Lätt ombygge av R6 - med 3D-skrivarens hjälp

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Grabbar å gummor! Ursäka att tråden dött ut lite. Som frilans har man mycket tid över ibland, och ibland knappt ens tid att äta.

Nu är jag igång igen lite smått och har precis lagt glasfiber och polyster för att sätta ihop min utskrivna del med orginalet.

Här kommer lite bilder.

Delarna printas ut

bakdelprintas.jpg

Delarna utskrivna

bakdelidelar.jpg

Limmade och provar passform

provarpassform.jpg

Mer bilder kommer =)

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Hur är det med storleken på dessa, har kollat runt lite och hittar kanske max ca 250x200x250 typ men finns det inga i storleken 600x400x200 eller helst större. Utan att pristet springer iväg då givetvis.
Har kollat en del i china och där finns det vissa modeller till bra priser men storleken då:va

Nja, de storlekar finns såklart men då pratar vi extrema prisökningar.. Givetvis kommer det hemma-printers med de storlekarna i sinom tid, 3D-printing för hemmabruk har bara precis börjat.

Vad jag vet om man ska ha de dimensionerna och samtidigt någon form av driftsäkerhet, alltså en industrimaskin, är laser. Då har man en balja med flytande medel och sedan ritar maskinen ut formen med laser som då härdar den flytande plasten till rätt form. Dock börjar nog dessa maskiner på runt miljonen.

Men som sagt, i sinom tid =) DLP-printers börjar ju dyka upp på kickstarter som är en vidareutveckling av laser-printern men dock får man sämre kvalitét ute i kanterna då det är en vanlig dlp-projektor som projicerar fram modellen, och en projektor är ju svår att få 100% skärpa över hela bildytan.

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Har oxå en r6a och tycker den gamla designen på r6orna är fula men det här blir intressant att följa :)!

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Måste skriva nåt för att följa tråden, hade kunnat bara prenumerera men efter att ha inspirerats och surfat runt i ämnet hittade jag ett intressant materiel som kan passa för 3d-gjutformar till t ex alugjutning; http://www.creativetools.se/hardvar...akerbot-industries-pva-naturell-vit-vattenlos

Detta 3D-printfilament består av plasttypen PVA (Polyvinyl alcohol) som löser upp sig i vanligt vatten. Det passar därför bra för 3D-utskrifter av föremål man vill avlägsna enkelt utan manuell inverkan, så som stödmaterial, gjutformar, osv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ikväll ska jag limma ihop delarna och förhoppningsvis plasta insidan med glasfiber och polyester för att verkligen vara säker på att det håller.

Man kan ju även använda 3d-klumpen som bas att bygga upp en sandwichkonstruktion i kombination med kolfiber/glasfiber. Plasten i sig är ju ganska lätt och klädd med ett armerat lager blir det dessutom rejält stadigt.

Jag vet att Koenigsegg använder sig av den principen till några av detaljerna på bilen. Det passar ju dom utmärkt just i kombination med deras små serier.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Aa ungefär så jag gjort.. Tejpade den på plats sen klädde med glasfiber och polyster på både ovan-, och undersida. Kunde hålla i änden på den 3D-printade delen och lyfta hela undertailen utan att det knakar eller viker sig. Tyvärr glömde jag ha hanskar på mig när jag slipade ytan, så nu har jag glasfiber-flisor över hela händerna, sticks lagom.

Anyway. Slänger upp lite nya bilder.. Kommer inte åt ftpn så får ladda upp som vanligt.. =O

Plastad. Behöll de gamla flikarna och plastade på dem för extra stabilitet. Skitfult gjort men jag är absolut inget prolle.
mc3.jpg

Slipad
mc2.jpg

Spackl
mc1.jpg

Mina iphoneskal som frågades efter lite längre upp. Har tillverkat en del olika till föräldrar med deras barns namn på. Mycket uppskattat. Slängde även med en bild på ett annat projekt jag håller på med :)

iphone1.jpgiphone2.jpgmask.jpg

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Aa ungefär så jag gjort.. Tejpade den på plats sen klädde med glasfiber och polyster på både ovan-, och undersida. Kunde hålla i änden på den 3D-printade delen och lyfta hela undertailen utan att det knakar eller viker sig. Tyvärr glömde jag ha hanskar på mig när jag slipade ytan, så nu har jag glasfiber-flisor över hela händerna, sticks lagom.

Anyway. Slänger upp lite nya bilder.. Kommer inte åt ftpn så får ladda upp som vanligt.. =O

Plastad. Behöll de gamla flikarna och plastade på dem för extra stabilitet. Skitfult gjort men jag är absolut inget prolle.
View attachment 378999

Slipad
View attachment 379000

Spackl
View attachment 379001

Mina iphoneskal som frågades efter lite längre upp. Har tillverkat en del olika till föräldrar med deras barns namn på. Mycket uppskattat. Slängde även med en bild på ett annat projekt jag håller på med :)

View attachment 379002View attachment 379003View attachment 379004
Har du efterarbetat något på skalen och projektet? Jag har kollat en del videon på 3d-printing och bortsett från de för hundratusentals kronor så verkar det ge väldigt grova ytor, mycket ränder och plastspill som sitter kvar, fast iofs har jag mest kollat in repraps eftersom prisklassen är attraktiv för ett onödigt impulsköp.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Skalen är direkt från 3d-skrivaren och masken har jag limmat och slipat lite. De videos du kollat på stämmer gott men det utskriftkvalitén är helt beroende på hur duktig man själv är på att hantera sin skrivare.

På siståne har det kommit ny mjukvara till makerbotten som skriver i 0.1mm lagertjocklek, samt har gjort en egen profil som jag tycker fungerar bra, med 0.1mm lagertjocklek så ser man knappt några ränder.

Så utskriftkvalitén har i många fall mer med användaren att göra än skrivaren i sig. Skrivarna är otroligt kompetenta med rätt mjukvara.

Draken som jag lade upp på förra sidan är 8 cm hög och printad med 0.1mm lagertjocklek, direkt ut ur skrivaren, alltså inte efterbehandlad på något sätt alls. Trots den urkassa bildkvalitén är den ju ett utmärkt exempel på vad skrivaren klarar av om man vet vad man gör.

drake.jpg

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag önskar mig n sån maskin till födelsedagspresetn :Bugar:Bugar

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Är dålig på att uppdatera men så här ser det ut nu. Tanken är inte lackad för färgen tog slut.. Bör komma mer idag. Färgen är fel att säga, det är plastidip. Tänkte att jag ville prova det, och funkar det inge vidare är det ju inte värre än att bara dra bort.

Det som är kvar att göra innan jag är nöjd är slipon för att bli av med upphängningen i baken och därmed fotpinnen, och ensitscuts (och skyltbelysning för den finns ännu inte). Ensitscutsen kommer nog inte bli gjort än på ett tag, mycket annat nu. Sliponen likaså, pengarna tryter ordentligt nu tyvärr. Men den är åtminståne duglig att köra med i väntan på bättre tider.

Så bortsätt från att tanken också ska sprayas, dör projektet ut lite här nu.

R6.jpg

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
..har du inte slängt ut granen än?? :va

:eek:ntopic
Det blev ju riktigt snajsigt till slut :tummenupp

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
haha, nej granen är fortfarande kvar. Ja jag är faktiskt nöjd. undertailen blev inte helt hundra då jag tyckte jag hade slipat det noga men när lacken kom på visa det sig att jag hade fel.

Men eftersom den sitter relativt osynligt låter jag det vara så, man ska ju sitta på knä för att se det. Duger åt mig :)

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Grymt!
Har inte sett denna tråd innan.
Så skoj att se olika vägar att nå sitt mål... att utnyttja fantasi o kreativitet... vilket verktyg man sedan använder för att få till det stuk man suktar efter, är ju en smaksak!
Ska bli skoj att följa!

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Hoj
Cb400n 1983
Coolt projekt!
Vet du om det finns ställen där man kan betala för att skriva ut sina 3D-modeller? Tänkte typ hemsidor dit man skickar en 3d-fil för att sedan få utskriften hemskickad?
Inte för att jag har en aning om hur man modellerar men det är ju nästan värt att lära sig om man slipper lägga 20 000:- på en maskin.
Går det att printa i genomskinligt material? Kan man göra lamphus tillexempel?

Edit:
Hur funkar det när den skriver ut delar som inte sitter ihop under? Alltså om jag vill skriva ut en stående gubbe, hur börjar den printa handen när axeln inte är klar?

Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Coolt projekt!
Vet du om det finns ställen där man kan betala för att skriva ut sina 3D-modeller? Tänkte typ hemsidor dit man skickar en 3d-fil för att sedan få utskriften hemskickad?
Inte för att jag har en aning om hur man modellerar men det är ju nästan värt att lära sig om man slipper lägga 20 000:- på en maskin.

Edit:
Hur funkar det när den skriver ut delar som inte sitter ihop under? Alltså om jag vill skriva ut en stående gubbe, hur börjar den printa handen när axeln inte är klar?

kolla: http://www.shapeways.com/

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Coolt projekt!

Edit:

http://www.makerspace.se/ Lite osäker men kanske. :rolleyes:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...