Det behöver inte vara så himla komplicerat att löda ihop två kablar.
1: Tvinna ihop kablarna ordentligt.
2: På med flussmedel.
3: Värm.
4: Tillsätt lödtenn.
På tunna kablar så kan steg 3 och 4 kombineras genom att du tillsätter lödtenn med lödkolv, men tjockare grejer skulle jag köra värme direkt på det du vill löda upp till en temperatur vid vilken lödtennet smälter och sen helt enkelt tillsätta lödtennet direkt på.
Extra fluss upplever jag som den i stort sett avgörande faktorn, det kan vara hela skillnaden mellan lödtenn som formar klumpar och inte fäster mot kabeln och lödtenn som flyter ut av sig självt och fyller alla håligheter och skapar en fin lödning.
Kolla skillnaden med och utan fluss:
Utan så vill lödtennet inte binda ordentligt mot koppartråden, det smetar mest bara runt, bildar klumpar och lossnar om du drar över det på nytt med lödkolven. Kolla vad som händer när han försöker igen med extra fluss (1:42 ca). Lödtennet flyter ut av sig självt och lägger sig i ett fint slätt lager över hela trådarna och tränger in i alla små skrymslen däremellan, nästan som genom magi. Nuförtiden försöker jag inte ens löda utan extra fluss, även om man kan lyckas så blir det fan så mycket enklare och blir oftast mycket bättre med ordentligt fluss.