Längst sträcka med 125a?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2878856 Jag har för mig att DP har sagt att dom körde med 125 först i 06 men dom har bytt till 132-135 nånting tror jag. Har inte kollat på min egna för ja vågar knappt röra nånting på den.. d e för dyrt :p
128 är/var det väll?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Finns det någon som har tagit sig utanför Sverige med sin 125a? Syftar mest på 2-takt men 4-takt är också intressant! Vart i så fall?

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR
På tiden då det begav sig...

Brukade pendla mellan Örebro och Umeå med min RD 125 LC -84:a (72mil)

Oftast med varvräknaren på 8-9000 varv/minut.

Höll i hop bra. Tror jag kört 2000 mil utan att få problem. Men självklart normalt underhåll under denna tid. Det är milen som räknas och inte om man råkar hamna i ett grannland :) Fast det var spännande att vara i norge på en 125:a tyckte jag.

På den RD 350 LC jag hade blev det en touringrunda på 400 mil. I slutet började den få lite dålig komp och ryka. Efter resan lät jag borra om och bytte till smidda kolvar, körde in och i med slick 50. Sedan hann jag inte med så många mil till innan den pigga hojen såldes.

Efter att ha varit på en xj600 och gsxr1100 hamnade jag på en RD 500 LC. Och den kräver sin man inte minst när det gäller servicen. Har man bara koll på prylarna så kan man visst köra en lång sväng med två-taktare. Men riktigt säker kan man aldrig vara. Räcker med att det kommer skit i förgasaren så kan en kolv nypa.
Det är först när man sålt sin RD 500 som man inser hur unik den var :rolleyes:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2875462 Haha, ja jävlar det var tider det!
Det började ju så jävla bra med att vi blev tvungna att få en karta inne på stadsbiblioteket för att hitta UT ur Örebro :D :D :D
:rofl

stadsfjoller ;)

haha kan verkligen se det framför mig.

längsta jag åkte va nog trelleborg-skurup-ystad-tommelilla-andrarum men då skar den sen.

annars va nog eskilstunna-vaxholm-frösunda de va nog ca 40 mil

2876478 Helv..e! Då kanske man kan klara sig ner i Europa om man kör någorlunda försiktigt och har med sig de viktigaste reservdelarna:tummenupp . Antar att jag får skäll snart för att sikta för högt menmen:D
1000 mil på crmn men trode vi snacka i sträck för det är då skiten pajar..

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2878410 Ja, men jag har 3,75dl nytt tomrum att tillgodoräkna.

Det är bara att komma. Grusgropen är stor nog för oss alla.
haha varför fick jag massa konstiga bilder av en rd 500 i ett grustag nu?

call me anytime, im in.

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Varför är det skadligt för hojarna att åka långa sträckor i taget? Blir den för varm eller vad är det som slits så fort om man kör fort. Motorn och växellådsoljan behöver väl värme för att det ska fungera bra, då borde det ju inte vara ett problem med värmen i alla fall? Eller det kanske är kolven som är känslig?:gnissla

UnknowN90

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -97
Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.

Att åka ner till Italien med en Aprilia är något jag aldrig skulle få för mig! Skulle över huvudtaget inte åka ner med någon 125a så långt.

Men men om du nu får för dig de så skulle jag nog ta med några cyllar och kolvar om jag vore du:D

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM Duke II
Att åka ner till Italien med en Aprilia är något jag aldrig skulle få för mig! Skulle över huvudtaget inte åka ner med någon 125a så långt.

Men men om du nu får för dig de så skulle jag nog ta med några cyllar och kolvar om jag vore du:D

Haha, ja precis :D

UnknowN90

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -97

Och varför skulle inte det gå? med ny kolv? Finns ju ingen anledning att det inte skulle gå?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Och varför skulle inte det gå? med ny kolv? Finns ju ingen anledning att det inte skulle gå?

för att om man ska köra dit ner så ligger man ju inte på olika varv hela tiden. 2t måste köras aktivt. jag skulle aldrig köra dit ner iaf..

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
När du menar aktivt menar du då att man måste varva ur den?

inte köra på samma varv hela tiden, alltså att iprincip köras så som dom är gjorda att köras... kolla på 125 rejsen på eurosport så fattar du nog ;) men man kan inte köra runt sådär särskilt länge direkt, därför ska du inte ta dig en tur nedåt europa..

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
När du menar aktivt menar du då att man måste varva ur den?

Det han menar med aktivt är ungefär som man kör på en crossbana. Av och på med gasen, de mår inte bra av att ligga på konstant högt varv.

Jag körde en repa på 30 mil med hojen i somras (dock 4t) och sammanlagt 1000 totalt, har inte gjort något förutom servicen. Som bestått av motorolja och en gång byttes tändstiften. hojen har gått 1200mil nu.

edit:kiel hann före, darn :)

UnknowN90

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -97
inte köra på samma varv hela tiden, alltså att iprincip köras så som dom är gjorda att köras... kolla på 125 rejsen på eurosport så fattar du nog ;) men man kan inte köra runt sådär särskilt länge direkt, därför ska du inte ta dig en tur nedåt europa..

Du som vet allt.....hur länga kan man då köra med en 125 2takt?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2882027 Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.
eeeeeeeh?

nonstop till italien, det tar sjukt lång tid, med bil...
ligger man i 160 när det går, går ju inte genom alperna då det är små vägar..så tar det kanske typ 16 timmar till norra italien..

och ärligt talat, tror du att du pallar köra så långt i sträck?
vet inte hur en rs är att köra, men jag vet att min e fruktansvärt obekväm när man suttit en stund..

hur långt har du kört som längst nu? i sträck?

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457