Låna till hojköp

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tänkte låna 40 000kr till att köpa hoj. Skäl till att låna är att jag får en klumpsumma från jobbet på nämnda summa, men den kommer den 25 maj, jag vill gärna kunna köra innan dess. Så i maj är tanken att betala av hela lånet på ett bräde.

Vad för sorts lån ska jag ta? Jag känner mig inte bekväm med rörlig ränta då man ju faktiskt kan åka på en sjuhelvetes höjning när det är dags att betala av hela klabbet.

Mina föräldrar har nyligen sålt sitt hus så jag kan inte få hjälp av dem genom att de lånar på huset.

Vad är smartast att göra? Att köpa hoj hos handlare och välja finansiering via dem ger väl också rörlig ränta?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Smartast är att vänta till Maj.
Det är drygt två månader, du borde överleva :)
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
De flesta lån sprider sig över flera år. Det är viktigt att du kontrollerar att du kan lösa lånet i förtid utan att betala ränta för den oanvända tiden. Dvs du vill bara betala för de kostnader som uppstår under dessa två månader inte för de oanvända månaderna också.

Då summan är relativt låg så bör absolut enklast vara att besöka din bank, förklara läget. Om du har skött din ekonomi och du har en fast inkomst bör detta inte vara något problem.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om du lånar 40 000 till 10 % ränta så kostar det 233 kr i månaden.
40 000 x 10 % / 12 månader x 70 % (du drar ju av 30 % i deklarationen) = 233 kr

Skulle räntan av något helt oväntat skäl gå upp med ytterligare 5 %-enheter till 15 % (varför den nu skulle göra det...) så kostar det ytterligare 117 kr per månad.
40 000 x 15 % / 12 månader x 70 % (du drar ju av 30 % i deklarationen) = 350 kr

117 spänn extra har du kanske råd med? Två öl mindre på krogen! ;) Så köp hoj om du har lust. Och om banken är med på noterna. Banken vill säkert ha en uppläggningsavgift också. Och en aviavgift per månad. Men nu var det ju inte det som detta gällde, utan den rörliga räntan... :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De flesta lån sprider sig över flera år. Det är viktigt att du kontrollerar att du kan lösa lånet i förtid utan att betala ränta för den oanvända tiden. Dvs du vill bara betala för de kostnader som uppstår under dessa två månader inte för de oanvända månaderna också.

Då summan är relativt låg så bör absolut enklast vara att besöka din bank, förklara läget. Om du har skött din ekonomi och du har en fast inkomst bör detta inte vara något problem.

+1 på den med brasklappen att kolla med handlarna också. De har ofta ganska bra dealar.
Glöm inte att kolla vad som gäller om du vill lösa allt på ett bräde bara. Som Tino sa alltså.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla upp om du kan få något kreditkort som har 2 månaders räntefri kredit? Då kan du köpa hojen med ett dylikt (förutsatt att du köper hojen hos någon som kan ta emot kortbetalningar) och slippa räntan.
Annars är det så att om du tar ett lån med bunden ränta får du pynta räntan för den förväntade lånetiden om du betalar av i förväg, så rörlig ränta är att föredra. Dessutom är 40k ingen stor summa, och på 2 månader får du ingen ränta att tala om. Speciellt inte nu när räntan är rätt låg.
Tar du dessutom lånet med hojen som säkerhet är det ju inte ett blancolån och borde ge lite lägre ränta än ett blancolån.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett alternativ till ovan nämnda förslag. Ta ett finansieringslån via bank eller återförsäljare och se om du kan få bättre avkastning på dina 40 000 som du får på jobbet senare. Betala av det i förtid om du känner för det.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har du inte råd med en eventuell räntehöjning under så kort tid på en så liten summa så är ju frågan om du kommer ha råd att äga hojen sen med kostnader som däck, drivpaket, servicear osv.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det var pappa som tog upp en oro för rörlig ränta, att det skulle kunna bli väldigt dyrt. Typ om räntan när jag ska betala tillbaka hela summan är på 20% (extremfall) så får jag betala den räntan istället för den jag hade när jag tecknade.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I princip borde du kunna ta finansieringen via handlarens finansieringsinstitut och betala enligt avbetalningsplanen tills du fått pengarna från jobbet och sedan betala av hela summan på en gång. Bör inte tillkomma några extra kostnader att amortera av lånet på en gång. Kontrollera saken med den återförsäljaren du köper hojen av.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det var pappa som tog upp en oro för rörlig ränta, att det skulle kunna bli väldigt dyrt. Typ om räntan när jag ska betala tillbaka hela summan är på 20% (extremfall) så får jag betala den räntan istället för den jag hade när jag tecknade.

Jag kan garantera att om du tar ett vanligt blancolån hos din bank, så kommer räntan inte att stiga märkbart på ett par månader. Handlar det sedan bara om ett kortsiktigt lån så är ju riskerna ännu mindre, förutsatt att du kan lösa lånet i förtid. Om det nu är så att räntan skulle stiga till 20%, som i ditt extremfall så är ju detta en årsränta och du behöver inte betala ränta för hela året om du bara lånat pengarna ett par månader.

Jag säger - så länge du lånar pengarna av en riktig bank, och gör klart att du kan lösa lånet när du själv vill, så är det bara att köra.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var pappa som tog upp en oro för rörlig ränta, att det skulle kunna bli väldigt dyrt. Typ om räntan när jag ska betala tillbaka hela summan är på 20% (extremfall) så får jag betala den räntan istället för den jag hade när jag tecknade.

Om räntan inom ett par månader går upp till 20% så löser JAG lånet åt dig!

Det är HELT orimligt att det skulle hända. Räntan idag ligger runt 3%, osannolikt att den ens går över 4% med tanke på omvärldsmiljön.

Se bara till att du inte binder lånet över tid, för ränteskillnadsersättningen är vad som kan bli dyrt för dig. Men som ovan sagt, är du ens orolig för de småpengar det kan röra sig om på så kort tid så kanske du borde fundera igen på om du har råd med driften öht. Räntekostnaden ens med 20% ränta är rätt liten i sammanhanget.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I princip borde du kunna ta finansieringen via handlarens finansieringsinstitut och betala enligt avbetalningsplanen tills du fått pengarna från jobbet och sedan betala av hela summan på en gång. Bör inte tillkomma några extra kostnader att amortera av lånet på en gång. Kontrollera saken med den återförsäljaren du köper hojen av.



Jag lånade till lite via Swedbank (genom handlare) för några år sen, var inga problem att lösa i förtid.
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Stämmer bra om man tar ett mc-lån vilket betyder att du inte kan sälja hojen innan den är betalt det ligger så kallad Kredit spärr i reg beviset som lyfts bort när skulden är reglerad. Alla dessa lån är rörliga men oroa sig för är inget att tänka på har rört sig upp och ner ca 1-2% dom senaste 10 åren. Du kan lösa dessa lån när som helst under kredit tiden utan några extra avgifter. Idag ligger normal ränta på 6,8 % sedan tillkommer det oftast en avi avgift kring 50:-.+ upplägnings kostnad kring en 500:-
Huslån har fungerar helt annorlunda.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Medlemslån på banken om man är fackligt ansluten brukar vara ganska fördelaktiga sett ur ränteperspektiv speciellt med tanke på så kort lånetid. Funkade bra sist ja nyttjade detta via min bank (SEB) och kan betalas av i förtid.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Ta ett vanligt privatlån ( se till att du kan lösa det i förväg ). Blir ingen direkt räntekostnad om du betalar tillbaks det inom 2månader, dessutom får du ju tillbaks på deklarationen :) Så vitt jag vet är det alltid rörlig ränta på privatlån.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Stämmer bra om man tar ett mc-lån vilket betyder att du inte kan sälja hojen innan den är betalt det ligger så kallad Kredit spärr i reg beviset som lyfts bort när skulden är reglerad. Alla dessa lån är rörliga men oroa sig för är inget att tänka på har rört sig upp och ner ca 1-2% dom senaste 10 åren. Du kan lösa dessa lån när som helst under kredit tiden utan några extra avgifter. Idag ligger normal ränta på 6,8 % sedan tillkommer det oftast en avi avgift kring 50:-.+ upplägnings kostnad kring en 500:-
Huslån har fungerar helt annorlunda.

Vadå, jag kan inte sälja hojen om jag har skuld på den? Vi säger att jag skulle sälja och betala in typ 30% och behålla resten i cash (ska inte göra det men vi säger så för att få denna fråga att fungera) går inte det alltså? Men vad händer då exakt? kommer jag inte kunna göra ett ägarbyte? kommer transportstyrelsen säga ifrån då?

För om det är så så kan ju aldrig ägarbytet gå igenom på saker som man ska betala av innan den faktiska avbetalningen har skett, säg att man postar regbeviset före man går till banken och löser skulden!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top