Lånar ni ut hojen?

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Du verkar ju ha två hojar så varför inte låta honom testa Ducatin när du är med på den andra hojen?

Jag har inga problem att låna ut min hoj till rätt personer men jag har också sett idioter som behandlar lånade fordon riktigt vårdslöst och de som är värst med dom är att dom ofta är skitförsiktiga och vårdande med sina egna prylar. Så att släppa en hoj till fruns arbetskompis för en helgtur finns knappast på kartan.

Jag har aldrig sett karln... så jag vill då inte vara med på "hoj helg med kontoret" som någon polis.. sen känns de ju sådär och hålla halva avdelningen med hojar..hahahaha!!

Tack allihopa
Ni resonerar precis som jag merparten... polare är okay... en riktig polare frågar aldrig utan blir erbjuden å låna.. man kan hänvisa till försäkring.. och trillskas dem kan man ju säga att de går men att självrisken inte är i denna värld...

Nu känner jag mig lite bättre... hade lite dåligt samvete där ett tag.. men jag tror inte sambon har riktigt koll på servicekostnader och alla annan kostnad som ligger runt ett fordon.. hon tänker nog bara ett inköpspris å inget annat...generellt...

Det är din motorcykel som du har försäkrat i ditt bolag, vad låter troligt?

Överlever han kan du ju se om han är snäll nog att betala självrisken, men inte ens då är han skyldig att göra det.

Urs vad hemskt....

Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Visst, nån polare som man litar på och som man vet betalar det han kör sönder är OK.

Men nån man inte känner, aldrig.

Lånar ju fan knappt ut min Skoda till flickvännen..... :D

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Det är din motorcykel som du har försäkrat i ditt bolag, vad låter troligt?

Överlever han kan du ju se om han är snäll nog att betala självrisken, men inte ens då är han skyldig att göra det.

Mmm, minns en gammal grej om det där också. "Polaren" som efter ha legat på sjukhus tyckte att det var straff nog och började trilskas med självrisken. Började med att föreslå att betala hälften och vid vidare bråk hotade att skita helt i det... :huvet

När det börjar handla om att riskera lite mer pengar så ska man verkligen vara nära för att det ska fungera.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Låna ut min en gång... gör det aldrig igen.... :brinnerup
Bärgning och en överraskning i motorn fick jag för det... 3500-4000kr fattigare och en helg räddad.
Kolven var sprängd och åkte på att byta cylle och övriga grejer som packningar osv... Killen dök aldrig upp när han väl skulle betala för sig. såg inte röken av han på 4 månader.:glömdet

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är vu bara ett fordon och kan lagas om den går sönder. Så jag kan låna ut den till vem som helst bara jag vet att människan i fråga är att lita på, kan betala det som går sönder och framförallt att denne kan köra.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det är vu bara ett fordon och kan lagas om den går sönder. Så jag kan låna ut den till vem som helst bara jag vet att människan i fråga är att lita på, kan betala det som går sönder och framförallt att denne kan köra.

Precis, jag känner samma sak.
Att oroa sig för att någon annan ska "sitta in sadeln erfter hans arsle" eller inte varmköra ordentligt är bara konstigt.
By the way så lånade jag ut en R1 till kompisens flickvänns lillebror för en månad sedan :hihi
Men han körde den bara på bana...

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag har lånat ut min hoj EN gång till en nära vän på en heldagskörning, han kan köra han kan betala för sig.
OCH framförallt så skulle han absolut inte ens komma på tanken att börja tjafsa om pengar om det skulle hänt något.
Sen brukar jag låta min bäste vän köra lite ibland eftersom jag vet att han kan köra, han kan iofs kanske inte betala för sig men det spelar ingen roll så länge han överlever färden.

Det är helt upp till vem det är, men aldrig till nån man inte ens träffat. Speciellt inte en person som tjejen kommer dragandes med. Flickvänner HAR dåligt omdöme. Hur många ggr har ni inte fått höra "du skulle älska honom han är precis som dig" och sedan upptäckt att du bara vill döda personen hon pratat om??

För övrigt så låter jag inte ens min egen bror provköra hojen...

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har ju jag en lånad hoj för tillfället eftersom min kille är snäll och lånar ut sin till mig när han ändå inte kan köra den själv pga en skada.
Men jag skulle ALDRIG låna ut den till NÅGON!!!
Ägde jag en hoj själv så skulle jag beroende på vad det var för hoj endast låna ut den till en person som jag verkligen litade på och som jag vet skulle stå för eventuella skador och dessutom har råd att göra det, tex min kille eller hans kompis.
Däremot om det va min drömhoj så skulle jag inte låna ut den till NÅGON, inte ens min kille eftersom den är det endast jag som ska köra. Frågan är om jag inte skulle gråta tom på en eventuell besiktning när inspektören sätter sig upp för att testköra den. Dom skulle fan få slita nycklarna ur handen på mig med våld. ;)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Svar på frågan: under inga som helst omständigheter. Utlåning sker PÅ SIN HÖJD till nära familjemedlem.

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Nej
Jag lånar inte ut min hoj till någon. Funderar på om min bror ska få prova den. Han har körkort för mc, men inte kört på jätte länge så. Men han är den enda som eventuellt kommer att få prova den. Alla andra får hyra, provköra eller köpa egen hoj, men min får de inte köra.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
men jag tror inte sambon har riktigt koll på servicekostnader och alla annan kostnad som ligger runt ett fordon.. hon tänker nog bara ett inköpspris å inget annat...generellt...

Det låter som om du ska köpa loss den andra halvan av hojen.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
aldrig, min försäkring täcker bara mig och maken...och han lånar int emin hoj om han inte måste:D...och de tär knappt att han får;)

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Lånar
Om killen kan lånar ut motsvarande summa till dig med ev exta avgifter som hojen kan tänkas vara värd. Samt tankar hojen åt dig tvättar den tomtar hos er på jul afton, hjälper till med att passa ev ungar (syskon, svärföräldrar).
Då kan du låna ut den till honom efter att ni har varit ute och testat och du ser om killen kan köra. Då kan du låna ut den till honom.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har gjort det några gånger gör inte om det då en person tog i akt och utnyttjade det och ringde och tjatade om att få låna mer, en annan jag lånade ut en cross till körde sönder den....DÄREMOT om man är ute åker och man "bytlånas" en bit har jag gjort flera ggr, brukar ta det hyffsat lugnt när man bytlånas. Låna ut en helg åt så där, nej nej...bra att du sa nej med din del..:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept