Nu har jag haft tråkigt på jobbet igen och surfat lite premier.
Man blir ju allvarligt förvirrad när man försöker greppa hur i hela friden premierna räknas ut. Tror mer och mer på att alla storbolagen
har en slumpgenerator.
T ex så är en 1198S (ja, jag är Ducati-facist
) mycket "billigare" att försäkra på LF än min nuvarande Multistrada. (20k kontra 30k). Skulle vara intressant att se den beslutsgrunden...
Min Sportclassic hamnar inte under 10k på något av storbolagen. Detta finner jag
ännu mer förbryllande de den har väldigt måttliga 80-ish hk och inte direkt kan vara en hoj som vurpats hejvilt av hoodieklädda, tribaltatuerade 20-åringar? Att sedan Bilsport och Svedea vill ha under 3k för den tyder ju på en icke fungerande försäkringsmarknad. Tror ju knappas att dessa två bolag bedriver välgörenhet och gör förlust på sina försäkringar?
(Har hela tiden räknat med hel/helförsäkring. Med högsta självrisk när man haft val).
Tycker ämnet är intressant och något SMC borde ta tag i framför att förhandla bort ett par mm på regskyltar kanske? Ett av de största problemen idag med motorcykelägande är ju försäkringskostnaden och jag
vägrar att tro att vi kör så förbannat illa som storbolagen vill göra gällande med sina premier.