Jo, vad gällde garagevändningen så gjorde man väl på det viset, men den har väl utgått helt och hållet nu, och i dom två varianterna på manöverbana som finns idag tas mej veterligen ingen som helst hänsyn till sväng/vändradien på hojen.
Finns två varianter på manöverbanan (se den bifogade bilden), och jag fick köra den enl "Figur 4", fast spegelvänd, och det var spännande då jag skulle göra den yttre vändningen efter sista stoppet, eftersom det nyper rätt bra åt höger när man lägger körningen åt just det hållet. Jag körde upp lånad gammal Kawa 750, med en jättestor touringkåpa på. Kåpan i sig var inget problem, men killen som ägde hojen hade monterat den snett, vilket gjorde att fullt styrutslag åt höger innebar att man var tvungen att frikoppla eftersom kopplingshandtaget tog i kåpan annars och den vart "självkopplande". Frågade om jag pga av detta kunde få köra spegelvänt åt andra hållet, men icke, "det ska nog gå om du placerar dig rätt". Det gjorde det också, men hade jag inte fått två försök hade jag varit bränd, för första gick käpprätt åt h-vete. Sedan hade jag förstås i princip bara övat på den enligt "Figur 2", för det var ju den som gällde hade man ju hört...
Brukar numera själv åka ut till manöverbanan här i Nrk och öva med min Gsx 1100EF/ES ibland, och den är ett as i konbanan kan jag säga. En tung, stor hoj med taskig vändradie är ju inte optimalt precis. Men det funkar om man bara tränar, även om det kändes nästan omöjligt från början, och det går att köra samtliga prov med den även om det inte är lätt. Sen är det bara att träna, träna och åter träna. Dels för att det går att köra banan med dom flesta hojar, och dels för att när man väl står där och nervositeten för uppkörningen kommer krypande, då gör det en viss skillnad att veta "att f-n, det här kan jag" trots allt.
noGAS
Välj en hoj som är någorlunda lättkörd och som du känner funkar för dig, och framförallt träna ordentligt, så fixar du det nästa vända