Låna din hoj?

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
När jag körde upp så bestämdes utrymmet för manöverprovet som minsta möjliga vändradie för hojen som man körde upp med + en par decimeter eller en halvmeter, minns inte exakt hur mycket man la till. Det vill säga kör du upp med en HD som har 104 meter i vändradie så har du 104,5 meter på dig i manöverprovet att svänga runt på. Det vore ju taskigt om hojens vändradie ska vara avgörande för om du klarar provet eller inte.

Okej nä men hon sa att man måste klara banan helt enkelt, fast vet inte om de anpassar banan efter hojen ifs.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
det går bra att köra med plastraket också men det e ju så satans surt att man måste ha minst 700 när det numera är 600 som är "standarden" på många nya hojar. Min lärare berättade dock för mig att nya EU-regler var på där 600cc är nya standarden.

TIPS är att ta hojen redan nu och åk ut kör i cirklar runt runt runt runt runt i typ en timme med max styrsväng så ska du se att du kommer klara det lätt! Det var så jag gjorde för att lära mig och det gick klockrent efteråt!

till twinex: du måste ha minst 700cc och 35kw (om jag inte minns fel) så r6:an kan du nog glömma dessvärre.

Lycka till! :tummenupp
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
till twinex: du måste ha minst 700cc och 35kw (om jag inte minns fel) så r6:an kan du nog glömma dessvärre.

Lycka till! :tummenupp


Tack! Men det är för tung, blir 18 i Juni så blir ju att jag tar för mellanklass och då ska det gå med 600 cc och 25 kw. :) De har väl inte ändrat för mellan?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack! Men det är för tung, blir 18 i Juni så blir ju att jag tar för mellanklass och då ska det gå med 600 cc och 25 kw. :) De har väl inte ändrat för mellan?
Nej, inget har ändrats än. Det som gäller för uppkörning A-begr är:
* minst 375cc motorvolym
* max 25kW effekt
* max 0.16 kW/kg i effekt/tjänsteviktsförhållande

En R6 strypt till 25kW ska alltså vara giltig att köra upp med enligt de gällande bestämmelserna.
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Kuggade som väntat, imponerad av dom som klarat banan med en 900 ninja.

Fast hade ändå kuggat, tro fan att hastighetsmätaren la av på hojen efter bankörningen + att jag blev sjuk när jag stod o väntade på de andra, sitter med feber nu mår skit.

Nån där uppe eller nere har nåt emot mig.

Men men går fler fitttåg :(
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
glid in på en mc handlare.... jag vet några handlare här i luleå som lånar ut sina hojjar vid uppkörning. givetvis mot betalning...
 

axelsson_vpg

Guest
ops... jag beklagar sorgen,,,, själv ska jag köra upp den 4e. jag har inte tagit någon lektion osv.... undra om de kmr gå åt helvete.. får man bara 1 försök på manöverbanan ?? typ om man sätter ner 1 fot är man körd då ?
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
ops... jag beklagar sorgen,,,, själv ska jag köra upp den 4e. jag har inte tagit någon lektion osv.... undra om de kmr gå åt helvete.. får man bara 1 försök på manöverbanan ?? typ om man sätter ner 1 fot är man körd då ?



Kör upp med en brukshoj så är det lugnt ! ingen sporthoj det krävs mer än körskola för att kunna vända med en sporthoj, min klara sig inte ens runt.
Jag satte ner fötterna 3-4ggr, kan ju inte svänga mer än vad hojen vill helt enkelt.
Men han var trevlig ändå, de andra inspektörerna har man ju velat skalla efteråt men han var reko.

Men som sagt kör upp på en brukshoj så är det lätt, ingen supersport hoj.
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Jag råkade sätta ner foten i svängen.. fick ett försök till på mig. Men det beror lite på vem du kör upp för, å vad han/hon fått genomhärda tidigare under dagen..
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Trist, men du fixar det nästa gång, låna en lättkörd hoj. Börja kolla redan nu vart du kan få tag i en så det inte blir stress som denna gången.
Det löser sig sommaren har ju inte börjat än:tummenupp
 

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Lima
Hoj
Yamaha R1
När jag körde upp så bestämdes utrymmet för manöverprovet som minsta möjliga vändradie för hojen som man körde upp med + en par decimeter eller en halvmeter, minns inte exakt hur mycket man la till. Det vill säga kör du upp med en HD som har 104 meter i vändradie så har du 104,5 meter på dig i manöverprovet att svänga runt på. Det vore ju taskigt om hojens vändradie ska vara avgörande för om du klarar provet eller inte.

Jepp så är det!
 

axelsson_vpg

Guest
hmmm vad är en lätt körd hojj? jag tänkte änvända mig av min gsxr 600 -01....
ingen bra ide eller ?
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
hmmm vad är en lätt körd hojj? jag tänkte änvända mig av min gsxr 600 -01....
ingen bra ide eller ?



Den är aningen lättare än ninjan, men du vet ju hur svängradien är på sporthojar, värdelös och banan är jävligt tajt.

http://www.blocket.se/vi/11822343.htm?ca=14_s

En hoj av den sorten är det ultimata att köra upp med, alt om det finns nån 700cc offroadare, dom brukar ha bra svängradie.

Glöm sporthojen, om du inte är duktig. Jag har väl avverkat 200mil snart o kugga, ifs hade ja bara kört den hojen några gånger men ändå.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Ajdå, men det måste de ju ta hänsyn till. Svänger man så mycket som det går borde man klara det i alle fall.

De tar inte hänsyn till hoj, kommer du med en R6 tror jag inte du en får köra upp pga att din svängradie är större än svängen i konbanan, altså omöjligt att klara...

Hyr en hoj istället.
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
De tar inte hänsyn till hoj, kommer du med en R6 tror jag inte du en får köra upp pga att din svängradie är större än svängen i konbanan, altså omöjligt att klara...

Hyr en hoj istället.


Som du säger, men dom kan låta det gå förbi om du är riktigt duktig på att hantera hojen ändå, men jag var inte säker på den hojen det kan man säga. Förstår varför jag kugga, men blir sur för att dom inte anpassar banan efter hojen.

Isf borde hojar med större svängradie vara olagliga att framföra på väg, o fattar inte grejen med att kunna göra snäva U svängar, är inte U sväng olagligt i sverige ? =)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Isf borde hojar med större svängradie vara olagliga att framföra på väg, o fattar inte grejen med att kunna göra snäva U svängar, är inte U sväng olagligt i sverige ? =)[/QUOTE]

U-svängen är väl inte det man gör dagligen. Men den är ett bra mått
på hur du hanterar din hoj, samt enkelt för prövaren att kolla.
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Jag klarar ju att göra en sväng med fullt "ratt utslag" men det räcker inte till för att hojen ska hålla sig inom linjerna.

+ att hastighetsmätaren pajade som sänt ifrån ovan på banan så hade ändå kuggat om jag klarat den :-/
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top