SMC har retad VV under sommeren vart vi har varit på TV nyheterna vid flera tillfällen. Vi har klagad på att flera sakar; felaktig tolkning av statistik över avlidna, reducering av stödja till SMC:s trafiksäkerhets verksamhet (kurser på bana), vajerräcken utan hänsyn till uskyddade trafikanter, mangel på samarbets vilja etc.
VV inbjöd sålunda SMC:s ledning till dialog om konstruktivt samarbeta under sommeren. SMC har sålunda haft möte med 6 VV direktörer inkl. General Direktör Skogö strax innan Tylösand seminariet förra veckan..
SMC och VV, kommer under hösten att jobba med flera arbets grupper, som alla vill ha besluts påvärken. Direktörer kommer indgå och vara informerad.
1. Management; Skogö, Tingvall och SMC:s Ordförende och jag som operativ chef. Vi kommer träffas några gångar årligen och målet är management och riktlinjer för långsiktighet.
2. Rescue Gruppen; Mål att hindra tåbliga konflikter vart man initierar unödiga konflikter, som skader samarbeta.
3. MC Fortbildning. ex. när man ser att "Körkort på köpet" börjar att öka i olyckor, initiereras en fortbildnings insats med hjälp av SMC:s 500 MC Instruktörer och VV´s register för att hitta dessa. Vi diskuterar seriöst att VV köper kurser av SMC. etc. etc. (sporthojs projektet)
4. Information och marknadsförings gruppen. ex. att nå nya på hoj, nya körkorts tagare. Vi kanske ska gena dessa in på sporthoj.com, så att dom kan få tips om .....
5. Förarutbildning - körkorts frågor.
6. Vägmiljö; Vajerräcken, grus, sten i maskinen! En viktig grupp, som SMC tidigare har lämnad i protest mott manglande resultater.
7. Djubstudie gruppen. VV undersöker möjligheten att studera även MC olyckor mott vajerräcken för alla räckes olyckor, dvs inte endast avlidna.
Över 600 trafiksäkerhets camera´s sättas upp och VV har stora förhoppningar om att dessa ska hjälpa mott delmålet i 0-visionen, som man absolut inte når.
Det är sålunda lätt att flytta diskussionen från; manglende resulat i 0-visionen och vajer räcken över till attack!
Nog är det så att fartkamerarna tyvärr har mycket bilder av MC:s som kör för snabbt - så vi liggar som vi har bäddad! Så ett tips är att ta de lugnt och se till att du blir fotad av någon annan än VV
Nummerskylt eller även värra transponder vill vi inte ha!
SMC kommer slås mott för detta. Det finns inget stöd i detta från ett EU lagstiftnings synepunkt. SMC har representant på väg till Bryssels i helgen..
Helljus Ok..