Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
mt-01martin skrev:
2404856 Kom å tänka på det att på 50talet hade väl alla motorcyklar nrplåt fram å hur snyggt va det?!?!?!?! bifogar en bild som jag hitta på blocket.
http://www.blocket.se/vi/9166107.htm?ca=15_s
För din info kan jag nämna att den plåten du ser på bilden inte var en svensk regplåt utan original på den hojen, tror den var avsedd för England.
Den svenska reg.plåten satt i 90 graders vinkel jämfört med stänkskärmen precis som baktill.

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Janne_1956 skrev:
2404869 För din info kan jag nämna att den plåten du ser på bilden inte var en svensk regplåt utan original på den hojen, tror den var avsedd för England.
Den svenska reg.plåten satt i 90 graders vinkel jämfört med stänkskärmen precis som baktill.

Å fan, my bad.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
mt-01martin skrev:
2404856 Kom å tänka på det att på 50talet hade väl alla motorcyklar nrplåt fram å hur snyggt va det?!?!?!?! bifogar en bild som jag hitta på blocket.
http://www.blocket.se/vi/9166107.htm?ca=15_s

Varför skulle trafiksäkerhetsvårdande myndigheter bry sig om vad vi tycker är SNYGGT? Inget seriöst argument eftersom vägarna vare sig är tivoli eller konstgalleri!
Möjligen finns så många praktiska svårigheter att vi kan käfta emot.

Och, som flera tidigare nämnt, får vi som vanligt skylla oss själva genom de tjusiga bilder som finns från kamerorna. Alla former av "vi blåser snuten" minskar möjligheterna för oss som vill fortsätta åka mc; något ett antal dårar skiter i eftersom de ändå kommer att byta hobby så snart de tröttnat eller då det inte är "inne" längre.

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
G-L skrev:
2404918 Varför skulle trafiksäkerhetsvårdande myndigheter bry sig om vad vi tycker är SNYGGT? Inget seriöst argument eftersom vägarna vare sig är tivoli eller konstgalleri!
Möjligen finns så många praktiska svårigheter att vi kan käfta emot.

Och, som flera tidigare nämnt, får vi som vanligt skylla oss själva genom de tjusiga bilder som finns från kamerorna. Alla former av "vi blåser snuten" minskar möjligheterna för oss som vill fortsätta åka mc; något ett antal dårar skiter i eftersom de ändå kommer att byta hobby så snart de tröttnat eller då det inte är "inne" längre.

Jag kan bara hålla med dig, det e synd att myndigheterna skall dra oss alla motorcyklister över en å samma kamm för att det finns några idioter som måste vissa sig på styva linan, (min personliga åsikt om detta)

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
RRbjorn skrev:
2398136 Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram:tummenupp

Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?

Sen de nya digitalskåpen kom så är över 50% av alla foton bomskott. Dvs att skylten eller föraren inte syns.
Då är linjetrafik,utlänningar och motorcyklar borttagna i denna statistiken. Så om man kör fort,slalom så är det stor risk för att det blir sudigt.
kör man på andra sidan vägen så tar skåpet dig inte över huvud taget.

EDIT: att placera en skylt som skulle pass i vinkel till skåpen skulle bli svårt om inte omöjligt att genomföra på den flesta hojar, såvida man inte sätter ett stort stag på framskärmen. Så jag är knappast orolig för detta.

Last edited:

Thinktwice

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
XJR1300
ft skrev:
2405074 Ja, slipper köra hoj i detta dryga samhälle gör du i alla fall!

Fördubblade försäkringskostnader

Ja, typiskt politiker som inte lever i samma verklighet som vi andra. Har man en mille i årslön och ändå massor av gratis-förmåner så har man ingen aning om vad vanligt folk har för utgifter.
Hade partiledarna kört hoj hade verkligheten sett annorlunda ut, de ser bara till sig själva och sina likar.:arsele

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Vad gäller nummerplåt fram på MC och att vi skall kunna
fastna i fartkamerorna så måste ju dessutom lagen ändras...
så att ägaren åker på böterna..
Som det är nu så måste ju man kunna identifiera vem som
kör för att böter skall kunna fås...och har du hjälm på dig
så är det lite svårt för kameran att jämföra kortet med
pass registret som det görs idag...

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag känner ingen oro, sådana här konstiga förslag kommer ju nästan varje år, framförallt under valår. Redan -81 när jag köpte min första hoj, kom det förslag om att alla motorcyklar skulle förbjudas och Epressen förde en hatkampanj mot alla mc förare (satte bland annat in bilder på alla mc krockar som hände i hela sverige) deras chefredaktör lovade att dom skulle hålla på tills motorcycklar förbjöds i Sverige. Självklart hakade många politiker på och stödde Expressen. I mitten av 90-talet, var det någon galen politiker-kärring som hört av någon bekant att nästan alla mcförare kör ihjäl sig, så hon la då in en motion om en ny lag att förbjuda alla motorcycklar. Jag tror att det var Bike som ringde och intervjuvade henne och frågade vad hon fått sina uppgifter ifrån, då sa hon att hon hört det av en bekant!!! När Bike kunde visa på att det i själva vrket va tvärtom, att olyckorna minskade, så tog hon tillbaks sin motion. sen har det varit på förslag tidigare att inge hojar med mer än 250 cc skulle tillåttas mm.mm. Självklart måste alla sådana här dumma förslag stoppas, Här är SMC skickliga (stöd dom genom att bli medlem) för det är dom som oftast stoppar tokförslag som det här. Men som sagt det kommer nog alltid komma konstiga förslag angående mc körning,som aldrig går igenom, så vi kan nog sova lugnt på natten :)

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Galne Dansken skrev:
2404662 SMC har retad VV under sommeren vart vi har varit på TV nyheterna vid flera tillfällen. Vi har klagad på att flera sakar; felaktig tolkning av statistik över avlidna, reducering av stödja till SMC:s trafiksäkerhets verksamhet (kurser på bana), vajerräcken utan hänsyn till uskyddade trafikanter, mangel på samarbets vilja etc.

VV inbjöd sålunda SMC:s ledning till dialog om konstruktivt samarbeta under sommeren. SMC har sålunda haft möte med 6 VV direktörer inkl. General Direktör Skogö strax innan Tylösand seminariet förra veckan..

SMC och VV, kommer under hösten att jobba med flera arbets grupper, som alla vill ha besluts påvärken. Direktörer kommer indgå och vara informerad.

1. Management; Skogö, Tingvall och SMC:s Ordförende och jag som operativ chef. Vi kommer träffas några gångar årligen och målet är management och riktlinjer för långsiktighet.

2. Rescue Gruppen; Mål att hindra tåbliga konflikter vart man initierar unödiga konflikter, som skader samarbeta.

3. MC Fortbildning. ex. när man ser att "Körkort på köpet" börjar att öka i olyckor, initiereras en fortbildnings insats med hjälp av SMC:s 500 MC Instruktörer och VV´s register för att hitta dessa. Vi diskuterar seriöst att VV köper kurser av SMC. etc. etc. (sporthojs projektet)

4. Information och marknadsförings gruppen. ex. att nå nya på hoj, nya körkorts tagare. Vi kanske ska gena dessa in på sporthoj.com, så att dom kan få tips om ..... :)

5. Förarutbildning - körkorts frågor.

6. Vägmiljö; Vajerräcken, grus, sten i maskinen! En viktig grupp, som SMC tidigare har lämnad i protest mott manglande resultater.

7. Djubstudie gruppen. VV undersöker möjligheten att studera även MC olyckor mott vajerräcken för alla räckes olyckor, dvs inte endast avlidna.

Över 600 trafiksäkerhets camera´s sättas upp och VV har stora förhoppningar om att dessa ska hjälpa mott delmålet i 0-visionen, som man absolut inte når.
Det är sålunda lätt att flytta diskussionen från; manglende resulat i 0-visionen och vajer räcken över till attack!

Nog är det så att fartkamerarna tyvärr har mycket bilder av MC:s som kör för snabbt - så vi liggar som vi har bäddad! Så ett tips är att ta de lugnt och se till att du blir fotad av någon annan än VV
Nummerskylt eller även värra transponder vill vi inte ha!
SMC kommer slås mott för detta. Det finns inget stöd i detta från ett EU lagstiftnings synepunkt. SMC har representant på väg till Bryssels i helgen..

Helljus Ok..

Bra jobbat - fortsätt!

Något som aldrig kommer med i debatten är just hur få som skadas trots att VV räknar en MC-olycka så fort en MC är inblandad. Dvs även om den blev påkörd när den var parkerad och föraren stod brevid.

Tycker också övervakningsdebatten är skrämmande när det börjar talas om personliga transpondrar. Hur kan vi ens tänka tanken när det skulle vara fullständigt otänkbart utanför vägen. Enligt VV's egna undersöknigar tycker över 60% av MC åkare att hastighetsbegränsningarna är orimligt låga. Sluta vara så hastighetsfixerade och fokusera på alkohol, utbildning, körteknik och säkra vägar. Skrota nollvisionen!

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Helljus - OK - det kör jag med ändå !! :)

Nummerplåt-......hur skall man få fast en sådan på ett bra sätt på dagens stylade o aerodynamiska hojar ?????

Nollvisionen......tja vad skall man säga .... Danskarna har fattat det hela. De har en gräns på max 250( ska sänkas till 220) dödade pga att noll är ett löjligt mål eftersom man aldrig kommer att komma dit.....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klabbe85 skrev:
2399474 Men du kanske vill ha det som i Usa där du måste ha en dyr sjukförsäkring för att inte bli ruinerad om du blir sjuk!

Hur mycket kostar vården dig egentligen i Sverige?

Ja, jag vet... Det är andra gången jag quotar samma inlägg, men idag fick jag min slutdeklaration från Sverige och det var intressant...

Nästan 10.5% betalade jag i skatt till landstinget förra året! Nu minns jag inte exakt vad jag betalar för min sjukförsäkring här i USA, men det landar någonstans runt 6000 kr/år, för två pers! Det är bra mycket mindre än 10.5%...

Med tanke på löneläget och nivån på sjukvården i Sverige så kan ju själva verksamheten inte vara särskilt dyr i drift, så VART tar alla pengar vägen?? :va

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Lugn skrev:
2409505 Hur mycket kostar vården dig egentligen i Sverige?

Ja, jag vet... Det är andra gången jag quotar samma inlägg, men idag fick jag min slutdeklaration från Sverige och det var intressant...

Nästan 10.5% betalade jag i skatt till landstinget förra året! Nu minns jag inte exakt vad jag betalar för min sjukförsäkring här i USA, men det landar någonstans runt 6000 kr/år, för två pers! Det är bra mycket mindre än 10.5%...

Med tanke på löneläget och nivån på sjukvården i Sverige så kan ju själva verksamheten inte vara särskilt dyr i drift, så VART tar alla pengar vägen?? :va

Till skola, vård och omsorg. Hänger du inte med i vänstersvängarna?

:rolleyes:

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
De största pengarna går väl till att fetto-göran ska supa till'et med sina polare på krogen på fredagkvällarna och äta finmiddor för tusentals kronor.

Det där med helljus låter faktiskt inte så okej som många tycker. vet inte med er andra, men på dagen hade jag definitivt glömt bort att jag kört med helljus igång. så istället för att riskera mitt eget liv kanske jag hade vållat en annans död?

Och möter man bilar i kurvor måste man ALLTID koncentrera sig på att stänga av och sätta på helljuset, vilket gör att man tappar viss koncentration på allt annat i omgivningen, t.ex ett djur som flyr ut i vägen eller att vägen helt plötsligt börjar svänga mer än va man tror.

Och till det där med skylt, tycker jag som sagt tidigare att man bara kan låta fartkamerorna fotografera bakåt istället. jag tänker då inte ha en reg-skylt fram på min hoj kan jag lova.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
När ska folk fatta att det INTE räcker att fotografera en registreringsskylt för att bötfälla någon. Det krävs IDENTIFIERING av föraren.

njelger

Guest
sandstream skrev:
2401737 Aha, det är därför den där killen springer framför X2000, trodde bara att han hade svårt att komma av spåret :rolleyes:

Om du bott i Helsingborg innan de byggt tunneln hade du förstått. När tåget kör på spår som går på gatan.

Lugn skrev:
2409505 Hur mycket kostar vården dig egentligen i Sverige?

Man kan ju börja rota i högkostnadsskyddet för t ex bromsmediciner och annat.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
valmers skrev:
2409963 När ska folk fatta att det INTE räcker att fotografera en registreringsskylt för att bötfälla någon. Det krävs IDENTIFIERING av föraren.

Såvida inte en korkad politiker inför ägaransvar så är det så...men allt kan ju hända i Sverige Anno Dominae 2006.....

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Fürstenhoff skrev:
2409987 Precis!!

Det kommer att krävas en lagändring vad beträffar straffansvar så att ÄGAREN av motorcykeln blir ansvarig för att lagen om registrerings skylt fram skall kunna få någon vettig effekt då det redan med ljust visir kommer att bli mycket svårt att identifiera en mc förare bla för att många motorcyklar står registrerade på andra personer än föraren själv - lägg där till ett mörkt allternativt ett spegelvisir och det förblir omöjligt att få fram förarens identitet!!
/Fürstenhoff.

Det kanske slutar med att sådana visir blir förbjudna med...vem vet. Jag lär inte bli förvånad.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...