lån utan fast jobb..?

Har lärt mig hemifrån "låna inte pengar till saker som sjunker i värde". Dvs hoj, bil, båt osv, har man oflyt så tappar även bostad i värde men skall inte behöva göra det.

Gudrun hjälpte mig att spara ihop till hojen på mindre än 6 mån :yoparty

Ten-0 skrev:
Och jag vill påstå att han har rätt. Låna till något så oviktigt som en mc är bara dumt. Mitt mc intresse är väldigt stort, men här går det bara använda hojen ca 6 månader om året. Därför köper hellre jag en billigare hoj som inte kostar något på vintern.

Du är unik, en av dom få som tycker att ens intresse är oviktigt :pannkyss

Ten-0 skrev:
Själv, kommer jag casha min hoj i Juni. Bor hemma och lever på 2000:- per månad (då inräknat bensin för pendling 30km/dag,snus,cigg,utemat.) för jag ska kunna njuta av mitt intresse, och framför allt. Betala mitt intresse kontant. :tummenupp Men alla kan ju inte vara som mig. Men avråder från att låna så länge man kan betala det kontant.

Att du bor hemma har jag förstått, men betalar dom dina kläder, bilförsäkring&skatt samt ev reservdelar, utekvällar, fackavgift, tele oxå?

Bubbas skrev:
Då är det ju dina föräldrar som sponsrar...
Välkommen till vuxenvärlden när du har utgifter på det femdubbla.

Saken är att jag både har bott ensam och haft lån. Sen har jag ändrat inställning efter det. "hyra" betalas faktiskt hemma, så nej. Ingen som sponsrar mig.

Isse, banken vill väl gärna se ett sparande innan man får lån. Klarar man spara ihop pengar nog för att banken ska låna ut till en så kan man ju likväl fortsätta. Men som jag skrev innan, det är ju så jag gör.

Freddy82. Beskrev det nog lite illa där, menade mer att hojen inte kan utnyttjas tillräckligt i Sverige och är därför inte så där värst viktigt som en bil är för mig för att kunna förflytta mig kring bygden därav "oviktig". Bilen är ett måste, hojen hade fungerat likadant om det hade gått köra året runt.

Ang betalningen av räkningar så betalar jag även dom. Välbetald är jag inte på mitt jobb men jag sparar likt förbannat minst 5000:- i månaden.

Vill man så kan man. Jag vill inte låna mer i alla fall. Hade jag inte fått nytt jobb nu så hade jag stått med skulder som jag inte kunnat betala. Läget är osäkert idag som alla vet, räntan är heller inte särskilt säker längre, och då är det gott att ha pengar på banken som växer mer istället för att du ska betala mer på ditt lån.

har inte orka bläddra igenom men fackets medlemslån om du e medlem?
frågar ej om fast jobb har jag för mig.-.
men de e ju facket som borgar då ju :)

arbetsledare

Kristofer86 skrev:
Hej, nu när sommaren kommer och vädret börjar säkert snart bli bättre vill man ha en motorcykel.. frågar är bara hur man skaffar detta utan fast anställning. Jag kommer inte kunna hosta upp 60-60 tusen innan sommaren utan ett lån. Jag har jobb men inte fast anställning så en inkomst är inga problem. Nån som vet nått sätt att ta lån ändå?

gå till din arbetsledare och få ett intyg på att du e antälld å tjänar pengar sen e det bra om du tar me dig din senaste löne spec,
så du kan visa dom hur mycket du tjänar per månad

Ganska enkelt. På frågan om du har fast anställning svarar du - ja. Min bankgubbe rekommenderade att vi skulle skriva så på ansökan. Ifall dom mot förmodan kollar med företaget så har du ju inte förlorat något mer än ett lån som du ändå inte skulle fått. Lånade 100k till 4.45% i 10 år.

Att ta lån eller inte är väl ändå en ganska subjektiv fråga?
Om man tar lån med tanken "jag skulle aldrig få råd annars", så är man nog fel ute.
Om man däremot har en realistisk bild av vilka uppoffringar som kommer att krävas av en i framtiden, så tror jag att man kan klara av ett lån.
Lyssna till dit sunda förnuft istället för vad andra tycker och tänker i frågan. :tummenupp

Personligen har jag några tusen i lån på hojen, men jag har från första dagen haft tillräckligt med cash att lösa lånet. Anledningen är valutaspekulation bland annat...

Kom också ihåg att livet är det som fladdrar förbi när man gör planer för framtiden. Är det kanske värt lite extra kostnader att ha en hoj idag istället för att köpa en kontant om 10 år?

Som någon sa tidigare så borde du ju kunna låna av dina föräldrar istället och dessutom betala av lånet relativt snabbt.

Lycka till!

finns ju alltid wasa kronan eller va det heter, kompisen lånade typ 80k där utan fast jobb,
enligt honom va det ingen hög ränta, du kan ju ringa o kolla ?

Köpte en TL1000 för 5år sen för 70k, då bodde jag hemma och lånade ihop hela beloppet! Jag betalade av allt på ett år, jag var tvungen att slita som ett djur och snåla på allt för att ha råd med lån, försäkring, service, soppa på 2000 i månan och annat. De pengarna hade jag aldrig haft disciplin att spara ihop annars.
Självklart ska du ta lån! Då sätter du press på dig själv och snålar mer och får därför mer pengar över!
När jag slantat av de 70k på ett år kändes det otroligt skönt... En hoj som är min och mycket pengar över varje månad.
Ska man ta lån ska det vara på så kort tid man har möjlighet att avbetala så man får press på sig. Tiden går fort och man tjänar på det i och med indragna nöjen.

Lugn skrev:
Är det kanske värt lite extra kostnader att ha en hoj idag istället för att köpa en kontant om 10 år?

Min hoj e betald (R1 -99) , min bil e betald (Audi 80 -90)
Men jag vill ha en nyare bil, vill inte lägga tid eller pengar på att fixa den, då den både rullat långt, samt slukar mycket bensin & är omodern.

Är det då fel av mig att låna pengar för att köpa en nyare bil ?
visst, jag kan spara 1000:- i månaden i 90 månader, så kan jag casha den.
men om bilen rasar inom dessa 90 månader då ? måste jag sälja min hoj bara för att köpa bilen som jag måste ha ?

jag tycker det e ok att låna, dock inte till vissa saker. som t.ex en semester resa

zajtar skrev:
gå till din arbetsledare och få ett intyg på att du e antälld å tjänar pengar sen e det bra om du tar me dig din senaste löne spec,
så du kan visa dom hur mycket du tjänar per månad

Helt rätt, det här sättet har funkat i väldigt många fall som jag har varit inblandad i. Banken köper detta utan tvivel om man inte har bet. anmärkningar. Borgenär behövs således ej, lycka till!

Jag har ett lite värre problem. Jag bor i Norge, har en fast inkomst på mellan 22 och 30 000 utbetalt varje månad. Men behöver ett lån för jag inte orkar vänta med att spara ihop mina pengar direkt. Men föreningssparbanken sa att jag behövde ha lönekontot i Sverige, och använda det kontot lite.

Undra hur man skall göra. överföra pengarna varje månad från sitt norska konto + betala skatt på växelkursen å sen ta ut lite då och då när man e hemma på helgerna. det är ju bara en 35-40 000 jag behöver låna vilket är surt.

Kommer för långt in i sommarn om jag skall spara ett par månader till

#Olsson# skrev:
Jo, utan borgenär - blir det inget lån. För att det skall bli ett lån måste det finnas en fordringsägare. Fordringsägare, d v s banken blir då borgenär. :)

Helt rätt, jag slarvar med hur jag uttrycker mig. :)

raukroland skrev:
Jo det är ju rätt jobbigt att pröjsa för något man inte använder...

Det är ju rätt vanligt att man betalar sitt hus kontant eller?!?
Tycker ni att det skulle vara jobbigt att betala på huset när man är på semester då eller?!?
Det kanske tom är jobbigt att betala hyra för lägenheten när man är på jobbet om man använder samma retorik... :fatta!

nu är du ute på djupt vatten, du kan ju inte gämföra en hobby med ditt boende

vbg_snake skrev:
Jag har ett lite värre problem. Jag bor i Norge, har en fast inkomst på mellan 22 och 30 000 utbetalt varje månad. Men behöver ett lån för jag inte orkar vänta med att spara ihop mina pengar direkt. Men föreningssparbanken sa att jag behövde ha lönekontot i Sverige, och använda det kontot lite.

Undra hur man skall göra. överföra pengarna varje månad från sitt norska konto + betala skatt på växelkursen å sen ta ut lite då och då när man e hemma på helgerna. det är ju bara en 35-40 000 jag behöver låna vilket är surt.

Kommer för långt in i sommarn om jag skall spara ett par månader till

låter konstigt. Kan du inte bara bevisa för din svenska bank att du har inkomst och konto i Norge. Vill de att du ska öppna ett lönekonto så gör det och sätt över pengar när du ska betala på det eventuella lånet.

mina föräldrar kommer inte hjälpa mig med min "självmordsmaskin" och när man tar lån är dom noga med att kolla om man har fast anställnig, fast jag har bara kollat på se banken och fsb..

wasakronan kanske vore nått att kolla upp.. men ja vill inte ha nån jättehög ränta..

ja tänkte lägga 75000 på c.a 5-6år

nån annan ide? =/

Kristofer86 skrev:
mina föräldrar kommer inte hjälpa mig med min "självmordsmaskin" och när man tar lån är dom noga med att kolla om man har fast anställnig, fast jag har bara kollat på se banken och fsb..

wasakronan kanske vore nått att kolla upp.. men ja vill inte ha nån jättehög ränta..

ja tänkte lägga 75000 på c.a 5-6år

nån annan ide? =/

Givetvis är det bästa som så många säger att casha, men har man bestämt sig så.... Kolla med Skandiabanken, de är riktigt bra att ha med o göra, samt lägre ränta än både FSB och SEB. Du behöver öppna ett konto hos skandiabanken och att det förs över via Autogiro. Ingen öppningskostnad eller "aviavgift" då. Du behöver ha ngn form av anställning och tjänat över 90k det senaste året. Du kan låna max 30% av din årsinkomst.

När blev du anställd? även om det nu inte är en fast tjänst du har??

Länk till låneansökan skandiabanken

Aktuell ränta 5,49%

Gdluck, m8te

//Daniel

frikie skrev:
Givetvis är det bästa som så många säger att casha, men har man bestämt sig så.... Kolla med Skandiabanken, de är riktigt bra att ha med o göra, samt lägre ränta än både FSB och SEB. Du behöver öppna ett konto hos skandiabanken och att det förs över via Autogiro. Ingen öppningskostnad eller "aviavgift" då. Du behöver ha ngn form av anställning och tjänat över 90k det senaste året. Du kan låna max 30% av din årsinkomst.

När blev du anställd? även om det nu inte är en fast tjänst du har??

Länk till låneansökan skandiabanken

Aktuell ränta 5,49%

Gdluck, m8te

//Daniel

Tack! :tummenupp

ett lån kommre behövas om jag ska kunna bli hojägare detta år.. ska söka runt lite och se på det!

Jag är anställd sedan 27oktober -05 men har tjänat c.a 130000 det året pga. andra jobb innan..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick