lån utan fast jobb..?

Kristofer86 skrev:
Saken är den att ja faktist bor hemma, har får ut c.a 13000 i månaden och har inga andra räkningar mer än ett tele-abonemang. Jag har ett trygt jobb men ingen fast anställning förän i oktober. så med andra ord har ja inga större problem att betala av ett lån med en månadskostanad runt 1200kr/månaden.

Tack för många bra svart. Jag ska söka runt lite på andra banker. Jag har bara vart ¨på Fsb och dom var redigt dryga eftersom jag inte hade fast jobb osv..

Min Arbetsgivare ger mig gärna ett bra ord men det hjälper ju inte när ja måste ha fast. Men hur mångar har fast i dagsläge??

Fast och lån :tummenupp

DP skrev:
isse in da house:
Vad är det som är sant med det, ingen skulle ha råd med en bostad

Ja helt rätt men det är väl en liten skilnad på boenede och konsumtion, jag tycker väl också att det är OK att finansiera sina "beroenden" innom rimliga gränser, eftersom jag står och kränger hoj & moppar så skulle jag nog inte ha så mycket mer än att söka mig något annat om folk inte lånade till det dom inte kan casha....

Far cashade faktiskt våran första HSB bostadsrätt (60-tal), sålde den köpte hus (70-tal) cashade mellansklinad, sålde hus (90-tal) köpte bostadsrätt och fick massor av deg över.....

DP says: Cash is still King.....
Jo det är klart att det är skillnad på boende och konsumtion, men de flesta på denna "site" ser nog inte motorcykeln som konsumtion utan som ett av sina större intressen. Jag tycker som nån nämnde att man ska akta sig för att köpa TV, kylskåp, möbler etc på lån, det blir ohållbart i längden. Men bostad, bil och en dyr hobbie som man annars inte kunde ha känns helt ok.

Men ja, cash underlättar, tex kan man pruta med det argumentet :tummenupp

/N

Last edited:
Kristofer86 skrev:
Saken är den att ja faktist bor hemma, har får ut c.a 13000 i månaden och har inga andra räkningar mer än ett tele-abonemang. Jag har ett trygt jobb men ingen fast anställning förän i oktober. så med andra ord har ja inga större problem att betala av ett lån med en månadskostanad runt 1200kr/månaden.

Tack för många bra svart. Jag ska söka runt lite på andra banker. Jag har bara vart ¨på Fsb och dom var redigt dryga eftersom jag inte hade fast jobb osv..

Min Arbetsgivare ger mig gärna ett bra ord men det hjälper ju inte när ja måste ha fast. Men hur mångar har fast i dagsläge??

FSB var dryg mot mig också, pratade om borgen och facket. Men FSB är en liten skitbank, gå till SEB istället, tog 60.000 med provanställning, var ej med i facket, ingen borgen, ingen mc som säkerhet eller sånt. Hade iofs ganska ok inkomst åren innan och jag var 23.

Edit: har du ut 13, och inga utgifter kan du relativt fort spara ihop till din hoj istället för att betala 3500 i ränta varje år till banken

Last edited:
asse in da house:
Men ja, cash underlättar, tex kan man pruta med det argumentet

Det stämmer inte helt nuförtiden då många av finnansbolagen ger en "kickback" till oss handlare så kan det tillochmed kunna gå att pruta någon krona till om man finsnsierar med rätt bolag och handlaren är väldigt mån om att sälja just den hojen...

DP says: Äger alla mina fordon free & clear......

DP skrev:
Det stämmer inte helt nuförtiden då många av finnansbolagen ger en "kickback" till oss handlare så kan det tillochmed kunna gå att pruta någon krona till om man finsnsierar med rätt bolag och handlaren är väldigt mån om att sälja just den hojen...
Ahh, bra att känna till.
Dem som tar lån skulle nog också gärna casha om dom hade kunnat, och därmed är det bra att man kan ta lån så även dem kan utöva sitt mc intresse.

/N

Last edited:
ah17 skrev:
Klart att folk skall låna pengar. Det sätter kniven i ryggen på människorna så att de pliktroget går till jobbet på måndagmorgonen.

Så du säger att om man inte hade några lån, skulle man inte gå till jobbet då? :va

raukroland skrev:
Jo det är ju rätt jobbigt att pröjsa för något man inte använder...

Det är ju rätt vanligt att man betalar sitt hus kontant eller?!?
Tycker ni att det skulle vara jobbigt att betala på huset när man är på semester då eller?!?
Det kanske tom är jobbigt att betala hyra för lägenheten när man är på jobbet om man använder samma retorik... :fatta!

HAHAHAHAAAAA FY FAN vilket larvig liknelse..... :va

Som sagt det är ju inte inkomsterna man blir rik på utan utgifterna....

De är ju skit kul när man kommer till banken och vill ta ett lån till ett hus och de kollar upp en och ser att oj du har ju redan lånat 300 000kr. Till Bil , MC , Båt, tyvärr de blir inge hus lån för din del....

Ne Lån kan man ta till bättre saker än till en hoj som man kan jobba ihop till OM MAN BARA VILL, Allt handlar ju om villjan. Men men de är ju inte jag som ska låna pengar... För jag har redan sparat ihop till mitt R1 köp.... :tuttar

///Micke

Mr_Mike skrev:
Ne Lån kan man ta till bättre saker än till en hoj som man kan jobba ihop till OM MAN BARA VILL, Allt handlar ju om villjan.
///Micke
Jag vill inte verka otrevlig, men du vet inte vad du snackar om. :)

/N

Allt handlar om hur mycket pengar man har över efter allt nödvändigt som mat hyra är betalt. Det är inte alla som är gjorda av pengar och tyvärr måste låna för att ha chans att få det som andra kan betala cash direkt när de känner för det.

Sen tycker ja inte att man ska låna till vad som helst.. kan man spara ihop till det man vill ha inom rimliga kostnader så ska man göra det t.ex. Skulle inte köpa exempelvis en dvdvideo på avbetalning men låna till en mc/bil tycker jag är ok.

Freddy82 skrev:
Edit: har du ut 13, och inga utgifter kan du relativt fort spara ihop till din hoj istället för att betala 3500 i ränta varje år till banken

Snön är ju borta om ett par veckor! Han hade inte 13000 om dagen. Lååååna :tummenupp

Om att pröjsa på vintern... Skilj på amortering och ränta.
Om man ska spara ihop kontanter ska man inte spara på vintern då eller?
Amortering är ingen kostnad snarare ett sparande. Det är räntan som äe kostnad. Din totala förmögenhet rubbas inte en mm av amorteringar bara hur mycket du kan disponera och det blir ju samma som om man sparar i madrassen i förväg. Alltså om du vill ha en hoj och har marginaler, varför spara i flera år innan du kan köpa den. Då ä det bättre att minska på andra utgifter motsvarande räntan som dessutom är avdragsgill till 30%. Visst surt om man säljer och har restskuld kvar men i pengar räknat är det bara ränteutgiften du förlorar. Ska man vara ekonomisk så ska man ju helt skita i mc innan man fyllt 30 pga f-premierna.

Bubbas skrev:
Alltså om du vill ha en hoj och har marginaler, varför spara i flera år innan du kan köpa den.
För att det är så trist med fasta kostnader som ammorteringar när man blir arbetslös i en lågkonjuktur där begagnade motorcyklar säljs ut till skrotpriser.

flugan skrev:
För att det är så trist med fasta kostnader som ammorteringar när man blir arbetslös i en lågkonjuktur där begagnade motorcyklar säljs ut till skrotpriser.

Då ska du nog inte ha någon hoj alls. Tänk om du måste sälja till dagspris på metall i en lågkonjunktur. Och igen... amortering är ingen kostnad.
Kostnaden på en hoj uppstår vid brukandet. Det är dädför det sklijer i pris på en 03:a och en 05:a + slitdelar och ränta om man har lån.

Bubbas skrev:
Då ska du nog inte ha någon hoj alls. Tänk om du måste sälja till dagspris på metall i en lågkonjunktur. Och igen... amortering är ingen kostnad.
Kostnaden på en hoj uppstår vid brukandet. Det är dädför det sklijer i pris på en 03:a och en 05:a + slitdelar och ränta om man har lån.

Men jag skulle ju inte bli tvungen att sälja den eller ngt annat jag äger om det redan vore betalt. Även fast ammortering inte är ngn kostnad så vill banken ha in den oavsett om du för tillfället har råd att betala den eller inte.

Kristofer86 skrev:
Hej, nu när sommaren kommer och vädret börjar säkert snart bli bättre vill man ha en motorcykel.. frågar är bara hur man skaffar detta utan fast anställning. Jag kommer inte kunna hosta upp 60-60 tusen innan sommaren utan ett lån. Jag har jobb men inte fast anställning så en inkomst är inga problem. Nån som vet nått sätt att ta lån ändå?

kolla me dina päron om det e svårt me chash till hojjen va tror du då det e me föräkringen + utrustnig (om du ej har sån) låna från en polare om dom har
eller sälj din kropp till forsking om det finns fort farande lycka till :tungan

isse skrev:
Jag vill inte verka otrevlig, men du vet inte vad du snackar om. :)

/N

Och jag vill påstå att han har rätt. Låna till något så oviktigt som en mc är bara dumt. Mitt mc intresse är väldigt stort, men här går det bara använda hojen ca 6 månader om året. Därför köper hellre jag en billigare hoj som inte kostar något på vintern.

En bil däremot tycker jag är helt okey att låna till, för den kan du använda året om. På landsbygden är bilen även väldigt viktig, inte som i tokholm där du har buss överallt var 15:e minut.

Bor man dessutom hemma och har lite vett, så är 5.000-10.000:- i månaden inte särskilt svårt att spara. Började då killen spara i Januari har han en hoj för 30.000-60.000:- i juni, baserat på 5.000-10.000:- i sparande i månaden då förstås. (ja, det är svårt att hitta något vettigt till billigt pris mitt i högsäsongen)

Själv, kommer jag casha min hoj i Juni. Bor hemma och lever på 2000:- per månad (då inräknat bensin för pendling 30km/dag,snus,cigg,utemat.) för jag ska kunna njuta av mitt intresse, och framför allt. Betala mitt intresse kontant. :tummenupp Men alla kan ju inte vara som mig. Men avråder från att låna så länge man kan betala det kontant.

Själv, kommer jag casha min hoj i Juni. Bor hemma och lever på 2000:- per månad (då inräknat bensin för pendling 30km/dag,snus,cigg,utemat.) för jag ska kunna njuta av mitt intresse, och framför allt. Betala mitt intresse kontant. :tummenupp Men alla kan ju inte vara som mig. Men avråder från att låna så länge man kan betala det kontant.[/QUOTE]

Då är det ju dina föräldrar som sponsrar...
Välkommen till vuxenvärlden när du har utgifter på det femdubbla.

Btw Ska man inte låna till univesitetsstudier heller? Tänk om jag blir arbetslös eller inte får ett jobb inom det område jag vill.
Om man vill ha både livrem och hängslen skulle inte mycket bli gjort. Inga nya företag skulle startas etc..

Ten-0 skrev:
Och jag vill påstå att han har rätt. Låna till något så oviktigt som en mc är bara dumt. Mitt mc intresse är väldigt stort, men här går det bara använda hojen ca 6 månader om året. Därför köper hellre jag en billigare hoj som inte kostar något på vintern.

En bil däremot tycker jag är helt okey att låna till, för den kan du använda året om. På landsbygden är bilen även väldigt viktig, inte som i tokholm där du har buss överallt var 15:e minut.

Bor man dessutom hemma och har lite vett, så är 5.000-10.000:- i månaden inte särskilt svårt att spara. Började då killen spara i Januari har han en hoj för 30.000-60.000:- i juni, baserat på 5.000-10.000:- i sparande i månaden då förstås. (ja, det är svårt att hitta något vettigt till billigt pris mitt i högsäsongen)

Själv, kommer jag casha min hoj i Juni. Bor hemma och lever på 2000:- per månad (då inräknat bensin för pendling 30km/dag,snus,cigg,utemat.) för jag ska kunna njuta av mitt intresse, och framför allt. Betala mitt intresse kontant. :tummenupp Men alla kan ju inte vara som mig. Men avråder från att låna så länge man kan betala det kontant.
Man kan inte utgå från att nån kan lägga undan tillräckligt med pengar för att inom en rimlig tid spara ihop till en MC. Att du fortfarande bor hemma är en förklaring till varför du tror detta. I verkligheten är det få som kan lägga undan 5-10k per månad.
Sen vad du och jag anser är okej att köpa på lån är en annan sak.

/N

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S