Långtidsförvaring av MC

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Reser snart iväg för att vara borta ett år och kommer låta hojen stå i ett varmförråd i cirka 1 år. Har kollat runt en del och det finns tusen tips om hur man förbereder hojen inför en längre förvaring.

Hade tänkt göra det vanliga med att tanka fullt, tvätta, vaxa, smörja kedja, ställa på depåstöd fram och bak och ta ur batteri för underhållsladdning. Gjorde stor service nyligen (ca 300 mil sedan) och undrar om det är värt att byta olja och oljefilter? Något annat som absolut måste göras för att inte drastiskt försämra hojens skick?

Hojen i fråga är en 2008 er6n.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Lås porten :)


(Tkr du verkat förbereda väldigt bra, antagligen mer noggrant än 75% av svenska hoj ägare)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte skicket på din hoj kommer att försämras med de åtgärder du planerar att göra. Det är ju inte mer än en förlängd vinterförvaring. Vad kan hända på 12 månader som inte händer på 5-7 månader egentligen?

Glöm inte att dra över ett skynke för att skydda mot eventuellt solljus i förvaringslokalen samt damm. Kör hojen ordentligt driftvarm om du inte nu byter motoroljan. Byter du den nu slipper du göra det sen när det är dags att börja köra med den igen. Bromsvätska kanske du ska byta innan du börjar använda hojen igen om ett års tid beroende på hur du använder hojen och vilken typ av bromsvätska du använt. Sedan kan det ju vara bra att försäkra sig om att kylarvätskan tål en köldknäpp till vintern om värmen i förrådet skulle sluta att fungera. Om du vet med dig att det finns ohyra i förrådet kanske du ska göra åtgärder för det. I synnerhet om ingen kommer att se till den alls under tiden du är bortrest. Om du nu inte vill lämna batteriet utan tillsyn på underhållsladdning kan du ju ladda upp det fullt nu och ladda upp det igen innan du sätter tillbaka batteriet i hojen igen. Tror inte batteriet laddar ur sig särskilt mycket om det inte är inkopplat.

Vissa förespråkar att man ska sätta in http://www.STA-BIL.se/ i tanken och köra motorn så att det går runt i bränslesystemet. Själv har jag aldrig gjort det vid vinterförvaring. Har nöjd mig med full tank etanolfri bensin. Vid riktigt lång förvaring hade jag kanske testat att hälla i produkten ovan. Men då kanske det finns ännu bättre metoder. Men jag tror inte att 98 oktan från t ex Statoil kommer att vara dåligt efter 1 år förvarad i varmgarage.

Är långt ifrån någon expert, men jag tycker inte man ska överdriva det här med att låta hojen stå en längre period. Visst finns det risk för att packningar torkar i förtid, men jag tror inte det är något du ska fundera så mycket på. Den dagen den sorgen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det du tänkt att göra är väl ungefär det som rekommenderas men jag personligen skulle fylla tanken med alkylatbensin istället för vanlig 95-/98-oktanig soppa. Det är så himla mycket tillsatser i bensin nu för tiden att bensinen har blivit en färskvara. Den skitar ner systemet om den står med dålig bensin och ett år är definitivt i längsta laget. Eller någon tillsats som rekommenderades ovan men alkylatbensin är nog egentligen bättre har jag en känsla av.

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin

My two cents.....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det du tänkt att göra är väl ungefär det som rekommenderas men jag personligen skulle fylla tanken med alkylatbensin istället för vanlig 95-/98-oktanig soppa. Det är så himla mycket tillsatser i bensin nu för tiden att bensinen har blivit en färskvara. Den skitar ner systemet om den står med dålig bensin och ett år är definitivt i längsta laget. Eller någon tillsats som rekommenderades ovan men alkylatbensin är nog egentligen bättre har jag en känsla av.

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin

My two cents.....

Hade helt glömt bort Aspen, det är nog ingen dum idé faktiskt. Vi brukar köpa akrylatbensin till söjsåg, motorsåg och snöslunga på sommarstället. Grejerna används inte under långa perioder.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hade helt glömt bort Aspen, det är nog ingen dum idé faktiskt. Vi brukar köpa akrylatbensin till söjsåg, motorsåg och snöslunga på sommarstället. Grejerna används inte under långa perioder.

Alkylatsoppa är strålande bra!! Uppfanns tydligen under andra världskriget och användes som flygbränsle till Spitfire-flygplanen för att dom skulle kunna flyga på högre höjder. Framställs genom att ta tillvara på och omvandla gasen från oljeraffinaderier. Innehåller inte bensen, bly, svavel eller andra farliga ämnen som finns i vanlig bensin. MYCKET renare förbränning och, som sagt, hållbart. Hade gärna kört på alkylatbensin för jämnan. Naturen och motorn mår betydligt bättre av det. Finns bara fördelar. Förutom priset då..... Att inte regeringen sänker skatten på Alkylatbensin så att det kostar lika mycket som vanlig bensin fattar jag inte! DET vore att göra naturen en tjänst. Men tills det händer funkar det strålande att använda när hojen ska långtidsförvaras!

När vi började använda alkylatsoppa till gräsklippare, trimmer, motorsåg och annat så slutade jag ha ont i huvudet efter att ha klippt gräset etc. Och man slutade att osa bensinavgaser. Kan inte tänka mig att köra en gräsklippare på vanlig soppa nu för tiden. Aldrig i livet!!
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Jag tror inte skicket på din hoj kommer att försämras med de åtgärder du planerar att göra. Det är ju inte mer än en förlängd vinterförvaring. Vad kan hända på 12 månader som inte händer på 5-7 månader egentligen?

Glöm inte att dra över ett skynke för att skydda mot eventuellt solljus i förvaringslokalen samt damm. Kör hojen ordentligt driftvarm om du inte nu byter motoroljan. Byter du den nu slipper du göra det sen när det är dags att börja köra med den igen. Bromsvätska kanske du ska byta innan du börjar använda hojen igen om ett års tid beroende på hur du använder hojen och vilken typ av bromsvätska du använt. Sedan kan det ju vara bra att försäkra sig om att kylarvätskan tål en köldknäpp till vintern om värmen i förrådet skulle sluta att fungera. Om du vet med dig att det finns ohyra i förrådet kanske du ska göra åtgärder för det. I synnerhet om ingen kommer att se till den alls under tiden du är bortrest. Om du nu inte vill lämna batteriet utan tillsyn på underhållsladdning kan du ju ladda upp det fullt nu och ladda upp det igen innan du sätter tillbaka batteriet i hojen igen. Tror inte batteriet laddar ur sig särskilt mycket om det inte är inkopplat.

Vissa förespråkar att man ska sätta in http://www.STA-BIL.se/ i tanken och köra motorn så att det går runt i bränslesystemet. Själv har jag aldrig gjort det vid vinterförvaring. Har nöjd mig med full tank etanolfri bensin. Vid riktigt lång förvaring hade jag kanske testat att hälla i produkten ovan. Men då kanske det finns ännu bättre metoder. Men jag tror inte att 98 oktan från t ex Statoil kommer att vara dåligt efter 1 år förvarad i varmgarage.

Är långt ifrån någon expert, men jag tycker inte man ska överdriva det här med att låta hojen stå en längre period. Visst finns det risk för att packningar torkar i förtid, men jag tror inte det är något du ska fundera så mycket på. Den dagen den sorgen.

Det är ett hyrförråd så ska kolla hur där ser ut, men vanligtvis förvarar folk möbler där så jag förväntar mig inte skadedjur eller liknande. Kapellet jag har nu är från biltema, men funderar på att kanske skaffa ett lite bättre? Några tips?

Hade tänkt göra en service på den när jag kommer tillbaka, gör byte av vätskorna då.

Det du tänkt att göra är väl ungefär det som rekommenderas men jag personligen skulle fylla tanken med alkylatbensin istället för vanlig 95-/98-oktanig soppa. Det är så himla mycket tillsatser i bensin nu för tiden att bensinen har blivit en färskvara. Den skitar ner systemet om den står med dålig bensin och ett år är definitivt i längsta laget. Eller någon tillsats som rekommenderades ovan men alkylatbensin är nog egentligen bättre har jag en känsla av.

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin

My two cents.....

Låter bra! Ska kolla upp var det kan införskaffas idag.

Jag skulle ha sålt hojen! :tummenupp

Njae, har precis fått till hojen så som jag vill ha den. Kommer vara student ytterligare ett tag när jag kommer hem så hade tänkt behålla hojen ett tag till :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Låter bra! Ska kolla upp var det kan införskaffas idag.

Helsingborg va? Aspen´s alkylat säljs på pump på två ställen i Helsingborg:

SYDENERGI AB
INDUSTRIBYN HUS D
252 21 HELSINGBORG

och

W B M AB
DJURHAGSHUSVÄGEN 325
254 77 FLENINGE
Tel. butik: 042-20 49 00

Och sen säljs det på dunk på en massa andra ställen:

http://www.aspen.se/Kopstallen

Annars säljer även OKQ8, Statoil och dom andra mackarna alkylat på dunk vanligtvis men det står ibland inte alkylatbensin på dunken. Dom kallar det ibland för någonting annat. Och frågar man personalen efter alkylatbensin så vet dom inte alltid vad man pratar om men dom har det nästan alltid i ett skåp någonstans om man letar lite..... :D

Finns både för 2- och fyrtakt.

MVH//J
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Nu är jag ny på det här med hoj, så det här kanske inte gäller? Men när det gäller långförvaring av bil brukar jag palla upp den för att avlasta fjärdrar och stötdämpare.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu är jag ny på det här med hoj, så det här kanske inte gäller? Men när det gäller långförvaring av bil brukar jag palla upp den för att avlasta fjärdrar och stötdämpare.

Det är bra att ställa upp hojen på centralstödet om den har något. Fast det är nog egentligen mer mer för däckens skull än för dämparna. Däck kan bli ovala efter ett tag.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Finns bara fördelar. Förutom priset då..... Att inte regeringen sänker skatten på Alkylatbensin så att det kostar lika mycket som vanlig bensin fattar jag inte! DET vore att göra naturen en tjänst.

Oerhört OT detta men. Hur är produktionen av Alkylatsoppa då? Om regeringen drog bort skatten på skiten och alla börjar köra pådet, finns det inte en överhängande risk att skiten blir svindyr ändå när man inte klarar att producera den mängd som krävs? Fast man kanske redan kan göra abnorba mängder av det?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Oerhört OT detta men. Hur är produktionen av Alkylatsoppa då? Om regeringen drog bort skatten på skiten och alla börjar köra pådet, finns det inte en överhängande risk att skiten blir svindyr ändå när man inte klarar att producera den mängd som krävs? Fast man kanske redan kan göra abnorba mängder av det?

Alla stora bensinbolag, Aspen och ett flertal andra liknande specialinriktade bolag producerar/säljer alkylatbensin men som du säger, om alla började tanka alkylat så skulle det säkert inte räcka till. Av vad jag förstått så tog man knappt över huvudet taget inte om hand den gas från raffinaderierna tidigare som man nu gör alkylatbensin av så det i sig är ju ett stort steg i utvecklingen. Dom absolut största miljöfördelarna gör man genom att köra alkylatsoppa i 2-taktare och motorer med dålig rening. T.ex. gamla utombordare och annat. Det är framförallt på marinor som alkylatbensinen säljs på pump och det är bra. Finns en rackarns massa gamla utombordare som skitar ner ordentligt och att många kör alkylat i gräsklippare, trimmers mm är också strålande. Jag vet tyvärr inte vart någon form av produktionsgräns ligger gällande hur mycket man klarar av att utvinna men det är ett fantastiskt bra drivmedel och min motorcykel går som en RAKET (!!) på vårarna då jag hällt alkylat i tanken innan vintern!! Gjorde det inte i höstas dock. Ibland späder jag ut den bensin som finns i tanken med alkylat tills tanken är full. Det gör att bensinen blir mer stabil och får en längre hållbarhetstid. 4 - 5 månader är egentligen inget bamseproblem men om jag skulle långtidsförvara en hoj så skulle jag DEFINITIVT fylla upp med alkylat. Och jag gör det ofta även över vintrarna eller åtminstone toppfyller tanken med alkylat. Det gör inte bensinens egenskaper sämre i alla fall. Snarare tvärt om.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top