Lärarlönerna

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det är väl snarare så att lönerna inom industrin är ett skämt, och därför slår fabrik efter fabrik igen och flyttar till låglöneländer.

30-50k/mån för något som inte kräver utbildning..

Hehe, jag slarvade lite med syftningarna. Det var precis det du skrev jag menade...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
:va

Ingen regel utan undantag, du tycker inte att det finns överprisade industrijobb?

Jo, men det skulle aldrig ha slagit mig så länge det sitter en VD med en fallskärm på 60 mille. En VD som knappt kan prestera för den delen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, men det skulle aldrig ha slagit mig så länge det sitter en VD med en fallskärm på 60 mille. En VD som knappt kan prestera för den delen.

Måste det finnas en korrelation mellan VD-lön och arbetarlön? :va

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Nåja. Min mor är lärare och hon är då inte någon idiot. Att din polare satsar på godkänt istället för kurs etta säger mer om honom och då förstår jag hans uttalande.
Mamma är special lärare med massa pedagog poäng. Tyvärr så finns inte behoven idag utav hennes utbildning, då personer som henne är fördyra för skolan. Hennes inriktning är framförallt ADHD barn. Med ett ökande antal borde behovet finnas men.... Pengarna styr som vanligt och dom som har det svårast får lida precis som dom som har det lättast då dessa 1-2 elever per klass tar väldigt mycket tid från läraren. Precis som man nu insett så sjunker nivån på eleverna eftersom den som lär ut måste ägna massor av tid på dessa två elever.

Vet inte hur Linköping ligger i svårighetsgrad och kvalité jämfört med andra universitet när det gäller lärare, men han har då inte bara massa godkänt, snarare tvärtom. Han studerar till högstadielärare. Det är som att bara för att det idag är ett lågavlönat jobb, så är svårighetsgraden även den låg. Det är annat med ekonomiutbildningarna som jag studerar..

Vad baserar du det på? Är det egna erfarenheter är jag nyfiken på vad exakt deras idioti bestod i: Dåliga ämneskunskaper? Pedagogiska brister? Slog dom dig? Fick du inte de betyg du tyckte att du förtjänade? Fick du inte nog hjälp i skolan? Att bara kalla folk idioter är lite fuzzy.

Idioter va lite väl häftigt håller jag med om. Pedagogiska brister och saknad av att ge elever motivation. Mycket på min skola kändes oplanerat och dåligt förberett, visserligen ingen topp skola men ingen dålig heller. Skulle nog säga att det är tvärtom, skulle nog egentligen ha sämre betyg än vad jag har idag med tanke på hur lat och omotiverad jag va under gymnasiet, haha :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Måste det finnas en korrelation mellan VD-lön och arbetarlön? :va

Nej, men om man tycker att det är så fruktansvärt dyrt med ett par tusen extra i fickan på sina anställda och kanske får ut lite kvalitet, utan man istället förlägger sin produktion i nån u-håla med noll kvalitet, ökar aktievärdet med 3kr, plockar ut sin mångmiljonfallskärm, konkar/säljer företaget (innan kvalitetsbristen börjar märkas) och fjäskar till sig ett nytt VD-jobb, så har man ju inte gjort det svenska samhället en tjänst direkt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nåja. Min mor är lärare och hon är då inte någon idiot. Att din polare satsar på godkänt istället för kurs etta säger mer om honom och då förstår jag hans uttalande.
Mamma är special lärare med massa pedagog poäng. Tyvärr så finns inte behoven idag utav hennes utbildning, då personer som henne är fördyra för skolan. Hennes inriktning är framförallt ADHD barn. Med ett ökande antal borde behovet finnas men.... Pengarna styr som vanligt och dom som har det svårast får lida precis som dom som har det lättast då dessa 1-2 elever per klass tar väldigt mycket tid från läraren. Precis som man nu insett så sjunker nivån på eleverna eftersom den som lär ut måste ägna massor av tid på dessa två elever.

Exakt. Det är inte så mycket lärarna som sådana som är problemet, utan att de får lägga tid på massa kringarbete, då den stödstrukturen saknas av ekonomiska skäl och "rationaliseringar".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har elevernas utbildningsnivå med lärarnas lön att göra?

Vad jag fått höra på senare tid så har ju lärarna ett stort ansvar och de mästrar en stor svårighetsgrad så nog borde kvaliteten var fullgod?

Hm.

Den röda tråden är att, som sagts tidigare, att om man inte betalar motsvarande löner som kan fås annorstädes för samma kunskap så får man de sämre inom området, och de sämre inom området kan inte lära ut kunskapen lika bra, eller kan till och med lära ut rent felaktiga saker.

Och var lärarna mästrar en stor svårighetsgrad vet jag inte riktigt vart du fått ifrån, lärarutbildningarna är de lättaste utbildningarna på högskolenivå, med kurser helt utan examinerande uppgifter, bara som exempel. (Jo, jag vet eftersom att jag kände ett flertal lärarstudenter och överliggare som var oerhört bra på att leta reda på lätta kurser för att fylla ut sina studiepoäng)

Lärare inom vissa inriktningar har däremot krav på sig, det är ju helt sant. Den enda sådana jag träffade på högskolan var dock en doktorand i matematik, som inte kunde få jobb som gymnasielärare i matte utan att ha doktorerat i matte först.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Idioter va lite väl häftigt håller jag med om. Pedagogiska brister och saknad av att ge elever motivation. Mycket på min skola kändes oplanerat och dåligt förberett, visserligen ingen topp skola men ingen dålig heller. Skulle nog säga att det är tvärtom, skulle nog egentligen ha sämre betyg än vad jag har idag med tanke på hur lat och omotiverad jag va under gymnasiet, haha :)
Tack för förklaringen. :tummenupp Jo risken med att ha ett yrke som lider av låg status och obefintlig gallring är att fel personer (eller personlighetstyper) hamnar på fel plats.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men titta vad arga dom är! :eek:, jag menar armarna i kors OCH en bister blick, det är hårda tag för att vara Sverige, ok, vi har en bit kvar till fransmännen men ändå!

Bifogat

• skoltopp.jpg
    skoltopp.jpg
    32.2 KB · Visningar: 75

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lärarutbildningarna borde få sina hp omräknade med X*0,6 med tanke på vilken slapp flumutbildning det verkar vara (enligt som läser/läst den).

Då är 30+ stört överbetalt. Särskilt med deras arbetstider och semesteravtal.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men titta vad arga dom är! :eek:, jag menar armarna i kors OCH en bister blick, det är hårda tag för att vara Sverige, ok, vi har en bit kvar till fransmännen men ändå!
Det känns så professionellt att de lyckats få in samma bild två gånger alldeles nära varandra.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Ärligt talat, varför är 26000 kr/mån dåligt? Jag hade förstått om de hade tjänat under 20000, men jag tycker det är en rätt bra lön. Det finns många kontorsfolk som bara tjänar 20000 kr och mindre och det är i privata företag.
Tycker man borde klara sig rätt hyggligt på 26000 kr.
De som tar ett jobb som lärare vet mycket väl vilka löner det är, och lärare kommer troligen aldrig att bli ett höglöneyrke. Klart om man jobbar på en privatskola finns kanske större möjligheter att tjäna en slant extra. Det är ju löjligt att kräva 10000 kr mer i månaden. Plus sociala avgifter och pension. Det blir ca 15000 kr. Vem skall betala detta? Det finns många chefer som inte tjänar mer än 35000 kr. Tycker det är fjantigt att gnälla på sin lön jämt och ständigt och kräva 38% löneförhöjning. Det fattar ju vem som helst att det aldrig kommer att hända. Likaväl som pensionärerna inte kommer att få påökt i någon större utsträckning.

När årsinkomsten når 395 700 kronor (höginkomsttagare enligt sossar) börjar man betala statlig inkomstskatt. Detta är vid ca 33000 kr/mån. Menar de verkligen att en lärare skall vara ett höglöneyrke?

Om jag inte missminner mig har de också rätt bra med ledighet och fritt arbete utöver undervisningen? Säkert också gratis blyertspennor och suddgummin. :)

Får de igenom detta förslaget, vem står då nästa i kö? Sjuksköterskor? Efter dem då? Bibliotekarier? Varför inte höja alla statliga och kommunala löner med 10000 på ett bräde så är alla nöjda, förutom att alla får högre skatt med 5000 i månaden så då kan man ju höja med 15000 kr istället för att kompensera inkomstbortfallet :-/ Ekvationen går liksom inte ihop.

Om de nu är så missnöjda borde de väl byta jobb, men troligen har de inte möjlighet att komma ut i det verkliga livet då de inte lärt sig något som är användbart i den privata sektorn.

Last edited:

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Min tjej har pluggat 4 år på Universitet, Civilekonom, hon hade 28.500:- / mån på en mediabyrå...efter 3 års arbete har hon bytt jobb, fick 30.000:- & är skitnöjd.
Så jag fattar inte heller gnället..har dom inte gratis lunch också förresten? :fakta

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Där jag gick gymnasiet så fick dom iaf betala för maten. Vet dock inte om det är likadant på alla skolor.

Man kan få "gratis" lunch om det kallas för Pedagogisk måltid och syftar till att lära barnen att äta med kniv och gaffel samt uppvisa vanligt bordsskick. Det är ganska hårt reglerat.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Men det gäller väl upp till 3:e ring? att lära sig äta som folk...verkar dock inte vara många som fattar det där med att lämna in brickan om man kollar ungdomar på McDonalds...:rolleyes:

Man kan få "gratis" lunch om det kallas för Pedagogisk måltid och syftar till att lära barnen att äta med kniv och gaffel samt uppvisa vanligt bordsskick. Det är ganska hårt reglerat.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield