Lånar ni ut hojen?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag kan säga ärligt att enligt mina försäkringspapper så är det bara jag som får köra min hoj. Om nån annan lånar den så täcker inte skadorna, så det är ingen dålig ursäkt utan en ekonomisk fråga.

Vilket försäkringsbolag och vilken typ av försäkring har du då? :confused:

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
1000RR
om nån vill låna min hoj, zx10r racebabelstam med data box, mappad o klar...
går på slangen helatiden ..

låna den nu då GÖRT

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag lånar sällan ut maskiner då folk vill prova,men då brukar jag aldrig be om att få provköra heller.
Har testat att låna ut till en kille som snacka om hur jävla "mycket" han hade kört som nästan tippade när han skulle ta sig iväg och kraschade nästan i första kurvan:näsblod

Tycker det är okej inom familjen eller till polare som man vet KAN köra,eller att man är ute och kör och bytlånar med nån några mil,men aldrig i livet att man skulle låna ut en hoj till nån man aldrig träffat.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har lånat ut hoj ett fåtal ggr. Oftast till folk med mindre "vassa" hojar som jag vet kör lugnt och försiltigt, men bra. Oftast också för att trigga dem till att byta in sina härken mot nåt tuffare ;).

Alternativt till andra med exakt samma hoj, men andra moddar. Annan drevning, andra pipor eller mappar etc.

On-Topic: Skulle aldrig, ALDRIG låna ut klubban till nån klåpare som ska leka cool inför andra klåpare som inte heller kan köra hoj!

Ev. hyra ut ratbike-japsen för en dyr peng och hög självrisk.. Men aldrig aldrig Duken eller nåt annat jag brydde mig om.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Orkar inte läsa hela tråden...

Men jag tror inte jag hade lånat ut min hoj nån.
Jag hade definitivt inte gjort det till nån jag inte kände. Kanske om jag fått bra betalt. hehe.
Om nån annan lånat ut min hoj hade jag blivit j--ligt förbannad. :) Även om man hade delat ägande. I just detta fallet tycker jag det är extra viktigt att inga andra blir inblandade.

Nu generaliserar jag... Men en annan grej är att om man lånar ut en bil så kommer personen o säger "ah va skön den var att köra" och eller liknande. Lånar man ut en sporthoj så kommer dom tillbaka med ett stort flin och säger "fyfaaaaan va fort den går. tror jag var var uppe i 240" eller liknande.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har lånat ut den en gång, ett par dagar. Fick tillbaka den med betydligt mer slitet bakdäck och nästan tom tank. Lånar inte ut den igen kan jag säga. nu kan jag dock tänka mig låta folk som jag kör med prova hojen, efter att jag har sett de kör, och om jag får prova deras. Det är trots allt ganska lärorikt att prova många hojar. dock med reservation för ålder och andra saker som mitt f-bolag kräver.

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Lånar ut den till väl valda personer som är pålitliga. Vet hur de kör och vet också att de kommer betala om något skulle hända.

Precis min tanke,
Lånar bara ut om jag vet att personen Kan betala skador/självrisker samt
jag vet hur dom kör med lånade saker, även om "personen" ibland kör som en idiot med egen hoj betyder ju inte att man gör det med en lånad..
(kör ju min egen rätt hårt, och ibland dumt sätt, men hade ju aldrig gjort det med en lånad, har jag lånat är det för att prova ngt annat för skojs skull)

En sak till, lånar bara ut till ngn som jag vet har erfaranhet av hojar med lite mer effekt!! (mest för deras skull):D

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Tack allihopå! De verkar som vi har ungefär samma tänk... de blir så j#¤"a jobbigt att få tillbaks stålar... (läs = han känner jag ju inte så ja kan vara osamt hela livet, spelar ingen roll)... Sen den höjda försäkringen som de sketer blanka f-n i... sen kan jag tänka mig att om man säger ja en gång så huxflux så blir det en lånehoj..för alla närsomhelst..
Jag hjälpte en polarespolare att ta körkort... huxflux var man aptaskig om man inte släppte allt när han kunde övningsköra... sen ville han låna hojen och övningsköra själv.. sen skulle jag vara med på uppkörningen för annars fick han inte dit hojen... att hyra släp var för dyrt tyckte han... de var bättre att jag skulle ställa upp...

Finns så otroligt många nötter där ute så de är nog bäst att minimera felkällorna...

Håller helt med om att man INTE frågar om man får låna/provköra hojen.. de erbjuder man någon...

Har varit med om folk som har lånat ut bilen å krockat och vägrat betala efterosm den de hade "sådan otroligt dyr självrisk"...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept