Länsförsäkringar gör om MC försäkring

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Ett medborgarskap till ...i ett annat land är det som krävs med andra ord, för att ha en objekt reggat skattat och försäkrat.... känns genast mycket krångligare.... blir att jaga runt på de olika FB som finns i Sverige mao.

Hade juh tänkt byta hoj, men nu vet jag inte längre... Blir att kolla på olika prisuppgifter på olika objekt för att se vad plånboken räcker till.

40 bast, körkort sen 2009, skadefri , en fortkörning dock :va

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ett medborgarskap till ...i ett annat land är det som krävs med andra ord, för att ha en objekt reggat skattat och försäkrat.... känns genast mycket krångligare.... blir att jaga runt på de olika FB som finns i Sverige mao.

Hade juh tänkt byta hoj, men nu vet jag inte längre... Blir att kolla på olika prisuppgifter på olika objekt för att se vad plånboken räcker till.

40 bast, körkort sen 2009, skadefri , en fortkörning dock :va

Egentligen så borde du enligt mig kunna försäkra en sporthoj. Bor inte i en storstad heller?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Det är ju inte bara för sporthojar som länsförsäkringar är kocko i huvudet. En BMW R1200R som jag pröjsar ca 3500:- hel/hel för på If (Svedea & Bilsport är i samma härad) vill LF ha typ 17000:- hel/hel för. För bara trafik vill dom ha mer än dubbelt av vad jag betalar för hel på If.

Kan det vara så att alla hojar som försäkras hos LF av någon mystisk anledning kraschar mycket oftare? Känns ju som om det skulle vara den enda rimliga förklaringen....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nu har jag haft tråkigt på jobbet igen och surfat lite premier. :)

Man blir ju allvarligt förvirrad när man försöker greppa hur i hela friden premierna räknas ut. Tror mer och mer på att alla storbolagen har en slumpgenerator.

T ex så är en 1198S (ja, jag är Ducati-facist :rolleyes:) mycket "billigare" att försäkra på LF än min nuvarande Multistrada. (20k kontra 30k). Skulle vara intressant att se den beslutsgrunden...

Min Sportclassic hamnar inte under 10k på något av storbolagen. Detta finner jag ännu mer förbryllande de den har väldigt måttliga 80-ish hk och inte direkt kan vara en hoj som vurpats hejvilt av hoodieklädda, tribaltatuerade 20-åringar? Att sedan Bilsport och Svedea vill ha under 3k för den tyder ju på en icke fungerande försäkringsmarknad. Tror ju knappas att dessa två bolag bedriver välgörenhet och gör förlust på sina försäkringar?

(Har hela tiden räknat med hel/helförsäkring. Med högsta självrisk när man haft val).

Tycker ämnet är intressant och något SMC borde ta tag i framför att förhandla bort ett par mm på regskyltar kanske? Ett av de största problemen idag med motorcykelägande är ju försäkringskostnaden och jag vägrar att tro att vi kör så förbannat illa som storbolagen vill göra gällande med sina premier.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tycker ämnet är intressant och något SMC borde ta tag i framför att förhandla bort ett par mm på regskyltar kanske? Ett av de största problemen idag med motorcykelägande är ju försäkringskostnaden och jag vägrar att tro att vi kör så förbannat illa som storbolagen vill göra gällande med sina premier.

Givetvis kör vi inte så dåligt, då hade det inte funnits som du säger så stora skillnader mellan vissa bolag/hojar.

Det bolagen gör just nu borde fan vara olagligt, för det är faktiskt det som hotar motorcyklismen.

Tyvärr så ser det ju bara mörkare ut. Tror faktiskt något internationellt bolag hade kunnat tjäna riktigt stora pengar i Sverige om de hade kommit med individuellt anpassade försäkringar. Vi får hoppas att en sådan möjlighet dyker upp i framtiden.

Annars så kör jag enbart trafikförsäkring och ställer av 2-3 gånger / år. Går inte annars.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Jo mitt pris är med den nya sättet att räkna. Har försäkringsbrevet här hemma.
Ah okej...till mig sa deras ks att de inte fick in rätt siffror i systemet förens efter 1/1. Ska ändå kika på dom innan jag väljer, men för min del var självriskerna en avgörande faktor för varför jag nog väljer att lämna LF för Svedea.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Givetvis kör vi inte så dåligt, då hade det inte funnits som du säger så stora skillnader mellan vissa bolag/hojar.

Det är väl just skillnaderna som tyder på att bolagen faktiskt använder sin egen statstik när de räknar premier. Tänk dig att IF och Folksam har 20 st 1098S vardera försäkrade. Efter fem år har IF:s 1098S stulits 7 gånger och kraschats 4 gånger. Av Folksams stals ingen och 2 kraschade.

När bolagen ska räkna fram premier och använder sin egen statistik, tror du att de får fram samma premie då?

Om det inte fanns några skillnader skulle jag ifrågasätta om de verkligen använder sin statistik eller om de "gör upp med varandra bakom stängda dörrar" (kartell-bildning).

Det bolagen gör just nu borde fan vara olagligt, för det är faktiskt det som hotar motorcyklismen.

Eller är obildade uttalanden ett större hot mot motorcyklismen?

Tyvärr så ser det ju bara mörkare ut. Tror faktiskt något internationellt bolag hade kunnat tjäna riktigt stora pengar i Sverige om de hade kommit med individuellt anpassade försäkringar. Vi får hoppas att en sådan möjlighet dyker upp i framtiden.

Annars så kör jag enbart trafikförsäkring och ställer av 2-3 gånger / år. Går inte annars.

Svedea är iofs ett bra exempel på utländskt bolag. Trots att de har väldigt konkurrenskraftiga prremier kommer du inte få något drömpris på supersporthojar. Ingen kan lura sanningen... vi är överrepresenterade i statistiken.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick just detta svaret av Länsförsäkringar:
Hejsan!
Vi kommer att få en ny produkt som heter MC-Smart from 2013-01-01.
Det är en årsförsäkring.
Kraven är att förare måste vara folkbokförd på samma adress som ägaren. Ålder och kön försvinner.
MC:n ska förvaras inlåst nattetid på hemortsadressen.
Extra utrustning, utöver standard, ersätts med högst 30.000 kr.
Mer information om MC-smart läggs ut på vår hemsida efter 121221
Någon försäkring som heter MC-mix kommer inte finnas hos oss.
Med vänlig hälsning
Affärsområde Privat
Länsförsäkringar Södermanland

Fundera lite över skillnaderna mellan:
MC:n ska förvaras inlåst nattetid på hemortsadressen.
MC:n ska på hemortsadressen förvaras inlåst nattetid.

MC-Smart känns med tanke på mina utflykter med hojarna inte som rätt försäkring.
Försäkringen förutsätter ju man sover (eller i varje fall hojen) hemma varje natt. :D

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Eller är obildade uttalanden ett större hot mot motorcyklismen?

Det kan du väl få säga hur mycket du vill, men faktum kvarstår att den individualiseringen som jag förespråkar hade funkat rättvist också. Men vinsten blir väl inte lika hög som vanligt.

Funkar bättre utomlands iallafall.

Men sånna som du nöjer väl sig att betala otroligt mycket eller så är du 80 bast och bor på landet, alternativt kör glidare. Enkelt för er att tycka att det är rätt.

Angående hot mot motorcyklismen, snacka med tex Honda Mc center i din stad.

Butikerna har slutat att sälja sportcyklar i princip. Ett hot, självklart... då även de vanliga "sportiga" alternativen som er6 osv börjar trissa upp i premierna nu också.

Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Skulle nog tro att försäkringsbolagen har rätt. På sitt sätt. Hade det varit en affär att försäkra cyklar så hade de kastat sig över det.
Riskkalkylen bör ju rimligen vara lite extrem då olyckor, då de inträffar, faktiskt kan bli väldigt dyra - snabbt. Personskador samt inlöst hoj.
Sedan har ju faktiskt olyckorna minskat drastiskt sista tioårsperioden (sett till antal mc/antal olyckor). Ändå tycker de tydligen inte det är värt risken att få in oss.
55.000 i årspremie är "försäkringbolagska" för "vi vill inte ha er....".

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Alla ni som tjatar om för höga premier, varför självförsäkrar ni inte om ni är såna profitabla kunder?? Utöver obligatorisk trafikförsäkring, givetvis.

Har kört mestadels halvförsäkrat i över 10 år och råkade ut för första olyckan för ett par månader sedan. Räknar med 40k i reparationer, men det har jag sparat in under de tidigare skadefria åren...

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Alla ni som tjatar om för höga premier, varför självförsäkrar ni inte om ni är såna profitabla kunder?? Utöver obligatorisk trafikförsäkring, givetvis.

Har kört mestadels halvförsäkrat i över 10 år och råkade ut för första olyckan för ett par månader sedan. Räknar med 40k i reparationer, men det har jag sparat in under de tidigare skadefria åren...

Det är trafikförsäkringen vi klagar på!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

Vad stör det dig? Blocka mina inlägg, eller ännu bättre kom inte in i den här tråden och skriv skit.

Jag är inte den enda som klagar på försäkringarna.

20 000 kr om året, och att inte kunna "avställa" hojen och betala mindre driver mig till att fiffla... det är därför jag klagar.

Har heller inte ramlat på en massa år.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping