Löner för anställda inom mc-branschen ?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
. Kanske, kanske är han värd de fem tusen mer i månaden som vissa av kollektivarna gnäller om...

Risken är då stor att produkten blir för dyr och marknaden sviker.
Se på tex på svenska husvagnstillverkare. Cabby är under rekonstruktion(eller precis ur den).
Inneffektiva tillverkningsmetoder med en för dyr personal. Personalen behövs bytas ut mot robotar.
Robotarna betalar sig inte utan större volymer. Bolaget hamnar i KK.
Precis som SAAB mfl fina genuina svenska verkstäder.
Konstruktion mm konkurrerar mot liknande löner ww. Arbetskraft och personal på "golvet" konkurrerar mot billig arbetskraft, vår underklass som vi blundat för i alla år och effektivt flyttat från Sverige till andra länder, så vi slipper se misären.

Ett annat riktigt fall som jag själv är inblandad i. (Dock order från HK jag själv gynnar gärna Sverige.)
I några få fall kan man påvisa och utnyttja den högre betalde verkstadskillens kunskaper i Sverige, men i många fall vinner polackerna. Jag själv la ner våran verkstad och lager i Sverige och flyttade verksamheten till Polen.
I Polen får man folk som vill arbeta och folk som ser sitt arbete som viktigt. Inte alls som våra svenska arbetare som mest gnäller och är ovilliga att göra annat är fika och lyfta lön.
Ja vårat företag har verkligen lyfts i kunskap, konstruktion och möjligheter efter att vi flyttade från Svedala. Vi klarar av större volym och är snabbare i ändringar, då dom 5 killarna på konstruktion i polen är riktigt duktiga. Alla i vår fabrik vill arbeta, alla är stolta över det dom gör. Ingen knusslar om det behövs jobba lite extra innan jul eller semester, så som vår bransch sett ut i 100år.

När personalen är billigare, effektivare och har samma kunskapsnivå som i Sverige, så finns det ingen anledning att flytta tillbaka.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De flesta som inte presterar når sällan en hög lön utan är fast som skrivbordsjockeys. Undantag finns, men de är undantaget. De tjänstemän som jobbar hårt och är duktiga är oftast de som stiger i lön. DVS om de vågar ta några chanser.
Eller, upplevs av nästa chef som duglig.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Du menar att kunderna ska betala för de timmar när gubbarna på icke fullbelagda verkstäder sitter och rullar tummarna?

Sen ska du inte ta mig så ordagrant, jag fattar också att andra jobb utförs. Jag försökte mest sätta perspektiv på timpengen för däckjobbet med den där kalkylen.

Jag gör själv div olika arbeten och har väldigt varierande timpeng beroende på vad jag gör. Och du får komma med hur många däck du vill så ska ja med glädje kränga dem för 400 kr/st.
Det är bättre timpeng än jag får om jag hyr ut mig själv som forskningskonsult.

Först säger du att pengarna borde räcka till en fet lön och nu plötsligt ifrågasätter du om de ens ska ha ett jobb för att det inte är full beläggning?
Nåja, du har din åsikt och jag min. Vi kan ju avsluta diskussionen så kanske..?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var du som skrev 400kr och jag försökte bara sätta det i perspektiv.

Här startade de 400 kronorna som du försöker försvara.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...mc-branschen&p=5992443&viewfull=1#post5992443

Du lyckades ganska dåligt med att sätta perspektiv. Lön a 200 kr/h plus lokalhyror är ganska små summor när man fakturerar timarvoden runt 1000 kr/h, antag att mecklaren har en egen sekreterare a ytterligare 200 kr/h plus en privat receptionist a 200 kr/h så blir det ändå en liten slant över till chefen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Risken är då stor att produkten blir för dyr och marknaden sviker.

Mycket möjligt, men jag ser ändå inte hur det anknyter till mitt avsiktligt pajkastningsaktiga inlägg...?

Syftet med mitt inlägg var att visa att det inte är särskilt svårt att motbevisa "kollektivare" som tycker att de själva får föda tjänstemän som bara sitter på sina feta rövar, vänder på lite papper och lyfter en hög lön. Det finns säkert sådana exempel, men det finns också ett stort antal exempel där en betydande löneskillnad är motiverad.

Jag skulle också säga att jag håller med ovandsående inlägg från Lugn. Sverige är extremt när det gäller just pajkastningen mellan kollektivare och tjänstemän och min egen åsikt är att detta beror väldigt mycket på den svenska fackföreningsrörelsen. Man kan ha många åsikter om facket, men vissa grupperingar ägnar sig definitivt inte bara åt att tala för sina medlemmars bästa, utan mest åt att föda fördomar och ren "vi mot dom" mentalitet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Först säger du att pengarna borde räcka till en fet lön och nu plötsligt ifrågasätter du om de ens ska ha ett jobb för att det inte är full beläggning?
Nåja, du har din åsikt och jag min. Vi kan ju avsluta diskussionen så kanske..?

Så du tycker på fullt allvar att det är rimligt att höja sitt timarvode ifall man inte har full beläggning i sin verkstad? De flesta brukar tvärtom sänka sina timdebiteringar för att fylla veckans 40 timmar med arbete.

Men visst, jag tar gärna jobb på den firma där jag kan jobba 20 timmar i veckan och få en full månadslön.
På det ska du dessutom lägga en receptionist? Sk hon också jobba 40h/vecka?

Eller enligt din logik, om man har riktigt låg beläggning i sin verkstad, tror du man kan höja timdebiteringen till typ 2000 kr/timme då? Så att man får ihop till månadslön och lokalhyra ändå? Trots att man bara arbetar 5 timmar i veckan?

Eller så jobbar man halvtid för en halvtidslön om man inte får in fler kunder än för en halvtidslön. Det är vad jag menar att man får göra.

Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
............... Den konstruktion han klurat ut helt själv har patenterats........................................kanske är han värd de fem tusen mer i månaden som vissa av kollektivarna gnäller om...

1: Det finns en stor övertro på patent hos många, är det ett mycket stort företag som orkar ta strider mot de som eventuellt kan tänkas inkräkta på patentet. Räkna med att driva ett patentintrång kommer att kosta ett antal miljoner och oftast sluta i någon form av förlikning. De flesta patent blir ganska svaga vid en ingående granskning.

2: Är det en duktig kille så handlar det inte om 5000 mer utan minst dubbla lönen, och det är han också värd om han är duktig.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag måste med denna logik vara samhällets värsting. Inte nog med att jag har en ordentligt hög lön dessutom eldar jag skattepengar snabbare än snabbast. Och jag försörjer inte någon annan än mig själv heller....:banana

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag noterar att dagens skörd i denna tråd mestadels är skriven på arbetstid. Sänk er lön.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1: Det finns en stor övertro på patent hos många, är det ett mycket stort företag som orkar ta strider mot de som eventuellt kan tänkas inkräkta på patentet. Räkna med att driva ett patentintrång kommer att kosta ett antal miljoner och oftast sluta i någon form av förlikning. De flesta patent blir ganska svaga vid en ingående granskning.

2: Är det en duktig kille så handlar det inte om 5000 mer utan minst dubbla lönen, och det är han också värd om han är duktig.

Om man studerar lite teknikhistoria så inser man att patent är ganska bra till dåliga och halvbra produkter men de allra bästa produkterna får alltid problem med att patenten kringgås.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag måste med denna logik vara samhällets värsting. Inte nog med att jag har en ordentligt hög lön dessutom eldar jag skattepengar snabbare än snabbast. Och jag försörjer inte någon annan än mig själv heller....:banana

Det skulle onekligen vara intressant att se en beräknad total timkostnad för en hjärttransplantation eller ett hjärtklaffsbyte. Finns det officiella siffror på sådant...?

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Det skulle onekligen vara intressant att se en beräknad total timkostnad för en hjärttransplantation eller ett hjärtklaffsbyte. Finns det officiella siffror på sådant...?

Skulle i sammanhanget vara lika intressant att veta vad vi sparar i samhällskostnader på att anställa en extra resurs i klassen för 17,5 i månaden eller vad en icke nedlagd fritidsgård med lågavlönad personal sparar.

Hävdar att 19k för en relativt ung person är en bra lön.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle i sammanhanget vara lika intressant att veta vad vi sparar i samhällskostnader på att anställa en extra resurs i klassen för 17,5 i månaden eller vad en icke nedlagd fritidsgård med lågavlönad personal sparar.

Hävdar att 19k för en relativt ung person är en bra lön.

Samhällskostnaderna minskar dessvärre inte pga dessa utgifter, även om de kan te sig behjärtansvärda på många sätt. En "extra resurs" är pengar rakt i sjön, bättre då att lägga pengarna på högre kvalificerade lärare med ett bättre ledarskap i klassrummet.

Fritidsgårdarnas betydelse har ofta lyfts fram, men forskning har visat att "fritidsgård" är en starkt negativ riskfaktor när det kommer till individens sannolikhet för att råka ut för dåligheter senare i livet. Starkare än andra riskfaktorer faktiskt. Forskningen har skett inom ramen för Örebro Preventionsprogram i samarbete med Folkhälsoinstitutet och har också internationell korrelation.

Detta inom parentes sagt, ibland är det så att verkligheten inte är som man tror.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Samhällskostnaderna minskar dessvärre inte pga dessa utgifter, även om de kan te sig behjärtansvärda på många sätt. En "extra resurs" är pengar rakt i sjön, bättre då att lägga pengarna på högre kvalificerade lärare med ett bättre ledarskap i klassrummet.

Fritidsgårdarnas betydelse har ofta lyfts fram, men forskning har visat att "fritidsgård" är en starkt negativ riskfaktor när det kommer till individens sannolikhet för att råka ut för dåligheter senare i livet. Starkare än andra riskfaktorer faktiskt. Forskningen har skett inom ramen för Örebro Preventionsprogram i samarbete med Folkhälsoinstitutet och har också internationell korrelation.

Detta inom parentes sagt, ibland är det så att verkligheten inte är som man tror.

Där är jag och aktuell forskning inte helt överens. Ledarskap i klassrum är bra, mindre klasser är bättre och en utopi. Jag hävdar bestämt att en resurs kan bidra med ett lugn i klassen som världens bästa lärare inte kan nå med 30+ elever.

Nu är vi väldigt ot men för att få lite perspektiv på 19k för en ung mcmek känns det relevant.

Ja jag är högutbildad tjänsteman inom humanism.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Visst finns där siffror på sådant, prislistan nedan är vad andra landsting betalar när de skickar folk till mig. Men du vill nog helst inte veta...

Saxat ur prislistan:
Kirurgi 331kr/min
Anestesi 114kr/min
IVA vård 507kr/tim+600kr/DRG poäng
Vanlig vårdavdelning 150kr/tim+130kr/DRG poäng
Dyra material faktureras separat ex Hjärtklaff standard 25000kr, Hjärtklaff special 75000kr, Aortagraft 150000kr, pacemaker 15000kr osv.

Standard bypasskirurgi som går lätt och smidigt= 180min operationstid, 250min anestesitid, 2 dygn på IVA och 7 dagar på vanlig vårdavdelning. Snittpriset var 2012 348 000kr exkl material

Det är bra att betala skatt :glömdet

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Samhällskostnaderna minskar dessvärre inte pga dessa utgifter, även om de kan te sig behjärtansvärda på många sätt. En "extra resurs" är pengar rakt i sjön, bättre då att lägga pengarna på högre kvalificerade lärare med ett bättre ledarskap i klassrummet...
Tyvärr funkar inte det heller, i rättvisans och jämlikhetens namn kan Du varken individualisera löner, premiera prestation och mätbara resultat eller avskeda inkompetent personal utan att få facket i strupen eller drunkna i administration för att påvisa att alla möjliga och omöjliga åtgärdsprogram eller insatser är vidtagna. Och då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Det finns arbetsgivare, ingenjörer och tjänstemän som inte gör rätt för sig och glider fram på en räkmacka, det finns också riktiga hjältar och samhällsbärare som uträttar storverk utan att någonsin få rätt uppskattning eller lön. På samma sätt finns det hantverkare och arbetare som utnyttjar varenda kryphål i LAS och sätter en tveksam ära i att uträtta så lite som bara är möjligt utan att riskera uppsägning medan andra drar tunga lass och sliter för att trygga arbetstillfällen och intäkter utan att ha ett öre extra eller erhålla ett uns av uppskattning för sina ansträngningar.

Det finns ett ord som är så oerhört infekterat att det håller pä att knäcka samhället och det är individer som i alla lägen hävdar sina "rättigheter" utan att för ett ögonblick reflektera om dessa rättigheter även innebär någon form av korresponderande "skyldigheter" - outtalade, lagstiftade eller helt enkelt bara enligt vanligt hederligt bondförnuft!

I Sverige har vi LAS som skyddar arbetstagaren med upp till sex månaders uppsägningstid och en turordning som följs tämligen noggrant. I vårt östra grannland gäller två veckors varseltid innan staten tar över lönekostnaden genom permitteringsregler. Hur det sett ut i Baltikum under de senaste åren är en separat historia. Och så klagar vi på att den lokala MC-butiken har höga priser på skinnstället - den som avlönat sin personal över hela vintern? Men javisst, de killarna har ju sina rättigheter, rättigheter som vi med eld och lågor försvarar men inte är beredda att finansiera genom att pröjsa någon långsjal extra för skinn eller hjälm.

Sensmoral - ja det vete tusan!? Men att slänga omdömen och generalisera kring företagande, innovationer, tjänstemän eller arbetare låter sig inte göras, kollektiva omdömen och förenklade samhällsmodeller är ett unken kvarleva från en svunnen, icke-global era. Och våra personliga beslut, vår etik och moral kommer till slut ifatt och får konsekvenser för oss själva eller i alla fall vår omgivning. Idag betydligt snabbare än förr.

Till TS fråga - Därför kan 19 kkr i ingångslön vara helt rätt, riktigt bra betalt eller i underkant. Egentligen vet ju varken Du eller Din tilltänkte arbetsgivare hur relationen utvecklas, hur Du funkar och trivs med jobbet eller helt enkelt hur mycket stålar Du kan dra in till firman. Om något år vet Ni bägge två mer. Det är en början, ge det provanställningen och se till att utvecklas. I lönesamtal visar Du att Du har koll på Din tid, hur effektiv Du är i f t arbetskamrater och den tid som faktureras för de jobb Du utför. Är det en bra firma med rätt inställning kommer det att synas i lönekuvertet - annars lär Du hitta ett annat kneg. Lycka till :)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...