Låna din hoj?

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Nu har inte jag läst hela tråden men jag körde upp på en zx9a det var andra gången jag körde motorcyckel i hela mitt liv, dock har jag mångårig erfarenhet av cross. jag klarade det galant!

Hade du bott i sthlm hade du fått låna min hoj för några hundringar + nytvätt!!

/ Svensken
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
tack vet jag försvarets 258or; de kan man fan vrida styret 180 grader på :yoparty

Till trådskaparen - är det fysikaliskt omöjligt att leda hojen igenom den berörda konbanan? Om inte så är det bara å öva :tummenupp

Min sv med clip-on styre är knappast världens svåraste hoj att köra konbana med, men jämfört med farsans dominator var den som en pansarvagn :D
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kan man se hur konbanan ser ut, mått och sådant så man själv kan ställa upp konor och träna privat?
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
tack vet jag försvarets 258or; de kan man fan vrida styret 180 grader på :yoparty

Till trådskaparen - är det fysikaliskt omöjligt att leda hojen igenom den berörda konbanan? Om inte så är det bara å öva :tummenupp

Min sv med clip-on styre är knappast världens svåraste hoj att köra konbana med, men jämfört med farsans dominator var den som en pansarvagn :D



Just en sväng var faktiskt omöjlig om man leder hojen, spec när man krypkör om man hade haft fart o lagt ner hojen hade det gått men det ska ju gå skitsakta.

Nu har inte jag läst hela tråden men jag körde upp på en zx9a det var andra gången jag körde motorcyckel i hela mitt liv, dock har jag mångårig erfarenhet av cross. jag klarade det galant!

Hade du bott i sthlm hade du fått låna min hoj för några hundringar + nytvätt!!

/ Svensken



Tack för erbjudandet, men jag hade en hoj att köra upp på hela tiden, en ZX9R 97a saken var den att jag sökte en brukshoj som man kan svänga mer med, var ruskigt svårt när svängradien är större än banan :)
Återligen tack för erbjudandet dock!
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Det är skitsnack att det inte går att klara uppkörningen på en sporthoj.
Däremot är det naturligtvis svårare att krypköra med en sporthoj än med en gammal blukshoj.
Körställningen gör att man måste "stötta" sig mot sina clipons, vilket gör hela krypkörningen svårare.


Behärskar man hojen (vilket man ska göra) är det klart som korvspad att det går.

No offence, men satte du ner foten för att du kom utanför linjen eller?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
ops... jag beklagar sorgen,,,, själv ska jag köra upp den 4e. jag har inte tagit någon lektion osv.... undra om de kmr gå åt helvete.. får man bara 1 försök på manöverbanan ?? typ om man sätter ner 1 fot är man körd då ?


Jag doppade ner tårna efter vändningen, och körde klart banan.

Han som höll i körningen undrade om det verkligen var nödvändigt och tyckte att det såg bra ut, bara att köra nästa moment.

Var i Lule.
 

m4tteman

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Husqvarna TE 570 Motard
Kan man se hur konbanan ser ut, mått och sådant så man själv kan ställa upp konor och träna privat?

Skriver du in dig på körskolan och köper böcker av dem så finns alla konbanor med mått tryckt på sista sidorna i boken som heter MC-boken utfärdad av Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR).

Har du inte lust att köpa böckerna så finns de kanske på bilboteket att låna.


EDIT: Hamnade visst i skuggan några minuter efter Helios =)
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Det är skitsnack att det inte går att klara uppkörningen på en sporthoj.
Däremot är det naturligtvis svårare att krypköra med en sporthoj än med en gammal blukshoj.
Körställningen gör att man måste "stötta" sig mot sina clipons, vilket gör hela krypkörningen svårare.


Behärskar man hojen (vilket man ska göra) är det klart som korvspad att det går.

No offence, men satte du ner foten för att du kom utanför linjen eller?

Dom gör upp banan olika beroende på tillfällen med vetu, var säkert inte samma som när du körde upp, denna kurva gick inte att komma in rakt nog för att stanna rakt vid dubbelkonerna för att sedan fortsätta, hade inte klarat just den biten om ja ens gått med hojen.
Det går säkert om man är en jävel på hoj men om du läser hela tråden så har jag bara kört kanske 150-200 mil totalt, vilket är mycket mer än de flesta på körskolan kört men dom körde upp med en brukshoj = as enkelt förmodligen, ena kompisen körde upp o han har bara kört 5-7mil under hela sitt liv på en MC o klara provet.
Men hade räknat med nederlag, blir att låna körskolans denna gång.
 

Stev-O

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600 -05
Respekt för dom som tar lappen med sporthoj, men tror samtidigt att man har sänkt sina chanser rätt rejält då kontrollanterna oftast är rätt nitiska och med en sporthoj lär dom vara ännu mer nitiska.

Kommer man med en tråkhoj får man fler chanser, borde inte vara så!!!
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Respekt för dom som tar lappen med sporthoj, men tror samtidigt att man har sänkt sina chanser rätt rejält då kontrollanterna oftast är rätt nitiska och med en sporthoj lär dom vara ännu mer nitiska.

Kommer man med en tråkhoj får man fler chanser, borde inta var så!!!

Han jag fick var trevlig o gav mig många chanser för han visste att det var en svår hoj att köra upp med.
Jag är imponerad av den som kan ta samma bana som jag fick med den hojen, minst sagt.
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Skönt att höra, lite överseende får dom ha det är ju hojen som begränsar körningen inte jag :(

Fast jag ringde och kollade med vägverket hur det funkade om man tex ska köra upp på en HD med megagaffel och omöjligen kan ta banan, hon sa att vi kan inte ge några undantag, varpå jag sa men då ska ni väl inkludera i lappen att man måste ha en hoj med minst X meter svängradie, ja det förståss sa hon men så är det tyvärr (hon var trevlig)
Lite dåligt, dom borde anpassa banan efter hojen, isf borde hojar med långa framgafflar vara olagliga att framföra på väg isf.

Jag körde upp samtidigt som en gubbe, som blivit av med alla behörigheter och höll på o ta om A-kortet.. Han körde på en sprojlans HD med långgaffel, han klarade alla moment och klarade kortet (ja, dom nya manöverbanorna)..

Så det går allt med sånna också!!
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
Jag körde upp samtidigt som en gubbe, som blivit av med alla behörigheter och höll på o ta om A-kortet.. Han körde på en sprojlans HD med långgaffel, han klarade alla moment och klarade kortet (ja, dom nya manöverbanorna)..

Så det går allt med sånna också!!



Okej, ja som sagt banan varrierar efter vad inspektören känner för.
Och helt omöjligt är det inte, men för en vanlig dödlig mc kille så är det otroligt svårt.
 
Last edited:

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Dom gör upp banan olika beroende på tillfällen med vetu, var säkert inte samma som när du körde upp, denna kurva gick inte att komma in rakt nog för att stanna rakt vid dubbelkonerna för att sedan fortsätta, hade inte klarat just den biten om ja ens gått med hojen.
Det går säkert om man är en jävel på hoj men om du läser hela tråden så har jag bara kört kanske 150-200 mil totalt, vilket är mycket mer än de flesta på körskolan kört men dom körde upp med en brukshoj = as enkelt förmodligen, ena kompisen körde upp o han har bara kört 5-7mil under hela sitt liv på en MC o klara provet.
Men hade räknat med nederlag, blir att låna körskolans denna gång.

Jag kan inte tänka på annat än folk som säger:
"Fattar ni, jag blev kuggad för att jag körde för långsamt på 70-väg. Jag höll 65 en gång runt ett krön, och det blev jag kuggad för! Fi fan!"
Eller:
"Jag satte ner foten en gång på en av konbanorna, blev kuggad direkt??"

Det hela handlar om att förmedla till trafikinspektören att man har koll. Övningarna visar om man har koll eller inte. Inte om man kan åka slalom mellan koner.
Sen är det förståss lättare för trafikinspektören att säga nåt konkret, som att det gick för långsamt eller att man tappade balansen än att säga: "Jag får inte känslan av att du har koll", eller "Visst, du klarar banonrna och har inte brutit några regler, men jag kan sätta en månadslön på att du orsakar en trafiklolycka inom en vecka!"

Har man känslan och kan läsa trafiken får man kortet.
 
Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650

Det går säkert om man är en jävel på hoj...

tror inte att jag är ensam om att tycka att ovanstående attityd är lite konstig. Om du inte är en "jävel på hoj" kanske du inte borde ha A-behörighet? Man måste inte vara Rossi för att klara det; finns folk som kört upp med allt från R1or till HDs. J

ag har fortfarande jäkligt svårt å tro att det inte är möjligt att få igenom gammelninjan genom lågfartsdelen. Var det inte någon här i tråden som klarat det till och med? :va
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
De tar inte hänsyn till hoj, kommer du med en R6 tror jag inte du en får köra upp pga att din svängradie är större än svängen i konbanan, altså omöjligt att klara...

Hyr en hoj istället.

De gjorde de för min kompis som körde upp på sin R6:a här i Karlstad i alle fall!
Han fick kortet. Likadant min bror, körde upp på en GSXR 750.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Han jag fick var trevlig o gav mig många chanser för han visste att det var en svår hoj att köra upp med.
Jag är imponerad av den som kan ta samma bana som jag fick med den hojen, minst sagt.


Hoppas du klarar det nästa gång.

Jag tog mitt körkort på körskolans suzuki GSX 750(inte R). Körde sen dit själv till banan nån dag senare med thunderacen bara för att försöka igen men hade inte en chans att klara det med den då. hehe. :D Hade säkert inte klarat det idag heller(2 år senare). Men minns att körskoleläraren körde den lilla konbanan i krypande fart med sin stora kawa zzr 1100 så visst går det. hehe.
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
tror inte att jag är ensam om att tycka att ovanstående attityd är lite konstig. Om du inte är en "jävel på hoj" kanske du inte borde ha A-behörighet? Man måste inte vara Rossi för att klara det; finns folk som kört upp med allt från R1or till HDs. J

ag har fortfarande jäkligt svårt å tro att det inte är möjligt att få igenom gammelninjan genom lågfartsdelen. Var det inte någon här i tråden som klarat det till och med? :va



Jag kör hoj bra i trafik och i "fart", men en sporthoj i 2km/h och 150graders svängar inom x m radie, det gick bara inte.

Som jag sa innan, en bekant klara kortet som bara kört 5-7mil totalt på en hoj o klara det, är han då automatiskt en jävel på hoj för det =) ?
valet av hoj är avgörande, vet inte hur många mil jag avverkade på 125or, 250cc´s och nu kanske 200mil på 600cc triumphen.

Så det får bli trafikskolan 2-3 lektioner på konbanan med deras brukshoj.

Hoppas du klarar det nästa gång.

Jag tog mitt körkort på körskolans suzuki GSX 750(inte R). Körde sen dit själv till banan nån dag senare med thunderacen bara för att försöka igen men hade inte en chans att klara det med den då. hehe. :D Hade säkert inte klarat det idag heller(2 år senare). Men minns att körskoleläraren körde den lilla konbanan i krypande fart med sin stora kawa zzr 1100 så visst går det. hehe.



Tackar, ja nästa gång klarar jag det gallant spec om det är med körskolans GSX hoj, tur att jag inte låna thunteracern som jag blev erbjuden här hade gått ännu värre.
Kompisen provade med på banan idag, han klara uppkörningen i torsdags o han kunde inte med sporthojen, klart det går men säger det igen dom ändrar om banorna titt som tätt, fick en riktigt trixig men hade räknat med nederlag.
 
Last edited:

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Enormt mycket svårare med sporthoj helt klart, fast tränar man mycket med hojjen man ska köra upp med så går det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top