Ärligt talat, varför är 26000 kr/mån dåligt? Jag hade förstått om de hade tjänat under 20000, men jag tycker det är en rätt bra lön. Det finns många kontorsfolk som bara tjänar 20000 kr och mindre och det är i privata företag.
Tycker man borde klara sig rätt hyggligt på 26000 kr.
De som tar ett jobb som lärare vet mycket väl vilka löner det är, och lärare kommer troligen aldrig att bli ett höglöneyrke. Klart om man jobbar på en privatskola finns kanske större möjligheter att tjäna en slant extra. Det är ju löjligt att kräva 10000 kr mer i månaden. Plus sociala avgifter och pension. Det blir ca 15000 kr. Vem skall betala detta? Det finns många chefer som inte tjänar mer än 35000 kr. Tycker det är fjantigt att gnälla på sin lön jämt och ständigt och kräva 38% löneförhöjning. Det fattar ju vem som helst att det aldrig kommer att hända. Likaväl som pensionärerna inte kommer att få påökt i någon större utsträckning.
När årsinkomsten når 395 700 kronor (höginkomsttagare enligt sossar) börjar man betala statlig inkomstskatt. Detta är vid ca 33000 kr/mån. Menar de verkligen att en lärare skall vara ett höglöneyrke?
Om jag inte missminner mig har de också rätt bra med ledighet och fritt arbete utöver undervisningen? Säkert också gratis blyertspennor och suddgummin.
Får de igenom detta förslaget, vem står då nästa i kö? Sjuksköterskor? Efter dem då? Bibliotekarier? Varför inte höja alla statliga och kommunala löner med 10000 på ett bräde så är alla nöjda, förutom att alla får högre skatt med 5000 i månaden så då kan man ju höja med 15000 kr istället för att kompensera inkomstbortfallet :-/ Ekvationen går liksom inte ihop.
Om de nu är så missnöjda borde de väl byta jobb, men troligen har de inte möjlighet att komma ut i det verkliga livet då de inte lärt sig något som är användbart i den privata sektorn.