Länsförsäkringar gör om MC försäkring

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
Otroligt vad det kostar att ha soprthoj hemma i Svedala ock med så kort sesong jag lider med er.
Själv betalar jag 450kr i månaden för helförsäkring på min ZX10R 2009 å kan köra året runt.

Vi har många olyckor här men försäkringarna är rimliga iallafall

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Vet man om försäkringen kommer 1 januari eller senare på året? Antar att de pris man räknar med nu inte är beräknade enligt nya upplägget

Just nu räknar de på de nuvarande priserna, så att teckna nu är nog dumt. Vet inte riktigt när de nya börjar gälla... Jag ska ringa dem igen efter nyår och kolla av läget tänkte jag.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag skulle inte välja Flänsförsäkringar igen om så försäkringen var gratis. Dåligt bemötande och okunniga värderingsmän som inte kan ta till sig den information de får så att jag som kund förlorar flera tusen på det.

Jobbar du på någon konkurrent eller? Tror inte att du kan lura oss att du skulle förlora pengar som kund. Om man inte är nöjd med värderingen kan man åberopa opartisk värderingsman. Det gäller alla försäkringsbolag. Kanske att man förlorar en veckas tid eller vad nu den opartiske behöver, men inga pengar. försäkringsbolaget går på denna opartiska värderingen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Otroligt vad det kostar att ha soprthoj hemma i Svedala ock med så kort sesong jag lider med er.
Själv betalar jag 450kr i månaden för helförsäkring på min ZX10R 2009 å kan köra året runt.

Vi har många olyckor här men försäkringarna är rimliga iallafall

Ooooh jag är så avundsjuk över hur bra Johannesburg är:glömdet

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jobbar du på någon konkurrent eller? Tror inte att du kan lura oss att du skulle förlora pengar som kund. Om man inte är nöjd med värderingen kan man åberopa opartisk värderingsman. Det gäller alla försäkringsbolag. Kanske att man förlorar en veckas tid eller vad nu den opartiske behöver, men inga pengar. försäkringsbolaget går på denna opartiska värderingen.

Nej jag jobbar inte hos nåt försäkringsbolag, det var det dummaste jag hört.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Har kört fullt ut med Länsförsäkringar i fem år nu med bank, hemförsäkring och diverse olika hojar och bilar och är kanonnöjd. Både hoj och bilpremierna går varje år nedåt och här i stan verkar de iaf vara väldigt tillmötesgående och service minded.

Mailade nyss för att se vad de tror man kan landa någonstans med en sådan försäkring som baseras på ålder, kk ålder och skadefria år.

Intressant att se svaret sen, tack TS för tipset!

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Har kört fullt ut med Länsförsäkringar i fem år nu med bank, hemförsäkring och diverse olika hojar och bilar och är kanonnöjd. Både hoj och bilpremierna går varje år nedåt och här i stan verkar de iaf vara väldigt tillmötesgående och service minded.

Mailade nyss för att se vad de tror man kan landa någonstans med en sådan försäkring som baseras på ålder, kk ålder och skadefria år.

Intressant att se svaret sen, tack TS för tipset!

Så hade vi det oxå sedan hände en skada..5mån senare fick man tillbaka bilen ej lagad....jättebra bolag....fick betala ur egen ficka för att få den återställd efter en stöldskada. ..som sagt billiga o bra sålänge det inte händer något akta er! !

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Så hade vi det oxå sedan hände en skada..5mån senare fick man tillbaka bilen ej lagad....jättebra bolag....fick betala ur egen ficka för att få den återställd efter en stöldskada. ..som sagt billiga o bra sålänge det inte händer något akta er! !

Här ser man hur olika man uppfattar hur ett försäkringsbolag agerar. Själv blev frun påkörd bakifrån med relativt små skador, men en hel del av plastdelarna skadade. Jag fick då frågan om jag accepterade begagnade plastdelar mot viss kompensation, ok sa jag och fick en tidigare skadad dörr åtgärdad.
Japp det var LF, och jag är också helkund, jag tror också att det lönar sig att ha varit kund i många år, istället för att "jaga" växelpengar år från år.

/KentW

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Ringde nyss länsförsäkringar , värsta priset jag någonsin hört. Kan även tillägga att handläggaren var helt jävla förvirrad. 21år gammal, GSXR 1000 k6 aldrig krockat med något fordon etc. 65000kr hel/hel ( inte avställningsbar) trafik 24000 kommer inte ihåg vad hon sa för halv försäkring. Vilket fall som helst så betalar jag 12 000 på suzukis egna märkesförsäkring som är genom länsförsäkringar :7peta

Kneedrag

Guest
Men om fb löser in fordon med typ sprucken plast osv. innebär det att någon betalar bra för dom trasiga hojarna.

Annars hade det varit billigare att köpa kåpor för 25t än att lösa in hela hojen.

håller med bojje och peter1980

Nya orginalplastdelar , bakram m,m kostar väldigt mycket. Lägg sen till en timpeng på 900 kr för allt ska monteras. då är man lätt uppe i hojens värde.

Det här är också en inkomst för några hojfirmor. Köper in försäkringhojar för skitpeng med lite skador lagar upp den och den säljs med lite vinst.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ringde in själv på en trafikförsäkring häromveckan till LF. Tjejen var minst sagt vag. Fick ett pris på en GSXR 750 på 8.000SEK.
Men hon var extremt tydlig med att priset INTE var exakt och att jag var tvungen att ringa in med rätt regnr samma dag för att få ett riktigt pris.

Hon nämnde inte att de håller på med att förändra priset. Priset beräknades utifrån ett "EV" förhållande - gissar att det var effekt/vikt förhållande som avsågs.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
håller med bojje och peter1980

Nya orginalplastdelar , bakram m,m kostar väldigt mycket. Lägg sen till en timpeng på 900 kr för allt ska monteras. då är man lätt uppe i hojens värde.

Det här är också en inkomst för några hojfirmor. Köper in försäkringhojar för skitpeng med lite skador lagar upp den och den säljs med lite vinst.

Den är nog inte skitpengar för annars hade fb valt att laga upp dom.

Dom är inte mycket för att lägga ut mer pengar än nödvändigt dom där.

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Har varit helkund hos LF sedan fjunen började växa i början på 80-talet, har alltid haft bra kontakt med dem, trevliga och tillmötesgående de få gånger jag behövt ta kontakt med dem (nästan uteslutande vid nytecknande av diverse försäkringar).
Allt var toppen och godtrogen som man är så trodde jag att helkund och trogen kund sedan länge det lönar sig :rolleyes: !
Min bättre hälft (hustrun) satt vid datorn en kväll och kom in på någon sida där man jämförde försäkringar, hon tog reg. nr. efter reg. nr. och jag förstår nu hur LF kan ha lokala kontor på massor av orter och en massa småpåvar som skrattat hela vägen till banken, de har förmodligen under alla år böjt mig framåt och rövk-----t mig samtidigt som jag tackat och betalat.
Vi har nu nästan halverat vår försäkringskostnad bara genom att byta bolag, samtliga försäkringar blev billigare, skillnaden på hemförsäkringen var marginell men samtliga fordon 3 mc + 2 bil) var mycket billigare.
Vi kommer förmodligen inte att komma tillbaka som kunder hos LF i någon närtid då det fortfarande skaver ganska häftigt där bak när jag tänker på detta.
Fullt medveten om att jag var naiv som trodde att man faktiskt kunde lita på sitt försäkringsbolag men har nu lärt mig att hålla koll på detta, mycket pengar att spara.

Har inte lästa alla tidigare inlägg i tråden men jag hoppas att jag är på banan och inte avviker för mycket från ämnet.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har varit helkund hos LF sedan fjunen började växa i början på 80-talet, har alltid haft bra kontakt med dem, trevliga och tillmötesgående de få gånger jag behövt ta kontakt med dem (nästan uteslutande vid nytecknande av diverse försäkringar).
Allt var toppen och godtrogen som man är så trodde jag att helkund och trogen kund sedan länge det lönar sig :rolleyes: !
Min bättre hälft (hustrun) satt vid datorn en kväll och kom in på någon sida där man jämförde försäkringar, hon tog reg. nr. efter reg. nr. och jag förstår nu hur LF kan ha lokala kontor på massor av orter och en massa småpåvar som skrattat hela vägen till banken, de har förmodligen under alla år böjt mig framåt och rövk-----t mig samtidigt som jag tackat och betalat.
Vi har nu nästan halverat vår försäkringskostnad bara genom att byta bolag, samtliga försäkringar blev billigare, skillnaden på hemförsäkringen var marginell men samtliga fordon 3 mc + 2 bil) var mycket billigare.
Vi kommer förmodligen inte att komma tillbaka som kunder hos LF i någon närtid då det fortfarande skaver ganska häftigt där bak när jag tänker på detta.
Fullt medveten om att jag var naiv som trodde att man faktiskt kunde lita på sitt försäkringsbolag men har nu lärt mig att hålla koll på detta, mycket pengar att spara.

Har inte lästa alla tidigare inlägg i tråden men jag hoppas att jag är på banan och inte avviker för mycket från ämnet.

Hade jag varit som du så skulle jag kollat upp detta noggrant. Har gjort samma "dumhet" och flyttade allt till ett bolag kopplat till Nordea. Tror sjutton det blev billigare. Deras förslag var inte i närheten att täcka vad jag hade.:huvet Orkade inte att läsa igenom alla hundra sidorna och fick betala dyrt för det när jag blev ståendes med havererad bil..... "Nä, då skulle du haft "plus något" för att ha fått hjälp".

Det var dom som kom till mig och skulle ge ett motsvarande förslag på det jag hade. Sparade ung 40% på det. Men fick andra produkter av dom..

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Ze German
Kanonbra att du delar med dig Diezel! Enligt LF i Malmö kommer den att heta MC-Smart.

Kollade upp min premie direkt hos LF (jag har hem-, barn- och bilförsäkring hos dom), men jag skulle få pynta 10k för halv- och 13k för helförsäkring.

Då är jag 28 år, haft kortet sedan juni 2011, bor utanför Malmö och jag skulle försäkra en Speed triple 2004.

Jag ska nog höra av mig igen när jag är 30+.

Och jag är skadefri hos LF...

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ringde nyss länsförsäkringar , värsta priset jag någonsin hört. Kan även tillägga att handläggaren var helt jävla förvirrad. 21år gammal, GSXR 1000 k6 aldrig krockat med något fordon etc. 65000kr hel/hel ( inte avställningsbar) trafik 24000 kommer inte ihåg vad hon sa för halv försäkring. Vilket fall som helst så betalar jag 12 000 på suzukis egna märkesförsäkring som är genom länsförsäkringar :7peta

Inget försäkringsbolag vill försäkra en sporthoj åt någon i din ålder.

Att märkesförsäkringen är "billig" (men med höga självrisker) beror ju på att Suzuki lär dega en slant.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Kanonbra att du delar med dig Diezel! Enligt LF i Malmö kommer den att heta MC-Smart.

Kollade upp min premie direkt hos LF (jag har hem-, barn- och bilförsäkring hos dom), men jag skulle få pynta 10k för halv- och 13k för helförsäkring.

Då är jag 28 år, haft kortet sedan juni 2011, bor utanför Malmö och jag skulle försäkra en Speed triple 2004.

Jag ska nog höra av mig igen när jag är 30+.

Och jag är skadefri hos LF...

Man kan dock inte räkna på den nya premien innan försäkringen är lanserad så du har räknat med gamla systemet. Ska bli spännande att se skillnaden när mc smaart kommer

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Inget försäkringsbolag vill försäkra en sporthoj åt någon i din ålder.

Jag tror faktiskt att vi är nog det enda landet där det egentligen är omöjligt att som 25 åring äga en 7-8 år gammal literklubba i en storstad på grund av försäkringen, om man inte är miljonär. Men då äger man en Ferrari också.

Seriöst, att komma under 20 tusen i trafik är faktiskt svårt.

Klart som fan man skenförsäkrar då? Gamla hojar kostar nästan lika mycket, vad är det för ide att köpa en hoj som man "knappt" gillar bara för att den är cirka 500 kr i månaden billigare? Man betalar redan 1500 i månaden.

Med dessa priser så uppmuntrar försäkringsbolagen skenförsäkring helt klart.

Cirka 10-12 000 för halv för en literklubba av lite nyare sort hade jag kunnat tänka mig betala, det är någorlunda "rimligt" även om det anses vara dyrt i många andras ögon. Vi "unga" har det riktigt tufft, dvs vi som inte klotat något under våra år.

En som haft mc körkort i 5 år, skadefri sen 2007 då jag tog b-kortet. Endast en bot för forkörning under alla dessa år. 24 år!

Borde jag inte kunna få försäkra min hoj?

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping