börja köra med hockeymålisbenskydd för vem har sett en hockeymålis bryta benen? :död

Samma jäkla relevans.

Ja visst. Man syns bättre både bakifrån, från sidan och framifrån. Självklart. Hur kan man synas MINDRE med reflexväst - förklara det för mig tack.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati