Löparskor - mest sko för pengarna?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ligger just vid Kjell å co om jag minns rätt...
Farsta Centrum
Farsta Plan 18

Då blir det ett besök där i morgon.
Jag ar ju dessutom fått ett nytt VISA-kort som ersätter det jag spärrade av misstag i lördags så nu klan jag betala igen. :död

Nu vänder det! :tummenupp

Det kommer vara en grymt fit korv som går på semester i Juli.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Skulle ALDRIG köpa en enda sko på Coop, speciellt inte köparskor.
Har provat dojor från Nike och Reebook tidigare. Det var sköna att springa i, men gick sönder ganska snabbt (i överdelen eller hälen)

Nu springer jag med Asics, och jag kommer aldrig köpa löpardojjor av annat märke. Lätta, sköna, och bra kvalitet.

Jaså du har kommit igång igen? :)

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
KTM690 SMC
Flikar in med en fråga ang. löpning, har börjat jogga mer o mer o springer nu 5 km åt gången. Men har på senaste tiden fått sån jävla värk i foten så jag inte kan jogga. Det värker typ i mitten av foten. Vad är det för fel på mig då, nån som vet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så var man 1500:- fattigare. Först tittades i speglar på de svettiga korvfötterna och sedan fick tjockisen springa på bandet och "löpsteget" filmades och analyserades. Strax därefter kom det fram två lådor med skor vilka prövades och till slut gick korvis ut från Löplabbet med ett par flång nya, skinande blanka med gayiga silverinslag försedda Saucony ProGrid Triumph.

"ProGrid Triumph" känns iaf lite frEcKt!

Målet är att få ner sko-kostnaden per löprunda till under hundralappen. Kommer jag ner till 50kr per löprunda detta år har jag överträffat mig själv.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
När vi är inne på löpning, hur obra är det att springa på asfalt?
Halva sträckan (totalt runt 4km tror jag) är asfalt och halva grus, denna springs varannan dag.
Nu har jag ett par Nike dojor som är köpta på Stadium, dvs. inte jättelämpade för mina fötter antar jag? Hade jag bott bättre till så hade jag masat mig till Löplabbet som verkar vara bra, men nu är det en bit bort så det får bli vid ett annat ärende till hufvudstaden.

Jag vill inte sitta om ett år och ha förstörda leder pga. asfaltslöpning. :gnissla

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Halva sträckan (totalt runt 4km tror jag) är asfalt och halva grus, denna springs varannan dag.
Nu har jag ett par Nike dojor som är köpta på Stadium, dvs. inte jättelämpade för mina fötter antar jag? Hade jag bott bättre till så hade jag masat mig till Löplabbet som verkar vara bra, men nu är det en bit bort så det får bli vid ett annat ärende till hufvudstaden.

Jag vill inte sitta om ett år och ha förstörda leder pga. asfaltslöpning. :gnissla

Ska man tävla i asfaltslopp bör man ligga på 80 % mjukt underlag och 20 % asfalt. Springer man för att må bra så bör man sikta på att bara springa på mjukt underlag. Det finns inga fördelar över huvud taget att springa på hårt underlag om vi bara pratar om att må bra. Däremot springer man snabbare på hårt underlag.

Det värsta man kan göra är att springa i gamla skor på asfalt och köra alldeles för hårt i början. Då kan jag nästan garantera dig att du kommer skada dig inom en snar framtid. Men bara för att skorna är köpta på Stadium betyder det inte att skorna är dåliga för dig, skillnaden är att när du går till löplabbet får du ett par skor som passar ditt löpsteg och fot, men det KAN vara samma skor som du köpt på stadium. Men det är därför man går och testar på löplabbet!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

2 km (och även om jag missuppfattar o du menar 4km) asfalt är ingen fara alls. Men att springa flera mil per vecka i snitt på bara asfalt skulle jag kanske avråda ifrån.

Är skorna hyffsat nya och känns bra duger dom säkert för dig ett tag till. Men sikta på att kolla upp och köp rätt skor för dig när du har möjlighet.

Jag springer bara asfalt i princip pga. att det är det som finns tillgängligt här jag bor. Har inga problem alls relaterat till det, men springer inte heller mer än 1-3 mil per vecka.

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Är man överviktig ska man inte springa på asfalt - finns inga dojjor som kan rädda knäna då!

Börja med terräng eller motionsspår och när vikten går ned så kan du börja springa på asfalt kortare perioder.

Överviktiga kommer bli tvungna att byta skor oftare eftersom skorna tappar dämpningen fortare pga vikten.

Nike dojjor i prisklassen över 1000kr är bra och lätta men detta gäller generellt för alla tillverkare - billiga skor ska man undvika eftersom de har för dålig stötdämpning och ofta sitter dåligt.
Köp skor där det är billigt - köp flera olika skor och växla mellan dessa och byt varje eller vartannan säsong så minskar risken för skador.

Löplabbet är ingen garanti för rätt och bra skor vilket är min egna erfarenhet - är du nybörjare så kanske du kan få hyfsat rätt men jag och andra löpare jag känner har köpt skor som inte fungerat efter rekommendation av personal på löplabbet.
Pronationsdojjor från Nike är riktigt bra löparskor.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Trådlyft!

Har för mycket pengar som bränner i fickan och för trasiga knän för att ta mej längre än <1 km.
Vilka i sthlm säljer precis rätt sko för att göra en maratonlöpare av en 100-årig reumatiker?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trådlyft!

Har för mycket pengar som bränner i fickan och för trasiga knän för att ta mej längre än <1 km.
Vilka i sthlm säljer precis rätt sko för att göra en maratonlöpare av en 100-årig reumatiker?

Gå till löplappet. BETALA dom för att kolla dina fossingar. Beställ skon på nätet från UK

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Brooks Trance 11

Testade på Löplabbet, visste om alla säljtips etc. etc. bla bla bla. Inte sprungit på 15 år p.g.a. olycka i mina yngre dar och dessa dojjor var helt fenomenala, hördes verkligen på stegen att det lät bättre.. provade 5-6 par. Sen kan allvetare o allt annat humbug säga vad dom vill om minimalistiska skor osv dom vill men dessa var grümma för mig.

Sen kan det vara bra att träna annat än löpning, ex plankan o liknande då jag själv fick strul med höftböjaren i början.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bidde ett par svindyra Asics Kayano från Löplabbet.

Fan vad jag ska impa vid korvmojjen i sommar!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu är det även dags för kaZmur att gå från Stig-Helmer till... eh... någon mindre klenfet.
Har sprungit lite tidigare, men efter att löparpassen den senaste tiden bestått av en timmes löpning och en veckas smärtor kom jag fram till att mina sex år gamla Mizuno som överlevt allt från lumpen till torktumlaren behövde bytas ut.

Löplabbet och Runners Store lade nyligen ner här i Växjö så det fick bli et besök på Fotexperten (som nu byter namn till Team Olmed) :dummer
Det blev en sväng på löpbandet, lite filmer från olika vinklar och ett samtal med en ortopedtekniker, sen plockades dessa fram. Ett par Asics-GT-2160 av fjolårets modell i den snabbaste röda kulör man kan tänka sig. Dessutom nedsatt från 1600kr till 1280kr.
Googlade runt lite och de verkar ju helt klart vettiga:
http://www.marathon.se/utrustning/test/asics-gt-2160

bild.jpg

Nu ska man bara släpa sig ut i löparspåret också. :gnissla

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet