lån på hojen?

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Därför att räntan på lånet är lägre än vad du kan få för avkastning. Enkel matematik som kallas för hävstång. Du blir aldrig rik genom att spara, endast genom att låna. Det kan vara svårt för många att förstå, men det är den bistra verkligheten.

Precis, mina pengar ger mer i fonder än räntan på lånet. Skulle förlora på att casha hojen i förhållande till avkastningen på kapitalet:tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det är väl inte svart eller vitt, när det gäller att låna.

Lånar man hela hojens värde + 20k till slipon och ny hjälm, så är man nog lite risigt ute.
Får man lov att äta nudlar till råga på allt elände..... buuuuhh...:huvet

Upp till halva hojens nyvärde borde man kunna få ut på försäkring, om det går åt skogen. Tråkigt att stå med lån utan hoj.

Tänker man sig för så är det OK att låna till hoj, men... låna inte till allt.

Hojägande är roligare när det är skuldfritt! :tummenupp

Mats

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Min erfarenhet är att det är skamligt att erkänna lån på hojen. Ingen vill riktigt erkänna det, men de flesta har lån på hojen, i många fall även lån på skinnstället och resten. Men man ljuger hellre ihop en historia än att säga som det är.

Sen har vi gruppen av dom som har välbeställda jobb, men fortfarande låter morsan tvätta och laga mat samt bor hemma. Vilken grupp man ska lägga dom i är ju oklart. Naturligtvis finns det dom som har köpt cash, men många av dom har fått pengarna i sin tur av släktingar. Eller så kommer pengarna från avyttring av andra saker som man förut lånat på.

Så om man sammanfattar så är dom som jobbat ihop stålarna och går in och cashar en hoj rätt så få...

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
why so serious? bara låna och köp det ni vill ha!

Ja har man pengarna är det väl onödigt att låna eller??? :D
Har själv aldrig lånat till någon av mina hojar, men det beror på att jag aldrig har haft helförsäkring och inte vill stå med ett lån runt halsen på 100 000:- om man skulle total kracha hojen :)

///Micke

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
säger bara som en reklampelare i Polen för några år sen, direkt översatt,

lev livet på kredit :tummenupp

nej men ärligt talat, man löser sin hobby på bästa sätt, ibland tar man ett lån, ibland cashar man upp. Själv har jag för tillfället ett lån, men det kommer i dagarna att bakas in i boendelånet och till en mycket behagligare ränta.

Livet är till för att levas, och det är nu, kan man undvika att skjuta upp saker som tex en hoj så skall man köra på det tycker jag. Så länge man använder insidan o inte gör sig själv till rikskändis på lyxfälllan så torde det väl vara ok.

Att däremot låna för nöje, (jo, hoj är ett nöje, men mest själavård i mitt fall=) är kanske inte så smart. Med nöje menar jag, resor, sprit o kvinnor. Där får du aldrig tillbaka ens en liten del av pengarna när du är klar. :D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tycker det är helt ok att låna till saker så länge man gör det med vett och sans. Ett enkelt budgetöverslag ger vad man har möjlighet till att låna. Om man tar i så att man måste kräkas för att ha något att äta efter att ha betalt räkningarna så har man räknat fel.

Enda lånet jag har idag är en rest på ett studielån, men förr har jag haft lån på både bil och MC.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Jag skulle kunna köpa hojen kontant men varför, en ränta på under 4% som dessutom är avdragsgill. Nej mina pengar låter jag växa i en kapitalförsäkring på börsen istället och tar avkastningen för att betala av lånet sen när räntorna höjs! :yoparty

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har lån på Horneten och ska köpa skinnställ på avbetalning också. Skinnstället kan jag låna räntefritt upp till 24 månader, hade aldrig lånat till det annars. Har råd att betala av skiten direkt.

Jag tycker det är helt okej om man har nog med pengar över efter amorteringar. Så ser jag på saken.

Har hört från många: "Man ska inte ha lån på leksaker". Sen när är en motorcykel en leksak? Det är ett transportfordon, som förvisso är lite överflödigt men ändå. Vet fan inte hur ni kör om ni brukar den som ett lekfordon, då är nog pengar inte erat problem utan eran livslängd. Många tänker på fan, palla ha lån och krascha min hoj samtidigt som man enbart har trafikförsäkring - pröjsa lån för en kraschad hoj. Vem tänker på pengar vid en eventuell krasch? Är inte hälsan viktigast?

Pengar är pengar, bränn pappret och lev livet. Låt det inte gå för långt, men håll det inom en viss gräns.

Alternativt köp en äldre hoj. Men från mina egna erfarenheter så kan en gammal hoj kosta en heeel del efter några års ägande :) Samtidigt som den står stilla när man mekar med den. Pröjsar hellre lite till cash och kör en nyare hoj som jag är mer nöjd med, och kan åka hela somrarna.

Last edited:

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Skinnstället kan jag låna räntefritt upp till 24 månader, hade aldrig lånat till det annars. Har råd att betala av skiten direkt.

Kanske ingen ränta men någon månadsavgift ska du se att du kommer att få betala. De brukar ha väldigt snitsiga namn på dessa avgifter numera :) Kan inte tänka mig att en bank lånar ut pengar till någon utan att tjäna något på det själva :va

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
kul att inte alla gör på samma vis. men nu har nog suget blivit för stort. skickade in en låneansökan idag till banken och prelimnärt vart det ett ja..:tummenupp så snart ansluter man till er gatåkare.:) (ska bara fixa kk oxå)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
varför ska man casha en hoj?? .. vad är fördelarna???

Räntan e ju snorlåg!!

he läste någonstans i tråden oxo om att amortera 4k i månaden he he vad e det för en hoj ..Ducati Desmosedici??

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
varför ska man casha en hoj?? .. vad är fördelarna???

Räntan e ju snorlåg!!

he läste någonstans i tråden oxo om att amortera 4k i månaden he he vad e det för en hoj ..Ducati Desmosedici??

Det beror ju helt och hållet på hur många månder du lagt upp avbetalningen på :)

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
Precis, mina pengar ger mer i fonder än räntan på lånet. Skulle förlora på att casha hojen i förhållande till avkastningen på kapitalet:tummenupp

Enda vettiga inlägget man läst så långt !:tummenupp
Tur att det finns nån som tänker lite längre, har sj lån på hojen bara för att det är lönsamare så.
Pengar i sig är inga problem men varför kasta bort pengar om man kan tänka lite längre och få till en lönsammare affär:D

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Jag har inga lån men om det krävdes för att få brassa så skulle jag inte tveka.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln