Lämplig varsel/reflexväst?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Fladdrar på ryggen så syns den...." om en reflexväst flaxar så mycket på ryggen att den syns över din egna hjälm så har du nog köpt en alldeles för stor väst.

Alltså, jag har tagit det här med nån instruktör när jag körde bankurs på Gelleråsen och fick inte mothugg eller nån harrang om motsatsen...

Så tills jag faktiskt får något konkret eller bra förklaring för motsatsen så håller jag vid att det är så mycket annat som skymmer en eventuell reflexväst att jag anser den onödig.

Ja, och om det gör att man syns gör det väl inget att den är för stor och fladdrar?
(inte ens när jag kör en bit över 200 stör det mig att den gör det iaf, tänker inte ens på det faktiskt)

Alla argument mot reflexväst för att den inte skulle göra nytta är ju eg moot, finns det en chans att den bara gör dig några % mer synlig är det ju värt att ha den ur säkerhetssynpunkt.

Däremot kan jag förstår att folk tycker att det är fult, töntigt och förstör deras image, men säg då det och skyll inte på att den inte hjälper upp synligheten.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja, och om det gör att man syns gör det väl inget att den är för stor och fladdrar?
(inte ens när jag kör en bit över 200 stör det mig att den gör det iaf, tänker inte ens på det faktiskt)

Alla argument mot reflexväst för att den inte skulle göra nytta är ju eg moot, finns det en chans att den bara gör dig några % mer synlig är det ju värt att ha den ur säkerhetssynpunkt.

Däremot kan jag förstår att folk tycker att det är fult, töntigt och förstör deras image, men säg då det och skyll inte på att den inte hjälper upp synligheten.

Självklart handlar det om att jag tycker att den är ful som stryk, men hade jag sett att den ökade säkerhetsmarginalerna tillräckligt mycket så är det något man lätt hade kunnat förbise.
Men nu är den ful och gör mest nytta från sidan ändå... och innan vi hamnar på hårklyveri så ja, den syns liiiitegrann framifrån men jag anser inte att det är tillräckligt för att motivera att man har den... jag har i alla fall en lampa på hojen som borde synas klart mer.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu kommer jag säkert bli utbuad och halshuggen, men vore det inte en bra ide med reflexväxtar i SHs trevliga färger (svart/orange), logga, användarnamn och egen text som ett beställbart alternativ/komplement till tröjorna som finns idag? =)

Ljusgråa sh-hoodies vore kanon om inte annat.. Skulle köpa direkt.
Svarta är jag inte intresserad av alls dessvärre :(
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ooooh oh oh oh... fick just en ide jag är lite sugen på att göra... köpa sån där svart reflextejp och skära en tunn remsa som jag klister som en gloria på hjälmen... mohahaha. :D
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Är det nån som har erfarenhet av svart reflextejp? Funkar det i praktiken? Att ha en snygg svart hoj som lyser i mörker vore ju onekligen en intressant kombination.

Reklamen ser ju bra ut i alla fall.

Har inte provat den där, men det sitter svart reflex på min hjälm oriuginal.
Den ser svart ut på dagen men reflekterar hur bra som helst på natten.


Den enda stora nackdelen jag kommit på med reflexväst är att om många använder den.
Så blir vi utan väst osynliga.
För då lär sig bilisterna att inte titta efter oss.
Och vi måste ju få dom att se oss utan väst oxå.
Annars ökar ju olycksstatistiken.
Med andra ord, så är det folkl med väst som ställer till det för oss andra.
:)



Jag tror fö att SMC www.svmc.se säljer västar.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har inte provat den där, men det sitter svart reflex på min hjälm oriuginal.
Den ser svart ut på dagen men reflekterar hur bra som helst på natten.


Den enda stora nackdelen jag kommit på med reflexväst är att om många använder den.
Så blir vi utan väst osynliga.
För då lär sig bilisterna att inte titta efter oss.
Och vi måste ju få dom att se oss utan väst oxå.
Annars ökar ju olycksstatistiken.
Med andra ord, så är det folkl med väst som ställer till det för oss andra.
:)

Jag satt och tänkte på det där också faktiskt... men samtidigt är det ju bara för oss som kör utan att börja köra med i så fall.
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Jag satt och tänkte på det där också faktiskt... men samtidigt är det ju bara för oss som kör utan att börja köra med i så fall.

jo visserligen.
Men vad händer tex om man kör med ryggsäck?

Om alla bilister får för sig att "ingen väst, ingen mc"
så åker man med en rygga som döljer nästan hela västen.
Då är man rökt.

Bättre att uppfostra alla bilister istället
:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
jo visserligen.
Men vad händer tex om man kör med ryggsäck?

Om alla bilister får för sig att "ingen väst, ingen mc"
så åker man med en rygga som döljer nästan hela västen.
Då är man rökt.

Bättre att uppfostra alla bilister istället
:)

Jo, fast då är vi ändå inne på att det som syns som ryggan täcker är ändå för de som ligger bakom dig och de skall väl förhoppningsvis inte komma ikapp :)gnissla) så snabbt att de inte märker dig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
[YOUTUBE-ID]xS_mDbayl20[/YOUTUBE-ID]

Hänger man sen av exponerar man ju västen en hel del framåt dessutom. ;) (nr 46 1:07 in i clipet)

Vid 1.35 bland annat ser jag 2 gubbar vid bankanten trots att den ena saknar väst.:tummenupp Väst och sporthoj blir ju att den sitter som en rulle i nacken.

Och andelen trafikdödande sjunker kraftigt i Sverige... Int´f-n kan det väl ha nåe med säkerhetstänkandet å göra väl?

Ja det är ju frågan, beror det på reflexvästen eller?:gnissla
 
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Hellre ser jag ut som en idiot och syns än att nästan bli plockad av var och varannan vänstersvängande bilist. :rolleyes:

Förlåt att jag frågar men hur fan kör folk där du bor, jag skulle dö direkct bara jag satte mig på hojen!

Inne på säsong #3 nu och har aldrig råkat ut för det på grund av att jag inte syntes (ok en gång men svårt se över ett krön.. :rolleyes:).

Överdrivet det där med reflexvästar så in i bomben, jag har en färggrann hjälm istället. Men det är ju helt OT TS ville ju inte veta vafan vi tycker utan vart man kan hitta en vettig så... :glömdet
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vad skillnaden om man pendlar eller bara är ute och kör för nöjes skull, fast iof så ser jag det som ett nöje när jag pendlar. :D

Ifall man pendlar varje dag så antar jag att man inte är så skärpt i sinnet varje gång. En dålig dag, vädret är piss, man har grälat med sambon eller har ont i huvudet men måste köra ändå.

Kör man för nöjet skull så gör man det oftast i bra väder, man är på bra humör och slökör inte utan kör mer aktivt osv.
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Jo, fast då är vi ändå inne på att det som syns som ryggan täcker är ändå för de som ligger bakom dig och de skall väl förhoppningsvis inte komma ikapp :)gnissla) så snabbt att de inte märker dig.

jo men en ryggsäck täcker en hel del i fram oxå.
remmarna ner, remmen tvärs över. och den på magen. fast den syns inte ändå.
 

EmKao

Småläning
Gick med
20 May 2005
Ort
Höör
Hoj
Dominator - GSXR 750 K8
Kan man öka en bilist uppmärksamhet det minsta lilla med en varselväst. Då kan jag tycka att det är värt att köra med en väst.
Plus att vissa bilar/lastbilar blir nervösa o släpper förbi en :)
 

Dunderkatten

R1 -02
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Åtorp/Degerfors
Hoj
Yamaha YZF R1
Ifall man pendlar varje dag så antar jag att man inte är så skärpt i sinnet varje gång. En dålig dag, vädret är piss, man har grälat med sambon eller har ont i huvudet men måste köra ändå.

Kör man för nöjet skull så gör man det oftast i bra väder, man är på bra humör och slökör inte utan kör mer aktivt osv.

Sitta på hojen och inte vara skärpt kl halv sex på morgonen, är inge smart med tanke på allt vilt som är i farten vid den tiden, och jag tror dom skiter i en reflexväst:hihi
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Gul hoj + färgglad hoodtröja utan på skydds stället funkar fint!

man syns, och man ser inte töntig ut som vissa andra stör sig på! :yoparty
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Hör inte den här debatten hemma på löjl-potte-hoj.com eller kanske på fjollhoj.com?
Ha era j-a varselvästar på er så mycket ni vill. Det är jätte bra om man är ett hinder i trafiken. Jag har inte det problemet!!!
Om eran lobbying gör att det blir lagstadgat då börjar jag spöa folk.
Om sporthoj.com börjar trycka varselvästar då finns det verkligen en öppning för ett nytt forum. För jag drar garanterat
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Sitta på hojen och inte vara skärpt kl halv sex på morgonen, är inge smart med tanke på allt vilt som är i farten vid den tiden, och jag tror dom skiter i en reflexväst:hihi

Menar bara att jag förstår de som åker hoj varje dag och vill synas bättre. Vem är skärpt halv sex på morgonen? Hur många trötta bilister möter man inte då? :trött

Jag är då ingen bra mcförare så tidigt på morgonen.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Jag tror en vit hjälm kan höja synligheten ganska mycket när tröttsvensson sitter med Statoilkaffet i ena näven och telefon i andra. Har fått uppfattningen att det är många som sammankopplar vit hjälm med polis. Om man dessutom kompletterar det med den där mörka allvädersjackan som har varselfält på bröst och rygg kan man nog få ganska många att titta till en extra gång innan de kör ut framför näsan på en.
Kanske inte så hEffTit, men ändå...



Men det var ju inte det som efterfrågades
Har hört en del kör med väst från närmsta sportaffär, avsedda för att springa/cykla i. De blir lite tajtare och har dragkedja istället för kardborre som en del andra har.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top