Lån på hoj?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Inte låna till hoj? Dummaste jag hört... varför inte? Har man råd att ha lånet så har man råd. Varför då vänta tre år och gneta för att få nöjet att ramla in på affären med cash?

Dock skall man vara jävligt säker på att man inte har mer lån än att man kan lösa det även om man måste sälja till dumppris av någon anledning. Samt givetvis helförsäkrat på allt som är belånat, vilket är en extrakostnad att lägga på kostnaden för att ha lånet, om man inte hade tänkt ha helförsäkring ändå.

Lån på tio år = jävligt dum idé ö h t på fordon. Och extra dumt på en hoj, som är rätt kortsiktig. Ett par år, högst, och se det kvarvarande värdet i hojen som sparande.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Amorteringen är ingen utgift, den är ett sparande alt. kostnad.

hur kan man se det som ett sparande, när man i själva verket betalar pengar till någon man lånat pengar utav?

hur som helst är det självklart ok att låna till hoj, man lever ju bara en gång!

bulten_

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
XJR 1300+The Reaper
65000 cash och lånade 25000 spänn som skall vara betalda till våren,,,,hadde bara inte lust att vänta på min älskling tills sparkontot växt klart så det var bara att låna...:yoparty

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
hur kan man se det som ett sparande, när man i själva verket betalar pengar till någon man lånat pengar utav?

hur som helst är det självklart ok att låna till hoj, man lever ju bara en gång!

En helt vanlig balansräkning.

Skulden minskar i motsvarande grad med amorteringen.

Skuld 50.000 Tillgång 50.000 Summa 0

Skuld 0 Tillgång 0 Summa 0

Det är värdeminskningen som kostar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har man råd till lånet har man råd. Allt är en fråga om utgifter; Om man pyntar 300kr/mån för ränta, så får man låta bli att lägga de 300kr/mån på nån kass internetuppkoppling, kläder eller vafasen nu folk bränner lönen på.
Är hojåka ens genuina intresse, så är det i ur mitt sätt att se på det en fråga om prioritering. Visst kan man spara ett antal år och betala det kontant, men under de åren har man 1. ingen hoj = jäkligt tråkigt eller 2. en annan hoj, som man inte trivs med och som samtidigt "stjäl" från ditt sparande..
Om man däremot lägger sig på ett lån som försätter en under sitt existensminimum, har man däremot långt ifrån råd.

Lånekostnaden ska helt enkelt inte vara direkt märkbar i samband med de övriga totala fasta utgifterna var månad.
"jag kan hantera en försäkring på 10000/år men inte en räntekostnad". Eh..
:gnissla

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Det smartaste vore väl att belåna lägenheten (eller huset) om man nu har någon/något vill säga.
Skulle jag värdera om min lägenhet idag, och låna 100 000 till en "renovering" eller liknande så skulle räntan på hojen kosta mig drygt 100kr/månaden. När jag sen säljer lägenheten så har jag ju 100 000 kr mer att lösa in på lånet, men troligtvis så har lägenhetens värde ökat mer.. (Fördelen med sthlm.. ;) )
Personligen har jag cashat min hoj, känns skönare när det endast är en leksak i mina ögon, men skulle nog kunna låna till liknande saker i framtiden (på bostadslånet då, eller ett förmånslån)
Mina 5 cent
/A

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det är väl snarare ett fattigdomstecken att man inte har råd att försäkra, som nämnts tidigare.
Ett annat scenario som visar på att man inte har råd är de fall av försäkringsbedrägeri som beror på att ägaren tecknat max halvförsäkring och sedan råkar gå omkull och rapporterar hojen stulen.
Eller de som åker helförsäkrat men med en gigantisk självrisk och som också råkar gå omkull.

Det är vad det kostar på "sista raden" som är intressant. Finansieringen är bara en del i det hela.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alltså. Om man nu lånar till hoj/bil så tycker jag att det absolut viktigaste är att man amorterar fortare än värdeminskningen.. eller ändra viktigt till "krav".

värt att tänka på är oxå att det är större risk att du vurpar med en hoj än med bil. och vid en vurpa så är risken ganska stor att hojen totalförstörs. det skiter naturligtvis banken i. så då kan du stå där med ett lån för en hoj som du inte har.

jag tycker till skillnad från en del andra att det är OK att låna till t ex hojköp om man vet att man kan betala av det, då har man ju råd.

det kan vara skönt att slippa en stor utgift på en gång, och jag tycker att det är bättre att behålla lite pengar på sitt konto för oförutsedda utgifter som gäller viktigare saker än hojen. (så slipper man börja söka lån den dagen kyl/frys pajar för att man tömt sparkontot för hojköp).

personligen så tog jag ju kortet + köpte hjälm/skinnställ och lite körlektioner i samma veva som jag köpte hojen + att bilen skulle in på service. så jag lånade 40k till hojen (köpte den för lite mer än det), så langade upp resten av hojen + kanske 20-30k för de övriga grejerna kontant.

Jag betalar av lånet på 2 år.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Antingen tjänar folk jävligt bra så man kan spara x antal tusen varje månad, eller så har de inget liv i övrigt, samt ett snorbilligt boende. Förekommer också folk som är födda med guldsked i munnen där pengar bara dyker upp helt plötsligt tack vare sina föräldrar.
Dessa tre kategorier cashar sina hojar.

Vi andra som kanske inte vill åka på riktigt gammalt mög tar ett litet lån och har kul vi också.

Edit: Dessa trådar brukar bara vara en anledning till lite showoff angående hur mycket pengar man har.

Last edited:

Ozzi

Guest
Sen är det nog så att ett hundratal på denna sajt vill påstå sig "casha" av sin hoj kontant medan det i verkligheten är en handfull som verkligen klarar av det.:D

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Hade pengarna på ett konto men de ville jag använda till annat, lånade 60000 kr till B-Kingen, resten cash. tog det på 2 år. Räntekostnaden är försumbar jag ser inte det som problem.

Nya bilen betalade jag dock cash, det är en speciell känsla att köpa en ny bil utan att känna att det är banken som äger den...tycker egentligen att låånga löptider är bara ok på varaktiga investeringar typ hus mm

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ser inget problem med att låna till vare sig hoj eller bil, i flera fall kan det ju till och med vara fördelaktigt med ränteavdrag osv för att slippa kvarskatt eller dylikt.
Men som folk redan har påpekat så amorterar man av MER än värdeminskningen. Men den är ju inte alltid så lätt att hålla koll på men man får gå på historian där.
Jag har tagit lån till en bil en gång och då sa min bankman att de räknade ut hur mycket bilen är värd efter visst antal år och så mycket ska jag ha betalat av. Tog lånet på 5 år men betalade av det på 2 men det stämde väldigt bra med det som fanns kvar på lånet då och vad priset på marknaden var.
Min första hoj lånade jag till då det saknades ca 30 000:- och en vecka efter gymnasiet var man inte så tät så det fick bli lån då, annars hade jag inte tagit körkort antagligen.

Självklart är det roligare att betala hojen kontant men kan man inte så kan man inte, svårare än så är det inte. Och även om man kan så kanske man hellre vill ha en buffert på 100 000:- på kontot istället för att betala in det på hojen?
Som sagt, mycket snack om att det ska cashas men det är nog inte många som gör det i själva verket. Inte om man får tro lyxfällan åtminstone :näsblod

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Eller så kan man se det så här: Du kan dö i morgon och aldrig fått åka din drömmaskin.

Kan man bara betala sina räkningar, ska allt väl vara lugnt???

När man är död så tror jag inte man bryr sig om vilken maskin man kört innan.:tungan

Edit: jag betalar allting cash, har bil och två hojar. Känns bättre att själv äga prylarna och inte banken.
Edit 2: och jag har en buffert på banken också.

Last edited:

patR1k

Det kostar att ligga på topp..
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
snowracer tills våren kommer...
kan inte förstå hur många snåla stackare det finns!?
va e problemet om man lånar 100000:- till en hoj om man tycker om att köra å säljer skiten året efter för 60000:- fast man bara har betalat av 20000:- på lånet??
vem bryr sig om man har 20000 kvar av lånet utan att man har en hoj?
bara en tråkmåns spar pengar hela livet!
har man inte råd att helförsäkra hojen sen så får man ju sen skylla sig själv om man krachar cykeln å står där med skägget i brevlådan...
pengar e bara pengar se till att låna så mycket som möjligt för när man kör hoj lever man farligt.... :S
dax å lägga sig nu... "gäääsp"

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
R1 2012
När man är död så tror jag inte man bryr sig om vilken maskin man kört innan.:tungan

Edit: jag betalar allting cash, har bil och två hojar. Känns bättre att själv äga prylarna och inte banken.
Edit 2: och jag har en buffert på banken också.

HahahaZappen, Men så länge man lever så spelar det nog en stor roll för en själv, iaf för mig.

Ett mc lån är både billigt och enkelt, jag är inte mek-kunnig och vill gärna köra något av senaste modell än en gammal häck som kräver en massa underhåll. Därför köper jag en ny hoj med lån och väljer att investera mina sparade pengar på annat som även kan ge en bra avkastning på lång sikt, vilket en hoj normalt inte gör.

Jag väljer att låna till hoj men att spara till annat,
Det finns ett antal saker som jag kan räkna upp som är både roligare, smartare och mer lönsamma att spara till än en hoj.
Förutom landställe i Svea så har jag valt att spara till ett sommar/vinter hus utomlands som nu är betalt, detta är något som normalt sett inte är enkelt att låna till (om man inte tar blancolån = skiiiit dyrt) utan som du behöver betala kontant, därför sparar jag till sådant.

Sedan kanske ni som sparar och cashar era hojar har just hojen som enda mål inom den närmaste framtiden, det är helt OK…men det gäller nog inte alla.

Kommentaren "om du inte har cashen så har du inte råd" gäller nog för er men för mig handlar det mer om prioriteringar, och vem faan säger att Dina prioriteringar är bättre än mina?

Mina 50 baht :)

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Jag fattar inte heller varför folk verkar vara så rädda att låna till saker? :va
Vem vill leva sitt liv i en enda stor väntan på att spara ihop till det man vill ha? Blir jag sugen på en schysst hoj, då vill jag ju ha den nu! Inte om två år när jag sparat ihop till den då redan två år gamla hojen.
Tar man lån för att köpa prylar man vill ha så kan man ju se det som en utgift varje månad för att leva ett nice liv. Jag blir inte lycklig av att ha sparade pengar på banken. Jag betalar hellre pengar till banken för att få vara lycklig.
Tycker bara att det är rent att löjligt att säga saker som "har du inte råd att handla cash, har du inte råd alls" och liknande skitsnack.
Låna, handla och var glad! Vem fan bryr sig om man losar lite cash på ränta och sånt. :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har man inte råd att pynta cash så väntar man till man sparat ihop pengar så de räcker!

Har man inte råd o pynta cash så skall man inte köpa bil, båt, husvagn, hus, Jippie Sverige stannar! HAR man råd att ha lån varför inte, förhandla sig är en sak, ha lån man kan betala en annan, själv har jag aldrig haft lån på mina fritidsobjekt, dvs hojar(frun kallar det lekasaker) men haft lån på bilar mer eller mindre i alla år, ännu sämre än på hojar.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bankerna borde ha en hög kontantinsats när ränteläget är som det är. Många tar nog vatten över huvudet.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Så mkt dravvel i tråden om att pynta cash! Har du tillräckligt med inkomst för att betala av lånet inom rimlig tid så kör då det! Var bara noga med att du verkligen klarar det utan att behöva leva på nudlar...

Gissar att hälften av de som pyntat cash lever på nudlar efteråt istället...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring