Lånar ni ut hojen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
För det första, hur kan din sambo ens tänka tanken utan att rådgöra med dig först? Dålig pli på henne?
För det andra, hur fan tänker killen som skulle låna hojen? Det tillhör väl vanlig uppfostran att man INTE lånar saker hur som helst. Nu kanske din tjej var väldigt "på" att han skulle låna hojen, då kan det ju vara en annan femma, men om det var han som frågade så förtjänar han nästan ett kok stryk :mad:

För övrigt, jag har lånat ut mina hojar många gånger men till folk jag litar på. Nu lånade jag förvisso ut en Ducati till Swedie i nån månad eller två när hans R1:a blev stulen, hur jag tänkte då vet jag fortfarande inte :D
Som sagt, bara en hoj men fortfarande inget man lånar ut till folk man inte känner.

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Här lånas det enbart ut till nära vänner, som man vet hur de är som förare. Sån har jag alltid varit, enda sen man var en liten sketunge med en ful limpacykel :D

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag skulle nog inte ens låna ut en trampcykel till någon jag inte vet vem det är. Folk i allmänhet är ju trots allt dumma i huvudet och inte särskilt varsamma med saker och ting.

Många olyckor sker också på lånade hojar, anledningarna till att risken stiger är många, men det gör det ju än mer viktigt att man vet om personen verkligen
a) kan köra öht
b) kan köra med insidan av huvudet
c) har respekt för andras egendom och inte kör skiten ur grejerna
d) har både råd och viljan att göra rätt för sig om det skiter sig

Men sen finns det självklart folk som skulle få låna nästan vad som helst av mig eftersom jag känner dom (väl) och fyller listan ovan från A till Ö.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lånat hoj 1 gång, han fick tillbaka den fulltankad, och nytvättad hade den varit om det inte hade regnat när jag körde tillbaka den till honom.

Har inga problem att låna ut mina hojar till folk jag litar på, men det är ingen stor skara...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Har hänt ett par gånger att nära och kära har fått ta en tur. Och jag har även fått ta mig ett par lån. Går det att kalla det för frihet under ansvar :va Nee det låter inte så bra.. Ödmjukhet? lite bättre kanske.

Känner man bara människan och VET att han/hon KAN hantera en hoj så ser jag inget problem i att låna ut min cykel.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kan låna ut hojen till folk jag känner som har hoj. Men det ska vara folk som jag kört med så jag vet att dom behandlar min hoj så som jag behandlar den. Oftast lånar jag deras samtidigt.

Folk har frågat mej om att låna till uppkörning, helgturer med tanten mm. Varje gång nej, min försäkring gäller bara för mej.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har just nu en lånad Speed Triple i garaget (Tack Robin! Husabergrobin på SH)
Men det är en jobbarkompis som jag har åkt enduro/cross med en hel del så han känner mig o vet hur jag sköter sakerna.
Han byter panel/fönster på huset nu så han har inte tid att åka.
Vi jobbar olika skift med.
Nu har jag ingen egen hoj för tillfället, men hade jag skulle jag inte tveka att låna ut till sådana jag känner och litar på.
Givetvis gäller ju att den som pajjar nåt betalar det!

Men inte skulle jag låna ut till någon tredje part som jag inte har en aning om hur han/hon är.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Ser ingen anledning att inte låna ut den till en vän iaf på en provrunda.
Har upprättat avtal med påskrift vad som gäller vid längre lån osv.
Men bara till vänner.
Har iof mest skit mopeder...

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Har just nu en lånad Speed Triple i garaget (Tack Robin! Husabergrobin på SH)
Men det är en jobbarkompis som jag har åkt enduro/cross med en hel del så han känner mig o vet hur jag sköter sakerna.
Han byter panel/fönster på huset nu så han har inte tid att åka.
Vi jobbar olika skift med.
Nu har jag ingen egen hoj för tillfället, men hade jag skulle jag inte tveka att låna ut till sådana jag känner och litar på.
Givetvis gäller ju att den som pajjar nåt betalar det!

Men inte skulle jag låna ut till någon tredje part som jag inte har en aning om hur han/hon är.
Bra värderingar, det värsta som finns är folk som pajar nåt och sedan anser att de inte ska betala ett skit för det inte är deras pryl de har sabbat.

Idioter finns det gott om.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
ShadowR1der skrev:
Dela hojen med kärringen är ett BIG NO-NO. :skrämd

Kör hon så illa?

De hojar jag ägt själv har jag inte haft något emot att låna ut, har lånat ut både under bandagar och även till rejs när jag kunnat. Bara för att jag mått kasst och inte kan köra betyder ju inte att hojen behöver damma ihop när någon annan kan få ha lite skoj. :)

I dagsläget är den befintliga hojen delad med min kära make, och nu skulle jag under inga omständigheter låna ut den, eller lova att låna ut den, utan att rådfråga min bättre hälft först. :mattias

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...han ville ju åka Ducati förstås...

Du verkar ju ha två hojar så varför inte låta honom testa Ducatin när du är med på den andra hojen?

Jag har inga problem att låna ut min hoj till rätt personer men jag har också sett idioter som behandlar lånade fordon riktigt vårdslöst och de som är värst med dom är att dom ofta är skitförsiktiga och vårdande med sina egna prylar. Så att släppa en hoj till fruns arbetskompis för en helgtur finns knappast på kartan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag lånade ut min Duke, den kraschades efter 50 meter :D

Skulle inte våga låna en hoj av någon som saknar helförsäkring.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Mc lånar man inte ut! Blir alldeles för knöligt o dyrt om det händer något..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Lånar nog bara ut den när man samtidigt vill testa någon annans, men inte skulle jag släppa iväg den utan att jag har en möjlighet att se körningen, skulle vara om jag vill ha en åsikt om något med den så någon kunnigare ska testa eller dylikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag lånade ut min hoj en gång, åt en gubbe som fick körkortet på köpet men aldrig hade kört hoj förut...

Det gick inte alls bra.

Nu har han två motorcyklar och planerar en långresa i sydeuropa....

DNA

De omnibus dubitandum
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Suzuki
Jag lånar endast ut hojen till folk jag litar på och som jag vet kan köra och kan betala om de kör omkull.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Vad händer om han kraschar och stryker med? Får man pengarna från hans bolag? Självrisken betalas av vem?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad händer om han kraschar och stryker med? Får man pengarna från hans bolag? Självrisken betalas av vem?

Det är din motorcykel som du har försäkrat i ditt bolag, vad låter troligt?

Överlever han kan du ju se om han är snäll nog att betala självrisken, men inte ens då är han skyldig att göra det.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept