Lånar ni ut hojen?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
brukar byta hojar på bandagar med folk jag litar mer eller mindre på att dom gasar ordentligt med den! För det gör jag när jag kör deras. Har inget problem att låna ut min hoj alls till de jag känner, tvärtom.
Å andra sidan jag lånar aldrig något jag inte har råd att krasha, krashar man lagar man, det går åt bägge håll och de som lånar vet om det.

Last edited:

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Jodå, nog kan jag låna ut cyckeln alltid, bara att lägga upp pengarna för en ny på bordet, så jag kan köpa en ny eller ordna skadorna om olyckan skulle vara framme.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
har lånat ut min trajja till yabba,men vi är kompisar och jag litar på honom,själv spikar jag ny fasad och har mig så jag hinner inte använda den ändå.
men skulle inte låna den till vem som helst det är då säkert
/robin

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Varje gång den går snabbare än vad den för göra på vägen så är den utlånad. :)

Hojen är personlig, jag vill själv köra sönder den! :)
Flickvänner lånar jag gärna ut, men INTE hojen.

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Problemet löst!

2 ägare på en hoj.
Ena parten kan ej låna ut hojen.
Båda ägarna måste vara överens!

Lånas hojen ut, blir ni plötsligt 4 parter som ska vara överens om det efterspel som sker vid olycka som kräver åtgärd ifrån försäkringsbolag.:gnissla

Låna ej ut hojen till personer som ej är dokumenterat körvana! Och för att veta det måste man ju stå nära varandra.

Hojpolicy, jag lånar ej ut min hoj, mitt hobbyfordon. Alla vet så inga problem! Toyman.

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
jag lånar aldrig ut den finns inte en chans dock med ett undantag för en, som är en av mina bästa vänner. jag köpte den av för han och han lärde mig att köra osv. Och han vet vad han gör och har bevisat de.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jo försäkringen gäller alltid, däremot kan man vara tvungen att betala en betydligt högre självrisk om man lånat ut hojen till någon och en skada uppstått, beroende på försäkringsvillkoren.

Nähä'ru, så är det inte alls. :mattias
Min försäkring (Folksams 35-årsförsäkring) gäller endast för 35+'are som är skrivna i samma hushåll som jag.
Bilsport & MC's 24-års, 30-års, 40-års - försäkringar gäller för manliga förare endast om de uppnått respektive ålder. Kvinnliga förare får köra hojen oavsett ålder. :D

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag lånar ut hojen till folk jag känner och litar på. Överenskommelsen är att klotar man betalar man självrisken.:gnissla

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Jag lånade ut min hoj till en på jobbet, han klarade kortet samma dag (i onsdags). har dock inte sett han på jobbet än?!

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Skulle ALDRIG låna ut hojen till någon, å andra sidan ber jag inte heller om att få provköra andras, just därför att jag inte vill "få frågan tillbaka" :)

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag är VÄLDIGT restriktiv på vilka som jag lånat ut hojjen till. Nuvarande hoj har bara jag och min bror kört. En till har fått erbjudande om att prova den. Dvs bara folk jag litar på till 110% får köra.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
brukar byta hojar på bandagar med folk jag litar mer eller mindre på att dom gasar ordentligt med den! För det gör jag när jag kör deras. Har inget problem att låna ut min hoj alls till de jag känner, tvärtom.
Å andra sidan jag lånar aldrig något jag inte har råd att krasha, krashar man lagar man, det går åt bägge håll och de som lånar vet om det.

Precis så gör jag!
Killarna jag åker med får låna när dom vill samt ibland så träffar man personer som det ligger bortom allt tvivel kan framföra motorfordon av alla slag! Dock så vägrade jag min styvfar som hävdade att han hade mc-kort(som han fått med bil-kk)!

Sen är det ju alltid "you break it u buy it" som gäller(ev rep)!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nähä'ru, så är det inte alls. :mattias
Min försäkring (Folksams 35-årsförsäkring) gäller endast för 35+'are som är skrivna i samma hushåll som jag.
Bilsport & MC's 24-års, 30-års, 40-års - försäkringar gäller för manliga förare endast om de uppnått respektive ålder. Kvinnliga förare får köra hojen oavsett ålder. :D
Nja, du får inte teckna försäkringen om du är under den ålder den gäller för och reglerna säger att föraren inte får vara under den angivna åldern. Däremot står det inte att försäkringen inte gäller om man ny skulle bryta mot reglerna.

Folksam skriver så här om sin 35+ försäkring. "I vissa fall gäller förhöjd självrisk, till exempel -för 35-årsförsäkringen om föraren var under 35 år." Samma om föraren inte är skriven i samma hushåll.

Så här står det på Bilsport & MC om åldersförsäkringarna. "Om reglerna inte uppfylls, nedsätts ersättningen vid en skada."

Själv har jag aldrig lånat ut hojen och är inte speciellt intresserad av att låna någon annans hoj heller. Men nu är det fritt fram att låna för den som klarar av att starta den. :hihi

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Lånar ni ut era flickvänner med ???

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Nja, du får inte teckna försäkringen om du är under den ålder den gäller för och reglerna säger att föraren inte får vara under den angivna åldern. Däremot står det inte att försäkringen inte gäller om man ny skulle bryta mot reglerna.

Folksam skriver så här om sin 35+ försäkring. "I vissa fall gäller förhöjd självrisk, till exempel -för 35-årsförsäkringen om föraren var under 35 år." Samma om föraren inte är skriven i samma hushåll.

Så här står det på Bilsport & MC om åldersförsäkringarna. "Om reglerna inte uppfylls, nedsätts ersättningen vid en skada."

Själv har jag aldrig lånat ut hojen och är inte speciellt intresserad av att låna någon annans hoj heller. Men nu är det fritt fram att låna för den som klarar av att starta den. :hihi

Du har absolut rätt. När jag tecknade min försäkring sa de till mig att den inte gäller någon annan. Nu ringde jag upp dem o dubbelkollade. Jag fick samma besked som du beskrev.
Tack, då vet jag det. :tummenupp
Fast nu har jag inte ju samma argument att inte låna ut hojen längre... :huvet

Jo försäkringen gäller alltid, däremot kan man vara tvungen att betala en betydligt högre självrisk om man lånat ut hojen till någon och en skada uppstått, beroende på försäkringsvillkoren.

Sorry att jag besserwissrade dig med felaktiga uppgifter. :brinnerup

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Folksams 35+ försäkring:
Självrisker
Trafik 1 000 kr (är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr).

Brand 1 200 kr.

Stöld 3 000 kr.

Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.

Räddning 1 000 kr.

Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.

Maskinskada 2 000 kr.

Assistans Ingen självrisk.

Vagnskada 6 000 alternativt 12 000 kr (7 000 eller 13 000 kr om föraren är under 24 år). Om fordonets däck inte uppfyller krav enligt författningar och föreskrifter, som till exempel mönsterdjup och säsongsdäck, höjs självrisken med 3 000 kr.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Finns väl ställen man kan hyra hoj på även i GBG.

Budget har K1200S, potent "hojhelg" objekt. Dessutom kan vem som helst med ett arbete punga ut med 25k och köpa en egen hoj. Har man inte SÅ mycket intresse men vill ändå ut och köra med kompisar så kan det vara värt att hyra.

Hatar dessa människor som ska ha låna en ciggarett, alltid "åå, ska ni dit ? kan vi åka med då ?" men skaffar inte eget för att "det är dyrt, jag prioriterar annat"

Tooni

www.theroyalsrd.se
Gick med
19 May 2009
Hoj
R6
...

DE argumentet ska jag ta till mig... att inte försäkringen gäller... den var bra.. vet inte om det stämmer men de är skit samma.. bra ursäkt iaf!!
(men man känner ju sig lite taskig ändå...)

Jag kan säga ärligt att enligt mina försäkringspapper så är det bara jag som får köra min hoj. Om nån annan lånar den så täcker inte skadorna, så det är ingen dålig ursäkt utan en ekonomisk fråga.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC