Lånar ni ut hojen?

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jag och min sambo har delad vårdnad över hojen tillsammans... nu var hon ytterst nära att låna ut den till någon på jobbet för en "hojhelg med grabbarna på kontoret"... hur hade ni gjort? Lånar ni ut hojen till vem som hellst?...
Så här blev det för min del:

"jag blev rätt irriterad och sa att visst kan man låna ut SPORThojen men jag har då aldrig hört någon som har gjort det.... de är ju typ som att låna ut sin 911turbo.. visst kan man gör det.. men de är nog inte många som gör det.."

Hon tyckte de var lite snålt av mig men fattade va jag menade så hon fick gå tillbaks till jobbet å säga att hon inte fick låna ut den typ... fast det är ju hennes hoj lika mycket som min...

MikkE

Guest
Låna ut till en vän man vet om kan köra kan jag gå med på. Men till sambons arbetskollega som man inte känner? Nej!

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Lånar inte ut hojen alls, oavsett vem det är!

Somliga försäkringar gäller dessutom inte om någon annan än ägaren kör.

DE argumentet ska jag ta till mig... att inte försäkringen gäller... den var bra.. vet inte om det stämmer men de är skit samma.. bra ursäkt iaf!!
(men man känner ju sig lite taskig ändå...)

Ja, om det är någon jag litar på (som kommer sköta om den och betalar om den går sönder). Det är ju endast ett fordon.

....endast ett fordon... så sa sambon också.... å jag fattar hur hon menar men som andra har varit inne på så kan de ju bli så ini hel#¤"te dyrt och då kräva det av någon man inte känner...hmmm.... sen få höjd försäkring.. Man vet ju själv hur de var första ggrna man satte sig på en sporthoj... jiiises va dåligt man körde.. och fort..

Last edited:

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
DE argumentet ska jag ta till mig... att inte försäkringen gäller... den var bra.. vet inte om det stämmer men de är skit samma.. bra ursäkt iaf!!
(men man känner ju sig lite taskig ändå...)

....endast ett fordon... så sa sambon också.... å jag fattar hur hon menar men som andra har varit inne på så kan de ju bli så ini hel#¤"te dyrt och då kräva det av någon man inte känner...hmmm.... sen få höjd försäkring.. Man vet ju själv hur de var första ggrna man satte sig på en sporthoj... jiiises va dåligt man körde.. och fort..

Då verkar det ju som du inte litar på dem som vill låna hojen (inte känner dem etc.) och då skulle jag med låta bli.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Folk jag känner och litar på får låna bäst de vill och jag förväntar mig isf samma tjänst tillbaka. Låna ut till sambons kollega för en hojhelg med grabbarna - tveksamt...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen det med att det enbart är ett fordon... nja, "bara ett fordon" är en bil man fraktar arslet från A till B med... en motorcykel är för mig i alla fall en kär hobby som man vårdar otroligt ömt och har ett annat förhållande till än till bruksbilen som står på parkeringen.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Finns väl ställen man kan hyra hoj på även i GBG.

...han ville ju åka Ducati förstås å sådana finns ju inte att hyra vad jag har hört iaf..(synd nog). hade "längtat hur länge som hellst"..hade han sagt..

"jooo jag har längtat i 20år då jag först såg en ducce...å sen tog hojkort och hade råd att köpa en" kunde jag ju ha sagt till honom om jag sett han... hahahaha...

Sen det med att det enbart är ett fordon... nja, "bara ett fordon" är en bil man fraktar arslet från A till B med... en motorcykel är för mig i alla fall en kär hobby som man vårdar otroligt ömt och har ett annat förhållande till än till bruksbilen som står på parkeringen.

Bilen lånar man ut för någon behöver dragkrok, bagage eller liknande... hojen finns det liksom inget argument som håller... det är en "onödig" pryl.. kan jag känna.. och därför så finns det ingen anledning att låna ut den till någon man aldrig har sett.. (litar förstås på sambons omdömme men iaf... de är ju jag som får meka/inte kunna köra om de händer något..)

Last edited:

Hudik

Guest
Nja, inte skulle jag låna ut den för att nån annan inte har råd att köpa en egen hoj..

Jag tycker att det är ok om det är en nära vän som också åker hoj om det är så att han/hon vill prova hojen.

Visst är det "bara" ett fordon, men om det händer något när någon annan kör den så att DU blir utan hoj hela sommaren för att den ska stå på verkstad, känns ju bra att sambons arbetskompis hade kul en stund på din bekostnad och du får stå i fönstret hemma och kolla på när polarna drar iväg?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
...han ville ju åka Ducati förstås... hade "längtat hur länge som hellst"..

Hade det handlat om dussinhojen Hornet så hade jag förstått att man kunde kanske ha lånat ut... men Ducati... njae, inte en chans. Det slitaget vill man väl som ägare stå för själv.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Med dagens självrisker brukar det räcka med att upplysa om vad det kostar att åka omkull :)
Iofs så har väl inte alla hojar så dyra självrisker.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Respekt.

Dvs, jag frågar aldrig, ifall jag får låna.

Men däremot har jag lånat ut, men då är det jag som har erbjudit.

Så tror jag de flesta funkar.

Sen har vi ju det där med försäkring, självrisk mm

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
...precis.. å torrkopplingen som man inte ska slira med... och bromsarna som f-n gör att man ramlar av om man trycker för hårt...och..dsmo motorn som man ska varmköra ett bra tag innan man åker och.ditten och datten...de finns tusen grejer..hahahaha...men sket samma.. tror inte jag hade lånat ut en dussinhoj heller.. de är ju JUST DEN hojen jag äger.. sen om det finns tusen av dem är ju sket samma jag äger ju JUST MIN...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Gäller försäkringen över huve taget? Inte en channs att jag skulle låna ut hojen till någon jag inte vet om han kan köra bra eller inte... Vilket jag gissar att din sambo inte vet heller... Fy fan vilket bök om det händer något... Han blir allvarligt skadad t.ex.... Kul att stå där o kräva pengar då..
Vill han åka med polarna kan han gott sitta bakpå någon...

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Respekt.

Dvs, jag frågar aldrig, ifall jag får låna.

Men däremot har jag lånat ut, men då är det jag som har erbjudit.

Så tror jag de flesta funkar.

Sen har vi ju det där med försäkring, självrisk mm

Precis.. han får ju MIG att känna mig taskig... hmm.. iof så tror jag sambon hade lovat ut den utan att höra med mig "eftersom det bara är ett fordon"..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
...precis.. å torrkopplingen som man inte ska slira med... och bromsarna som f-n gör att man ramlar av om man trycker för hårt...och..dsmo motorn som man ska varmköra ett bra tag innan man åker och.ditten och datten...de finns tusen grejer..hahahaha...men sket samma.. tror inte jag hade lånat ut en dussinhoj heller.. de är ju JUST DEN hojen jag äger.. sen om det finns tusen av dem är ju sket samma jag äger ju JUST MIN...

Vilken koppling ska man slira med? Trycka för hårt på bromsen kan man göra med en gammal sleten moped också, och varmköra gör man väll alltid med hojjar?
Så inte är det nått speciellt där inte men jag förstår fortfarande att man inte vill låna ut bågen till någon man inte känner...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept