Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Örnie skrev:
2399104 Och ett råd till alla er idioter som röstade på vänster-sidan förra valet...
Rösta borgligt så kanske vi alla slipper detta dryga samhälle? :tummenupp
Varför i helvete skulle vi ta råd från en hjärndöd Moderatyngel.
Du är tydligen så jävla dum att du tror på det du skriver!!!

Väx upp.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
vx skrev:
2400210 Jag kunde inte sagt det bättre själv. Men det verkar som många här på forumet verkar vilja ha det som i USA, alltså ha friheten att betala vad det kostar att va sjuk, försäkra sej mot arbetslöshet osv.

Allt är definitivt inte glass och jordgubbar i USA, men jag tycker nog att det borde sättas lite mer tryck på ungdomar i Sverige så de verkligen satsar på att lyckas och inte ser a-kassa och fri sjukvård som ett alternativ till arbete.

njelger

Guest
vx skrev:
2400243 Varför i helvete skulle vi ta råd från en hjärndöd Moderatyngel.

Väx upp.

Vakna upp!

sandstream

Guest
Stortryne skrev:
2399265 Varför inte en variant av den gamla regeln som sa att det måste gå en gubbe med varningsflagga X meter framför varje bil?
Nja, det var väl framför tåg gubben med flaggan skulle gå.

Gick med
30 Jul 2006
Hoj
SuperDuke
View attachment namnlösmmkmlmk.bmp
Kanske blir så att man får två skattemärken, en fram och en bak, eller någont liknande märke. Med sina nya flashiga kameror borde dom få så bra bilder att dom kan få fram det lilla regnummret... Skulle kunna gå att acceptera, men fan inte en hel regskylt.

Last edited:

sandstream

Guest
vx skrev:
2400243 Varför i helvete skulle vi ta råd från en hjärndöd Moderatyngel.
Väx upp.
Ja usch vad hemskt med folk som har andra åsikter än en själv, bäst att skriva att de är hjärndöda och dumma i huvudet :rolleyes:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
RRbjorn skrev:
2398136 Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram:tummenupp

Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?

Enligt tillverkarna så blir kvalitén på bilderna så dålig att det kan vara svårt att identifiera en person i bil i farter över 260 Km/h. Åtminstonde om man får tro det svar som dom gav på frågan: hur fort man måste köra för att inte komma med på bild, i ett radioprogram i vintras.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Lugn skrev:
2400119 Fast å andra sidan så dör väl en stor del av rökare, alkoholister, överviktiga mm, vid pensionsålder, och då blir det ju mer över till oss andra på åldern höst...
Säkert sant. Men samma sak gäller folk som dör i trafikolyckor. Deras pension spar ju staten oxå.
Nä, jag tycker det verkar enklast att precis som tidigare betala sjukvården via skattsedeln. 3 karensdagar skulle kanske få folk att försöka leva lite hälsosammare.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
>> FARTGALEN << skrev:
2400477 Säkert sant. Men samma sak gäller folk som dör i trafikolyckor. Deras pension spar ju staten oxå.

Sant, fast då dör ju många för tidigt för att hinna betala in maximalt till systemet. Resurserna utnyttjas därmed inte optimalt.

Edit: Kanske borde lägga in en ironi-smiley... :rolleyes:

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Liljequist skrev:
2398954 Så är det väl fortfarande med bil med.. Är väl bara fälla ner solskyddet ? Eller har dom ändrat det än ?
Ps. Det är ju ballare att åka på bakan. :tummenupp

Inte bara att fälla ner solskyddet. Kan funka om du kör ett företags bil och ingen kan bevisa att det är du. Annars, vad jag förstått det som (Auto, Motor & Sport), kommer det en bot hem till ägaren adress. Men jag kan ju ha fel i minnet jag med.:)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kommer väl ta ett par år antar jag. Men helljus kan väl vara smart, jag anser dock att tejp-"reflexer" är en bra smartare lösning.

Får se om man bara kör bana om några år då - visserligen bra mkt roligare :tummenupp Eller flyttar till annat land hehe!

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 9
Varför inte ta alla den tid o alla de pengar de kostar att hålla på och snacka om såna här förslag och lägga dom i en pott för att skydda oss Mc förare mot alla vajerräcken. Det skulle säkert spara lika mycket pengar i slutändan som dom har tänkt att regplåt fram ska dra in i form av böter.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Var nog en önskan från VV.
Svenska KK behörigheter ska göras om för att anpassas till EU inom några år, Alla regler för trafik ska vara samma inom hela EU m.m så det vore skumt om dom kan göra så här när andra EU länder inte får ha kvar tex. nybörjar skyltar på färskingar.

Det sägs mycket korkat i valtider av folk som måste visa att dom finns.

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
GSX 1100F
Peterlan skrev:
2398052 Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?

Detta är inget annat än ett korkat överförmynderi...
Enda anledningen till att man vill ha en nummerplåt fram är för att man ska kunna ta dom fortkörare för att "lära dom veta hut".
Jag tycker att man istället borde lägga ner mer energi på att minska rattfyllan och göra vajerräcken säkrare.
Eller helt enkelt ta bort räckena

sandstream

Guest
njelger skrev:
2401672För tåg gäller det nog än.
Aha, det är därför den där killen springer framför X2000, trodde bara att han hade svårt att komma av spåret :rolleyes:

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Twin skrev:
2399074 Helljus på dagen e helt rätt för hojjar, speciellt sporthojjar. Hoppas det minskar olyckorna där en annan part e inblandad på grund av att "jag inte såg hojjen!

Skylt fram behöver du inte oroa dig för, förslaget kommer att förbli ett förslag.

/r
Menar du att sporthojar som kör i vettig fart syns sämre än vanliga hojar i samma fart?? ;)

För inte är väl du en sån som till varje pris försvarar sporthojsförares självklara rätt att köra i vilken fart som helst??

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC har retad VV under sommeren vart vi har varit på TV nyheterna vid flera tillfällen. Vi har klagad på att flera sakar; felaktig tolkning av statistik över avlidna, reducering av stödja till SMC:s trafiksäkerhets verksamhet (kurser på bana), vajerräcken utan hänsyn till uskyddade trafikanter, mangel på samarbets vilja etc.

VV inbjöd sålunda SMC:s ledning till dialog om konstruktivt samarbeta under sommeren. SMC har sålunda haft möte med 6 VV direktörer inkl. General Direktör Skogö strax innan Tylösand seminariet förra veckan..

SMC och VV, kommer under hösten att jobba med flera arbets grupper, som alla vill ha besluts påvärken. Direktörer kommer indgå och vara informerad.

1. Management; Skogö, Tingvall och SMC:s Ordförende och jag som operativ chef. Vi kommer träffas några gångar årligen och målet är management och riktlinjer för långsiktighet.

2. Rescue Gruppen; Mål att hindra tåbliga konflikter vart man initierar unödiga konflikter, som skader samarbeta.

3. MC Fortbildning. ex. när man ser att "Körkort på köpet" börjar att öka i olyckor, initiereras en fortbildnings insats med hjälp av SMC:s 500 MC Instruktörer och VV´s register för att hitta dessa. Vi diskuterar seriöst att VV köper kurser av SMC. etc. etc. (sporthojs projektet)

4. Information och marknadsförings gruppen. ex. att nå nya på hoj, nya körkorts tagare. Vi kanske ska gena dessa in på sporthoj.com, så att dom kan få tips om ..... :)

5. Förarutbildning - körkorts frågor.

6. Vägmiljö; Vajerräcken, grus, sten i maskinen! En viktig grupp, som SMC tidigare har lämnad i protest mott manglande resultater.

7. Djubstudie gruppen. VV undersöker möjligheten att studera även MC olyckor mott vajerräcken för alla räckes olyckor, dvs inte endast avlidna.

Över 600 trafiksäkerhets camera´s sättas upp och VV har stora förhoppningar om att dessa ska hjälpa mott delmålet i 0-visionen, som man absolut inte når.
Det är sålunda lätt att flytta diskussionen från; manglende resulat i 0-visionen och vajer räcken över till attack!

Nog är det så att fartkamerarna tyvärr har mycket bilder av MC:s som kör för snabbt - så vi liggar som vi har bäddad! Så ett tips är att ta de lugnt och se till att du blir fotad av någon annan än VV
Nummerskylt eller även värra transponder vill vi inte ha!
SMC kommer slås mott för detta. Det finns inget stöd i detta från ett EU lagstiftnings synepunkt. SMC har representant på väg till Bryssels i helgen..

Helljus Ok..

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...