. Kanske, kanske är han värd de fem tusen mer i månaden som vissa av kollektivarna gnäller om...
Risken är då stor att produkten blir för dyr och marknaden sviker.
Se på tex på svenska husvagnstillverkare. Cabby är under rekonstruktion(eller precis ur den).
Inneffektiva tillverkningsmetoder med en för dyr personal. Personalen behövs bytas ut mot robotar.
Robotarna betalar sig inte utan större volymer. Bolaget hamnar i KK.
Precis som SAAB mfl fina genuina svenska verkstäder.
Konstruktion mm konkurrerar mot liknande löner ww. Arbetskraft och personal på "golvet" konkurrerar mot billig arbetskraft, vår underklass som vi blundat för i alla år och effektivt flyttat från Sverige till andra länder, så vi slipper se misären.
Ett annat riktigt fall som jag själv är inblandad i. (Dock order från HK jag själv gynnar gärna Sverige.)
I några få fall kan man påvisa och utnyttja den högre betalde verkstadskillens kunskaper i Sverige, men i många fall vinner polackerna. Jag själv la ner våran verkstad och lager i Sverige och flyttade verksamheten till Polen.
I Polen får man folk som vill arbeta och folk som ser sitt arbete som viktigt. Inte alls som våra svenska arbetare som mest gnäller och är ovilliga att göra annat är fika och lyfta lön.
Ja vårat företag har verkligen lyfts i kunskap, konstruktion och möjligheter efter att vi flyttade från Svedala. Vi klarar av större volym och är snabbare i ändringar, då dom 5 killarna på konstruktion i polen är riktigt duktiga. Alla i vår fabrik vill arbeta, alla är stolta över det dom gör. Ingen knusslar om det behövs jobba lite extra innan jul eller semester, så som vår bransch sett ut i 100år.
När personalen är billigare, effektivare och har samma kunskapsnivå som i Sverige, så finns det ingen anledning att flytta tillbaka.