Länsförsäkringar gör om MC försäkring

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Man klagar givetvis för att något inte stämmer. Jag kan inte svara för alla, men jag personligen vill ha en helförsäkring på mina hojar. Precis som jag vill ha helförsäkring på mina andra objekt som jag har investerat mycket pengar i. Bostad, bil, fritidshus, kropp mm mm. Ser absolut inget konstigt i det, utan tycker att det är konstigare att vissa ser det mer självklart att t ex "självförsäkra".

Nu har jag helt ok premier, men det beror mycket på att jag valt modeller som jag vet Bilsport och Svedea försäkrar. Men när man ser vad "storbolagen" ska ha för mina motorcyklar undrar man ju vad som inte stämmer! Det är ju inte en tusenlapp hit och dit utan 4 gånger resp 10 gånger premierna ändras. (Vilket bolag tar 40.000:- i premie för min SAAB? Det är samma skillnad från nuvarande med 10ggr ökning...)

Sen gör mig "din modell kraschas oftare" rätt irriterad. Drar man det till sin spets tycker jag det är en kollektiv bestraffning som i sin tur är olagligt.
Det går, mig veterligen, inte heller få ut bolagets siffror som ligger till grunden till din offert då dessa klassas som företagshemligeheter eller något annat dumt. Men det är ett sidospår...

Något som slår mig är det som alltid kommer upp i dessa diskutioner är "det är billigare utomlands med försäkring" etc. Finns det någon undersökning på detta? Vore fantastiskt roligt att läsa och jag tycker detta är ett ämne som SMC kunde gå till botten med nu när de kan frigöra resurser från gruppen som jobbat med 25mm mindre regplåt. :rolleyes: (Ganska elak sarkasm men med rätt mycket allvar).

Problemet som nu uppstår är att sporthojar för en tynande tillvaro för ingen har råd att köra dom vilket flyttar över olycksgrupperna till kåplösa hojar vilket pressar upp dessas premier. Iaf om man ska lyssna på försäkringsbolagens förklaringar. Den vurpbenägna gruppen byter bara hojtyp helt enkelt.
Blir lite som en skattesänkning från regeringen som bara driver in pengarna någon annanstans. För in måste de...

Sen ligger inte problemet bara hos försäkringsbolagen utan även hoj hojfirmor och importörer. Lite målad plast är ju så larvigt dyrt så att tappa hojen på garageuppfarten blir ju nästan inlösen. Sen att de nya plasten även ska monteras av en verkstadskille som kostar 1000kr/h med mycket kafferaster är ju också en stor kostnad. Tror det saltas en hel jäkla del när det är försäkringsärende helt enkelt.

Vore som sagt väldigt kul att få veta hur det ser ut i resten av världen. Om utländska MC-ister har samma premier osv. För jag tror inte för en sekund att vi kör sämre/vurpar oftare i Sverige.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Problemet som jag pekat ut tidigare är nog även att vissa FB faktiskt inte vill försäkra hojar överhuvudtaget, LF ligger som sagt mer än 500% över i pris jämfört med IF för min hoj som definitivt inte är en dödsmaskin.

Att det finns rejäla skillnader i premier mellan "gubbhojar" och "dödsmaskiner" samt att olycksrisken är betydligt lägre för 50åringar kontra 20åringar är väl föga förvånande.

Inte för att strö salt i såren men finns det någon här som skulle vilja försäkra en 20åring med sporthoj? Vad skulle ni vilja ha för premie för att teckan en sån försäkring?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man klagar givetvis för att något inte stämmer.


Blir lite som en skattesänkning från regeringen som bara driver in pengarna någon annanstans. För in måste de...

Och där betalar vi alla 32 % extra på trafikförsäkringen. :mad: För att få säkrare trafik? Eller få in pengar till jobbskattebidraget? :D

För politikerna skulle väl aldrig lura oss? De vill ju allas bästa!:lol

F.ö. gillar jag att skyltarna blir mindre... Men så tillhör jag en minoritet här på SH som även kör Sporthoj...:tungan
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad stör det dig? Blocka mina inlägg, eller ännu bättre kom inte in i den här tråden och skriv skit.

Jag är inte den enda som klagar på försäkringarna.

20 000 kr om året, och att inte kunna "avställa" hojen och betala mindre driver mig till att fiffla... det är därför jag klagar.

Har heller inte ramlat på en massa år.

Jag skiter väl egentligen i dig, men det är berättigandementaliteten hos många raketåkare som stör mig. Det är inte en rättighet att få åka sporthoj billigt. Du är uppenbarligen sedd som en risk om din premie är så pass hög. Du får väl köpa en moppe om du inte har råd att betala försäkringskostnaderna för din riskgrupp!

Finns det verkligen någon som skulle vilja försäkra sporthojsförare under 30? Garanterad förlustaffär om man inte tar ut extrema premier - under 100,000/år skulle jag inte ens fundera på det.

Någon frågade om premier utomlands... I USA betalade jag runt $300/år för helförsäkring. I Japan $500/år för trafik.
Försäkringsvillkoren skiljer sig lite, men ovan är en hyfsat rättvis jämförelse.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad stör det dig? Blocka mina inlägg, eller ännu bättre kom inte in i den här tråden och skriv skit.

Jag är inte den enda som klagar på försäkringarna.

20 000 kr om året, och att inte kunna "avställa" hojen och betala mindre driver mig till att fiffla... det är därför jag klagar.

Har heller inte ramlat på en massa år.

Jag har svårt att se vitsen med av- o påställning.
Det är när man kör man är en risk för bolagen och de har ett snitt på hur folk åker som de gör affär på?
Ska du betala per åktur måste FB ändå ha in samma årsbelopp per kund?
Jag slipper GÄRNA krånglet med den skiten.

Dessutom ringer jag runt i princip varje år och kollar och har lärt mig att man kan få idiotpremier på bolah som SH-kollektivet anser som snorbra och schyssta priser från något annat som här klassas som skit.

Såna här trådar är meningslösa för helt plötsligt får du en egenskap som gör dig helt ointressant som kund någonstans och en premie därefter. Någon med en snarlik profil får ett kanonerbjudande.
Någon tredje hittar ett entusiastbolag och får zündappriser, startar en tråd om det.
Året efter har alla 21-åriga vurpollon hamnat där och premien tiodubblas året efter.

Bolag och premie är en affär åtminstone jag håller för mig själv.
Gosh. Fortfarande mätt sen igår...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Givetvis anser jag att jag har gjort rätt för mig att få en premie på iaf en tusing i månaden då jag aldrig vurpat sen jag tog körkortet 2007.

Ja, jag har rätt till det anser jag!

Jag kan ju inte försäkra någon hoj på mig, 23 år och bor i Göteborg. Inte ens en gammal sporthoj, då det är samma priser. En streethoj kostar apa den med.

Glidare, same shit. Ohyggligt dyrt, skiljer några hundralappar i månaden så varför betala för en hoj som man inte gillar?

Det är enkelt för folk att prata som har någorlunda hyggliga premier... jag har väldigt svårt att komma under 15 000 i trafik på nästan vilken hoj som helst, i regel är det 20k om året oavsett om du kör hojen eller inte..

Jag får väl vänta tills jag blir 30 eller något, men under tiden så gör jag allt jag kan göra för att få ner kostnaden.

Jag hade väldigt lätt kunnat tänka mig att försäkra en 21 åring på sportis, med villkoret att försäkringen fördubblas vid eventuell vurpa. Det hade varit kul att få ut siffror från försäkringsbolagen, men det är ju tyvärr hemligt. Sen om det är så som jag läste ovan att kollektiv bestraffning är olaglig - då blir det hela mycket intressant.

15 lök / år för halv på en literhoj hade varit rimligt.

Jantelagen skiner igenom i vissa inlägg helt klart.
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Lite oklart skrivet, men jag läser det som att du är 21 år, bor i Göteborg och anser dig berättigad till en billig försäkring...?

Det är curlingens fel.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Lite oklart skrivet, men jag läser det som att du är 21 år, bor i Göteborg och anser dig berättigad till en billig försäkring...?

Det är curlingens fel.

Klart att du läser fel. jag är 23 år, ska fylla 24 om 3 månader, kört hoj sen 18 års åldern. Aldrig vurpat.

Varför är du berättigad till låg försäkring? Vem är det som avgör vem som är berättigad att ha låg försäkring? Jag tycker att den som kostar mer att försäkra ska betala mer. Har jag rätt?

Jag har kostat väldigt lite att försäkra under mina år, men får betala för andra som kostar mycket - är det berättigat?

Är 15 000 om året för en halvförsäkring billigt på en 10 år gammal hoj, det kan du avgöra. Men det är min drömsiffra, det är där min gräns går för vad jag har råd att försäkra.

Oftast är enbart trafik en bra bit över 15 om året.

Du har ingen aning om vad du snackar om och du är bara avundsjuk. Du har förmodligen en ganska bra försäkring och kan därför skriva på så vis. Hade du varit i min sits hade det varit surt för dig också.

Jag anser mig själv inte kräva en billig försäkring, men jag kräver att försäkringsbolagen vill försäkra mig för pengar där min smärtgräns går, 1000-1200 i månaden kan inte någon anse vara billigt.. Det är väl alldeles rimligt tycker jag.

Hade varit kul att se hur du hade reagerat på en 200% ökning, du hade väl tyckt att det är okej och inte varit alls bitter/sur. Då hade jag skrivit exakt som du gör nu, och du hade givetvis stört dig på det. Hur ska du kunna dumförklara mig, och redan i förväg veta hur mina körvanor ser ut. För vad är det för skillnad på mig och dig egentligen? Din ålder kanske, och att du bor utanför stan... jag kanske är mycket lugnare/mognare än dig. Är det inte lite surt då?

Förstår heller inte för den delen varför det stör dig att jag vill ha någorlunda acceptabel premie. Vad påverkar det dig? Den dagen jag får billig försäkring så kommer jag hoppas att alla andra får det också. Varför ska jag vara bitter egentligen? Vi är ju alla motorcyklister.

Så länge jag inte påverkar vad du betalar, så har jag aldrig förstått varför man ska störa sig på folk som klagar på försäkringen. Jantelagen kanske.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Klart att du läser fel. jag är 23 år, ska fylla 24 om 3 månader, kört hoj sen 18 års åldern. Aldrig vurpat.

Varför är du berättigad till låg försäkring? Vem är det som avgör vem som är berättigad att ha låg försäkring? Jag tycker att den som kostar mer att försäkra ska betala mer. Har jag rätt?

Jag har kostat väldigt lite att försäkra under mina år, men får betala för andra som kostar mycket - är det berättigat?

Är 15 000 om året för en halvförsäkring billigt på en 10 år gammal hoj, det kan du avgöra. Men det är min drömsiffra, det är där min gräns går för vad jag har råd att försäkra.

Oftast är enbart trafik en bra bit över 15 om året.

Du har ingen aning om vad du snackar om och du är bara avundsjuk. Du har förmodligen en ganska bra försäkring och kan därför skriva på så vis. Hade du varit i min sits hade det varit surt för dig också.

Jag anser mig själv inte kräva en billig försäkring, men jag kräver att försäkringsbolagen vill försäkra mig för pengar där min smärtgräns går, 1000-1200 i månaden kan inte någon anse vara billigt.. Det är väl alldeles rimligt tycker jag.

Hade varit kul att se hur du hade reagerat på en 200% ökning, du hade väl tyckt att det är okej och inte varit alls bitter/sur. Då hade jag skrivit exakt som du gör nu, och du hade givetvis stört dig på det. Hur ska du kunna dumförklara mig, och redan i förväg veta hur mina körvanor ser ut. För vad är det för skillnad på mig och dig egentligen? Din ålder kanske, och att du bor utanför stan... jag kanske är mycket lugnare/mognare än dig. Är det inte lite surt då?

Förstår heller inte för den delen varför det stör dig att jag vill ha någorlunda acceptabel premie. Vad påverkar det dig? Den dagen jag får billig försäkring så kommer jag hoppas att alla andra får det också. Varför ska jag vara bitter egentligen? Vi är ju alla motorcyklister.

Så länge jag inte påverkar vad du betalar, så har jag aldrig förstått varför man ska störa sig på folk som klagar på försäkringen. Jantelagen kanske.

Spelar ju ingen roll vad du tycker.. så länge folk i gruppen 18-24 år fortsätter envisas med att köra ihjäl sig eller skada sig allvarligt på sporthojar kommer prisbilden vara likadan. Om du kan få jjcbrjj att sluta köra mc är mycket vunnet tror jag! :D
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har kostat väldigt lite att försäkra under mina år, men får betala för andra som kostar mycket - är det berättigat?

Egentligen är det som Stenmark sade; "Det är ingen idé att förklara för nån som ändå inte begriper..."
Folk som tillhör grupper som inte kostar mycket försäkringspengar/person (ex. bönder på prostatamoppar) vill inte betala för folk som tillhör högriskgrupper (ynglingar i storstad på sporthoj) som kostar mycket försäkringspengar/person.

Helt individualiserade försäkringspremier är omöjliga för de skulle förutsätta att kristallkulor fungerade och därför måste man använda sannolikheter för beräkningar. Tyvärr tillhör individen du en grupp som är statistiskt sett värdelösa på att inte krascha och bli bestulna på motorcyklar. Så länge du gör det så kommer du få betala riskpremien det innebär.

Om man betänker att det kostar 400 000 kr när en pensionär trillar på köksgolvet och bryter höftleden inser man kanske den potentiella kostnaden för en vurpad dödsmaskinspilot.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...

Något som slår mig är det som alltid kommer upp i dessa diskutioner är "det är billigare utomlands med försäkring" etc. Finns det någon undersökning på detta? Vore fantastiskt roligt att läsa och jag tycker detta är ett ämne som SMC kunde gå till botten med nu när de kan frigöra resurser från gruppen som jobbat med 25mm mindre regplåt. :rolleyes: (Ganska elak sarkasm men med rätt mycket allvar).
...

Appp - det läste jag... :)

Att sammanlikna försäkringar mellan länderna, kan man ju göra om man har tid och kunskap att sätta sig in alla sociala regler för ersättningar och hur sjukvård, rehab och allt fungerar..
Den konklusion SMC har gjort i ämnet är att det är "waste of time" - ganska enkelt för att skillnaderna är för stora.

Jag hade så sent som i sommars möte med med ett av Frankrige´s största försäkringsbolag. Nästan 300.000 försäkrade MCs. Bolaget ägs av SMCs syrra i Frankrige.
Är du ny med körkort eller under runt 26 kan du glömma att försäkra en sporthoj där - yngre män med få års erfarenhet på sporthoj vill man inte ha som kund, dom kostar för mycket! Man rekommenderar dom istället en mera lämplig hoj - Så fransmännen är out enligt min åsikt. Bättra i Sverige vart man får ett pris - även om det är högt och innehållande en trafikförsäkrings skatt på 32% för skador som man aldrig har varit med om!

Hade för ett par år sedan en ingående affärs diskussion med ett agressivt icke svensk försäkringsbolag, som så ljuset i att få access till alla SMCs 65.000 medlem.
Efter en lagom ingående due diligence av möjligheter och lagstiftning och ersättnings krav - backade man snabbt av..

Så vist har SMC jobbat på olika spår och lagt ner duktigt med resurser på att få till bättra lösningar. Men, med stor risk för att några vill anse att jag går bolagens ärenden - står det kvar att kostnaden grundat krascher, personskador, stölder, mm på sporthojer är höga - specifikt för yngre förare..


Sen ska jag beklaga att SMC använda några timmer på att få reg plåtan att krympa bak, i samband med att vi nu fick argumenterat skylten fram bort...
(men, det var flitiga diskussioner på bl. a sporthoj.com om idiotin med att få bötar för mini skylt, så man trodde att det sku värdsättas, f-låt!)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Svar på tal...

Tack för ett bra svar Jesper. Får be om ursäkt om du tog illa vid dig om min åsikt om regplåten. Anser dock att det är en petitess och har, enligt mig obegripligt, basunerats ut som världens grej i MC-press.
Men vi släpper skyltfrågan, det är ju ändå överspelat nu. :)

"Roligt" att läsa om det franska bolaget. Är ju lite sådana här referenser som behövs för att bilda sig en uppfattning även om det var svårt att jämföra som du säger. Är det alltså stor skillnad på vad ett försäkringsbolag måste ersätta i olika europieska länder? Spännande.

Att sporthojar med unga förare är en mer utsatt grupp än de flesta andra är det väl få som tvivlar på. Dock är ju denna kombinationen idag ovanlig då de flesta ungdomar väljer bort antingen sporthoj mot t ex streetfighter eller ännu värre väljer bort körkortet helt. Är det nästa hojtyp att "överprisas bort" från marknaden.

Sen har jag inte så hemskt svårt för att sporthojar ska vara dyra att försäkra, men som det utvecklat sig de senaste åren är det ju helt absurda priser. Sen håller jag med lite om vad Bojje skriver att det verkar ju vandra uppåt prismässigt i alla hojkategorier också. Svårt att få tillväxt i motorcyklismen när inte en jäkel har råd att försäkra en hoj om man är under 50 år... :crash

Att mina premier ökar med 1000, resp 400 procent om jag skulle byta till något av sveriges stora försäkringsbolag säger, enligt mig, att marknaden inte är frisk och jag har inte ens sporthojar.
Vad baserar t ex Länsförsäkringar dessa skillnader i pris på? Ska jag betala för andra, mer olycksdrabbade hojtyper? Har de så vitt skilda beräkningsgrunder eller vad är det frågan om?

Stölder är också intressant. Stjäls det så otroligt många fler sporthojar än andra hojtyper? Har svårt att hitta siffror på det. Märken går bra, där är de japanska i toppen men de är ju också de mest förekommande märkena. KTM leder ligan på %, men de gör ju knappast så många sporthojar (1 modell som funnits 2 år i denna 2010 års statistik.).

Intressant ämne. Jag står dock fast vid min åsikt om att det inte är helt rent spel från storbolagen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag gillar mindre skylt.
Det jag har svårt att förstå (och verkar ha svårt att folk att förstå vad jag menar) är varför ifall nu trafikförsäkringsdelen är ett lagkrav den inte drivs av t.ex trafikförsäkringsföreningen (fast på ett sunt sätt).

Det är lite fjantigt att privata aktörer ska "konkurrera" (och tjäna pengar) på något som är lagstadgat.
Märk väl: bara trafikförsäkringsdelen. Inte plåt-plast-stölddelen.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack för ett bra svar Jesper. Får be om ursäkt om du tog illa vid dig om min åsikt om regplåten...
"Roligt" att läsa om det franska bolaget. Är ju lite sådana här referenser som behövs för att bilda sig en uppfattning även om det var svårt att jämföra som du säger.... väljer bort antingen sporthoj mot t ex streetfighter eller ännu värre väljer bort körkortet helt. Är det nästa hojtyp att "överprisas bort" från marknaden.

Sen har jag inte så hemskt svårt för att sporthojar ska vara dyra att försäkra.... Svårt att få tillväxt i motorcyklismen när inte en jäkel har råd att försäkra en hoj om man är under 50 år... :crash

Att mina premier ökar med 1000, resp 400 procent om jag skulle byta till något av sveriges stora försäkringsbolag säger, enligt mig, att marknaden inte är frisk och jag har inte ens sporthojar...
Stölder är också intressant. Stjäls det så otroligt många fler sporthojar än andra hojtyper? Har svårt att hitta siffror på det..Intressant ämne. Jag står dock fast vid min åsikt om att det inte är helt rent spel från storbolagen.

:rolleyes: Jag tog inte upp så illa - reg-skylt är en jätte fråga bland dom flesta hojåkare..

Försäkringsfrågorna, har SMC jobbat intensivt med sedan mitt på 70´talet, och det gör vi fortfarande och vi kommer inte släppa frågan. Men, jag kan inte lova att SMC kommer lyckas. Hade jag t. ex. själv set ljuset eller rättare sagt lösningen, sku jag givetvist vara mera säker!

Fransmännens bolag jag nämnde, ägs av franska "SMC" vars namn översatt = "Sammanslutningen av ARGA franska motorcyklister" har alltså tagit klar ställning till att dom även vill att sporthojerna inte går att försäkra för nya förare. Ganska enkelt för att det blir en ekonomisk katastrof resultatmässigt. I övrigt ligger prisbilden strax över medel nivåen i marknaden. Klart en besvikelse för organisationen, som även har en del ideellt arbeta i försäkrings biten! Anledningen är att konkurrensen ganska enkelt är tuff. Båda i Frankrige och Sverige är det ofta så att enstaka försäkringar säljs billigt, när man köper en "helhets lösning" (bil, båt, hus, hem, MC, pension, etc..)..

Ett alternativ kan vara att man som bolag, tar bort dåliga risker - som t. ex. sporthojer, vilket gör att övriga hoj-kategorier inte ska finansiera dåliga risker, och därmed kan få billigare premier. En dålig risk är lagom enkel att hitta. Har man t. ex. 700 Réttor försäkrade, och man ser att 1 av 3 total ersättas, plus personskada kostnader årligen, då krävs inga högra utbildning att förstå att det blir en dålig affär! Exemplet är från TryggHansa 2003.

Att vi sedan kan vara överens om att hojen i sig inte är farlig, det är en given förare som gör den farlig - ställer då till frågan om hur kan vi identifiera den farliga förare!
Inga har hidentills hittat lösningen på frågan, inom lagens gränser!
Därför kan man tycka att "black box" systemet kanske kan vara en del av lösningen - fast det är nog inga som tycker så bra om denna, eftersom friheten att gassa tas bort!

Japp, problemet är alvorligt och viktigt för återväxt, branchens fortlevnad etc..
Vi kanske bör acceptera att med relation till verkligheten, är det inte en folkrätt att med nytt körkort kan man försäkra en supersportshoj till ett litet belopp!

Lite koll mot bil visar att MC inte är ensamma.. ex. yngre kille, äldre Porsche kostnad 63.000. Trafikförsäkrings pris jämförelse bil/MC visar 1.300/1.150, så totalt på riks nivå är det altså billigare att trafikförsäkra MC än bil!

Självfallet kommer vi se ändringar i segment. Logisk är att motard/cross lockar flera från riskgruppen via sina billiga försäkringar. Riskgruppen kommer skapa en ökning i skador via beteende, bolagen kommer på detta, och ändrar prisbild och konditioner.

Stölder - länk tja - totalt set är det inte värdens största bekymmer. Fast en stulen hoj i en olycka med personskada kommer kosta.. Vi har tyvärr inte typ indelning i stöld statistikken, med det är ofta sporthojer, motard/cross/enduro och HD. Vi bör absolut bli bättra på att stöldsäkra vore sporthojer.

Alla bra och vettiga ideer på hur vi kan förbättra sitsen är välkomna. Jag kan lova att SMC kommer delge åsikter, tanker, ideer, etc., med försäkringsbolagen...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Risken är väl att streethojarna kommer överprisas i premierna och att de också försvinner i princip.

Frågan är dock att om väldigt många slutar köra plastraket, innebär detta att om 3-4 år att vi ser sänkta premier pga lägre olyckor eller "överlever" premierna då de en gång i tiden har varit dyrt. Jag tror på det senare. Det är lite förjävligt om det skulle nu vara så.

I storstäderna kan ju inte ens en 50 åring ha råd med en ny literhoj.

Jag undrar också varför det var billigare att försäkra rent generellt förr i tiden? Det har kraschats rekordlite de senaste åren.

Inflationen sätter sina spår, men så mycket? Fråga till er som är kunniga.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag undrar också varför det var billigare att försäkra rent generellt förr i tiden? Det har kraschats rekordlite de senaste åren.

Inflationen sätter sina spår, men så mycket? Fråga till er som är kunniga.

Var det billigare förr? Vad jag minns rakade premierna i höjden några år efter att Gixxer750 lanserats, kanske tidigt 90-tal?

Jag tycker premierna åkt upp och ner om man tittat över tid, motarder t.ex har varit både snorbilliga och asdyra att försäkra beroende på epok.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
I början av 2000 talet upplevde jag att det var billigare, pappa kunde försäkra hojarna billigare på sig själv. Då var jag skitunge iofs vilket jag kanske forfarande är haha). Men även de senaste åren då jag själv kollat försäkring sen 2007-2008 så har försäkringarna gått upp, syftar då främst på streethojar, märkesförsäkringar osv.

Jag är inte alls överraskad om streethojarna kommer hamna på samma premier som plastraketerna om kanske 3-5 år. Det är väl fullt möjligt?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Det verkar finns någon form av slumpgenerator hos varje försäkringsbolag
Jag fick pris på 91 000 hos folksam hel/hel 24år i mellanstor stad, kort i 1,5år
Medan suzuki märkesförsäkringar kostar 9500 hel/hel

Hojen är en suzuki k2
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top